Annons:
Etikettövrigt
Läst 787 ggr
eli1991
2019-09-23 17:26

Hur bäst introducera färskfoder?

Min hund ska byta från torrfoder till pondus färskfoder. Han har en ganska känslig mage så tänker att övergången får ta lite tid. Har någon fler tips?

Annons:
fancie-
2019-09-23 20:35
#1

Kanske börja så att du ger 90% torrfoder och 10% färskfoder, sedan justerar du till 80/20%, 70/30% osv… Du som bäst känner din hund och märker om han på något sätt reagerar på det nya fodret väljer hur långsamt du går fram, ska han äta 90/10% första dagen och 80/20% andra eller dra ut det på fler dagar.

Jojaton
2019-09-23 22:02
#2

Nu har jag visserligen inte en hund som är speciellt känslig i magen så jag bytte direkt från torrfoder till rått, ingen fasning alls. Men de första dagarna fick han bara våm, och det tror jag var en av anledningarna till att magen vart klockren från dag ett på råfoder. Så även om du vill fasa över under en lite längre tid så hade jag slängt i en liten del våm i varje mål - det brukar göra under för krassliga magar! 😊

Johanna - Instagram

Changrila
2019-09-24 19:52
#3

När jag bytte till hundar med känslig mage så bytte jag allt på en gång. Visst, den ena var lite lös i magen (inte diarré) i tre dagar, sedan var det lugnt. Det var hundar som var skitsvåra att byta torrfoder på för att magen rasade av vad som helst när det gällde foderbyten, men just bytet till färskfoder var plättlätt och efter att de vant sig vid färskfoder kunde de äta vad som helst utan konstigheter. Ibland är det så att det enda man tror att de tål är anledningen till att de inte tål något annat…

---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm

Upp till toppen
Annons: