Annons:
Etikettraser
Läst 2712 ggr
Ahk1124
2019-09-22 12:27

Dansk-Svensk gårdshund?

Hej igen:) Vi har bytt tankebana nu och kom fram till att Bichon-raserna har för komplicerad pälsvård för oss. Men nu har vi börjat fundera på dansk-svensk gårdshund istället. Har någon här några erfarenheter om den rasen? 1. Hur mycket motion behöver den? Vi har en golden oxå, har dem ungefär samma aktivitetsbehov? Klarar den av att bara ha en ”soffdag” med bara korta promenader? Kan den anpassa sig lika bra som goldens? 2. Behöver den täcken på vintern? Vi bor i Norrbotten, och på vintern kan det lätt bli upp till 25-30˚ , är den frusen? 3. Har den mycket jaktinstinkter? Vi bor på en stor gård och det är säkert 200 meter till motorvägen från vårat hus, finns det chans att den skulle sticka? Tack på förhand:))

Annons:
Soffan123
2019-09-22 19:53
#1

Jag har ingen dansk svensk gårdshund men min kompis har en, jag kommer nog inte kunna ge så mycket information men den där hunden är väldigt snäll men den har korthårig och är inte jätte tålig mot kylan så täcke våra nog smart. Den är ganska chill vissa dagar men behöver ändå ganska mycket motion.  Hoppas det går bra! =)

Min tvillingsyster är det finaste jag har

Lona
2019-09-22 21:15
#2

Man kan absolut sätta på hunden ett täcke om den fryser/det är kallt, men inget slår en riktigt funktionell päls. Bor man i Norrbotten och har hunden ute mycket på gården(?) så kan det nog vara bra att ha med det bland kriterierna. (I och för sig så fryser både hundarna och jag mer i riktigt rå-pissigt-kallt Göteborgsväder, det går genom märg och ben!) Typisk spetspäls är ofta helt suverän och för det mesta mer lättskött än den ser ut - men de fäller förstås en del. Bichonraserna och DSG är, som jag uppfattar dem, rätt olika mentalt. Bichonerna är utpräglade sällskapshundar, DSG är lite mer fart i och kan även vara en del jakt, ffa på gnagare och annat småvilt. Vad gäller aktivitet så beror det väl lite på vilken typ av golden man jämför med, det finns ju stora variationer inom rasen. Men fattar jag det rätt att ni vill ha en ganska liten, okomplicerad hund som kanske inte kräver så mycket men hänger med på lite av varje? Som inte har så stor jaktlust utan helst håller sig på gården (vilket man väl aldrig kan garantera med någon ras, men det finns ju större eller mindre chanser beroende på hundtyp). Dessutom med en päls och fysik som klarar kyla och snö? 👍🙂 Hur liten ska den helst vara och hur ställer ni er till eventuell skällighet? Massa frågor, men jag tycker att det är jättebra att ni funderar ordentligt INNAN ni står där med en hund som kanske inte riktigt passar. Tänk om fler gjorde likadant…


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Ahk1124
2019-09-22 21:20
#3

#1 #2 Tack så mycket! Har ni någon annan ras som ni tror skulle passa oss?

Ahk1124
2019-09-22 21:22
#4

#2, vi vill ha en mindre ras men som ändå orkar hänga med vår golden utan problem, skällighet är kanske inte ett sånt jättestort problem, sålänge det går att träna bort. Storlek i mankhöjd kanske mellan 20-40 cm?

flocken
2019-09-23 07:14
#6

Mittelspits tänkte jag oxå på. Har en på dagis o han är toppen.

…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes

Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering

Annons:
Elsis matte
2019-09-23 07:45
#7

Japansk spets tycker jag är en trevlig ras, glad och pigg, och lite mildare än de tyska spetsarna. Håller med tidigare om att det är bättre med en mer pälsad ras om hunden ska kunna vara ute mycket vintertid.

hemul
2019-09-23 09:10
#8

En golden till? Eller är det underförstått att ni vill ha en liten hund nu?

Ahk1124
2019-09-23 09:10
#9

#5 #6 #7 Tack så mycket! Ska undersökas

ipopuma
2019-09-23 11:28
#10

Tränar med ds och de har mkt energi men kan även ta en lugn dag.

Ja de kommer behöva täcken. Och de har jaktinstinkt

Ahk1124
2019-09-23 14:34
#11

#8 Ja, vi vill ha en lite mindre hund denna gång:). #10 Tack för svaren, men hur mycket jaktinstinkt har dem? Självklart förstår jag ju att det är olika från individ till individ och olika uppfödare, men goldens har ju också lite jaktinstinkt och kan vilja dra efter någon fågel då och då, är det mycket mer än så?

ipopuma
2019-09-23 16:23
#12

#10 de jag har mött har haft ganska mycket ändå skulle jag säga. Har dock inte en själv så kan inte till 100% uttala mig

Ahk1124
2019-09-23 17:05
#13

Tack, vi är helt kluvna och ha ingen aning längre. Båda mina föräldrar hade dåliga erfarenheter av spetsarna som ni föreslog här ovanför, så dom gick bort:( Och DSG kanske är en för krävande ras för oss ändå. Jag tänkte starta en ny tråd, för att få lite hjälp på traven. Men tack för alla svar:)

Annons:
ifoundnemo
2019-09-27 07:44
#14

Finns modell större spetsar också som tex keeshond som är en trevlig familjehund som hänger med på det mesta. Det mesta skälliga kan man träna bort men jag har inte träffat en enda som inte är skällig vid vissa tillfällen (är en vakthund i grunden). När vi fick hem vår skällde han på allt och alla sina känslor. Nu som 5 år gammal skäller han nästan bara vid lek och när någon knackar på dörren. Pälsen är helt suverän!

Upp till toppen
Annons: