Annons:
Etikettövrigt
Läst 879 ggr
City of Citrus
9/22/19, 11:35 AM

Hund under plugg?

Funderar på att köpa hund när jag blir student. Funderat lite på en Finsk lapphund. Är de en bra först hund? Har haft hund under hela mitt liv (mina föräldrars dock..), så är Lite hundvan. Hade ni hund medans ni studerade/studerar? Hur funkade det? Hade ni problem med pengar osv?

Annons:
Cireea
9/22/19, 11:56 AM
#1

Jag har två hundar och studerar, det är inga problem. Nu studerar jag distans och har därför gott om tid att ge mina hundar då jag kan anpassa mina studier i väldigt stor utsträckning. Rent ekonomiskt kan jag inte svara på 100% då jag bor med min partner och vi har därför två inkomster. 

Hur det ser ut med pengar beror ju på många faktorer såsom hyra, övriga utgifter och matkostnader.  Du får nog sätta dig ner och räkna på din ekonomi för att sedan se om du har råd att ha hund. Om du inte kan skaffa en med en gång kanske du kan spara ihop pengar så du har en buffert när du väl köper en. 

Tänk på att det inte bara är i mat en hund kostar. Det är försäkringar, bajspåsar, kanske lite gott att tugga på, leksaker etc etc. Sen kanske det blir ett oväntat veterinärbesök där du måste lägga ut pengar och därför kan det vara bra med sparade pengar som du kan använda vid behov. 🙂


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Lona
9/22/19, 9:34 PM
#2

Det beror även på vad man pluggar, vissa utbildningar kräver hög närvaro i skolan/på praktikplats, andra är mer självständiga studier. Det krävs förstås olika mycket engagemang också, hur mycket man behöver plugga. En del utbildningar har praktik/utlokalisering där man kan hamna var som helst i landet en längre tid, då gäller det att man får ta med sig hunden eller kan ordna det på annat sätt. Beroende på var man pluggar så kan det vara väldigt svårt att få bostad (om du inte redan har det på rätt ort), att man har hund underlättar inte. Ekonomin blir lätt lite tight, i synnerhet som veterinärkostnader kan skena iväg rejält om man har otur. Även om man har försäkring flyger tusenlapparna lätt iväg i de lägena. Mitt absoluta råd är att ju sämre ekonomi man har, desto viktigare med en rejäl försäkring, även om det kostar en hel del. Som #1 skrev, det är bra att ha en sparad buffert eller någon man vet som kan ställa upp ekominiskt om det krisar. Det finns även en risk att hunden inte kan vara ensam hemma, då får man lösa det med hunddagis (snordyrt), dagmatte eller liknande. Med allt det sagt, det kan funka suveränt att ha hund när man pluggar. Jag har haft det och flera av mina närmaste vänner hade det. Tentaplugg, hemarbete och sånt kan man ju ofta styra själv hur man lägger upp och därmed anpassa efter hunden. Finsk lapphund låter som ett rimligt val, lite beroende på vad du vill göra med hunden. Plugget är ju inte allt… 😉 😁


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Changrila
9/24/19, 7:57 PM
#3

Utöver det som andra skrivit: om en hund är bra eller inte som "första hund" beror helt och hållet på vad man vill göra med sin hund, hur man är som person osv.

Min första hund var en saluki. Det fungerade utmärkt. När andra frågar om rastips är det dock extremt sällan jag rekommenderar den rasen, helt enkelt för att den inte passar. Så länge man är noga med val av uppfödare (och gärna tar hjälp av någon kunnig att välja uppfödare) och jobbar för att lära sig mer om hundar så kan det bli hur bra som helst, oavsett vilken ras som nu passar dig bäst.

---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm

Michaela-N
9/27/19, 10:09 AM
#4

Jag är student och skaffade valp i våras.  Som redan sagts så spelar det jättestor roll vad du pluggar - en del utbildningar har högre närvarokrav än andra.  Jag studerar heltid men har bara 2 lärarledda seminarier per vecka om 3 h st, så det funkar perfekt med hund för min del. Andra har föreläsningar och seminarier från 8-17 och då är det svårt att ordna med hund om du inte bor nära skolan och kan gå hem på lunchen. 

Hur det funkar ekonomiskt är också otroligt individuellt, tror inte jag skulle klara mig på enbart CSN men jag har ett extrajobb vid sidan om studierna.

Upp till toppen
Annons: