Annons:
Etikettvalpar
Läst 1751 ggr
fancie-
2019-09-22 08:58

Misslyckad hundägare

Måste skriva av mig angående en sak och hoppas även någon kan dela med sig av erfarenheter eller tips. Min valp har senaste veckan (v16) betett sig annorlunda, hon har verkat orolig och reagerar på saker utomhus som hon annars inte direkt brytt sig om. T.ex. reste hon ragg in mot skogen igår, skällde mot en annan hund. Fram tills 16v har hon varit en relativt enkel valp, jag har inget att jämföra med direkt men jag tycker att det har gått bra. Hon följer mig även överallt inomhus vilket jag skulle vilja bli av med då jag tänker att det stressar henne? Hon prövar verkligen mitt tålamod och jag vill inte låta ilska/besvikelse gå ut över henne utan vänder det inåt istället vilket nu gör att jag har ångest över detta. När hon var ensam hemma i fredags hade hon dessutom bajsat på golvet, vilket inte hänt innan. Måste jag börja om med ensamhetsträningen då hon nu verkar otrygg?

Annons:
CayKantos
2019-09-22 09:13
#1

Kan inte skriva mckt just nu då jag e på farten men var tvungen att snabbt skriva, du är INTE en dålig eller misslyckad ägare. Hunden är bara 16v och går igenom många ändringar. Jag kände exakt likadant i din position skillnaden var att jag tyvärr faktisk tog ut ilskan på han även om den ej grundades hos honom. Återkommer lite senare med mer grundigt svar 💙

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

kinjelooo
2019-09-22 09:55
#2

Det kommer och går några jobbiga perioder under hundens uppväxt, precis som det gör under en människas uppväxt. Spökåldern brukar vara orsaken till det du beskriver, att hunden plötsligt blir rädd för helt vanliga föremål i miljön. Det är inget du behöver oroa dig för eller göra ett hallå utav. Låt hunden uppleva dessa skräck på sitt sätt, varken tvinga eller ömka, det går över. Att hon följer dig överallt är kanske inte heller ett problem, hon blir äldre och mer aktiv och därför också nyfiken på allt du gör. Vill du begränsa kan du sätta upp lite kompostgaller och ensamträna på detta sätt. Att hon har bajsat inne är ju inte heller något konstigt, det är fortfarande en liten valp du har. Kanske backa lite i ensamhetsträningen, lämna kortare stunder och på en begränsad yta (återigen kompostgaller) så att hon inte har andra val än att lägga sig och sova. Det tar tid och tålamod att uppfostra en valp! Inga konstigheter alls. Läs på lite mer om valpens utveckling och de olika stadier. Har du gått en valpkurs? Där brukar man få lära sig allt det viktigaste :)

Elsis matte
2019-09-22 13:56
#3

Valpar brukar ha en liten osäkerhetsperiod sisådär runt 16 veckor, så det låter helt normalt. Det kommer en lite stormig period framöver, hundar går igenom hela sin pubertet/"tonår" på ett drygt år och det kan bli mycket svängningar på kort tid. Det är INTE ditt fel och givetvis inte hundens heller, det är bara är vad det är. Eftersom hon nu är mindre trygg, tänk på att själv agera lugnt och få inte panik över hennes reaktioner. Gå tillbaka till kortare tider ensamhet ett litet tag, du kommer märka när du kan öka på igen. Det där att valpen rantar efter inomhus upplever jag brukar försvinna när de blir äldre, då de både blir tryggare och mer bekväma av sig. Det går att träna, men som sagt brukar det ge med sig med tiden…

Honestyisdead
2019-09-22 14:06
#4

Inte konstigt att en så ung valp inte trivs med att bli lämnad ensam, en så liten valp ska inte lämnas ensam.

Lord Vulcan
2019-09-22 20:33
#5

Du är inte dålig hundägare. Min 2 åring rantar fortfarande efter mej vart jag än går. Det händer olyckor till och från en perioder.

Lord Vulcan
2019-09-23 16:25
#6

#4 varför skulle man inte kunna lämna valpen kortare stunder? Ska man vänta tills den är gammal nog att ha egna åsikter!?

Annons:
fancie-
2019-09-23 20:28
#7

Tack för era svar! Jag tror jag överreagerade lite i helgen, att ha valp kommer vara att gå ett steg framåt och två bakåt ibland. Hon må vara jobbigare just nu i denna period men jag älskar ju henne ändå, jag måste bara sluta ta stress över att det inte går som en dans på rosor😆 Jag som ung förstagångs-valpägare känner en hel del press på mig, vill såklart att det ska gå så bra som möjligt. Valpkurs(er) går vi så vi är igång med det👍🏻 Första avklarad och har börjat en till. #4, Jag bor själv med min valp och är inte hemma 24/7, skulle du t.ex. skaffa hundvakt för att åka och handla en timme? Jag ser inget fel med att ensamhetsträna alldeles från början. Idag har det varit en riktigt bra dag och ensamhetsträningen gick super, hon var lugn när jag lämnade och lugn när jag kom tillbaka. När jag var hemma gick hon dessutom själv in i badrummet och sov en låång stund medan jag lagade mat. Ikväll sökte hon sig till sängen på eget initiativ och sov sött när jag kom in för att lägga mig.

Honestyisdead
2019-09-23 21:00
#8

#7 Ja med en så liten hund hade jag skaffat hundvakt. En timme är för lång tid för en så ung valp. Vilket du fick erfara. Hur har du ensamhetstränat när du lämnar en 16v valp i en timme eller mer?

fancie-
2019-09-23 21:16
#9

#8 Jag ser till att hon är rastad och lagom trött så går det bra. Jag har ensamhetstränat på så vis att när hon kom till mig tränade vi korta stunder bakom kompostgaller, senare stängd dörr, och sen att jag har gått ut en stund. När har försökt avdramatisera att jag går, t.ex. till tvättstugan en snabbis, inga problem. Jag tror hon hade ätit något konstigt ute och var dålig i magen i helgen för hon hade lös mage när vi var ute i lördags också, nu är det normalt dock och inga olyckor inne. Hon har annars varken kissat eller bajsat inne på flera veckor.

Elsis matte
2019-09-24 06:27
#10

#8 Jag tycker inte att en timme är extremt mycket för en 16 veckor gammal valp som successivt tränats? #9 Då var det kanske bara så att hon inte kunde hålla sig pga dålig mage, så kan det ju bli även med vuxen hund.

kinjelooo
2019-09-24 09:29
#11

#8 ju tidigare man lär valpen att kunna vara ensam desto bättre. Det blir bara svårare att börja ju äldre de blir. Det är helt okej att lämna valpen när man går till tvättstugan eller ska handla. Tar du med dig en valp in i duschen eller när du ska skita också? 😅 det är ju bara hälsosamt att kunna skiljas åt utan att det blir ett trauma. Alla har vi inte lyxen att kunna anlita hjälp varje gång det behövs och då tycker jag det är mer beundransvärt att börja ensamhetsträna och lägga bra grund så tidigt som möjligt än att leka översittare på nätet och komma med pekpinnar till precis allt.

Honestyisdead
2019-09-24 12:57
#12

#11 Jämför du en timme med att gå och skita?

kinjelooo
2019-09-24 14:32
#13

#12 självklart inte, menar bara att det finns situationer i vardagen som man utnyttjar för att ensamträna. Ingen med vett lämnar en valp i en timme utan att förbereda den på det. TS har också skrivit att hon har tränat på det så ingen idé att ropa varg.

Annons:
Honestyisdead
2019-09-24 19:47
#14

#13 Jag ropar ingenting. Valpen är liten, spydde, och enligt mig för ung.

fancie-
2019-09-24 21:14
#15

#14, Vet inte vilken valp som har spytt men du är fri att ha din åsikt, alla gör vi olika. Eftersom min valp nu är mer ”lik sig” kan man dra slutsatsen att hennes beteende och bajsolyckan inte berodde på själva ensamheten. Kanske märkte hon också på mig att jag var orolig/konstig och därför rantade efter mig mer än nödvändigt.

[Ekibackensfjäderfä]
2019-09-26 13:43
#16

Alla hundar kommer i perioder, men försök att nonchalera det, annars blir det bara överdramatiserat. Det är ingen ide att du försöker trycka ner dina känslor, för det både läser och känner hunden av. Nu vet ju inte jag hur du bor, men om du bor i lägenhet, så kan det varit något utanför som oroat stört henne. Det finns hundar som är rumsrena, men som går tillbaka till att göra sina behov inne, men det försvinner när de är helt mogna. Mina hundar har alltid varit med mig när jag varit/är hemma, har aldrig stängt ut dem eller låtit dem vara i ett annat rum., trots detta är de lugna. I en hundflock tvingas ingen vara utanför utan där är alla mer eller mindre i hop. Om du upplever att hon är orolig när du kommer hem, prova med att sätt på radio, så hör hon ljud och det är inte helt tyst.

Upp till toppen
Annons: