Annons:
Etikettskaffa-hund
Läst 1101 ggr
Siggebus
9/18/19, 2:36 PM

Vilken ras ska jag välja?

Ett litet frö har såtts.……
Min dotter med sambo ska skaffa hund och jag som inte haft hund själv sedan 2015 har börjat fundera på hund jag med. Har nästan alltid haft hund sedan jag flyttade hemifrån när jag var 18 år (och det var 41 år sedan!) men när min sista hund fick somna in 13 år gammal 2015 så valde jag att inte skaffa hund igen. Orsaken? Tjaaa, dels var det väl en känsla av att det kanske skulle vara skönt att INTE behöva ge sig ut i ur och skur - att kunna göra vad som helst utan att behöva tänka på att "nä men hunden måste ju ut, aktiveras, skötas" etc . 
Bara det att nu så här 4 år efter sista hunden så saknar jag det verkligen och katten jag skaffade tycker jag självklart väldigt mycket om men det ÄR inte samma sak och nu börjar som sagt vad tankarna om hund igen snurra i skallen 🙂
Då är frågan: vilken ras kan passa mig i mitt liv som det är nu? Jag har haft Schäfer och Labrador och tiden med dem var väldigt aktiv med lydnad och spårträning etc på Brukshundsklubben. Då hade jag en frisk kropp som orkade med att träna och aktivera en livlig och stor ras med allt vad de krävde. 
Numera känner jag inte att de raserna skulle passa mig längre då jag har två j*vla knän som strular men som jag håller i schack med träning hos fysio. Förr eller senare kommer det antagligen bli operation men för närvarande klarar jag mitt jobb som är ganska rörligt och även att fungera på fritiden. 
Däremot känner jag att OM det ska bli hund igen så får det bli en ras av lite mindre modell och som inte kräver en massa motion och aktivering och som inte är så stark kroppsligen vid vissa tillfällen. Det betyder förstås inte att jag inte kommer gå ut med hunden men det får ju inte vara en hund som får "frispel" om den ibland bara kommer ut runt kvarteret när jag har en dålig knädag vilket inträffar ibland.
Så kom gärna med tips nu vilken ras som skulle kunna passa. Jag är inte så förtjust i yttepytte-små hundar och inte heller om de kräver en massa pälsvård.  Jag vill gärna ha en ras som i grunden är social och vänlig mot allt och alla och som kanske inte är allt för skällig då jag bor i hyreshus - det är ju trots allt så att vissa raser ÄR mer skälliga än andra 😛

Annons:
Fisherling
9/18/19, 3:40 PM
#1

Om du fortfarande gillar att ändå aktivera hunden mentalt så finns det ju en hel del som inte sliter på kroppen hos oss. Nosework, specialsök, freestyle, HTM, avancerade tricks etc. 

Istället för att skriva vad hunden inte ska göra (inte få frispel av att ibland bara gå runt kvarteret, vilket jag skulle påstå att ingen mentalt sund hund skulle få, oavsett ras), hur kommer vardagen se ut? Aktivering?

Siggebus
9/18/19, 3:54 PM
#2

Mjaaaaa fast det ÄR ju faktiskt så att vissa raser kräver mycket mer aktivering ( både fysiskt OCH psykiskt) än vad jag kanske klarar av medan andra har en tydlig av och på knapp och som inte nödvändigtvis kräver lika mycket. Jag skulle t ex inte köpa en vallhund med mycket vall i sig. Det är skillnad på raserna - på vissa har man avlat fram vissa egenskaper som då behöver tillfredsställas. 

Vardagen blir som en i princip ren sällskapshund med normala promenader och sällskap större delen av dagen då jag arbetar deltid. Aktiveringen kan bestå i uppletande av föremål, någon enklare spårläggning etc bara för att det är kul. Jag hade också alltid med mina andra hundar låtit dem uppleva saker, få hänga med på både "tråkiga" och  mer spännande saker. 
Min åsikt är att det absolut är viktigt att inte i första hand välja ras (och individ) efter vad man råkar ha blivit förtjust i utan den ska helst passa mig hur jag själv är som person - speciellt nu när jag har vissa besvär

Lona
9/18/19, 4:12 PM
#3

Jag tycker att du resonerar klokt! Förutom att hunden ska vara av sällskapstyp och social, hur tänker du om övriga egenskaper som tex jaktlust, vakt, hur lättmotiverad den är? Vill du ha en ganska mjuk och följsam hund eller en som är mer kavat och kanske har mer egna åsikter? Hur liten är "för liten"? Jag tänker på tex bichonraserna, kanske norfolk/norwichterrier, bedlingtonterrier eller en whippet?


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Siggebus
9/18/19, 4:26 PM
#4

#3
Tack - jag tycker det är viktigt med vilken ras man väljer. Finns så många som skaffar en ras bara för den är söt eller populär så man ser den ofta men tänker inte på vilka rasbundna egenskaper den har.  Ja gärna en mjuk och följsam hund och helst inte en massa jakt i sig för det känner jag kan vara lite problematiskt om man inte själv kan svara upp till det. En för liten hund är väl i storlek med chihuahua eller liknande. Jag hade ju en mellanpudel tidigare och det är väl det största på ett ungefär jag kan tänka mig.  Det där med vakt…alla hundar kan ju vakta förstås men vissa mer än andra och inte lätt för en hund med mycket vakt i sig att förstå att de där ljuden som kommer utifrån trapphuset är från människor som också bor i huset. 😃

Lord Vulcan
9/22/19, 8:28 PM
#5

Jag bara älskar Jack Russell Terrier. Stor hund i litet format. Har haft 2, nu har jag 2 schäfrar. Men kommer lätt gå tillbaka till jrt när fysiken inte klarar schäfer längre.

Upp till toppen
Annons: