Annons:
Etikettvalpar
Läst 1460 ggr
Kilgharrah
2019-09-16 14:32

20 000 kr för en labbe?

Hej!
Har en vän som funderar på att köpa en labrador, utställnings linjer och är i kontakt med flera olika kennlar. Priset på dem valparna är 20 000 kr.

Nästan alla kennlar jag varit i kontakt med tidigare kostar en ras valp mellan 15-17000 kr. 

Om det hade varit en jakt labbe kunde jag förstå varför priset var så högt men inte när det gäller utställning, däremot är labbe inte min ras så jag vill gärna lära mig från någon som är involverad och kan mer. 😃

Annons:
Lona
2019-09-16 15:26
#1

20 000:- låter rätt dyrt, ja. Jag tror iofs att jaktlabbar ligger något under showlabbar i pris (om det öht är någon skillnad) men 20 000 hade jag inte gett för en valp. Vet du vilken kennel det är? En del tar mer betalt för att de så att säga är i ropet just då och helt enkelt KAN ta mer betalt - de får sålt sina valpar i vilket fall.


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Kilgharrah
2019-09-16 17:09
#2

#1

Det är faktiskt två kennlar, Superiosity & Villa Orrnäset.

En av uppfödarna hade tydligen berättat att priset var så högt pga moms…? Det är fina hundar men jag skulle själv inte eller betala 20 000 kr för en valp.

Hornslandet
2019-09-17 12:32
#3

Jag ser inte riktigt problemet, egentligen. Vanligtvis kanske det kostar 15, eller tom 17.. Om nån uppfödare tycker att de gör ett sånt pass seriöst/unikt jobb att det motiverar 3-5k mer / valp? Fine, varför inte? Det är inget ockerpris isf.. och med tanke på vad hundar kostar sen vidare i livet är den skillnaden inte så signifikant.

Michaela-N
2019-09-18 10:02
#4

Föder man upp hundar ska man alltid ta ut moms och i vissa fall behöver man även betala inkomstskatt, så 20 000 kr är egentligen inte särskilt mycket att sälja en valp för om mer än en tredjedel går till skatt ändå. Det står en ju fritt att gå vidare till nästa uppfödare om man anser att priset är för högt.

Upp till toppen
Annons: