Annons:
Etiketthälsa
Läst 2216 ggr
Emki
9/15/19, 12:30 PM

Amputation pga bruten svans?

Låter så dramatiskt i mitt huvud, ska man verkligen behöva amputera upp till kota 1,2 pga ett brott från en dörrklämmning  mitt på svansen (kota 6 eller 7) minns ej vilken av dom..Har försökt skapa en bild av röntgenbilden 🤪 Han ville ge det 2 veckor med spjälkning och smärtstillande Onsior, har det inte blivit bättre rekommenderade han amputation av iprincip hela svansen.
Är det så dom gör, amputerar? Kan dom inte gå in och fixa?
Mvh
Förstörd matte😢

Annons:
kinjelooo
9/15/19, 3:15 PM
#1

De kan inte gå in och fixa eftersom det inte går att hålla svansen stilla något vidare. Dessutom är det ju ryggmärg i svansen. Ett brott kan leda till en inflammation som man inte vill riskera i ryggmärgen just. Hundar klarar sig utmärk utan svansen så man väger risker mot fördelar, amputation är enklast för hunden.

ipopuma
9/15/19, 4:42 PM
#2

Min hund har gjort exakt samma sak fast fick bara ett sår som vägrade att läka och blev så dåligt att vi var tvungna att amputera svansen. Det läker dåligt ute på svansen o läker bättre längre in. Ska han amputera ta längre in.

Honestyisdead
9/15/19, 8:20 PM
#3

De hundar jag känner som brutit svansen har båda fått amputera.

Emki
9/15/19, 10:48 PM
#4

#1 Ja det är ju förståeligt, men jag menar hela svansen? När brottet är på mitten av svansen, måste dom då ta bort så han bara har en liten stump kvar..? Ja tur nog så klarar dom sig utan svans. Men jag hoppas på något under att det ska läka ihop så vi slipper det. 

Någon som har erfarenhet av svansbrott och amputation?

Sugar Mist
9/16/19, 1:25 AM
#5

Ingen amputerad svans men har hundar med naturliga stubbsvansar och flera vänner med kuperade hundar och de har inga bekymmer över huvud taget- tror inte du behöver vara orolig för att amputera svansen :)

-

ipopuma
9/16/19, 8:01 AM
#6

Min tik märker jag inte heller någon skillnad i kroppskontroll eller något liknande.

Annons:
kinjelooo
9/16/19, 8:34 AM
#7

Varför det ska amputeras mer än vad du anser nödvändigt får du fråga veterinären. Det finns säkert en anledning till det. Kan tänka mig att det kan finnas neurologiska skador som når högre än själva klämskadan gör.

ipopuma
9/16/19, 8:38 AM
#8

#7 svansen har lättare att läka längre in pga hur svansen är uppbyggd

kinjelooo
9/16/19, 12:21 PM
#9

#8 tack! :)

kinjelooo
9/16/19, 12:21 PM
#10

#8 tack! :)

Maleficum
9/16/19, 3:31 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#11

Min kompis hund fick amputera svansen pga av tumörer (som kom först ute vid svanstippen men de misslyckades att bara ta bort dem så de fick sen ta bort stor del av svansen). Dem spara så mycket dem kunde av svansen och med all behåring han hade så märktes det inte jätteskillnad eftersom han hade högt uppsutten "krull" svans.

Vet inte exakt hur många svanskotor de sparade men han hade en liten "pompom" att vifta runt med (var powderpuff/pudel blandning).

Har tyvärr inga bra bilder på "stumpen" men hitta en där man kan se själva svansen med allt fluff runtom. Den var väl ungefär fyra fingrar lång om jag minns känslan när man höll den i handen :P
Sen en gammal bild när han hade hela svansen (vilket mest ser ut som en större "pompom").

Märktes aldrig någon skillnad på honom.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Changrila
9/16/19, 8:49 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#12

När de amputerar svansen så måste de alltid ta något högre upp än var brottet är för att det ska gå att genomföra operationen på ett bra sätt och för att det ska läka korrekt efteråt. Min erfarenhet är att de ändå försöker att amputera så lite som möjligt, men känner du dig osäker kan du alltid prata med veterinären och se om det går att spara någon kota mer än de planerat.

Min första tik klämde svansen i en dörr och det blev amputation av den. Själva brottet var kanske 2-3 cm från svanstippen, men det var ca 7cm som togs bort. Eftersom hon var en saluki med lång päls på svansen så såg hon lite rolig ut i början, när hon hade rakad svans och i början även tratt på svansen. Men, pälsen växte ut och hon var till synes opåverkad av det hela :) Folk som inte hade helt bra koll på hur salukis brukar se ut reagerade inte heller på det.

Såhär såg hon ut efter att svansen blivit avkapad och pälsen växt ut igen:

---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm

hemul
9/16/19, 11:33 PM
#13

Oj vad lång svans hon måste ha haft från början!

Fattar att det är svårt att gipsa en svans, eller snarare att det är svårt för hunden att ha gipsad svans, men görs det aldrig?

Annons:
Upp till toppen
Annons: