Annons:
Etikettraser
Läst 1224 ggr
trettiotrean
9/8/19, 11:43 PM

Vilken ras?

Sambon och jag diskuterar hundraser om ifall vi skulle köpa en hund i framtiden. Vi har lite olika krav på ALLT och därmed svårt att komma överens. Jag anser mig ha mer hundvana och kunskap än vad han har även om han tror att han vet allt för att hans familj hade hundar när han var liten. Han tror att det räcker att köpa vilken ras som helst och sen gör den bara som man vill.. Jag anser att man ska köpa en ras som passar familjen. Inte någon som kräver mer än vad man kan ge bara för att den har vissa egenskaper man vill ha. Hur som helst. Det vi söker är en hund som enligt sambon ska kunna vakta gården, (den kommer med andra ord vistas utomhus på inhägnad tomt när vi inte är hemma) och vara rejäl så att han kan brottas med den (på lek alltså). Enligt mig ska den vara tillgiven oss, glad, lekfull, passa bra med småbarn, inte vilja äta katter o kaniner, gilla aktiveras men även kunna ta en slappedag (typ aktivera sig själv på gården). Den får gärna vakta och säga ifrån ifall främlingar kliver in på gården, men enligt mig ska hunden vara en familjemedlem och mer passa som det. Jag lägger gärna ner tid på hunden men inte hela min lediga tid då vi har småbarn. Kan ni hjälpa oss komma överens om en ras som passar in? 😅 Vi ska alltså inte köpa hund än på ett tag då vi inte har tiden. Men i framtiden förhoppningsvis. Just nu vill jag bara drömma lite.

Annons:
Hornslandet
9/8/19, 11:56 PM
#1

Inga riktiga tips just nu. Bara en direkt tanke:

Försök släppa tanken (och övertala sambon att göra detsamma) på att ha en hund som ska vakta gården/hemmet/er/whatever. Särskilt när ni, som du säger, inte har all tid i världen att lägga ner på hunden. Ärligt, strunta i det, eller snarare - aktivt välj bort allt vad vakt heter i er kravlista på hunden ni vill skaffa. Visst kan ni skaffa en hund av större ras tex. Men nöj er med att så gott som alla hundar larmar när det kommer nån, och att det har en viss avskräckande faktor att en hund finns i hemmet överhuvudtaget.

Men vakta mot främlingar? På riktigt? Det tror jag inte ni egentligen vill, om ni vill leva ett relativt normalt liv utan en massa extra huvudbry. Särskilt om ni skaffar en större ras.

hemul
9/9/19, 4:14 AM
#2

Och skulle hunden bita någon som förrirrat sig in på er tomt så åker ni dit. Det gör man även om hunden biter en inbrottstjuv. Det har hänt att den inbrottsdrabbade dömts att betala skadestsånd till tjuven. Sjukt men sant.

Om inte rasen vore så sjuk skulle jag rekommendera Berner Sennen. För det mesta snälla och fromma men imponerande hundar. Kräver inget mer än att få vara med men är med på alla aktiviteter man erbjuder den, glad och pigg men kan softa järnet om det är så. Nu rekommenderar jag den alltså inte, men kanske något åt det hållet skulle passa?

Changrila
9/9/19, 6:01 AM
#3

Innan ni ens börjar fundera på ras så måste ni se till att vara överens i hur ert hundägande ska se ut, det kommer inte bli bra för någon annars. Om han inte har sunt tänk kring uppfostran, har hyfsad kunskap kring hur hundar fungerar eller ens någon vilja att lyssna på dig som vet mest så är det nog klokt att skrota tanken på att ha en hund.

För att kanske få ett lite bättre utgångsläge med sambon så kanske det kan vara en idé att vara hundvakter på helger m.m? Då kan ni kanske vakta lite olika hundar, få se hur olika de är och få umgås med hund.

---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm

Elsis matte
9/9/19, 6:32 AM
#4

Jag tror att din sambo först och främst behöver förstå konsekvenserna av att ha en kraftfull, vaktande hund lös ensam på tomten. Såvida ni inte har rejält och högt staket kommer hunden kunna ta sig ut, och en uttråkad vakthund kan mycket väl börja utöka reviret och även ge sig på förbipasserande. Stor vaktlust är inte heller optimalt ihop med barn, de egna är inga problem, men när de blir lite större och vill ta hem kompisar. Hur ska hunden veta att den ena främlingen ska attackeras och nästa välkomnas? Min erfarenhet är att i princip alla hundar reagerar om någon oväntat tar sig in i hemmet/på gården. Har man en större hund är det tillräckligt avskräckande att den skäller till.

tiger tok
9/9/19, 9:07 AM
#5

Newfoundland/Landseer? Leonberger? Sankt Bernard?

fancie-
9/9/19, 11:41 AM
#6

Håller med #1, om din man vill ha en husvakt, be honom satsa på ett inbrottsslarm istället.. En hund är en familjemedlem och det räcker inte att brottas med den nu som då, de kräver kärlek, fostran och aktiviteter. Prova va hundvakt för att känna på hundägandet. Den dagen ni känner att ni skulle ha tid med hund bör er familj sätta er och fundera på vad ni kan och vill ge hunden och därifrån välja ras. Om ni är helt oense är det kanske bäst att låta bli att skaffa hund.

Annons:
Hornslandet
9/9/19, 12:16 PM
#7

Nog kan de ha hund. Och jag förstår väl lite sambon här också, jag har också stor hund och vi skojbrottas och kampar och leker. Det är roligt, och där finns en viss bonus med en lite större hund!

Jag tror nog detta med att vakta gården inte är det viktigaste i världen för varken TS eller sambon. Hör det ganska ofta från folk som börjar fundera på att skaffa hund, men det brukar oftast inte vara ett så starkt krav, egentligen. Jag tycker det är bra att hundägandet, larmande skall och hund-skyltar runt tomten/huset har en avskräckande effekt. Men jag vill aktivt motarbeta att min hund nånsin vaktar mig, nån grej eller nån annan. Det ansvaret ska man inte lägga på sin hund som "vanlig" person, det kan gå så fel. Ingen jag känner i "hundvärlden" VILL ha en seriöst vaktande hund. Vissa har ändå fått hundar som vill vakta bil, hus, dylikt. De hade gärna sluppit det om de helt fått välja.

Men det finns såklart en rad raser som kan passa er jättebra!

Micke030415
2/5/20, 6:08 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3
#8

Hej Kan starkt rekommendera er en kangal den har nog allt ni söker, lycka till

Upp till toppen
Annons: