Övrigt

Babbeltråd del 17

2019-09-06 19:42 #0 av: ipopuma

Då fortsätter vi väl då XD ändå inne på nummer 17!

Själv har man tränat i ösregn, haft en lång dag i skolan och vill bara hem och spel men neeeej då kommer man på att man borde göra rep. uppgifterna till sin kurs då man har glömt ALLT om detta ämne från gymnasiet XD kul! NOT Och blir att jobba från öppning till stängning imorgon och stängning på söndag samt hälsa på  valpar. Men sen blir det trappfunktion på sims!

Anmäl
2019-09-06 19:47 #1 av: Joyous

Tips för att få bort studs i fria följet? Nån som har någon smart lösning? Gärna en sån där snabb en.

Anmäl
2019-09-06 20:23 #2 av: Majken!

#1 Bort med alla föremål och få hunden att jobba under ditt sociala tryck, det tar bort lite kamp, lite muskler och mycket studs.

Anmäl
2019-09-06 20:26 #3 av: Majken!

Har tre och en halv timme på mig att bestämma mig för tävling två helger i rad eller inte. Stjälper det mer än det ger? Offrar jag chans på cert? Vad är prio ett? Uh.

Anmäl
2019-09-06 21:11 #4 av: Sugar Mist

#3 Vad skulle det finnas för nackdel med att tävla två helger i rad? 

-

Anmäl
2019-09-06 21:15 #5 av: Majken!

#4 Min hund gynnas verkligen inte av det, hon blir alldeles för vild och vacker efter en tävling. Det blir en väldig av-dressyr för henne, medan det för andra hundar verkligen inte spelar någon som helst roll.

Anmäl
2019-09-06 21:18 #6 av: Sugar Mist

#5 Då hade jag inte kört två helger på raken :) 

-

Anmäl
2019-09-06 21:21 #7 av: Majken!

#6 Inte jag heller i vanliga fall, men vi är på träningsläger hela veckan däremellan! Så det kan gå... Men i vanliga fall är en tävling i månaden max för min hund, då hinner jag hämta hem henne igen 👌

Anmäl
2019-09-06 21:41 #8 av: Joyous

#2 Tack för tips. Är dock inte helt med på hur du menar?
Du får gärna utveckla.

Anmäl
2019-09-07 02:44 #9 av: Turast

Vill att det ska regna på dagen 😭

Medarbetare på Valp och Unghund ifokus!
 Peace out~    - Turast
Blogg: Unidogs

Anmäl
2019-09-07 03:57 #10 av: Sugar Mist

Smider väldigt väldigt spännande planer inför 2020...

-

Anmäl
2019-09-07 09:11 #11 av: Majken!

#8 Om hunden går i förväntan på leksak så får du väldigt spänd tonus, det är lätt att den studsar, hoppar osv. Om man vrider ner intensiteten, får hunden att hamna i ett mer socialt fack, lite mer undergiven och mer i jobb för att göra husse/matte nöjd istället för att få sin grej så blir det mindre stress, mindre muskler. Det är svårt att beskriva kort, men det kanske räcker för att väcka en tanke 😊

Anmäl
2019-09-07 09:55 #12 av: Joyous

#11 Nu är jag med på hur du tänker!
Och ja, hög förväntan har han och studset styrs absolut av det. Ju högre desto mer studs.
Tog ner honom innan sommaren, lät honom jobba i en lägre aktivitetsnivå och korrigerade studset vilket gav bra resultat. Efter en längre ff paus är vi dock tillbaks på ruta 1 igen men får väl backa tillbaks.
Han är en rätt speciell hund att jobba med och för mycket press skapar snarare frustration, kan inte enbart kräva att han ska göra något för att göra mig nöjd.
Men ska nog jobba honom i lägre driv ett tag, hitta rytmen igen och sen höja efterhand. Tack!

Anmäl
2019-09-07 11:06 #13 av: CayKantos

#12 funderar om det skulle gå att kombinera med lite godis iom han inte vill jobba för att göra dig nöjd. Känner ju igen mig en del, jag gör min lugna sociala belöning och den efterföljs IBLAND av en godis eller ev leksak, men antar det ej är aktuellt för dig. Och ibland ingenting.

Just another crazy animal lover Skämtar

Ägare av CaToss Photography, kom gärna in och kika!

Anmäl
2019-09-07 13:31 #14 av: Jazzyjeff

Huhu.. Som hundägare blir det ofta dubbelt upp med saker man gör. Skulle köra ett (relativt hårt) träningspass idag. Insåg att jag var tvungen att lämna hunden hemma en hyffsad stund, och då vill jag ju förstås att han ska vara trött och nöjd (tänkte jag.. han har varit bra ensam men det var ett tag sen nu). 

Så vad gör man? Först åker jag ut i skogen och trampar terräng en timma i rätt bra fart med hunn.. sen hem, byta till träningskläder, åka ut, träna ett par timmar ganska hårt, sen hem.. till slut lite SOFFA ! Jäklarns vad jag ska äta idag.

Anmäl
2019-09-07 14:48 #15 av: Lona

#11 och #12, Jag tänker att det Majken syftar på mer liknar "retrieverjaktfot" än "typisk lydnadsfot". Nikka är ju en ganska livlig (för att inte säga lättstressad) hund, där gäller det att lägga lite tryck på henne och faktiskt dämpa hennes förväntan. Med risk för att låta som CM😬 så handlar det även om vilken stämning man själv är i.
Det låter kanske lite hemskt men jag strävar faktiskt efter att hon INTE ska vifta på svansen i fotgående eller koncentrerat arbete. Svansen i rätt, lite dämpat läge och vips, så har jag en helt annan hund. Jag är också noga med att samla upp henne emellanåt.
Nu är det förstås skillnad på en malle och en jaktlabbe, men båda är ju arbetande hundar som för det mesta går att ställa lite mer krav på än en mer sällskapsinriktad hund som behöver mer pepp och motivation.
Vad händer om du byter till en lugn belöning och även försöker att "utstråla lugn" själv? Många blir nästan överdrivet glada och positiva i lydnadsträning, klarar han att du lägger lite mer press på honom utan att super-duperbelöna?

"Glass löser allt!" /Källa Glassgård, Öland
Toktantens dagbok - Om hästar, hundar och livet i största allmänhetBlomma

Anmäl
2019-09-07 15:51 #16 av: Frida B

Jag är HEMMA, ska snart hämta Dobby. Borta bra men hemma bäst, är så lycklig!

Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och medarbetare på Agility ifokus             
(f.d MelvinMimmiLufsen)

Anmäl
2019-09-07 18:21 #17 av: Sugar Mist

Vi vann våran klass idag trots att hon vi hade den värsta genomgången igår, känns verkligen som att vi börjar hitta varandra på tävling nu 😭❤️

-

Anmäl
2019-09-07 21:31 #18 av: ipopuma

#1 hur är ff inlärt? Hur studsar han? Hela tiden? Hur är han i fokus? Vad följer han dig? Bakdelskontroll?

Anmäl
2019-09-07 22:57 #19 av: Joyous
result

FF är i huvudsak inlärt med leksak i armhålan. Och sen mycket pill såklart.
Han gör små jämfota-hopp. Inte hela tiden och vi kom långt med det innan sommaren men nu är vi som sagt tillbaks till där vi var innan vilket känns trist.
Han har hyfsat bakdelskontroll men vi jobbar på den hela tiden.
Han följer vid sidan, hamnar lite långt fram men inget som i dagsläget stör så länge han håller sig rak i övrigt. Vill ha rak hållning och noll ögonkontakt.
Skulle nog säga att han har rätt bra fokus i just fria följet och hyfsat bra uthållighet. Men han har bly i huvudet till och från och lätt för att tappa fokus i annat.

I videon kan du se två korta klipp. Det ena är han studsig som satan i, jag ryter till vilket resulterar i fnys och mer studs. Väljer att bryta helt då vi båda kommer in i helt fel läge. Där blir det också värre ju längre vi går eftersom jag väljer att korrigera med rösten (funkar dåligt på honom) istället för att bara bryta.
I andra klippet stöttar jag med kopplet och får mindre studs. Båda klippen är tagna med nån minut mellan så han kan ju samla sig men vill inte vara beroende av kopplet såklart. Samma när han är trött, då blir det också mindre studs men det hjälper ju inte så mycket när han inte är trött.

I dagsläget korrigerar jag studset med kopplet, varav det går hyfsat med koppel, inte alltid dock. Jag bryter honom helt när han går som i första klippet. Försöker tajma belöning när han inte studsar men aktar mig samtidigt för att hamna i fällan där han belönas för tätt. Innan sommaren gick vi riktigt långa sträckor, där han bara fick jobba i rätt rytm utan fokus på så mycket annat i ff:et, och undrar om vi inte ska gå tillbaks till det.
Jag ska testa att belöna mer med godis (lågt värde) efter den här tråden men tar gärna mot fler tips :)

Anmäl
2019-09-08 11:02 #20 av: CayKantos

Fyfaaan vad nöjd jag är med apan dom senaste spåren vi har gjort. Sen så startade han av med en kanoners föremålsstig igår också, andra gången någonsin på jord och andra gången någonsin med främmande doft 🤩

https://www.instagram.com/p/B2JMmZsFYM-/?igshid=zl57npwowu4l

Nu jobbar vi vidare på föremålssfpkus och uthållighet 🤩 matte jobbar vidare med belöningsplacering😂

Anmäl
2019-09-08 12:18 #21 av: ipopuma

#19 har du hittat en metod som fungerar för dig så kan du ju fortsätta. Problem tar tid att lösa! Men min tanke är att få in hunden i ett tankestadium. Koncentration, koncentration och koncentration. Mitt ff är basic "följ mitt vänsterben" och det är där energin ska ligga. Där kommer backandet in m.m. Kan tänka mig att studsen ligger till för han är så högt uppe och kanske även i frustration, när du ryter ökar stressen och frustrationen vilket leder till mer studs. Det kanske är hans sätt att avreagera sin stress (Nu har jag inte sett er utan är bara spekulationer). Min erfarenhet är att man jobbar med förståelse o det brukar hjälpa. Att hunden vet sin uppgift till 100% och där kan man kräva av den. Är så svårt i skrift men hoppas du har en aning om vad jag menar. 

Anmäl
2019-09-08 13:21 #22 av: Joyous

#21 Tack för bra tankar, tror också studset är mycket frustration och att jag behöver få in honom i ett annat fack ett tag och jobba upp förståelsen ytterligare.
Får klura lite och lägga upp en plan som kan funka :)

Anmäl
2019-09-08 15:34 #23 av: Turast

Rävar suger

Peace out~    - Turast

Anmäl
2019-09-08 15:59 #24 av: flocken

Lekt o busat i skogen i lätt duggregn. Ätit blåbär o haft en alldeles underbar egentid med valpen. Nu 11 v o smart som tusan.

Sajtvärd rexkanin & fibromyalgi Driver Djurflockens hunddagis. Litet hunddagis i hemmiljö. www.djurflocken.se / vh Mette
Anmäl
2019-09-08 17:17 #25 av: Majken!

Uppflyttade till högre klass skydd, 10-10 på alla munkorgsstötar idag!

Anmäl
2019-09-08 17:34 #26 av: Jojaton

Skulle ha spenderat hela helgen i Göteborg på agilitytävling, men pga hundarna som insjuknat i Norge ställdes tävlingen in och vi har därför haft en helt ledig helg - som snabbt fyllts med soffmys och långa promenader. Inte så dumt det heller faktiskt :)

Johanna - @mysheltiesam

Anmäl
2019-09-08 18:13 #27 av: ipopuma

Anmäl
2019-09-09 10:03 #28 av: ipopuma

När man inser att man blir 21 nästa gång man fyller år och man undrar va tusan man gör med sitt liv!

Anmäl
2019-09-09 19:57 #29 av: Lona

#28, Eller inser att man blir 46 nästa gång...Förskräckt...och precis har flyttat tillbaks hem till sin mamma...Vilar huvudet i handen

"Glass löser allt!" /Källa Glassgård, Öland
Toktantens dagbok - Om hästar, hundar och livet i största allmänhetBlomma

Anmäl
2019-09-10 14:14 #30 av: Garm

Ääääntligen kunde jag gå en riiiktigt lång promenad med hunden! Det var för länge sedan sist.

Anmäl
2019-09-11 04:10 #31 av: Turast

Hur länge ska man kämpa när den andra inte verkar bry sig? Venne om jag pallar längre

Peace out~    - Turast

Anmäl
2019-09-12 04:40 #32 av: Turast

När det blåser på fastlandet: paraplyn går sönder 🤷‍♀️
När det blåser på gotland: fucking träd ramlar ner över hela vägen 🙃

Peace out~    - Turast

Anmäl
2019-09-12 12:49 #33 av: ipopuma

När man ska slå upp en sak och inser man har glömt bort hur alfabetet går...... Japp kanske behöver gå om nollan?

Anmäl
2019-09-13 02:18 #34 av: Turast

Tydligen utser jobbet ett distrikt per månad som haft bäst kvalitet. Gissa vem som fick bästa månad för augusti😎

Peace out~    - Turast

Anmäl
2019-09-13 09:52 #35 av: flocken

Sägs det inte att lerinpackning är nyttigt för hyn?

Sajtvärd rexkanin & fibromyalgi Driver Djurflockens hunddagis. Litet hunddagis i hemmiljö. www.djurflocken.se / vh Mette
Anmäl
2019-09-15 09:17 #36 av: Sugar Mist

Dagens nöje; sökfigge på klubbens tävling

-

Anmäl
2019-09-15 09:19 #37 av: CayKantos

36 vilken mysig lega!

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.