Annons:
Etikettövrigt
Läst 20702 ggr
ipopuma
9/6/19, 7:42 PM

Babbeltråd del 17

Då fortsätter vi väl då XD ändå inne på nummer 17!

Själv har man tränat i ösregn, haft en lång dag i skolan och vill bara hem och spel men neeeej då kommer man på att man borde göra rep. uppgifterna till sin kurs då man har glömt ALLT om detta ämne från gymnasiet XD kul! NOT Och blir att jobba från öppning till stängning imorgon och stängning på söndag samt hälsa på  valpar. Men sen blir det trappfunktion på sims!

Annons:
Joyous
9/6/19, 7:47 PM
#1

Tips för att få bort studs i fria följet? Nån som har någon smart lösning? Gärna en sån där snabb en.

Majken!
9/6/19, 8:23 PM
#2

#1 Bort med alla föremål och få hunden att jobba under ditt sociala tryck, det tar bort lite kamp, lite muskler och mycket studs.

Majken!
9/6/19, 8:26 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Har tre och en halv timme på mig att bestämma mig för tävling två helger i rad eller inte. Stjälper det mer än det ger? Offrar jag chans på cert? Vad är prio ett? Uh.

Sugar Mist
9/6/19, 9:11 PM
#4

#3 Vad skulle det finnas för nackdel med att tävla två helger i rad?

-

Majken!
9/6/19, 9:15 PM
#5

#4 Min hund gynnas verkligen inte av det, hon blir alldeles för vild och vacker efter en tävling. Det blir en väldig av-dressyr för henne, medan det för andra hundar verkligen inte spelar någon som helst roll.

Sugar Mist
9/6/19, 9:18 PM
#6

#5 Då hade jag inte kört två helger på raken :)

-

Annons:
Majken!
9/6/19, 9:21 PM
#7

#6 Inte jag heller i vanliga fall, men vi är på träningsläger hela veckan däremellan! Så det kan gå… Men i vanliga fall är en tävling i månaden max för min hund, då hinner jag hämta hem henne igen 👌

Joyous
9/6/19, 9:41 PM
#8

#2 Tack för tips. Är dock inte helt med på hur du menar? Du får gärna utveckla.

Turast
9/7/19, 2:44 AM
#9

Vill att det ska regna på dagen 😭

Konstinstagram: @toxiccetacean

Peta inte på salamandern. Den sover.

Sugar Mist
9/7/19, 3:57 AM
#10

Smider väldigt väldigt spännande planer inför 2020…

-

Majken!
9/7/19, 9:11 AM
#11

#8 Om hunden går i förväntan på leksak så får du väldigt spänd tonus, det är lätt att den studsar, hoppar osv. Om man vrider ner intensiteten, får hunden att hamna i ett mer socialt fack, lite mer undergiven och mer i jobb för att göra husse/matte nöjd istället för att få sin grej så blir det mindre stress, mindre muskler. Det är svårt att beskriva kort, men det kanske räcker för att väcka en tanke 😊

Joyous
9/7/19, 9:55 AM
#12

#11 Nu är jag med på hur du tänker! Och ja, hög förväntan har han och studset styrs absolut av det. Ju högre desto mer studs. Tog ner honom innan sommaren, lät honom jobba i en lägre aktivitetsnivå och korrigerade studset vilket gav bra resultat. Efter en längre ff paus är vi dock tillbaks på ruta 1 igen men får väl backa tillbaks. Han är en rätt speciell hund att jobba med och för mycket press skapar snarare frustration, kan inte enbart kräva att han ska göra något för att göra mig nöjd. Men ska nog jobba honom i lägre driv ett tag, hitta rytmen igen och sen höja efterhand. Tack!

CayKantos
9/7/19, 11:06 AM
#13

#12 funderar om det skulle gå att kombinera med lite godis iom han inte vill jobba för att göra dig nöjd. Känner ju igen mig en del, jag gör min lugna sociala belöning och den efterföljs IBLAND av en godis eller ev leksak, men antar det ej är aktuellt för dig. Och ibland ingenting.

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

Annons:
Hornslandet
9/7/19, 1:31 PM
#14

Huhu.. Som hundägare blir det ofta dubbelt upp med saker man gör. Skulle köra ett (relativt hårt) träningspass idag. Insåg att jag var tvungen att lämna hunden hemma en hyffsad stund, och då vill jag ju förstås att han ska vara trött och nöjd (tänkte jag.. han har varit bra ensam men det var ett tag sen nu). 

Så vad gör man? Först åker jag ut i skogen och trampar terräng en timma i rätt bra fart med hunn.. sen hem, byta till träningskläder, åka ut, träna ett par timmar ganska hårt, sen hem.. till slut lite SOFFA ! Jäklarns vad jag ska äta idag.

Lona
9/7/19, 2:48 PM
#15

#11 och #12, Jag tänker att det Majken syftar på mer liknar "retrieverjaktfot" än "typisk lydnadsfot". Nikka är ju en ganska livlig (för att inte säga lättstressad) hund, där gäller det att lägga lite tryck på henne och faktiskt dämpa hennes förväntan. Med risk för att låta som CM😬 så handlar det även om vilken stämning man själv är i. Det låter kanske lite hemskt men jag strävar faktiskt efter att hon INTE ska vifta på svansen i fotgående eller koncentrerat arbete. Svansen i rätt, lite dämpat läge och vips, så har jag en helt annan hund. Jag är också noga med att samla upp henne emellanåt. Nu är det förstås skillnad på en malle och en jaktlabbe, men båda är ju arbetande hundar som för det mesta går att ställa lite mer krav på än en mer sällskapsinriktad hund som behöver mer pepp och motivation. Vad händer om du byter till en lugn belöning och även försöker att "utstråla lugn" själv? Många blir nästan överdrivet glada och positiva i lydnadsträning, klarar han att du lägger lite mer press på honom utan att super-duperbelöna?


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Frida B
9/7/19, 3:51 PM
#16

Jag är HEMMA, ska snart hämta Dobby. Borta bra men hemma bäst, är så lycklig!

 Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Sugar Mist
9/7/19, 6:21 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#17

Vi vann våran klass idag trots att hon vi hade den värsta genomgången igår, känns verkligen som att vi börjar hitta varandra på tävling nu 😭❤️

-

ipopuma
9/7/19, 9:31 PM
#18

#1 hur är ff inlärt? Hur studsar han? Hela tiden? Hur är han i fokus? Vad följer han dig? Bakdelskontroll?

Joyous
9/7/19, 10:57 PM
#19

#18 FF är i huvudsak inlärt med leksak i armhålan. Och sen mycket pill såklart. Han gör små jämfota-hopp. Inte hela tiden och vi kom långt med det innan sommaren men nu är vi som sagt tillbaks till där vi var innan vilket känns trist. Han har hyfsat bakdelskontroll men vi jobbar på den hela tiden. Han följer vid sidan, hamnar lite långt fram men inget som i dagsläget stör så länge han håller sig rak i övrigt. Vill ha rak hållning och noll ögonkontakt. Skulle nog säga att han har rätt bra fokus i just fria följet och hyfsat bra uthållighet. Men han har bly i huvudet till och från och lätt för att tappa fokus i annat. I videon kan du se två korta klipp. Det ena är han studsig som satan i, jag ryter till vilket resulterar i fnys och mer studs. Väljer att bryta helt då vi båda kommer in i helt fel läge. Där blir det också värre ju längre vi går eftersom jag väljer att korrigera med rösten (funkar dåligt på honom) istället för att bara bryta. I andra klippet stöttar jag med kopplet och får mindre studs. Båda klippen är tagna med nån minut mellan så han kan ju samla sig men vill inte vara beroende av kopplet såklart. Samma när han är trött, då blir det också mindre studs men det hjälper ju inte så mycket när han inte är trött. I dagsläget korrigerar jag studset med kopplet, varav det går hyfsat med koppel, inte alltid dock. Jag bryter honom helt när han går som i första klippet. Försöker tajma belöning när han inte studsar men aktar mig samtidigt för att hamna i fällan där han belönas för tätt. Innan sommaren gick vi riktigt långa sträckor, där han bara fick jobba i rätt rytm utan fokus på så mycket annat i ff:et, och undrar om vi inte ska gå tillbaks till det. Jag ska testa att belöna mer med godis (lågt värde) efter den här tråden men tar gärna mot fler tips :)

CayKantos
9/8/19, 11:02 AM
#20

Fyfaaan vad nöjd jag är med apan dom senaste spåren vi har gjort. Sen så startade han av med en kanoners föremålsstig igår också, andra gången någonsin på jord och andra gången någonsin med främmande doft 🤩 https://www.instagram.com/p/B2JMmZsFYM-/?igshid=zl57npwowu4l Nu jobbar vi vidare på föremålssfpkus och uthållighet 🤩 matte jobbar vidare med belöningsplacering😂

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

Annons:
ipopuma
9/8/19, 12:18 PM
#21

#19 har du hittat en metod som fungerar för dig så kan du ju fortsätta. Problem tar tid att lösa! Men min tanke är att få in hunden i ett tankestadium. Koncentration, koncentration och koncentration. Mitt ff är basic "följ mitt vänsterben" och det är där energin ska ligga. Där kommer backandet in m.m. Kan tänka mig att studsen ligger till för han är så högt uppe och kanske även i frustration, när du ryter ökar stressen och frustrationen vilket leder till mer studs. Det kanske är hans sätt att avreagera sin stress (Nu har jag inte sett er utan är bara spekulationer). Min erfarenhet är att man jobbar med förståelse o det brukar hjälpa. Att hunden vet sin uppgift till 100% och där kan man kräva av den. Är så svårt i skrift men hoppas du har en aning om vad jag menar.

Joyous
9/8/19, 1:21 PM
#22

#21 Tack för bra tankar, tror också studset är mycket frustration och att jag behöver få in honom i ett annat fack ett tag och jobba upp förståelsen ytterligare. Får klura lite och lägga upp en plan som kan funka :)

Turast
9/8/19, 3:34 PM
#23

Rävar suger

Konstinstagram: @toxiccetacean

Peta inte på salamandern. Den sover.

flocken
9/8/19, 3:59 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#24

Lekt o busat i skogen i lätt duggregn. Ätit blåbär o haft en alldeles underbar egentid med valpen. Nu 11 v o smart som tusan.

…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes

Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering

Majken!
9/8/19, 5:17 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#25

Uppflyttade till högre klass skydd, 10-10 på alla munkorgsstötar idag!

Jojaton
9/8/19, 5:34 PM
#26

Skulle ha spenderat hela helgen i Göteborg på agilitytävling, men pga hundarna som insjuknat i Norge ställdes tävlingen in och vi har därför haft en helt ledig helg - som snabbt fyllts med soffmys och långa promenader. Inte så dumt det heller faktiskt :)

Johanna - Instagram

ipopuma
9/8/19, 6:13 PM
#27
Annons:
ipopuma
9/9/19, 10:03 AM
#28

När man inser att man blir 21 nästa gång man fyller år och man undrar va tusan man gör med sitt liv!

Lona
9/9/19, 7:57 PM
#29

#28, Eller inser att man blir 46 nästa gång…😮…och precis har flyttat tillbaks hem till sin mamma…😕


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Garm
9/10/19, 2:14 PM
#30

Ääääntligen kunde jag gå en riiiktigt lång promenad med hunden! Det var för länge sedan sist.

Turast
9/11/19, 4:10 AM
#31

Hur länge ska man kämpa när den andra inte verkar bry sig? Venne om jag pallar längre

Konstinstagram: @toxiccetacean

Peta inte på salamandern. Den sover.

Turast
9/12/19, 4:40 AM
#32

När det blåser på fastlandet: paraplyn går sönder 🤷‍♀️ När det blåser på gotland: fucking träd ramlar ner över hela vägen 🙃

Konstinstagram: @toxiccetacean

Peta inte på salamandern. Den sover.

ipopuma
9/12/19, 12:49 PM
#33

När man ska slå upp en sak och inser man har glömt bort hur alfabetet går…… Japp kanske behöver gå om nollan?

Turast
9/13/19, 2:18 AM
#34

Tydligen utser jobbet ett distrikt per månad som haft bäst kvalitet. Gissa vem som fick bästa månad för augusti😎

Konstinstagram: @toxiccetacean

Peta inte på salamandern. Den sover.

Annons:
flocken
9/13/19, 9:52 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#35

Sägs det inte att lerinpackning är nyttigt för hyn?

…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes

Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering

Sugar Mist
9/15/19, 9:17 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#36

Dagens nöje; sökfigge på klubbens tävling

-

CayKantos
9/15/19, 9:19 AM
#37

36 vilken mysig lega!

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

Sugar Mist
9/15/19, 3:48 PM
#38

#37 Visst var det! Var väldigt skyddat mot envetna älgflugor också

-

Turast
9/15/19, 4:37 PM
#39

En bra sak med att jobba natt är att man pallar va ute kl 3 på natten och elda i regnstorm 🔥

Konstinstagram: @toxiccetacean

Peta inte på salamandern. Den sover.

ipopuma
9/17/19, 7:27 AM
#40

Jag fick efteranmäla mig till en tävling 😍😍😍. Whop Whop!

flocken
9/17/19, 4:30 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#41

Suck. De växer för fort. 8 v o 12 v. Vad ska det bli av denna hjälte?

…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes

Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering

Annons:
Turast
9/20/19, 2:12 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#42

Tur att man har en hund som kan hjälpa sambon att bygga hönshus när min kropp är dum i huvudet 🤷‍♀️

Konstinstagram: @toxiccetacean

Peta inte på salamandern. Den sover.

Sugar Mist
9/20/19, 7:30 AM
#43

Hittade den här länken gömd på rasklubbens hemsida. 
Det är första gången jag hör om det- och det här beslutades i MAJ
Vad i hela helvete sysslar SKK med?! 
https://sask.nu/sites/sask.nu/files/media/miniatyr_shepherd_aussie.pdf

-

Lona
9/20/19, 8:22 PM
#44

#43, I och för sig tycker jag att det är ett steg i rätt riktning att tillåta korsningsparningar mellan olika raser men det här känns rätt knepigt.
Dock tror jag inte att det skulle försämra AS med tanke på att korsningsavkommorna inte kan reggas som aussies. Eller vad tänkte du på?
(SKK rent allmänt är ju rätt skumma vad gäller avelsarbete.)
Fast kunde de inte hittat en bättre förkortning på rasklubben än SMASK?😂


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Sugar Mist
9/20/19, 8:35 PM
#45

#44 Aussien har redan en god mängd avelsdjur som absolut inte borde gå som avelsdjur, risken är stor att dessa(och de som inte når krav för aussie-aveln) används i MAS-aveln.
Att börja blanda in aussien i MAS-avel är väl rätt kontraproduktivt med tanke på att de redan har en stor mängd för stora hundar, och aussien är ju oftast bra mycket större än vad som är standard för MAS. 
Sedan är det ju två skiljda raser och det är så de allra flesta vill ha det- man ser inte collies och shelties korsningsavlas etc. och att det skulle vara "liten avelsbas" är väl precis som med alla andra nya raser. 
Aussien själv är en rätt ny ras i sverige och inte sjutton korsade vi bc och aussie för att bredda genbanken/avelsbasen, utan det var gediget arbete med importer och insemineringar för att kunna bygga rasen- och vi bygger ju fortfarande genom att importera nytt/nygammalt blod. 

MASen ska ju tydligen vara väldigt populär och stor neråt i europa- varför väljer man att inte aktivt använda avelsdjur ifrån de länderna?

Nä, jag gillar det inte, men sedan har jag aldrig tyckt om MAS och deras grundidé av att göra en miniatyrvariant som inte är lika krävande utan som fungerar som soffpotatis, och ska man börja korsavla aussie och MAS är det väl lika bra att vi skippar MAS som namn och börjar använda mini-aussie igen- eftersom det är det är "samma ras".

-

Jojaton
9/20/19, 8:48 PM
#46

#45 Håller med, är inte emot utkorsningsavel egentligen men varför godkände man MAS om de hade så liten avelsbas att de behöver bredda den med hjälp av andra två år efter godkännandet? Kan man (SKK) inte tänka efter före?

Johanna - Instagram

Fisherling
9/20/19, 9:17 PM
#47

SKK tänker bara pengar, känns det som. En till rasklubb = mer pengar till dem. 

I roligare nyheter är både Tinja och Asni anmälda till dubbla starter i Rallylydnad! Ska bli kul att komma ut och tävla lite, även om det mest är för skojs skull. Rally är ju knappast en meriterande sport för en aussie.

Frida B
9/20/19, 9:40 PM
#48

Herregud. Jag hämtar valp imorgon.

Freaking out.

En kollega hämtar en bc valp imorgon, så vi får våndas ihop… xd

 Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Annons:
JoannaLi
9/20/19, 10:41 PM
#49

#48 Grattis! 

---

Själv är jag äntligen hemma med Ossa. 4 dagar gick rätt bra, jag kunde koppla bort längtan bra. Men idag, väntan till att få träffa honom var olidlig. Och nu är vi hemma. Han var så glad och mattekär när jag hämtade 😍😢

Duvethon
9/21/19, 8:10 PM
#50

Veterinärtid bokad nästa vecka men undrar om någon av er har en tanke på vad detta kan vara? Min 2 åring har börjat bita när man ska lyfta/ta i honom. Uppvisar ett konstigt beteende, säger man till honom hugger han mot en. Väldigt tråkigt detta…

Perfection is achieved, not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away.      

CayKantos
9/21/19, 8:58 PM
#51

#50 inga varningar? Är det alltid när ni tar på samma ställe? Hur är det om ni klappar på det området?

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

Duvethon
9/21/19, 9:13 PM
#52

#51 jo varningar men väldigt tätt

Perfection is achieved, not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away.      

Sugar Mist
9/22/19, 6:49 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#53

Försöker ta tag i budföringen med Salt, har skjutit på den eftersom hon är som hon är när det gäller den sociala biten och hon har väldigt stort personligt space, men igår fick hon leka och grunda budföring med en människa hon bara träffat en gång innan, och det gick bra. 
Kanske finns lite hopp för budföringen ändå..

-

Sugar Mist
9/23/19, 2:58 PM
#54

Spontananmält mig till ett apellspår om 3 veckor… 😐

-

Fisherling
9/23/19, 5:53 PM
#55

Anmält mig och Asni till en kurs i Slalom och Kontaktfält. Är så taggad på att verkligen komma igång på riktigt med hennes träning!

Mamma hjälpte mig smaka lite på rapport med Asni, och hon tyckte det var galet kul. Det är en sport jag varit lite småsugen att testa på ett tag, då vi inte kommer någonstans i söket pga sökgrupper som faller isär hela tiden. Med rapport behöver jag iallafall bara EN person till :P

Annons:
Sugar Mist
9/23/19, 6:24 PM
#56

#55 Rapport är sjukt kul, det tycker jag ni ska fortsätta med ❤️

-

Fisherling
9/23/19, 7:16 PM
#57

#56 Jag är faktiskt riktigt sugen! Asni ÄLSKAR att springa och har en riktigt fin spårförmåga men jag är för otålig för att lägga spår. Tror rapport skulle passa henne fint :D

CayKantos
9/23/19, 8:25 PM
#58

#55 #54 har också kikat lite på rapport just iom söket är så svårt att få till. Hur staetade ni? Har ni några bra hemsidor man kan kika på?

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

Fisherling
9/23/19, 8:54 PM
#59

#58 Just nu kör vi lite på skoj skogsövningar. Vandrar i skogen utom synhåll, stannar, skickar till den andre, går en bit till, skickar tillbaka, alltid med belöning och glädje. De tycker det är skitkul!

Sugar Mist
9/23/19, 9:02 PM
#60

#58 Det är som budföring fast i skog på en stig med dold mottagare :) 
Jag har gjort så att jag har haft mottagaren locka lite med leksak, skickat hunden, sen göra samma sak tillbaka och om hunden själv springer till mottagaren utan skick/ord så belönas det också, det ska vara kul att springa till någon annan än matte typ. 
Sen öka avståndet i princip.

-

Frida B
9/24/19, 7:37 AM
#61

Har hittat en så himla rolig lydnadsgrupp. Så seriösa med träningen, ca 5-6st per gång som kör regelbundet och på olika nivåer. Så himla kul!

 Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Fisherling
9/24/19, 10:15 AM
#62

Era bästa tips för apporteringsträning?

Uppenbarligen en av mina svaga sidor, eftersom jag haft svårt med både Tinja och Asni… Tinja ville ju absolut inte ta i något som hette apport väldigt länge, med Asni har jag problem med att hon slarvar med upptag och inte håller fast när hon kommer nära mig.

Annons:
Sugar Mist
9/24/19, 11:26 AM
#63

#62 Hur slarvar hon med upptag? Griper hon fel, kastar hon med apporten etc och tuggar när hon ska komma in? 
Just när det gäller hundar som inte velat ta i apporter är det jättesvårt att ge tips över nätet- det är ju så olika. Jack t.ex. kan jag inte lägga några krav på i apporten för han har rent generellt ett väldigt lågt föremålsintresse och tycker inte det är så kul att leka heller, så där får jag bara belöna upp och bygga hans självförtroende och bekräfta att han gör rätt med överdrivna belöningar.

-

Duvethon
9/24/19, 11:43 AM
#64

Kliade honom på bringan nu och gosade, sen blev han arg och högg mig i handen så misstänker att det är något område där som gör ont? Herregud vad kan detta bero på om det inte är av någon fysisk orsak? Det känns inte alls hållbart

Perfection is achieved, not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away.      

Duvethon
9/24/19, 11:44 AM
#65

Har en tid imorgon hos veterinären :(

Perfection is achieved, not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away.      

Duvethon
9/24/19, 11:46 AM
#66

Nu kliade jag försiktigt på samma ställe igen och han reagerade inte alls?!?!?! Herregud varför hugger han? :(

Perfection is achieved, not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away.      

Sugar Mist
9/24/19, 12:16 PM
#67

#66 Det är troligtvis på grund av smärta, ta det lugnt och försök att inte spinna iväg i panik i huvudet nu. Ni har en bokad tid imorgon, så vänta och se vad veterinären säger.

-

Fisherling
9/24/19, 12:37 PM
#68

#63
Tinja har jag noll problem med nu, apporteringen är hennes favvogrej. 

Asni kan ta tag slarvigt och behöva plocka upp igen, rullar den ibland i munnen, och så fort hon ska gå in i sitt ingångsbeteende så släpper hon den. Vi har jobbat en hel del med handtarget, och har hon ingen apport så har hon inga problem att trycka nosen hårt i handen på mig. Greppande har vi också jobbat med, hon griper jättefint och stadigt så länge jag håller i den, men så fort den är på marken så blir den en leksak 🤓

Sugar Mist
9/24/19, 1:22 PM
#69

#68 Hmm… Har en video på min privata tränings-ig som jag visat lite hur jag jobbat med tuggande/löst grepp på apporten eftersom Salt haft väldigt löst grepp eftersom hon varit tveksam till död apport, skicka följförfrågan så ska jag tagga dig i den @journeyofsalt 
Sedan när hon håller stadigt hade jag bett henne hålla den i munnen, sätta sig, kalla in/kalla över hinder/skicka runt kon etc med apporten i munnen så hon verkligen måste hålla fast den

Tillägg: Sedan hade jag nog överraskat henne ibland när hon kommer in med den att börja kampa med apporten. Tuggar hon på leksaker när hon kommer in till dig med dom?

-

Annons:
CayKantos
9/24/19, 2:07 PM
#70

#61 men vaa dela 😇😇

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

Frida B
9/24/19, 2:56 PM
#71

#70 skriver i chatten!

 Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Fisherling
9/24/19, 4:13 PM
#72

#69 Asni är inte så mycket tveksam till apporten som hon är en fåntratt som fjantar runt och inte tar det hela på speciellt mycket allvar :P Hon kan hålla stadigt just när hon greppar, men vi har inte kommit längre än att hon håller den superstadigt i ca 5 sekunder och sen droppar hon den som en het potatis och börjar fjanta :P

Sugar Mist
9/24/19, 5:51 PM
#73

#72 Menar inte att hon är tveksam, men att de kan tycka att döda apporter är tråkiga och därmed hålla ostadigt etc. :)

-

Turast
9/25/19, 9:46 PM
#74

Vila i frid kompis sen tidiga tonåren ❤️ må du reinkarneras till någon annan nära mig

Konstinstagram: @toxiccetacean

Peta inte på salamandern. Den sover.

Sugar Mist
9/27/19, 10:25 AM
#75

Drömde om vår debut i brukset, i drömmen hamnade vi etta med 9a på spåret och ett jättefint lydnadsprogram. Man kan ju hoppas ❤️ Bara Salt kniper tätt och inte börjar löpa..

-

Hornslandet
9/27/19, 10:40 AM
#76

Rakad mage för ultraljud kan tydligen få en hund att muppa ur lite.. som tur är verkar lillkillen nu ha vant sig vid att vara halvnaken ett par, tre dagar senare.

Annons:
Frida B
9/27/19, 9:38 PM
#77

Tävling imorgon, detta kommer inte gå bra… Men vi gör det för att ha testat på lydnadsklass 2, alla moment sitter ok förutom vittringen. Men känns ändå bra att få ett kvitto på hur man ligger till i träningen. Sen är det roligt att utmana sig själv, och även att umgås med härliga människor. :)

 Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

CayKantos
9/27/19, 10:18 PM
#78

#77 bra jag inte är ensam om det känslan imorgon 😂 vi får hplla ihop🤪

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

Jojaton
9/27/19, 11:05 PM
#79

Tyckte det var en bra ide att slänga in två maskiner tvätt (inkl sängkläder) för 1,5h sen. Har det torkat än? Nää. Är jag trött? Ja. Ska jag upp tidigt imorgon och tävla? Jajjamensan 🙄

Johanna - Instagram

Frida B
9/28/19, 8:47 AM
#80

#78 fast ni kommer bli uppflyttade, ni kan ju momenten 😂

 Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Turast
9/28/19, 7:13 PM
#81

Och så var vi 6 st i huset 👌

Konstinstagram: @toxiccetacean

Peta inte på salamandern. Den sover.

CayKantos
9/28/19, 11:38 PM
#82

#80 och hur gick det då? 😂😂😂 Totalt flunk. Tre jävla nollor och en hund som inte fattade något alls😂😂😂

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

Frida B
9/29/19, 9:00 AM
#83

#82 fast du slår inte mina fyra 0:or 😂

 Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Annons:
CayKantos
9/29/19, 10:20 AM
#84

#82 men ni kunde ju inte momenten 😂 din ansträngde sig ju iaf 😂 vi gick frpn första tövling på 165,5 till andra 108😂😂 Upp på hästen och då tränar vi vidare 💪

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

Frida B
9/29/19, 8:18 PM
#85

#84 men din var extremt söt! Varberg it is then ;)

 Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

CayKantos
9/29/19, 9:42 PM
#86

#85 ingen tvekan att han tyckte han var störst och bäst 😂hade såklart inga problem att sitta kvar i regnet under träningen idag. Lätt som en plätt sa han 😌 😂 Varberg yes!

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

Sugar Mist
10/1/19, 4:17 PM
#87

Så jävla less på att vara vuxen.

-

ipopuma
10/1/19, 4:49 PM
#88

#87 då är vi två

CayKantos
10/1/19, 4:50 PM
#89

Tre

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

ipopuma
10/1/19, 6:16 PM
#90

Min dator fungerar inte som den ska. Kan inte ens nu göra en systemåterställning. Jag får riktigt spel på den. Dumma dator! Vill INTE köpa en ny just nu. Vill ha en ny inför master inte nu!

Annons:
JoannaLi
10/1/19, 10:19 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#91

Oops 😇 HiFs minsta medlem? Eller en av dem. Detta är Aska 😍 (Aska har också 3 till systrar, som är lite blygare än Aska. Hon kastade sig upp på min arm när jag bara skulle fota buren lite snyggt utan lock, andra gången jag öppnade buren sen jag hämtade dem).

Duvethon
10/3/19, 8:22 PM
#92

Då har jag kommit fram till att jag kommer lämna över min hund till mina föräldrar (är egentligen en familjehund men jag som tagit största ansvaret) Antar att alla individer inte kommer överens, såsom jag och min hund.

Perfection is achieved, not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away.      

CayKantos
10/3/19, 9:46 PM
#93

#92 beklagar, skönt att hen stannar i familjen iaf. Vad är planen nudå? Är så nere på senaste… Träningen blir värre o värre ju mer vi tränar. Bara lust att ge upp typ. Ju mer tid o energi jag lägger i desto mer känns det som om kantos bara jobbar mot mig… Jag vet det inte är så, det är jag som brister på så många sätt.. Även vardagslydnaden är som bortkastat…

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

Duvethon
10/3/19, 9:48 PM
#94

#93 Jag ska flytta (studera) och tänkte ta med hunden men det bästa alternativet är ändå att han får bo hemma - då är han aldrig ensam :) Vad är det som inte går bra, något specifikt? :(

Perfection is achieved, not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away.      

CayKantos
10/3/19, 9:51 PM
#95

#94 tråkigt. Men skönt det gick att lösa inom familjen! Nja han e bara inte där jag måste kämpa konstant för att ens få en milisenunds uppmärksamhet oavsett vad för belöning jag har… Jag vet lixom han e unghund och att vardagen skulle bli kaos.. Men trodde väl ändå att man kunde få ngn form av vettig träning nån gång! :/

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

Sugar Mist
10/3/19, 10:21 PM
#96

#93 Ta en paus! Jag gör det väldigt frekvent när det gäller hundträning, då hinner man slappna av och fundera lite på hur man kan göra rätt, istället för att bråka moment hela tiden. 

Salt ska löpa när som, hon och Jack hade ett litet småbråk för första gången då hon fick nog av hans muttringar, så det är nog på gång… Jag hoppas bara hon håller sig till typ 14 oktober i alla fall…

-

Fisherling
10/3/19, 10:39 PM
#97

Idag var jag och min mor ute och körde en nybörjarövning i rapport. Asni var riktigt duktig! Jobbar på fint, springer fort, hittar snabbt. En sport helt i hennes smak! Har bokat in en kursdag i rapport på hemmaklubben, är supertaggad! Agility och rapport känns som en kul kombo att satsa på. Det känns som att jag och Asni hittar varandra mer och mer i träningen. Hon är den underligaste hunden jag någonsin mött. Så otroligt charmig, knasig och livsglad, med ett huvud på skaft. Otroligt annorlunda mot Tinja. Blir väldigt nyfiken på vad för personlighet man får tag i nästa gång. Förhoppningsvis en aussie med Tinjas uthållighet, disciplin och extrema samarbetsvilja med Asnis precision, nyfikenhet och kompletta brist på självbevarelsedrift. Och hennes gosighet. Aldrig mött en så kelen hund!

Annons:
Turast
10/4/19, 3:45 AM
#98

När SMHI säger att det bara ska vara molnig så börjar det spöregna Gömmer mig under ett träd

Konstinstagram: @toxiccetacean

Peta inte på salamandern. Den sover.

ipopuma
10/4/19, 7:04 AM
#99

#97 så härligt att höra 😍

ipopuma
10/4/19, 7:08 AM
#100

Är det någon här inne på iFokus som kan aussie och vill skicka ett pm på olika kennlar eller linjer? Och kanske lite vad som man ska tänka på om man skulle ta hem en aussie. Mvh en som inte vet var hon ska börja leta någonstans

CayKantos
10/4/19, 8:59 AM
#101

100 finns ju en sida just för aussie också du kan fråga på :D

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

Fisherling
10/4/19, 9:32 AM
#102

#100 Mig kan man fråga, men är nog enklast att fråga på rassidan här på iFokus. Den är inte speciellt aktiv, men nya trådar får ändå svar. Jag kommer definitivt svara :P

CayKantos
10/4/19, 10:55 AM
#103

Dagen startade piss och "slutade" (inte slut än men tänker ur träningssyfte) helt ok. Inget vidsre åstadkommit men startade med en unghuns som tyckte livet var enormt jobbigt till en unghund som slappnade av lite mer och faktisk lyssnade och ville jobba lite roliga trix och bjuda på lite grejer för lite gotte.

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

Jojaton
10/6/19, 9:06 PM
#104

Har haft en riktigt bra tävlingshelg! Sam har gått såå fint i alla lopp förutom ett (där han helt ballade ur och var väääldigt ofokuserad) och fått med sig en vinst och en andra plats, båda med pinnar! 🥳 i resten av loppen har jag varit lite slarvig, men han har jobbat på så bra 😊❤️ Nu är vi färdiga för klass två! 🙏🏼 Vi har två klass 1 tävlingar till inbokade dock, och jag ska försöka skärpa mig så att vi kan ta titlarna under dom tävlingarna 😊 Har också lånat en klubbkompis lilla parson russel terrier och igår fick vi till ett vinstlopp med pinne, och idag ytterligare ett! Det ena med över 2 sekunder över tvåan, det andra med 2.5 sekunder! Fruktansvärt snabb och rolig liten hund 😍🌟

Johanna - Instagram

Annons:
Sugar Mist
10/6/19, 9:51 PM
#105

Debut i brukset för både Salts del och min del om en vecka och det känns… jag vet inte riktigt. 
Hade behövt lägga platsen ett par fler gånger, men förra veckan var det ingen vanlig plats på öppenträningen utan bara med skott, och jag har inte orkat ta tag i det.. 
Vi får köra tävlingen som en träning helt enkelt, det är ju inte värre än att vi inte bli godkända liksom.

-

Fisherling
10/6/19, 10:51 PM
#106

Ligger i soffan med världens bästa rävar. Idag har vi varit ute i fyra timmar i sträck. Promenad, lek, träning, lunch i solen, mer träning, mer lek… Det är verkligen underbart att ha två hundar!

Lona
10/7/19, 9:10 PM
#107

Bekymrad över Nikka. Hon har tappat muskler i ryggen och har diverse andra tecken på att allt inte är ok.😕
Jag har försökt få tag på hennes vanliga canineopat som känner henne och kan historiken men får nog ringa de andra hundarnas rehab, alternativt veterinären. Känns dock som att även om det skulle behövas veterinär också så har canineopaten lättare att ringa in var problemet sitter.
Hoppas att det bara är lite trassel med ryggmusklerna som hon haft tidigare men befarar att det är spondylos och ev artros i tårna. Inte en helt orimlig diagnos på en nioårig labbe… Fan också, hon har varit så himla fräsch i kroppen hittills!


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Majken!
10/7/19, 9:23 PM
#108

#107 Hoppas det är något lindrigt! Säsongen 2019 avslutades med godkänt resultat i högre klass skydd ⭐️

Lona
10/7/19, 9:53 PM
#109

#108, Tack och stort grattis!👍🏆


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Majken!
10/7/19, 10:25 PM
#110

#109 Tack! Otrolig säsong!

Sugar Mist
10/9/19, 4:50 AM
#111

38st anmälda i min klass på Salts nästa lydnadstävling.. wtf.. en kvällstävling dessutom.

-

Annons:
CayKantos
10/9/19, 5:34 AM
#112

Körde en tröningstävling igår innan nattjobbet började. Fy tusan vad härlig han va. Så taggad och på, visst tappade jag han då och då men känslan börja komma mer och mer. Han börjar faktisk jobba istälmet för att bara hänga på 🤩👏

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

Fisherling
10/9/19, 2:41 PM
#113

Vi har satt igång Projekt Slalom & Running Contacts. Kan bli riktigt bra det här!

Lona
10/9/19, 5:51 PM
#114

#113, Saknar agilityn lite, labben var tänkt att bli agility- och sökhund men det blev jakt för hela slanten och terriern har visserligen ganska goda förutsättningar men lite väl mycket egen vilja. Är fortfarande bekymrad över Nikkas rygg, det får bli ett veterinärbesök på måndag. Håll tummarna för min tös! ❤️


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Fisherling
10/9/19, 6:18 PM
#115

#114 Agility som är så kul! Men ja, jakt är också kul. Tränade en hel del med Tinja förut. 

Hoppas det inte är något allvarligt med ryggen!

Lona
10/9/19, 6:27 PM
#116

#115, Tack! Jakt är så fantastiskt kul med en hund som är avlad för det. Jag körde lite med min förra cairn också, det var roligt men det är en helt annan dimension med Nikka som har det ut i klospetsarna trots att hon egentligen inte är en särskilt bra jakthund. Det är dessutom fascinerande när de är valpar och unghundar, grejerna sitter där redan i generna så det är "bara" att plocka fram dem och finslipa. Det känns nästan konstigt att ha en valp som INTE springer iväg med massa otillåtna saker utan glatt kommer och lämnar det i stället. Jag kan tänka mig att det till viss del kan vara samma känsla att valla med en riktigt bra vallhund. Även om man behöver träna och samarbeta så finns det mesta där redan.


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

monstermash
10/10/19, 8:41 PM
#117

Ni vet när man lägger flera hundra på två aktiveringsspel till hunden, tänker att hehe, nu får hon använda huvudet minsann, och hon löser båda inom några sekunder på första försöket? Happ. Bonuspoäng för överlycklig hund som tydligen älskar aktiveringsspel dock.

Fisherling
10/10/19, 8:54 PM
#118

Nu är lillskruttan anmäld till MH!

Annons:
CayKantos
10/10/19, 10:48 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#119

Den här skrutten! Vi ska göra BH prov den 3november och vi är långt ifrpn redo för detta. Kan enbart be till guden jag ej tror på att han ligger kvar 😭

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

JoannaLi
10/11/19, 3:01 AM
#120

#117 japp, den har man ju provat! Efter det gav jag upp på aktiveringsspel. För visst, det är ju roligt den första gången de kör den, men efter det så vet de ju hur det funkar. Så då är det inte lika svårt eller roligt. Så hittar på egna spel och lekar istället, med återvinning eller så.

Lona
10/11/19, 10:59 AM
#121

#120, Samma här. Man bör ju ändå hålla lite koll på aktiveringsspel så då kan jag lika gärna träna något annat. Sist när jag inte orkade engagera mig tog jag en massa tomma toarullar, lade olika goda godisar (och en del näst intill äckliga) i dem, en del fick fortsätta vara tomma men ihopvikta. Slängde ut allt på tomten och lät hundarna leta upp samt välja vilka som kunde tänkas vara bäst godis i. Det är lite kul att se hur de löser uppgiften. Labben dammsuger förstås upp allt, terriern är mer kräsen. De fick en vanlig aktiveringskula med hål i, retrieverlösningen är att man springer runt med den i munnen varpå det förr eller senare trillar ut en gotta. Terriervarianten är att man springer efter labben och käkar upp godisar som hon missat. 😁


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Majken!
10/11/19, 1:10 PM
#122

Glad fredag?!

Majken!
10/11/19, 1:10 PM
#123
Majken!
10/11/19, 1:11 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#124

Nehepp, bilden som skulle med försvann. Men glad fredag ändå 👋

Lona
10/11/19, 1:41 PM
#125

😂😂😂


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Annons:
Sugar Mist
10/13/19, 3:53 AM
#126

Fick ett jättekonstigt bemötande igår utav klubben jag ska tävla på idag.
De hade inte skrivit ut adress/vägbeskrivning i PM utan hänvisat till sin hemsida- som ligger nere- och när man sökte i google maps så kom det upp två helt olika ställen som inte någon stämde, så gick med i deras facebookgrupp och frågade.
Kändes som att de dumförklarade mig för att jag hade sökt i maps istället för på google… Är inte jättetaggad på att tävla på deras klubb idag men det är liksom lite sent att lämna återbud liksom..

-

Jojaton
10/13/19, 11:37 AM
#127

#126 men oj, vad oproffsigt av klubben! Och att inte skriva ut adressen i PMet, även om det finns på hemsidan, är ju bar ren lathet…

Johanna - Instagram

Sugar Mist
10/13/19, 12:37 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#128

#127 Lite så kände jag också… Nu var de trevliga på tävlingen iaf Tyvärr jättemycket strul i spåret, så vi blev avkallade innan vi hann bråka oss fram till slutet. Nåja. Skyller på att hon ska löpa vilken dag som. Hon trodde att alla där var där för henne och var riktigt mallig och glad. Jäkla söthund.

-

ipopuma
10/13/19, 7:03 PM
#129

Jag ger upp på hundar och uppfödare 🙄. Man slutar aldrig att förvånas 😂

Lona
10/14/19, 12:33 PM
#130

Guldstjärna till både Nikka och matte! Vi fick beröm av veterinären för att Nikka är så fräsch trots sina nio år. Toppenfina leder men en liten antydan till artros mellan två kotor i ryggen. Förhoppningsvis blir hon helt tip-top igen med lite medicin och rehab. Så lättad, jag har gått och tänkt på alla möjliga hemska diagnoser. ❤️


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

monstermash
10/14/19, 4:11 PM
#131

#117 och #121

Vi har nyss börjat med NW så vill inte lära henne att göra sönder kartonger tyvärr. Dessutom är hon återigen i en period där hon äter allt hon kommer åt så tror inte hon hade hållit sig till godiset… 🥵

Vi har än så länge bara testat två-tre gånger, och det tyckte hon var superkul. Ena gången körde vi ett av spelen utomhus. Hon blir väldigt glad och taggad så fort hon ser spelen så för min del köper jag gärna ett svårare om hon fortsätter tycka det är så roligt (eller snarare, vovven kan önska sig det i julklapp så kanske vi inte blir överrösta med hundgodis). Däremot säljer jag dem nog efter ett tag om jag märker att hon börjar tröttna :)

Turast
10/14/19, 4:59 PM
#132

Hatar när ens egna kropp sätter käppar i hjulet för en. Igår var det så himla vackert höstväder, såklart vad min rygg helt paj, lyckades iallafall ta mig ut i skogen 1,5 h Idag är jag rätt tacksam för att det regnar, både ryggen och livmoderjävlen hatar mig idag

Konstinstagram: @toxiccetacean

Peta inte på salamandern. Den sover.

Annons:
Lona
10/14/19, 5:55 PM
#133

#129, Vilken ras? Vissa är helt klart värre än andra… Man behöver inte hyra skräckfilmer, det räcker med att kolla vad vissa människor avlar på för stolpskott till hundar. Men självklart kan man avla på hundar med 4 på kvarstående rädslor, hunden hade ju en dålig dag! Gör man dessutom inte MH på avkommorna så märks det ju inte vilka vrak de ät mentalt. 🙄 (Yes, jag har tjafsat med terv- och grönisfolk på Facebook igen. Inte bra för blodtrycket! 😝)


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Fisherling
10/14/19, 10:36 PM
#134

Asni är ju en väldigt… speciell hund. ❤️

Sugar Mist
10/15/19, 8:41 AM
#135

Skall vs Rulle i söket, vad är bäst?

-

CayKantos
10/15/19, 8:50 AM
#136

#135 beror på hunden. Men för nätta och lätta hunfsr bruksr rulle vara bäst då det äe mindre ansträngande att springs ett extra varv än att skälla. Sen är det ju också så noga hur skallet ska vara från start till slut.

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

Majken!
10/15/19, 8:56 AM
#137

#135 Hur är hunden?

Sugar Mist
10/15/19, 9:05 AM
#138

#136 Ja hon är ju väldigt nätt men samtidigt väldigt uthållig och har en förkärlek till sin röst.. Vet att pappan kör rulle, vet inte vad hennes mamma kör men har frågat. Edit: Hennes mamma kör också med rulle

#137 Rent generellt är hon nyfiken tills dess att hon har hittat figgen, har haft svårt med påvis t.ex. då hon tycker det är onödigt, hon har ju redan hittat figgen, finns ju ingen anledning att gå ut dit igen liksom, sen gillar hon sin röst väldigt mycket, vilket gör att jag lutar väldigt mot skall, men det verkar vara "svårare" och inte alls lika vanligt som markering.

-

Majken!
10/15/19, 9:13 AM
#139

#137 Är hunden modig och lite självständig, eller vill den ha stöd från dig? Rulle är klart vanligast men är skallet självbelönande så är jag inte alls rädd att ha skallmarkering. Det kräver dock att hunden rent mentalt orkar skälla på en främling utan förarens stöd, finns det tendens till att det är jobbigt för hunden så är det bättre att låta den hämta föraren och göra jobbet tillsammans.

Annons:
Majken!
10/15/19, 9:15 AM
#140

#137 och som tillägg, vad som är vanligast styrs ofta av den grupp som du tränar med. Vi har en grupp om sex personer där alla är skallmarkörer, det är mer naturligt när någon innan en själv redan har den markeringen och kunskapen. Var inte rädd för att testa om du tror det passar din hund! Och man kan alltid byta markering om man gjorde ett tokigt val från början.

Sugar Mist
10/15/19, 9:21 AM
#141

#139 Hon tar rätt mycket stöd utav mig och är inte jättemodig, men jag tror hon skulle tycka om att skälla på en främmande människa.
Vi får se! Jag tror jag ska testa skallmarkering och funkar det inte får jag väl byta :) 
Vi har en bit kvar tills vi ska introducera markeringar på riktigt.

-

Majken!
10/15/19, 9:36 AM
#142

#141 Spännande! Håll oss uppdaterade, är det något som är kul så är det just det där 😊

Sugar Mist
10/15/19, 9:56 AM
#143

#142 Det ska jag! Vi har första söktillfället med nya sökgruppen nu till helgen, det ska bli jättekul att komma igång igen!

-

monstermash
10/15/19, 9:59 AM
#144

#134 så fina bilder!

Lona
10/15/19, 3:32 PM
#145

Hurra! Antingen så är det medicinen eller så var det något som hamnade rätt när vi drog i Nikka vid röntgen igår för hon är redan bättre. Det innebär att även om det inte helt går att diagnostisera eller åtgärda vad det nu är som är problemet så går det förhoppningsvis att få henne helt smärtfri. 😊❤️


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

monstermash
10/15/19, 8:31 PM
#146

Ni vet när unghunden (7 mån) får tag i något ute, och börjar springa runt och hoppa runt som en dåre när man säger att hon ska spotta ut det? Alltid lika kul. Speciellt när man inte vet vad hon har i munnen och har fullt sjå med att få tag på henne. 

Och där står jag, precis rytit till ordentligt om att det räcker och har henne mellan mina ben, håller ena armen framför hennes bog och gräver i munnen på henne efter detta delikata tuggummi. Då ser jag hennes favorit hundkompis några meter framför varav ägaren skeptiskt frågar "de ska inte hälsa nu eller?" Steeelt… Kan den här perioden gå över snabbt tack? 😐

Annons:
ipopuma
10/16/19, 7:40 AM
#147

#133 är inte så rasspecifikt eller i i perspektivet om "dåliga" hundar 😂. Orkar bara snart inte med hur ful denna värld är🙄. Folk hugger en i ryggen 😉😂

Lona
10/16/19, 12:41 PM
#148

Jahopp, veterinären i måndags och det lutar åt ett veterinärbesök till i veckan. Charlie har förmodligen fått in något i nosen som irriterar och gör att han snorvlar och nys/fnyser men det går tydligen kennelhosta nu med så vi fick rådet att avvakta. Nåja, han är pigg och glad och framför allt så har han inga som helst problem med andningen, nosen funkar alldeles utmärkt för det syftet. ❤️


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Fisherling
10/19/19, 4:19 PM
#149

Rallychampionat- Check! Efter typ ett års tränings- och tävlingsuppehåll i det går Tinja in och tar både tredje och fjärde Certet med 96 poäng 😃😍

Nu slipper hon Rallyn och vi kan fokusera på agilitytävling. Nu är det Asnis tur att bli hjälpreda åt mattes nerv-träning 😉

ipopuma
10/19/19, 4:30 PM
#150

#149 Grattis! Så roligt 😍😍😍😍 Min trio är äntligen återförenad 😍😍😍

Lona
10/19/19, 4:31 PM
#151

#149, Stort grattis! 🎉


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Fisherling
10/19/19, 4:35 PM
#152

#150 #151 Tack så mycket! Känns skönt att få det överstökat. Jag tävlar ju egentligen bara rallylydnad för mina tävlingsnervers skull. Märktes att jag inte tävlat på ett tag, jag darrade som ett asplöv!

Majken!
10/19/19, 8:08 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#153

#149 Grattis till championatet! Många timmar ligger bakom ett championatet, oavsett gren 🎉👌 Är så glad över dessa två. Den äldre driver mig fullständigt till vansinne men jag kan lägga mitt liv i hennes händer, den yngre är bara en helt fantastisk individ ❤️

Annons:
CayKantos
10/20/19, 10:42 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#154

Idag fick jag möjlighet att fota en liten ovanlig typ av hund för mig. Hela två pälsmonster fick jag äran att fota. Svårt att få båda ansikten på en bild men kul var det! 🤩

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

Turast
10/21/19, 5:11 AM
#155

Äre nu jag blir dumpad?

Konstinstagram: @toxiccetacean

Peta inte på salamandern. Den sover.

Sugar Mist
10/21/19, 8:10 AM
#156

#155 Varför skulle du bli det?

-

Fisherling
10/21/19, 8:19 AM
#157

Nu när Tinja är klar med rallyn funderar jag på att plocka upp lydnaden igen. Vi är ju ändå uppe i klass 2..

Jojaton
10/21/19, 10:15 AM
#158

Riktig skittävling igår, haha. Två stycken totalt övertaggade hundar som tyckte det var lite för kul att köra inomhus för första gången sen i våras. Dessutom ganska liten hall så korta avstånd, och jag hade såå svårt att få till nått bra flyt, var sen och otydligt. Resulterade i 6/6 disk, ett nyp i vaden av en frustrerad terrier, och en missnöjd Johanna som är besviken på sin egen insats. Nya tag till nästa tävling.

Johanna - Instagram

Frida B
10/21/19, 10:22 AM
#159

That moment när man lämnar hundarna själva för att åka och laga bilen. När man väl kommer till verkstaden så ser man på livekameran att valpen hittat en pappersrulle som han i detta nu strimlar sönder i hela soffan… Gaah 😂

 Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Turast
10/21/19, 11:41 AM
#160

#156 har en dålig känsla och lite andra saker

Konstinstagram: @toxiccetacean

Peta inte på salamandern. Den sover.

Annons:
Lona
10/21/19, 8:58 PM
#161

#160, ❤️ #159, Hellre pappersrullen än själva soffan… 😉 😂 Hundarna här hemma har fått någon nys-variant av kennelhosta(?) så vi har nio nysande och "snorklande" hundar att ta hand om. 🙄😖 Förutom nysningarna så mår de dock hyfsat ok men stackars Charlie nyser REJÄLT! Igår kunde vi inte låta bli att skratta, han nös så han slog huvudet i golvet och sen nös han så han tappade balansen. Jag har givetvis varit i kontakt med veterinären men det finns inte mycket att göra för att hjälpa honom och det är inga tecken på att det är en bakteriell infektion (med andra ord hjälper det inte med antibiotika). Tycker dock att han är lite bättre idag. Typiskt nog så ska jag åka bort senare i veckan och kan givetvis inte lämna mina smittförande hundar på pensionatet. I princip alla mina vänner som hade kunnat vara tänkbara som hundpassare i andra lägen har egna hundar. Gah! Även om mina hundars allmäntillstånd är gott så känns det ju inte så kul att lämna dem heller. Jag tror säkert att de kryar på sig snart men det värker i mattehjärtat… ❤️


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Frida B
10/22/19, 7:59 AM
#162

#162 sant! Som tur är somna han 2 min efter jag skrev kommentaren och sov tills jag kom hem! :D

 Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Fisherling
10/22/19, 8:24 AM
#163

#161 Säker på att det inte är noskvalster?

Sugar Mist
10/22/19, 11:30 AM
#164

Längesedan jag hade fjärilar i magen, its weird

-

Hornslandet
10/22/19, 2:16 PM
#165

Ibland blir man bara så jävla less på att allt kör ihop sig samtidigt. Så, ville bara säga det. Nu tillbaka till feber, huvudvärk, bil som ska in på verkstan men inte startar, jobb som ska levereras imorgon, hund som vill ha mer stimulans och är smått dryg på promenaderna.. glömmer säkert typ 5 grejer. 😡

Lona
10/22/19, 2:17 PM
#166

#161, Japp! Det var onekligen det/främmande kropp i nosen som jag trodde först när 1-2 började men sen började hela gänget samt att jag pratade med veterinären. Det går tydligen nåt sånt nu. De börjar åtminstone bli bättre, Nikka har nyst någon enstaka gång, Charlie bara när han rör sig. Övriga gänget som troligen smittades först är så gott som helt besvärsfria.


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Fisherling
10/22/19, 4:38 PM
#167

#166 Fast noskvalster är ju smittsamt, så inte konstigt om hela gänget får det. 

Then again, Tinja hade något någon gång med inåtnysningar och vi blev inte kloka på det, men efter att veterinären kollat i halsen så försvann det.

Annons:
Lona
10/22/19, 5:56 PM
#168

#167, Jo, men det här är helt klart något annat, av beskrivningen hade jag förmodligen också föreslagit noskvalster men inte efter att ha sett (och hört!) hundarna. 🙂 Däremot har Charlie förmodligen noskvalster också och att de triggar varandra, infektionen och parasiterna. (Vilket väl i och för sig innebär att de har noskvalster allihop, ja, även om de andra inte har lika tydliga symtom.) Det blir i vilket fall veterinären i morgon för den lille, han har blivit lite sämre under eftermiddagen medan resten av gänget är så gott som återställda. 🙁 #165, Krya!


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Frida B
10/22/19, 10:03 PM
#169

Hatar hösten, känner mig totalt ensam och övergiven av typ… Alla. Helt dränerad på energi, orkar lixom inte. Imorgon ska jag träna med en kollega, försöka få lite energi. För just nu är jag urladdad… Bläää för detta. Behövde skriva det någonstans haha.

 Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

CayKantos
10/22/19, 10:31 PM
#170

#169 ehhh haluuuuu???? Träning härrr?!?!

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

JoannaLi
10/23/19, 9:03 AM
#171

Jag vill ha greyhound 😭

ipopuma
10/23/19, 12:10 PM
#172

#171 och jag vill ha en ny dator så jag inte behöver skriva min rapport i skolan utan hemma under täcket med 3 hundar i sängen 😭❤️. Dumma dator som är sönder!

Turast
10/23/19, 4:58 PM
#173

#171 jag vill ha en borzoi 😭

Konstinstagram: @toxiccetacean

Peta inte på salamandern. Den sover.

Lona
10/23/19, 5:34 PM
#174

#171 och #173, Jag vill ha en springer spaniel 😭 (Fast egentligen vill jag mest ha en cairn men inte just nu!)


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Annons:
Fisherling
10/23/19, 5:35 PM
#175

Har varit på klubben och tränat, grundat brukset med Asni och kört lydnad med Tinja.  Lyckades sno åt mig två olika främmande personer att köra budföring med, Asni klarade det galant trots att hon aldrig kört med någon främling. Känns skönt, bara att fortsätta. 

Har även läst på mer om rapport idag, och desto mer jag läser om det desto roligare verkar det 😃

Lona
10/23/19, 5:44 PM
#176

Sådär, veterinärbesök avklarat. Förmodligen det snabbaste och mest onödiga veterinärbesök jag varit på men så var det inte "min" veterinär idag. I vilket fall, våra hundar har med största sannolikhet något skumt nys-virus. Charlie var rejält irriterad i näsan och halsen men lungor och hjärta lät bra och det är ju huvudsaken. Inga tecken på någon kraftigare bakteriell infektion även om vi inte körde någon blodstatus. Han förmodas vara smittfri i början av nästa vecka och är ordinerad strikt vila i minst en vecka efter han är symtomfri. Det känns ändå rätt bra att få honom kollad i och med att jag åker bort i morgon. Min mamma som ska passa hundarna är inte så hundvan även om hon inte är tappad bakom en vagn när det gäller sjukvård.


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Frida B
10/23/19, 9:36 PM
#177

Dobby kräktes imorse, kräktes upp halvsmält mat… Hade inte ätit sen kvällen igår.. Sen har han inte velat äta på hela dagen. Äter dock godis, men vägrar sin mat… Det är detta jag inte riktigt fixar mes Dobby. ALLTID ska det vara något som inte stämmer.

 Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

JoannaLi
10/24/19, 7:53 AM
#178

#173 och #174 också raser jag vill ha??? Sluta frestas.

Turast
10/24/19, 8:20 AM
#179

#178 kanske skaffar borzoi nästa år om allt klickar och jag hittar en najs kull 😏😏😏 Liksom kommer alltid vilja ha aussie, men borzoi är drömras for real, plus att sambon gillar så kan låtsas att det är hans hund 🤷‍♀️

Konstinstagram: @toxiccetacean

Peta inte på salamandern. Den sover.

Lona
10/24/19, 9:30 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#180

#178, Tja, de är ju ganska söta… 😁


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

monstermash
10/24/19, 7:57 PM
#181

Första kvällen på några dagar som hunden inte fick bitryck och löpte amok på hundpromenaden. 🥵 Måtte det inte komma på nattpromenaden…

Annons:
Fisherling
10/27/19, 4:19 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#182

Idag gick Asni MH 😃

Hornslandet
10/27/19, 9:07 PM
#183

#182 Ser bra ut!👍

Fisherling
10/27/19, 9:27 PM
#184

#183 Ja eller hur? Dock förvånandes jag när hon vände tvärt vid jakten för att springa och lattja med publiken :P Var säker på att hon skulle springa på den, men publiken var tydligen myyyycket roligare än en död gammal leksak.

Hornslandet
10/27/19, 9:36 PM
#185

#184 Tror många blir förvånade av NÅTT på MH!

 Det är ingen 1000%-ig vetenskap och nog sjutton har de dagsform eller nycker också :D Min hund var inte extremt på i jaktmomentet heller, och han är en jaktgalning utan dess like (leksak=/=djur…). Han överraskade med en 2a i aktivitet med, som den galning han var då blev många förvånade.. Och han har normalt inga hämningar från att springa fram till främlingar, men ville inte alls leka med avståndsfigge. Osv..

Men det såg ju absolut bra ut för er på alla "viktiga" moment tycker jag :) MH är fan skoj!

Fisherling
10/28/19, 7:06 AM
#186

#185 Ja alla viktiga moment satt ju fint och jag är så oerhört nöjd, nu kan jag verkligen ge mig in i rapport och bruks utan att oroa mig för om hon skulle vara skottkänslig eller ha lätt för att lägga på sig obehag :D

Frida B
10/28/19, 7:50 AM
#187

#186 gällande skotten.. Ta inte för givet att hunden inte har problem med slott bara för en etta på mht. Det felet gjorde jag, skottberördhet kan komma vid 3-4 års ålder… Dobby har helt plötsligt börjat tycka skotten är jobbiga. Han är nu nästan 4 år, och har 1 på skott. Kommer inte ta det för givet någon mer gång… Bara ett tips :) grattis till ett fint mh.

 Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Fisherling
10/28/19, 9:29 AM
#188

#186 Jag vet, Tinja är 4,5 år och blir numera väldigt stissig vid skott. Därför kommer jag inte köra bruks med henne.

Men med Asni tror jag inte det kommer utvecklas så, då hon har många fler bruksmeriterade och korade hundar i sin släkt :)

Annons:
Frida B
10/28/19, 11:49 AM
#189

#188 dobby har också många fint bruksmeriterade hundar bakom sig. Men ändå blev han känslig. Bara råder dig till att inte tar det för givet utan träna försiktigt på det ändå :)

 Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Hornslandet
10/28/19, 12:45 PM
#190

Allt kan hända. Ett MH är en fingervisning vid en dag i hundens (unga) liv. Men det ger ändå en användbar bild av hunden! Klart en hund med 1a kan bli skotträdd om det vill sig så. Vet även en hund som har en 5a på skott som trallar runt vid skogar under jakt-tider utan några som helst problem när det pangas mycket mer rejält än den där lilla pistolen på MH:t..

Fisherling
10/28/19, 3:14 PM
#191

#189 Tro mig, det gör jag inte. Men jag kommer inte plötsligt inte träna inför brukset, vilket hade varit hur jag gjort om hon varit skotträdd på MH.

ipopuma
10/29/19, 8:38 AM
#192

Om knappt 10 år blir jag 30…… När man är 30 är man vuxen, ska vara ansvarsfull, gilla vuxna saker typ som att dricka rödvin på en lördag kväll och kunna diskutera politik. Går det framåt? NEJ! Åldersnoja med en 5 årings hjärna. Jag gillar inte rödvin. Jag gillar bara galna hundar 🤷‍♀️. Snabba med en skruv lös i huvudet. Liksom sådan matte sådan hund 🤷‍♀️

Fisherling
10/29/19, 12:57 PM
#193

#192 Tack för att du får mig att känna mig gammal, blir för fasen 28 nästa år 🤦‍♂️

Garm
10/29/19, 1:24 PM
#194

Min hund blir 13 år gammal i december. Hon är pigg och får sina glada ryck som vanligt, men hon orkar inte gå långa promenader längre och hon har blivit lite tjock. Hennes aktivitetsnivå är helt enkelt lägre än den varit. Hon gnäller av hunger om jag sänker fodergivan, så hon får helt enkelt vara lite tjock nu. Hon är inte lika matglad längre och kastar sig inte över sin mat som förr. Ibland kan det ta ett par timmar innan hon äter sin mat, men hon äter den. Hon är inte fullt lika glad i torkad tjurpenis som förr, den äts inte upp lika snabbt (om alls). Strimlor av torkat grisöra är dock fortfarande något hon äter direkt och relativt snabbt. Hon som demolerade sånt på kort tid förr. Jag känner mig lite nedstämd när jag tänker på allt det här. Hon är gammal och förändras. Jag vill ha kvar henne länge till, så länge hon får vara frisk. Fast jag vet ju att jag måste låta henne somna in om hon blir sjuk/dålig på något vis. Otroligt jobbigt att tänka på. När vet man liksom? Usch! Att sätta mina tankar på pränt gjorde mig lite ledsen… Är dock väldigt glad jag haft lyckan att ha henne i snart 13 år och förhoppningsvis får jag ha henne lite längre än så. Hon har betytt och betyder mycket och har gjort stor skillnad i mitt liv.

Sugar Mist
10/29/19, 8:13 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#195

Vi tävlade årets sista tävling igårkväll, efter att inte ha tränat något över huvud taget på 2 veckor, och i ridhus, trots att hon aldrig satt en tass i ett sådant.

23 startande, och vi kom 4a, trots att hon skallade och studsade.

Som ett litet krutpaket var hon, och det var SÅ kul att tävla henne igår, vi hade verkligen jätteroligt.

Så nu har hon sin första, av förhoppningsvis många kommande, titel!! 

LD Startklass Blue Alert's Diamonds are Forever ❤️

-

Annons:
Fisherling
10/29/19, 8:49 PM
#196

#195 Alltså Salt är så satans söt. Hon har ju typ mina favoritöron någonsin 😍

Sugar Mist
10/29/19, 9:04 PM
#197

#139 Ja hon är verkligen fruktansvärt söt 💕 Ska exteriörbeskriva henne nästa sommar, ska bli kul att se vad beskrivaren tycker om henne då 👀

-

Fisherling
10/29/19, 9:10 PM
#198

#197 Alltså utöver att hon är övertecknad ska de väl inte tycka för mycket. 

"Medelkraftig benstomme" tycker jag ska landa någonstans mellan whippet och mastiff, så enligt mig är hon fine där. Funktion går före exakta mått står till och med i rasstandarden. Hon är en aussie, inga tvivel om det ❤️

ipopuma
10/29/19, 9:31 PM
#199

#193 men så länge du kan dricka ett glas rödvin och prata om typ nyheter och politik så är det ok! Kan du inte det då blir du aldrig äldre än 29.😂😂

Fisherling
10/29/19, 9:39 PM
#200

#199 Rödvin? Absolut, har dock delvis gått över till att smutta whiskey.  Nyheter, I guess, men politik? Nä fyfan. Snackar hellre om Dungeons and Dragons, Running Contact och det senaste datorspelet.

Hornslandet
10/30/19, 1:41 PM
#201

Vuxen? Mja.

En helt orelaterad sak. Om man tex, säger upp sig utan att ha nått annat jobb färdigt att gå till..undrar hur man skaffar lite tillräckligt med pengar via nått icke-viktigt, icke-bindande jobb om man inte fått en bra plan klart för sig under de 2-3månader man har som uppsägningstid…

ipopuma
10/30/19, 5:42 PM
#202

#200 då är du ju nästan redo! Men håller med, hund är roligare 😎👌

Annons:
ipopuma
10/30/19, 5:42 PM
#203

#200 då är du ju nästan redo! Men håller med, hund är roligare 😎👌

ipopuma
10/30/19, 5:42 PM
#204
Jojaton
10/30/19, 8:54 PM
#205

När man får ok-stämpel i rumpan av fysion och hon avslutar med ”han känns snabb” 💪🏼🏃‍♂️ Bra betyg för en agilityhund 😃

Johanna - Instagram

Lona
10/31/19, 1:53 AM
#206

Om man inte dricker rödvin och definitivt inte whisky, kan man få räkna sig som ungdom då trots att man är en bra bit över 40?😬 Jag väntar liksom fortfarande på att jag ska bli vuxen och inser att mina jämnåriga kompisar inte bara har barn utan snart barnbarn…


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Fisherling
10/31/19, 8:01 AM
#207

Idag drar vi ut på fysträning för hundarna! Asni ska ju köra rapport förhoppningsvis så nu behöver vi bygga upp inför det. Men först; kaffe.

Frida B
10/31/19, 8:45 AM
#208

Igår fick neville testa sitt intresse för ankor! Jätteroligt, mer intresse än dobby någonsin haft. :)

 Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Garm
10/31/19, 10:29 AM
#209

Kan man börja testa lite nosework när hunden snart är 13 år? Körde spår ibland förr, men möjligheten för det försvann för några år sedan.

Annons:
ipopuma
10/31/19, 11:16 AM
#210

#206 men oj oj oj det blir minus på vuxenpoängen där. Hmm kommer man upp till 30 då? Du kanske har massa andra vuxenpoäng som väger upp det? 🤔 Jag har en bit kvar i mitt samlade 😂. Men jag kämpar på att få ihop tillräckligt 😎. Går dock sådär 😭😂. Och alltså stunden man inser att man är student och vill göra en massa saker med sin hundar men inser att när man inte pluggar måste man jobba 😅😂. Mvh en två träningshelger är borta nu pga jobb som jag inte har kunnat tacka nej till 😭

Hornslandet
10/31/19, 11:33 AM
#211

#209 Såklart man kan! Hunden har väl fortfarande en nos? Kör på! :)

Fisherling
10/31/19, 3:54 PM
#212

Minst 1,1 km intervaller i maxfart för rävarna idag. Inte så att de väljer skritt heller mellan skicken, och efter passet så sprang de och lekte jakt med varandra i ytterligare en halvtimme. Oförskämt ickeflåsiga. Bra baskondis, så det är ju ett plus.

Funderar på att åka till mina gamla barndomstrakter nästa gång och gå uppvärmningspromenad där för att sedan köra inkallningar upp för gamla pulkabacken. Problemet där är att det blir sjukt jobbigt för mig också 😂Fast det får jag väl kanske tåla. 

Drag skulle ju passa Asni perfekt, men eftersom jag inte äger någon cykel och absolut inte springer tillräckligt långt får det vänta tills snön kommer.

Turast
11/1/19, 1:09 AM
#213

Jobbat 6 nätter i veckan men 2a är tydligen tidningsfri dag så jag blir ledig 2 nätter i rad, känns så brutalt skönt. Jobbat 6 nätter i veckan sen I juni non stop 😪

Konstinstagram: @toxiccetacean

Peta inte på salamandern. Den sover.

monstermash
11/2/19, 8:03 PM
#214

Den där när någon frågar om det är något fel på (ung)hunden eftersom den inte får följa med på barnkalas… Så oförskämt. 😐

Fisherling
11/4/19, 11:53 AM
#215

Tänk om man kunde gilla att fysträna sig själv lika mycket som man gillar att fysträna sina hundar…

ipopuma
11/4/19, 12:05 PM
#216

#215 eller du tänk om man ska skulle gilla att fysträna lika mycket som hundarna gillar Att fysträna 😜😂

Annons:
ipopuma
11/4/19, 12:05 PM
#217

Sprungit konstant och gjort armhävningar och situps när man väntar på busse bussen 😂

Sugar Mist
11/5/19, 12:28 AM
#218

Salts titel registrerades i hunddata idag(tekniskt sett igår), lite coolt, även fast det ”bara” är startklass. Första titeln liksom ❤️❤️❤️

-

ipopuma
11/5/19, 7:35 AM
#219

#218 den känslan är lite sjuk! Blir liksom "på riktigt" 😍❤️

Majken!
11/5/19, 7:43 AM
#220

#218 Grattis!

CayKantos
11/5/19, 7:53 AM
#221

I söndags gjorde vi ett godkänd BH prov och får nu tävla i IGP/IPO. 😊 Nu blir det lite tävlingsvila efter vi har avslutat dom som redan var inbokade. Fokusera på relation och attityd 🤗

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

CayKantos
11/5/19, 7:54 AM
#222

#218 grattis! Vi jobbar själv för den fortfarande! Skulle inte ni tävla i brukset snart också? 😊

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

Hornslandet
11/5/19, 9:22 AM
#223

#215 lösningen är att fysträna hunden på ett vis där du måste fysträna själv! Så kan du tänka "jag fystränar hunden!" medans du samtidigt tränar dig själv. Tex köra skritt upp och nerför branta backar, där du måste gå med!

Själv är jag lite tvärtom. Eller inte riktigt, jag gillar väl såklart att min hund fystränar, men det känns lite krångligt ibland. Att träna mig själv kan jag göra utan att tänka, det är bara att köra liksom.. Men det känns mer som ett projekt när hunden ska fystränas, kan inte bara dra ut och träna loss. Har nån idéer på olika fysträningar för hund, så kanske jag får fler idéer? 

Jag gillar canicross, men han krabbar lite med den selen vi har så jag vill lösa det problemet först.. 
Gillar även backintervaller, men har ingen backe nära mig så det är alltid ett bilprojekt, och alltid beckmörkt efter jobb nu. Samma sak med att gå/jogga terräng i skogen, måste göra det med pannlampa i totalmörker numera vilket minskar tillfällena..
Leka/kampa/brottas är väl fysiskt, men ingen riktig "fysträning" känns det som. 
Vi kör lite balans där vi hittar tillfällen på promenader, men det är sporadiskt.

Annons:
Jojaton
11/5/19, 10:46 AM
#224

#223 finns ju en del man kan göra inomhus också (bara man har lite plats) typ cavaletti, balansbollar och så. Jag har lärt Sam att backa upp på grejer, och nu kan han backa på på väggar, sitta fint och sen ställa sig på bakbenen, lära sig gräva är bra för handleder och tår. Det mesta går ju att flytta ut till våren, men ruskiga/mörka dagar så är det skönt att ha inomhusalternativ 😊

Johanna - Instagram

Sugar Mist
11/5/19, 12:21 PM
#225

#222 Det gjorde vi i mitten på oktober, det var kaos. Andra tiken hemma löpte så hon har varit heltossig och löpkissat och varit supernosig, har trott att hon ska börja löpa men än har det inte kommit. I vilket fall som helst så kissade hon typ 4 ggr i spåret, vi hittade 2 av 3 pinnar, men inte den viktiga, och blev avkallade. Vi testade att köra lydnaden men hon var helt enkelt inte med, så vi bröt efter framförgåendet. Vi får helt enkelt slipa lite på det innan vi startar igen :) Tack för grattis!! #220 & #219 Tack!!

-

Turast
11/5/19, 5:15 PM
#226

Jag orkar inte ha ont överallt mer, är det inte livmodern så är det ryggen och är det inte ryggen så är det någon annan stans Orkar ingenting

Konstinstagram: @toxiccetacean

Peta inte på salamandern. Den sover.

Fisherling
11/6/19, 7:32 PM
#227

Asni undrar om någon av er har hört talas om något som henne matte kallar för att "gå långsamt" 🤔

Försöker grunda framförgåendet men jag får liksom rivstarter eller tvärnitar  eller gasellhopp😂 Det börjar arta sig liiite efter kvällens hemmapass i pyttekorridor, då kunde hon faktiskt ta några steg med fokus framåt utan att dra iväg i 180 🤪

tiger tok
11/7/19, 9:26 AM
#228

Vågar man dra på en träningstävling i lydnaden tro? eller är det dumt efter denna paus från lydnaden? Ska hyra hall på lördag, så får se hur jag känner efter det kanske.

CayKantos
11/7/19, 9:27 AM
#229

#228 klart! Det är ju fortfarande en träning. Då kan du belöna upp det du vet du behöver belöna upp

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

ipopuma
11/7/19, 8:33 PM
#230

När man bara vill "PAUS PAUS PAUS jag hänger inte med" i sitt liv 😂😂😂. Någon annan som känner igen sig? Är så glad också för har hittat min nyckel och det som har varit mindre bra i Pradas ff. Det känns skönt! Lite suck kanske men skönt. Och alltså måste börja spåra ordentligt nu 😅. Är nog den enda som önskar en slaksig vinter så man i mars kan se om det finns ett fh i Danmark eller något!

Annons:
tiger tok
11/7/19, 8:57 PM
#231

#229 ja, sant! Är ju bra träning inför officiella debuten.

CayKantos
11/8/19, 2:27 AM
#232

#231verkligen. Försök att göra exakt samma som på tävling och bli lika nervös och allt. Om han går lite diffust skit i det men glr hsn ett stärjnögonblick belöna upp det som fan. För det är underbart stt kunna ge den där. Överrasknings faktorn. Jah försöker själv fp till den men har inte haft möjligheter för tröningstävlingar än och blir därför stor skillnad på träning o tävling. Tilläg: Biktigast av allt, på både träningstävlingen men ännu viktigare på tävlingen. Ha kul!!

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

Jojaton
11/8/19, 2:59 AM
#233

Hatar såna nätter när hjärnan inte vill stänga av så man inte får sova nånting.

Johanna - Instagram

tiger tok
11/8/19, 5:46 AM
#234

#232 ja, absolut viktigast att ha kul! Undra om man får belöna med leksak/godis under träningstävlingen, får maila och fråga. Fattar ju att man helst inte ska, men om han skulle göra något fantastiskt.

Lona
11/8/19, 8:19 AM
#235

#232, Var du lite trött när du skrev det inlägget, tro? Jag brukar inte kommentera HUR folk skriver, men slant du på tangenterna? 😁😘 Mina hundar är pigga och glada igen utan nysningar. 👍 Däremot är jag lite orolig för ena daghunden, han har jätteont i sin svans. Det är inte vattensvans men sitter ungefär där han fick en fraktur förra jaktsäsongen. Undrar om han har haft sån otur att han slagit upp den gamla skadan/fått en ny fraktur? Hade det varit min hund så hade vi varit hos veterinären för en dryg vecka sedan, även om det inte går att göra så mycket mer än att ge smärtlindring så tycker jag att en röntgen vore på sin plats. Eventuellt blir det väl amputation av svansen, beroende på vad som är fel. Han är en riktig olycksfågel, Lille Ned! ❤️


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Lona
11/8/19, 8:23 AM
#236

#234, Godis brukar inte vara tillåtet, i alla fall inte önskvärt, eftersom man lätt tappar bitar på planen. Däremot kan väl en leksak vara ok på en träningstävling OM du struntar i själva poängen och eventuell placering och bara satsar på att göra en så positiv upplevelse som möjligt för din hund.


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

ipopuma
11/8/19, 3:28 PM
#237

#233 men usch så jobbigt ❤️

Annons:
CayKantos
11/8/19, 6:30 PM
#238

#234 jag har fått ha både godis o leksak men godis bör du nog dubbelkolla ifall då vissa ej vill att det ska råka ligga på planen. #235 väldigt trött och jobbade dessutom natten så hade lite ont om tid 😅

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

Jojaton
11/8/19, 11:20 PM
#239

#237 Tur dagen fyllts av hundträning och annat hundnörderi så att man inte riktigt hunnit känna efter hur trött man är 🙈😅

Johanna - Instagram

Lona
11/9/19, 1:12 AM
#240

Fy faan, rent ut sagt! Fick ett mess från daghundens matte, "Ned är på Blå Stjärnan och blir opererad akut inatt, de får amputera svansen". Hundstackarn hade en ny fraktur längre ut på svansen, två kotor var illa skadade och nu hade han nekros längst ut. Svansen höll bokstavligen på att ruttna på honom. Varför i HELVETE går man inte till veterinären tidigare när hunden har så ont?! Jag blir i och för sig förbannad på mig själv också som inte helt enkelt snodde honom och åkte in på egen hand när nu husse och matte tyckte att man "kunde avvakta ett tag till". 😢


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

tiger tok
11/9/19, 8:34 AM
#241

Riktig hundhelg blir det! Träning i hall i eftermiddag och föreläsning imorgon!

Fisherling
11/9/19, 6:48 PM
#242

Kanske inte passar jättebra i den här tråden men orkar inte riktigt skapa en ny tråd, för det är bara lite tankar såhär en långsam lördagskväll 🤪

Hur funkar det med leasing av en tik för avel? Hur vanligt är det? Känns ju lite underligt att man parar två hundar man inte äger, men är väldigt intresserad av tanken ändå, just för att man får full kontroll på vad för kombination det är. Tyvärr händer det ofta att aussies jag är väldigt intresserad av paras med hundar som inte faller mig i smaken alls. Kan man ens leasa in en tik om man inte haft några kullar innan, även om det är för att tikarna man tänkt för det inte blivit avelsmaterial? Skulle folk gå med på det? Hur mycket kostar leasing av tik?

Lite tankar sådär. Inget som är aktuellt i dagsläget, tänker inte utöka flocken på åtminstone 4-5 år 😃

Jojaton
11/9/19, 7:01 PM
#243

#242 Kan inte svara på allt, men har lite tankar/info som jag kan bjuda på i alla fall! En vän till mig leasade ut sin tik till tikens uppfödare för att ta en kull, då vännen inte kände att hon hade tillräckligt med kunskap (eller tid) att ta hand om en valpkull, men gärna ville använda tiken i avel. Har även sett några andra kullar med leasade tikar, då har det också handlat om att ägaren själv inte har möjlighet att ha valpkullen hemma. I min väns fall leasade hon ju till uppfödaren, men i de andra fallen har det inte varit tikens uppfödare utan vänner till tikägaren. Jag har själv varit intresserad av leasingkull - men då har ju tikägaren varit involverad och man har kunnat prata lika mycket med henne som uppfödaren, men om lite olika grejer då. SKKs leasingavtal.

Johanna - Instagram

Fisherling
11/9/19, 7:17 PM
#244

#243 Det är just det där med att jag inte är uppfödare än som jag tänker att folk kanske tvekar inför? Att en uppfödare leasar in en tik de fött upp känns ju ganska naturligt, men jag skulle ju behöva kontakta random folk med tikar jag forskat fram är intressanta för mig 😂

Men att vänta 4-5 år och köpa valp då för att sedan hålla tummarna om att den utvecklas till bra avelsmaterial.. Har gått igenom att det fallerar två gånger, är inte jättesugen på en tredje gång.

Annons:
Jojaton
11/9/19, 9:46 PM
#245

#244 Det blir ju lite klurigare då, speciellt om du inte känner någon som har en intressant tik… Som sagt - förutom min vän så har de andra jag känner till leasat sina tikar till vänner med mer kunskap och inte tikens uppfödare, men det är ju lättare att anförtro en vän med det ansvaret kontra en främling…

Johanna - Instagram

Sugar Mist
11/9/19, 10:31 PM
#246

#242 Kan tänka mig att det är rätt vanligt när man är goda vänner och liknande- jag själv skulle inte ha något emot att lämna ut en tik till en vän om hen har en kombination som hen tror på, som involverar mitt avelsdjur, och tror inte att någon uppfödarvän hade haft något emot det heller så länge man har god kontakt och tror på kombinationen.

-

Turast
11/10/19, 2:23 AM
#247

Besvikelsen när man inte blev bortförd av aliens Nästa sommar ska jag fan sova i en lada vid marteboljuset 👻

Konstinstagram: @toxiccetacean

Peta inte på salamandern. Den sover.

ipopuma
11/10/19, 9:45 AM
#248

Visst det kan vara jobbigt som privatperson att leasa sin tik men det skadar ju aldrig att fråga. Sen beror det nog mkt på personen och erfarenheter, men har du god kontakt med någon uppfödare kan du ju fråga den också om kullen osv. Jag hoppas att det kommer tillväga 🙈😁

Sugar Mist
11/10/19, 9:34 PM
#249

Tränade ikväll för första gången på läääänge. 

Nyttigt och kul, hon var väldigt överallt och ljudade en hel del, så har lite nötter att knäcka där men hon har en sån himla energi. 

Ska bli kul att se om hon håller den här energin och explosiviteten eller om det bara är för att hon inte tränat på länge- oavsett så njuter jag av att träna henne när hon är såhär :)

-

Lona
11/10/19, 9:43 PM
#250

Nu har Ned kommit hem med sin lilla svansstump.😕
Trots rejäl medicinering så har han ont och är ledsen, stackarn. Funderar på om han skulle ha det bättre om han låg kvar på djursjukhuset så de kanske kunde ge honom något ännu starkare mot smärtan eller om han har det bäst hemma där han trots allt känner sig trygg och får sällskap. Hoppas bara att det läker ordentligt nu!❤️


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Fisherling
11/11/19, 8:13 AM
#251

Kurs igår med Asni. Nu kan hon ta 12 pinnars slalom och börjar få in en riktigt snygg och låg teknik, känns spännande! Vi fick även gå vidare med att börja jobba in svängar efter running, så det är ju också oerhört spännande. Vippen måste vi jobba mer på så den är hjälpligt färdig innan debuten som är den 30:e November, mycket tidigare än Tinjas. Hon var redan 2 år vid debut, Asni kommer vara 18 månader på dagen :P Men det är ingen storsatsning utan mer för att kolla av hur hon hanterar tävlingsmiljön. Idag gör sig dock mitt kroniska trötthetssyndrom påmint. 38 graders feber, alltid lika kul.

Annons:
tiger tok
11/17/19, 4:35 PM
#252

Älskar min hund!! Idag kände jag verkligen att vi var nära målet med att kunna gå lös till vardags, så fint ”vardags fotgående” lös idag. Och även på fri kommande väljer han att gå bredvid, han är så bra!

Fisherling
11/19/19, 2:01 PM
#253

Fått hem årets raskompendium och har lite blandade känslor.

Iallafall glad över att de tar upp övertecknat och definierar det mer.

Garm
11/19/19, 2:16 PM
#254

Men alltså, hur tusan börjar man med nosework egentligen?

Hornslandet
11/19/19, 4:15 PM
#255

#254 Har bara hobbykört, men vi gjorde helt enkelt så att jag höll en liten burk/nånting med doften på framför hunden så han fick nosa lite, sen belöna - repetera X antal gånger. Sen la jag ut den nånstans i lägenheten och sa åt honom att leta rätt på den, och när han precis var på och sniffade på burken med doften så belönade jag precis vid burken. Så har vi bara repeterat så sen!

Garm
11/19/19, 5:08 PM
#256

#255 Tack! Tänkte bara köra på hobbynivå för att jobba lite med min gamla hund, nu när jag inte längre har möjlighet att köra viltspår. Ska burken vara öppen eller stängd? Glasburk, eller funkar det med en liten plastbytta?

Jojaton
11/20/19, 12:30 PM
#257

En bekant till en av mina närmsta vänner fick sin hund (inte ens två år gammal) ihjälbiten av två lösa hundar igår… De hade rymt från sin inhängnad och gett sig på henne. Ägaren är gammal och hade hamnat i sån chock, hon gick hem med hunden död i kopplet, inälvorna hängandes… Men hundarna som stuckit lämnades bara tillbaka utan vidare för det fanns "inget akut som pekade på att de var farliga" utan det får Länsstyrelsen utreda och besluta om.

Johanna - Instagram

ipopuma
11/20/19, 6:52 PM
#258

#257 men fy 😱

Annons:
Grejte
11/20/19, 8:12 PM
#259

#257 Fyfan jag läste om detta tidigare idag.. reagerade starkt på att hundarna bara lämnats tillbaka till ägaren och dennes osäkra inhägnad som ingenting…!

monstermash
11/21/19, 6:07 AM
#260

Sååå nära att slänga ut hunden på blocket nu… hon har legat I min säng och ätit tapet…

monstermash
11/21/19, 6:07 AM
#261

Sååå nära att slänga ut hunden på blocket nu… hon har legat I min säng och ätit tapet…

CayKantos
11/21/19, 7:23 AM
#262

#261 ouch… Den var inte kul🙈

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

Jojaton
11/21/19, 10:53 AM
#263

#258 #259 Helt fruktansvärt… Och helt pfattbart att de bara lämnas tillbaka - vad händer om de rymmer igen? Nästa gång kan det ju vara ett barn som de får fatt i

Johanna - Instagram

Hornslandet
11/21/19, 12:33 PM
#264

#256

Vilka burkar som helst IMO. SKa du vara riktigt noggrann så kan du använda engångshandskar eller nått verktyg att hålla i burken med så din doft inte kommer på den, men för hobby tycker jag det är saksamma. Eukalyptusdoften eller tedoften kommer ändå särskilja sig..

Men det är smidigt att ha små burkar så de går att gömma. Gör nått litet hål i burken så doft kommer ut, eller kör med möbeltassar du droppar på vätskan med doften. Då kan du sätta dem var som helst. Du behöver verkligen inte ha mycket av doftämnet! 

Du kan variera mycket. Har du många skor tex kan du slänga ut alla huller om buller på en yta på golvet tex och sätta möbeltassen med doften på i en av dem, sen släppa in hunden och leta upp rätt. Men gör det när den fattar mer av leken, annars kanske den bara börjar apportera skor :D

Eftersom du ändå bara ska köra på hobbynivå så tycker jag du ska börja pröva bara, se hur hunden reagerar! Går den in i "arbetsläge" direkt (även om den kanske inte fattar exakt vad den ska göra) eller behöver den mer motivation, osv!

Sugar Mist
11/22/19, 8:01 PM
#265

är så lycklig

-

Annons:
ipopuma
11/22/19, 8:31 PM
#266

Får paaaanik! Liksom snälla! Bara ge mig en etta nära universitet med rimlig hyra, varför ska det vara så svårt?! Vill verkligen inte bo hemma hela utbildningen 😭

CayKantos
11/22/19, 9:26 PM
#267

#266 den i uppsala?

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

monstermash
11/22/19, 9:49 PM
#268

#262 Haha nä, den är ganska taskig när man har nyrenoverad lgh. Ingen liten reva heller. Så oförskämt att ligga i min säng vid mina fötter och mumsa tapet som ingenting. Dessutom fortsätter hundskrället då och då, är ju extra kul nu när tapeten redan är trasig I guess… 🤪

ipopuma
11/22/19, 9:58 PM
#269

#267 hade blivit lååååååååååångt att pendla 😂. Hade fått skaffa privatjet då 😂

CayKantos
11/23/19, 12:00 AM
#270

#269 låter som en bra ide ju! Kan du hälsa på mig mer!

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

ipopuma
11/23/19, 3:56 PM
#271

#270 ska bara dumpa kille och hitta någon rik människa som kan tänka sig att gifta mig 😂😂😂

Turast
11/23/19, 6:36 PM
#272

Fantastiskt, ätstörning och deppen värre än någonsin. Tycker så synd om mina hundar, bästa vore att omplacera

Konstinstagram: @toxiccetacean

Peta inte på salamandern. Den sover.

Annons:
Lona
11/23/19, 7:51 PM
#273

#271, Privatjet vill jag också ha, men jag vill ju inte dumpa min kille. Hoppas att han vinner på Lotto eller nåt. Typ.😃 (Eller kanske hitta någon som kan försörja både honom och mig?)

#272, Vet inte riktigt vad jag skall skriva men här kommer en stor kram! Jag tänker också ibland att mina hundar skulle ha det bättre hos någon annan - fast egentligen har de det rätt bra här även om det inte alltid känns så.❤️

Idag har hundarna och jag varit ute och traskat på nya områden. Man kan ju tänka att det borde vara omöjligt att gå fel när man tänkt följa en belyst motionsslinga men jodå, Lona kan gå vilse på två kvadratmeter!
Nåja, hundarna var glada över en extra lång promenad och polisen slapp skicka helikoptern, vilse var jag inte den här gången.😛


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

ipopuma
11/23/19, 8:04 PM
#274

#273 hmmm nä vill inte dumpa min heller men det där med lotto låter bra, 🤔😂. Det kör jag på! Så nu ska någon bara ge mig en lott med 25 miljoner vinst 😂

Garm
11/24/19, 1:18 PM
#275

#264 Tack så jättemycket! Är så taggad på att sätta igång nu! Ska bara införskaffa några typ kryddburkar att använda enbart för Nosework. Ska bli så kul att se hur hon reagerar :D

Lona
11/24/19, 5:04 PM
#276

Nu är jag ärligt talat rätt less på mina kompisar. Lille daghunden amputerade ju sin svans för två veckor sedan - idag var hans matte ute och sprang med honom. Han har inte ens tagit stygnen än! Fattar hon hur j*kla ont det kan göra även om han är en av de mest smärttåliga hundar jag har träffat? Inte bara under joggingrundan utan även efteråt. 😳😢 Hoppas verkligen att han får vila bra mycket längre innan husse tar med honom på jakt igen. 😖


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Jojaton
11/24/19, 5:27 PM
#277

#276 Men fyy!? Hur tänker folk 😔 inte hade de varit ute och sprungit själva så snart efter en operation…

Johanna - Instagram

ipopuma
11/29/19, 2:47 PM
#278

Julklapp 1 = check 😁. Alla julklappar färdigplanerade och ska nu bara beställa och fixa allt 🎄🎀🎁

Sugar Mist
11/29/19, 6:03 PM
#279

Har precis gjort säsongens första trapp-halka. Yay.

-

Annons:
Turast
11/30/19, 2:15 AM
#280

Asså blir fan tokig på jobbet. De är sena till mig varje natt, nu är de redan 15 min sena och ingen skymt av dem. Har regnat varje natt i veckan plus varit massa extra varje dag, men det är ändå att de är sena som är värst.. Står liksom här i kylan allt från 10 till 30 min innan de kommer och jag kan börja, liksom hallå Vill ha helg nu och ha en bonfire och ba dansa omkring med mina homies 😩😩

Konstinstagram: @toxiccetacean

Peta inte på salamandern. Den sover.

CayKantos
11/30/19, 7:32 PM
#281

När man ger upp och söker jobb i hela landet… Vad gör man om man får jobb men ingen bostad?

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

Turast
12/1/19, 2:57 AM
#282

#281 tältar

Konstinstagram: @toxiccetacean

Peta inte på salamandern. Den sover.

ipopuma
12/1/19, 8:03 AM
#283

#281 alltså ingen aning, jag vet inte hur politiker tänker med bostäder helt ärligt.

CayKantos
12/1/19, 9:23 AM
#284

#282 jodå om det inte hade varit 2019 vart man inte ens är säker i sitt hem med dörr och lås hade jag inte haft ngt emot det..

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

Lona
12/1/19, 12:55 PM
#285

#281, Det är hopplöst! Bonusdotterns och hennes mammas hus brann ner till grunden i våras men de fick inte ens hjälp att få tag på tillfällig bostad. Nu bor de i en husbil som försäkringsbolaget betalade tills det nya huset är färdigbyggt.


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Turast
12/1/19, 7:39 PM
#286

#284 jag har en yxa i sovrummet, så i see your point

Konstinstagram: @toxiccetacean

Peta inte på salamandern. Den sover.

Annons:
ipopuma
12/2/19, 10:54 PM
#287

Har nog varit med om världens mest konstigaste dag

Turast
12/4/19, 7:20 AM
#288

Man vet att ens sambo har ett fint hjärta när han sitter med ett krockat/påkört rådjur tills det dör i väntan på jägare Sjukt glad att sambon är okej dock, han körde i 70 km/h och rådjuret hoppade ut precis när han mötte en annan bil så den krockade också med rådjuret, känns som det kunde gått helt åt helvete. Väldigt synd om rådjuret men skönt att det gick snabbt så den slapp lida länge

Konstinstagram: @toxiccetacean

Peta inte på salamandern. Den sover.

ipopuma
12/4/19, 7:36 AM
#289

#288 ❤️❤️

Lona
12/4/19, 5:15 PM
#290

Men alltså… Vad är det för typer jag umgås med egentligen?? Före detta daghunden är på Blå Stjärnan med sin husse för akuta magproblem - samma husse som har den nyligen svansamputerade hunden. Att hundar skadar sig eller blir sjuka är inget konstigt, i synnerhet inte som hans används i praktisk jakt. Det är mer eller mindre något man får räkna med även om det här med magen inte är jaktrelaterat. Däremot fattar jag inte hans resonemang - om det krävs operation så är det möjligt att han väljer avlivning. En tvåårig hund som annars är frisk, trevlig och en duktig jakthund. Inte för hundens skull utan för kostnaderna och passning/skötsel efteråt. 😳 Det är väl ändå något man får räkna med när man skaffar hunden?!


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Jojaton
12/4/19, 5:45 PM
#291

#290 men fy 😞

Johanna - Instagram

Majken!
12/4/19, 6:49 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#292

Min besatthet av att sticka tröjor, mössor, sockar och vantar har nu utvidgats till att du tenntrådsarmband. Lasterna är konstanta osv osv. Tur man har hundar som knappt kräver motion och man har så mycket tid över!

Majken!
12/4/19, 6:49 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#293

Min besatthet av att sticka tröjor, mössor, sockar och vantar har nu utvidgats till att du tenntrådsarmband. Lasterna är konstanta osv osv. Tur man har hundar som knappt kräver motion och man har så mycket tid över!

Annons:
Hornslandet
12/4/19, 7:09 PM
#294

#293 Ser riktigt fint ut! Har en släkting som också gör såna, finns verkligen massvis med intressant variation i dem.. diggar stilen.

Lona
12/4/19, 9:54 PM
#295

#293, Åh, så fina! Det finns hundhalsband (och pannband till hästar) med tennbroderier, något att pyssla med?🙂


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Upp till toppen
Annons: