Annons:
Etikettövrigt
Läst 966 ggr
Sunflower_
9/5/19, 12:50 PM

Skriva avtal för jourhem/fodervärd

Hej! På lördag kommer det två hundar hit som ska bo här tills ägaren hittar boende där de får ha hundarna. Det kan alltså vara allt ifrån 1 månad till ett halvår eller längre. Jag skulle vilja skriva ett avtal så att båda parter känner sig säkra. Det är bestämt att ägaren står för försäkring och foder och vi för ett tryggt hem. Jag skulle behöva hjälp med vad som borde finnas med på avtalet, tex ”ägaren står för alla veterinärkostnader ifall hunden skulle bli skadad eller sjuk under förutsättning att jourhemmet inte agerat vårdslöst”. Vad är bra att ha med på ett sådant avtal så att det inte blir något strul eller liknande.

Annons:
Scorpio97
9/5/19, 1:15 PM
#1

Även om det inte är exakt vad ni söker så kan du ju kolla på SKKs fodervärdsavtal, och vad dom tar upp i det? Borde ju ge en bra grund i alla fall :)


//Jessie

Jojaton
9/5/19, 1:34 PM
#2

#1 Fast SKKs fodervärdsavtal gäller avelsrätt och är en helt annan typ av överrenskommelse. Jag hade velat ha vad som gäller vid sjukdom, skada och ev avlivning. Vem står för kostnaderna och vem tar besluten? Även foder och tillbehör - vem står för kostnaden om tex ett koppel, täcke eller bädd går sönder? Skriv ner allt som är och kan tänkas bli en kostnad så ni slipper ta det i efterhand, ju mer dessto bättre tänker jag. Hade också satt en maxtid som skydd för båda parter - är inte boende löst innan den utsatta tiden så får ni isf skriva nytt avtal - men då får ägarna en trygghet i att de får tillbaka sina hundar, och ni att ägarna tar tillbaka hundarna när de kan.

Johanna - Instagram

Sunflower_
9/5/19, 6:24 PM
#3

#1 Ja exakt, har kollat på det men det är ju mycket som är annorlunda så vill ha tips på vad som kan vara bra att ha med i en sådan här situation. #2 Hur menar du med maxtiden? Ägaren kommer ju att ha rätt till att ta tillbaka hundarna när han vill. Även det kan ju skrivas på avtalet. Skulle det betyda att jag blir bindande till den maxtid vi kommer sätta. Jag vill inte binda upp mig och skriva på avtal att jag kan ta hand om hundarna i ex antal månader då jag vet att saker kan hända som kan ändra ens förutsättningar. Vi kommer att ha hundarna här så länge som möjligt men vill inte binda upp mig på det via avtal.

Jojaton
9/5/19, 6:42 PM
#4

#3 Har hört massa (skräck)historier om folk som lämnat sina hundar på ”foder” men sen inte fått hämta hunden (tar man hand om och betalar för en hund mer än tre månader (tror jag det är) så äger man hunden enligt lag) eller där man tror att man bara ska passa hunden två veckor men sen dyker inte ägarna upp. Och ja - de har lämnat hundarna hos folk de känner sen innan och litat på men det har ändå skitit sig - så jag hade velat ha det i avtalet i alla fall. Maxtid är just maxtid - alltså att ni passar hundarna som längst tom detta datumet, men att det kan brytas tidigare från båda hållen, eller förlängas enligt överrenskommelse.

Johanna - Instagram

Lona
9/5/19, 6:48 PM
#5

Kika på fodervärdsavtal för häst, det är nog mest likt det ni söker. Finns att köpa både på nätet och i tex boklådor men det borde väl gå att hitta gratis nånstans om man googlar.
Lättare att göra om ett hästavtal till att passa hund än att få SKKs avelsavtal att funka i den här situationen, tror jag.
Jättebra att ni skriver avtal!


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Joyous
9/6/19, 3:32 PM
#6

Kan inakorderingsavtal funka? Där är också med angående ansvarsfördelning om något händer som kräver veterinärvård (något jag tycker är väldigt viktigt). Ni kan avtala om en maxtid men också ha uppsägningstid under avtalsperioden. https://www.skk.se/globalassets/dokument/att-aga-hund/blanketter/inackorderingsavtal-for-hund-j1.pdf

Annons:
Upp till toppen
Annons: