Annons:
Etikettraser
Läst 2464 ggr
[hundpuss]
9/5/19, 9:02 AM

Byte av ras- välja rätt

Hej! Jag har under hela mitt liv levt med brukshundar. De fanns i familjen när jag växte upp och jag har sedan vuxen ålder haft två Schäfrar varav den senaste togs bort i mars pga åldersrelaterade krämpor. Naturligtvis är det tomt nu utan hund, men jag känner också att jag förlorat en viktig del av mitt liv då hundar alltid varit mitt största och enda intresse. Jag känner mig så tom. I familjen finns tre barn. 9, 8 och 3 år. De har ju fått växa upp med hundar och allt vad det innebär med träning, tävling osv. Dock var de sista åren relativt lugna då gammeltanta faktiskt inte orkade hålla samma tempo som hon gjort tidigare i livet. Nu när jag vill skaffa hund igen funderar jag mycket på ras och allt det praktiska kring hund. Det är inte samma sak när man har barn. Det är mycket omkring som påverkar den faktiska tiden man kan avsätta för träning mm och i det fallet måste jag vara realist. Min sambo tycker att det är mysigt med hund, men han har helt andra intressen och avskyr att motionera. Jag har ju fixat den biten själv utan problem tidigare men det känns inte rätt att skaffa en hund av bruksras när man vet att barnens fritidsaktiviteter mm också kräver sin tid. Så jag börjar fundera i andra banor. Vi bor på landet med stor gård utan andra djur förutom två katter. Jag jobbar natt 2 10 h pass udda veckor och 3 10 h pass jämna veckor. Hade min gammeltant hos nattvakt. Cyklade eller gick in till stan 7 km och lämnade henne där, jobbade och hämtade sedan vid 7 på morgonen och cyklade eller gick hem. Sedan fick hon vara i hundgården medan jag sov. Går upp vid 15 och då har jag 1,5 h ensam med hunden. Ofta tog vi med oss middagen som puttrat i grytan medan jag sov och åkte ut i skogen eller klubben tillsammans med barnen. Hemma igen var det dags att göra i ordning barnen för kvällen, läxor mm. Sedan började nästa arbetspass. De dagar jag var ledig var det jag och minstingen som åkte ut med hunden till skogen, klubben eller vad vi nu ville hitta på. Hon var med på fotbollsmatcher, till ridskolan och när det bara var träning fick föräldrar inte vara med så då hade jag en dryg timme till att promenera och träna. När vi var sjuka blev det lite lugnare dagar. Kanske bara en längre promenad kombinerat med träning och så rastning på gården samt flera pass nosework i ladugården. Vi fick ändå ihop livet med hund så himla bra. Så ser det fortfarande ut, och det är det vi kan erbjuda en hund. Men jag känner att jag av praktiska skäl vill ha en mindre hund. Vi har skaffat husvagn och med 5 pers blir det lite väl trångt med en stor hund att ta med. Upplever överlag att en mindre hund hade passat in bättre i vårat liv just nu. Så en liten hund är jag helt inne på. De två äldre barnen vill prova på agility. Jag tycker fortfarande att lydnad, spår, rapport och nosework är fantastiskt kul. Känner inte att jag behöver tävla, men det är viktigt att träna, ha kul tillsammans och aktivera hunden. Rapport med en liten hund går ju det med, och jag gillar sporten för att hela familjen kan delta. Det går ju att anpassa terrängen efter hundens förmåga. Sedan gillar jag att cykla och vill att hunden ska orka följa med på cykelturer. Har även kickbike som jag körde med gammeltanten. Då jag jobbar är det iaf nära på 1,5 mil som hunden behöver kunna trava på intill cykeln dagligen. Eftersom jag älskar att träna och gå kurser är det ett absolut måste att hunden älskar att jobba och samarbeta med föraren, men lika viktigt är det att hunden inte kräver det flera timmar varje dag. Så mindre storlek och aktiv hund söker jag. Att hunden är glad, positiv och social är viktigt. Den behöver inte älska andra människor eller hundar, men den måste trivas att följa med oss där vi är utan att bli stressad och ogilla situationen. Anpassningsbar helt enkelt. Vidare är jag inte alls något fan av trubbnosar. Korthåriga hundar går bort då hunden är i hundgården även vintertid. Finns uppvärmd lekstuga att gå in i, men då vi är ute så mycket överlag och det ofta blåser, regnar osv tycker jag inte att en korthårig hund passar in särskilt bra här. En sak som jag faktiskt inte tänkte på förut men har börjat uppskatta desto mer nu är att vi har det väldigt rent hemma sedan i mars. Inget hundhår på golvet, i bilen eller på kläderna. Nästa hund blir en hund som inte fäller som en Schäfer. Utifrån tidigare erfarenheter av olika raser och hundar jag träffat på klubben, genom vänner, varit hundvakt åt både kortare och längre perioder är det två raser jag har med på min lista idag. Dvärgschnauzer och Jack russell Dock känner jag att jag vill bredda lite och vill ha fler tips på raser som skulle kunna passa in i och trivas med det liv vi kan erbjuda en hund. Så vad tror ni? Bör kanske tillägga att en valp är inte aktuellt, siktar mer på junior och vuxen hund som behöver ett nytt hem men det skadar ju absolut inte att kontakta uppfödare, besöka rasspecialer osv för att bilda sig en uppfattning om raser utifrån rekommendation.

Annons:
tiger tok
9/5/19, 9:55 AM
#1

Pudel, krävs lite pälsvård men fäller ju inte. Bearded collie kanske, lite större dock. Kan ju klippas.

Hornslandet
9/5/19, 10:03 AM
#2

Dvärgschnauzer tycker jag passar superbra. Liten, inte för liten. Inte krävande som brukshundar du är van vid, men du kan träna och även tävla allt inom bruks/lydnad mm om du vill. Vädertålig, tålig i allmänhet. Konditionsstark, tuff. Långlivade och allmänt bra i hälsostatus.

Annars kan man väl tipsa om tex schapendoes!

Majken!
9/5/19, 10:42 AM
#3

Borderterrrier och Lancashire heeler hade jag tittat på, ser dessa på brukstävlingar och de ger ett piggt intryck!

Lona
9/5/19, 10:44 AM
#4

Den första jag tänkte på var borderterrier, det är ju lite samma stuk som både JRT och DS. (Innan folk flyger i taket för att jag jämför terriers med schnauzer så syftar jag på att det är robusta hundar både fysiskt och mentalt, de är framåt och ganska kavata med en del skinn på näsan.) Jag har ju cairnterrier som hänger med på det mesta men ärligt talat tror jag att borderterrier passar er bättre. Dels lite mer arbetsinriktad exteriör, dels finns det fler individer som är avlade på olika former av arbete och som gjort tex MH/BPH. En bra terrier har faktiskt många gemensamma egenskaper med en brukshund med föremålsintresse, kamplust och motor. Det som skiljer är väl samarbetsviljan och att terriers kan vara ganska envisa. Lyckas man vända det till sin fördel så har man en riktigt kul hund att jobba med som man dessutom får vara lite finurlig med.


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Jojaton
9/5/19, 11:31 AM
#5

Hade också kikat närmre på borderterrier, känner inte så många men de jag känner hade trivts väldigt bra med ert liv :)

Johanna - Instagram

Hornslandet
9/5/19, 11:37 AM
#6

Tänkte själv även på borderterrier. Även andra såna lagom stora terriers kan säkert funka fint (irish? Welsh?).

Annons:
Katti
9/5/19, 11:45 AM
#7

Jag var i en liknande situation när jag fick tre barn tätt. Hade kelpie innan, och de hade i mångt och mycket varit mitt liv. Gammelgubben utan större krav på livet än att få vara en del av familjen var med under småbarnsåren, men när det var dags för nästa hund blev det finsk lapphund. I plural ganska snart 🙂. Lite större än du tänkt dig kanske, men annars stämmer allt in på dem! Mycket päls, men den är sådan att när de fäller så fastnar håren i varandra, så borstar man varannan dag eller så blir det inte speciellt mycket till dammsugaren. Har schäfer nu och han ensam ger säkert fem gånger så mycket hår på golvet som vad tre lappisar gjorde!!! Det finns ju även svensk lapphund och lapsk vallhund. Samma typ av hund, men ändå med sina olikheter! Alla raserna trivs oerhört bra ute, speciellt när det är kallt.

Sajtvärd på Kennel iFokus, medarbetare på BARF iFokus

flocken
9/5/19, 12:44 PM
#8

Portugisk vattenhund. Känner 2 st men de är helt olika. En är strax över året o den andra över 5 år. De hålls vardagsklippta. Fäller inte. Den yngre hade passat ert liv perfekt.

…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes

Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering

Garm
9/5/19, 2:00 PM
#9

Slår också ett slag för borderterriern. Har levt med en sådan i snart 13 år, en robust hund som hänger med på typ allt.

Lona
9/5/19, 6:52 PM
#10

#6, Jag tror att borderterrier är ett av de mer säkra korten av terrierraserna. De är dessutom ganska "lagom mycket terrier" medan tex welshen är väldigt mycket terrier - det är en av raserna som användes för att ta fram tysk jaktterrier.


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Changrila
9/6/19, 5:49 AM
#11

Jag tänkte direkt på pudel när jag läste din text.

---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm

Hornslandet
9/6/19, 9:44 AM
#12

#10 Okej! Det där vet du bättre än mig. Jag har tränat sök med en welsh terrier-tik som verkade passa väl in på beskrivningen, var nog därifrån det kom :)

Lona
9/6/19, 11:17 AM
#13

#12, Åh, vad kul! Welshar är ju inte så vanliga, vet du vilken uppfödare hon kommer från eller vad tiken kallas? Jag känner ett par av uppfödarna, vore roligt om det var en av deras. Grejen är väl att en welsh hos rätt ägare kan vara en superhund, men är man inte beredd på att få en TERRIER ut i minsta klospets så är borderterrier ett mer lagom alternativ utan riktigt samma eldfängda temperament. 🙂 TS, sorry för lite OT! Om du kan tänka dig en hund som fäller så kan även västgötaspets vara ett alternativ. Det är inte ovanligt att schäferfolk byter till västgöten om de vill ha en "bruksig" hund men i mindre format och utan samma aktiveringsbehov. En nackdel med de flesta terriers och till viss mån även dvärgschnauzer är att de kan ha rätt mycket jaktlust, framför allt på småvilt och gnagare. Få kan motstå en sork som rasslar iväg, åtminstone inte utan gedigen träning. Vissa linjer av borderterrier avlas fortfarande för jakt, då främst för gryt och klövvilt. Tror att detsamma gäller för JRT? Det behöver inte nödvändigtvis vara en nackdel, det kan innebära att hundarna håller ihop bättre mentalt än de man försökt få mer utställnings/sällskapsinriktade.


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Annons:
Hornslandet
9/6/19, 12:44 PM
#14

#13 Skickade PM, bättre så än OT och såna uppgifter här :)

Jag ser vad du menar om jaktlust. Sett det själv hos dvärgar och även JRT jag tränat med.. definitivt. Men samtidigt tror jag det blir en del av "drivet" i träningen! Det är iaf en känsla jag har.

[hundpuss]
3/14/20, 6:57 PM
#15

Jag har haft alla era svar i beaktande. Har fortfarande inte blivit med hund. Min chefsposition började innebära väldigt mycket resande i tjänsten. Låg på hotell 4-5 dagar i veckan. Jag sade upp mig. Började en annan anställning där jag arbetar 7-8 dygn i månaden. Ledig resterande. Lönen minskade med 2/4 men det är okej. Letar fortfarande hund. Vuxen JRT eller Dvärgschnauzer känns närmast. Men har erfarenhet av många olika raser så individen får vara avgörande. Max 30 kg och 60 cm mkh. När jag arbetar dygn måste svärfar kunna ta hand om hunden. Då finns även svärmor, svägerska samt daghusse till Kelpien i familjen som togs bort för två veckor sedan pga ålderskrämpor. Tipsa gärna om ni har kännedom om en hund som kan passa oss.

Wenniz
3/14/20, 8:46 PM
#16

Jag tänker på Borderterrier, vi har flera fräna och trevliga BT på klubben som tränar bruks, lydnad och agility med bra resultat. Många har gått från Schäfer till BT som mindre hund utan att tumma på arbetslusten om man fortfarande vill träna.

  • Nederlandse Kooikerhondje & Australian Cattledog -
Upp till toppen
Annons: