Annons:
Etikettdebatt
Läst 1964 ggr
Alex&company
8/30/19, 8:24 PM

Lever bullterrierägare i förnekelse?

Min hund har blivit påhoppad två gånger av bullterriers (amstaff och staffe-blandningar) och jag är så urbota trött på ägarna (inte alla, såklart) och attityden kring de här raserna. 

Detta har inte varit problemhundar, de lyssnar superbra på sina ägare som är väldigt investerade i dem. Men tillsammans med andra hundar så går det bra tills det plötsligt inte gör det och hunden hugger utan att varna. De har inte försökt undvika, inte gäspat, inte slickat sig om läpparna, inte tittat bort, inte morrat. Ena ögonblicket leker de eller står helt lugnt och nästa har de huggit. Samma sak har hänt flera andra hundägare vars hundar min leker med utan att något hänt. Hunden har gått förbi eller lekt med en bullterrier och hunden hugger utan att varna.

Jag har nu en hund som är rädd för hundar av bullterriertyp vilket det fullkomligt kryllar av numera och jag är så trött på ägarna att jag vill skrika. De ÄR bra hundägare (de vars hund hoppat på min iallafall) men de verkar leva i total förnekelse om att raserna har så nära till att hugga att man måste ha konstant koll och i vissa fall faktiskt får inse att de inte kan vara med andra hundar. Det har nästan blivit tabu att prata om problemet med hundaggressivitet hos bullterriers men de har blivit vanligare och vanligare så konversationen måste ju komma igång, särskilt när de nu ofta hamnar hos förstagångsägare och framställs som så ideala familjehundar. 

Jag kan väl inte vara den enda som önskar en konversation kring detta som varken handlar om att man ska förbjuda raser eller helt hysteriskt försvara en ras och förneka att något problem existerar?

Annons:
JoannaLi
8/30/19, 8:31 PM
#1

Är du med i Hundar- Ocensurerat? Är en breath of fresh air i min åsikt. Precis det man eftersöker, med balansen mellan att hysteriskt försvara typen och förbjuda typen. 

Men nej, det är inte helt ovanligt med bullhundsägare i förnekelse.

Alex&company
8/30/19, 8:35 PM
#2

#1 är det en facebookgrupp? :)

Sugar Mist
8/30/19, 8:36 PM
#3

Hundägare överlag är väldigt duktiga på att leva i förnekelse på vad man faktiskt har i andra ändan av snöret :)

-

Alex&company
8/30/19, 8:38 PM
#4

#3 Absolut, det stämmer säkert på mig med :) men ändå anmärkningsvärt att en hundägargrupp helt förnekar något så allvarligt som aggressivitet.

Sugar Mist
8/30/19, 8:43 PM
#5

#4 Mja, det är nog något rätt genomgående hos alla hundägare att förneka vad de har i snöret, och det som är gemensamt för nämnda ras-typs ägare är just att raserna ofta är avlade för att inte tycka om andra hundar, vilket man vill förbi se.

-

kinjelooo
8/30/19, 9:22 PM
#6

Det är den förbannade ”hunden blir vad man gör den till” mentaliteten. Jag har försökt att diskutera detta sedan jag skaffade min shitbull. Hon är inte det mest typiska exemplaret man kan hitta men hon HAR ett dåligt kroppsspråk och lätt till att gå överstyr. Jag tillåter väldigt sällan lek med andra hundar, särskilt av samma typ, och om jag tillåter det så är det korta stunder. Hon har aldrig varit i slagsmål, inte för att det inte finns potential utan just för att jag är så noga med vilka hon får umgås med. Jag bli alltid lika förvånad när jag ser flera bullhundar i en rastgård samtidigt, det är helt otroligt att olyckor inte sker oftare. Eller så hör man aldrig om det, kanske? Många skaffar dessa hundar pga ”familjehund” och ”nannydog” myten och blir bokstavligen rabiata av att höra ordet kamphund. Är man inte redo för att kalla en hund för vad den är så är man inte redo för att äga den. Samma människor kan oftast inte besvara en fråga om varför de inte valde en vinthund eller en drever om det är så att hunden blir vad man gör den till…

Annons:
hemul
8/31/19, 3:36 AM
#7

Ägarna till hundarna du sett i rastgården kanske gör precis som du, är noga med vilka hundarna får umgås med.

kinjelooo
8/31/19, 7:55 AM
#8

#7 kanske! Dock är jag med i en lokal hundgrupp och tro mig att urvalet av lekkompisar där sker långt ifrån ”noga”.

Anne.K
8/31/19, 8:45 AM
#9

Många lever i förnekelse och romantiserar kampraserna. De är blinda för hundens ursprung och tar inte hänsyn till det. 

Jag har själv en amstaff/schäfer korsning och är ytterst noggrann med vilka hundar hon får umgås med då hon redan har utfallsproblematik vid hundmöten. Enstaka individer fungerar hon bra med och pratar tydligt hundspråk med. Men jag skulle aldrig någonsin släppa ihop henne med främmande hundar, det vore idiotiskt.  (Hade jag förvisso inte gjort oavsett vilken hundras jag haft).

Man ska inte blunda över vad man har i andra änden av kopplet. 

Människor däremot älskar hon och är det bästa hon vet. Otroligt människokär.

 Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning

CayKantos
8/31/19, 9:35 AM
#10

Jag är väl en av dom som inte tycker raser borde förbjudas, eftersom jag har växt upp i Danmark och ser vad det kan orsaka…. MEN att alla borde kunna skaffa och ta ansvar för vissa raser är för mig vansinnigt, även hur lätt det är att bli uppfödare… Jag har ju gillat tanken om hundkörkort som har pratats lite om fram och tillbaka. Det kommer blir svårt att göra för varenda hundras, och det kommer blir svårt att få igenom, MEN skulle det bli av och faktisk vara en lämplig test, en för uppfödare av vissa raser och en för kommande ägare av vissa raser.

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

oh-la
8/31/19, 9:40 AM
#11

Jag har en staffe, och jag håller på att bli totalt galen på alla kränkta staffeägare i rasgruppen på fb som gråter ut för minsta lilla, delar filmer på bullhundar där ungar klättrar och drar och hunden ser helt förtvivlad ut och sedan ryggdunkar över vilka fina familjehundar man har. Ordet ”kamphund” använder man bara om man vill starta en ”shitstorm” och prata problem i rasen är det ingen idé med. Alla blir jätteprovocerande av att småhundsägare byter sida eller kortar kopplet såpass att vissa börjar lyfta upp sina staffar när de möter småhundar bara för att själva provocera och gnäller när inte alla vill låta sina hundar leka med deras för det måste minsann bero på hundrasism. Frågar folk vad jag har för ras brukar jag säga ”staffe, du vet en sån där kamphund”. Då fattar folk vad jag menar och jag slipper bildgoogla. Hon leker fritt med en annan hund som hon känt sedan hon var valp. Jag skulle aldrig släppa henne med en annan hund. Jag kan gå promenader med andra hundar, men jag vet att om hon surar till och tröttnar går det fort. Rasen funkar så. Det går fort och dom tänker inte. tyvärr upplever jag många med rasen som galet kränkta, som om man var tvungen att skaffa rasen för att folk har fördomar och man minsann ska göra det till sin livsuppgift att bevisa motsatsen och kriga mot alla för sin nannydog. hatar det ordet om rasen. Det gör folk oförsiktiga eftersom rasen minsann är så fin och mjuk. Sanningen är att många staffar är för klumpiga och oförsiktiga, eller buffliga, för att kunna umgås med små barn. Nu fick jag ur mig min surighet 😂 kort sagt, som ägare av en bullhund håller jag helt med. Rasen verkar dra till sig folk vars största syfte är att bevisa för alla att rasen är den mest perfekta hunden som älskar allt och alla om man bara ger oändligt med kärlek… hej surtant! Jag alltså 😂

kinjelooo
8/31/19, 11:04 AM
#12

#11 det går för alla bullhundar skulle jag säga, du slår huvudet på spiken!

oh-la
9/1/19, 8:05 AM
#13

#10, jag tror inte alls på hundkörkort, tyvärr. tanken är ju fin, men det skulle i så fall innebära att vissa raser blir licenspliktiga, typ som med vapen.

 som vi vet hindrar inte licensen på vapen fel personer från att skaffa dem ändå. istället får de som inte ska ha vapen tag på oregistrerade vapen, insmugglade vapen eller stulna vapen. jag tror att det för hundar skulle innebära ungefär att de som går de nödvändiga kurserna och får sin licens är de som ändå anses vara dugliga hundägare. för vad jag än tycker om många ägare till bullhundar är de flesta dugliga hundägare så tillvida att dom verkligen bryr sig om sin hund, är måna om träning och kurser och liknande. det är bara det att dom har en inställning till rasen, eller en "flummighet" eller övertro på rasen som kan skapa farliga situationer. 

de som absolut inte ska ha raserna, där det verkligen kan bli farligt, kommer få tag på valpar och hundar ändå. det kommer skapas en marknad för hundar uppfödda utan licenser där uppfödarna inte är så nogaräknade med vem som köper. man kommer helt plötsligt kunna tjäna pengar på "fuluppfödda" hundar. aveln kommer flytta ner i källare och man kommer se ännu fler hundar som föds upp unde ännu mer gräsliga förhållanden för att mätta en illegal marknad. dom komemr bli ännu svårare att komma åt, man kommer börja smuggla fler hundar och de hundar som hamnar hos personerna som inte ska ha dem kommer även dom att få riktiga skitliv.

missförstå mig rätt, på vapen måste det finnas en kontroll, men det enda jag tror är att de som går kurserna är de som ändå hade varit hyggliga hundägare och klarat dem oavsett, och de som inte ska ha hunden får tag på den ändå, lite som med vapnen. de som får sina licenser är de som vill hålla på med jakt eller sportskytte. de som går och skjuter på gatorna och som absolut inte borde ha vapen har med största sannolikhet inte licens för det vapnet.

Annons:
Maja2
9/1/19, 8:32 AM
#14

Ts du säger att din hund två gånger blivit påhoppad av bullterriers (amsaff och staffeblandningar) Bullterrier är en ras, amstaff en ras och staffe är en ras. Blandras är blandras och ingen egen ras. Det kan ju vara så att i blandraser finns raser som krockar rent mentalt, och lättare blir aggressiva. Jag har två staffar, en tik på 8 år och en kastrerad hane 6 år. Ingen av dem har någonsin bitit en annan hund, vare sig varandra eller när jag varit hundvakt åt dotterns hundar (wachtelkorsning och chihuahuakorsning)  däremot har jag inte låtit dem leka med andra hundar än staffar, just för att olika raser leker på olika sätt.   Jag hade dock tidigare en staffe som jag inte släppte med andra hundar överhuvudtaget, förutom mina egna och dotterns chihuahuamix.

kinjelooo
9/1/19, 9:12 AM
#15

#14 om man nu vill vara petig så heter staffen egentligen Staffordshire Bullterrier… jag tror att ts syftar mer på typ än en särskild ras i det sammanhanget. Dina har aldrig bitit en annan hund men som du själv skriver så verkar det som att du är rätt noga med vilka de leker med. Sen kan man inte förneka en hunds ursprung och egenskaper bara för att den är renrasig. Visst är det ofta blandraser som får knepig mentalitet men det behöver inte vara något är ”fel” på en kamphund för att den ska göra någon illa.

Maja2
9/1/19, 9:48 AM
#16

#15 och amstaff heter american Staffordshire terrier 😉 Tyvärr är det ju många hundar av kamphundstyp (ofta blandraser) som hamnar hos människor som skaffar dem av galen anledning, och därför inte klarar av att hantera dem rätt.

Alex&company
9/3/19, 6:31 PM
#17

16# Amstaff är en bullterrier-ras då den härstammar från pitbullen och är nära besläktigad med staffen :)

Haifa
9/3/19, 7:51 PM
#18

#17 Är det bullhund du tänker på? för bullterrier är en egen godkänd ras (https://www.skk.se/hundraser/bullterrier/) oavsett om den är släkt med andra raser. Att säga bullterrier-ras om amstaff, pitbull och staffen är som att säga samojed-ras om eurasier, eller pudel-ras/labrador-ras till labradoodle (jag vet det inte är en riktig ras).

När det gäller själva problemet så tycker jag problemet mer ligger i att man ser hunden som en grupp och inte som enskilda individer. En bra ägare känner sin hund och vet vilka individer och situationer man ska undvika, i början kan det vara svårare men då gäller det att man är uppmärksam. Tyvärr gick många bullhundar från att användas som "vapen" till att bli "nannydogs" utan att man har en aning om genetik eller hur temperament fungerar och nedärvs. Lite som det här med reserverade raser där man måste vara noga med att skilja på reserverad och rädd, något som kan vara relativt svårt.

Min egen hund gillar inte bullhundar alls för att de är för buffliga, hon har aldrig träffat på en aggressiv bullhund. Enda aggressiva hundar hon stött på är lasa apso/shi tzu blandisar, varav den ena är en av få hundar hon faktiskt gärna lekt med. Vilket gör mig lite förbannad när min hund får skulden för att deras hund blivit biten och på grund av det uppför sig som rabiessmittade idioter när de ser min hund. Jag förstår att det tar på en hunds psyke att bli biten och skapar jobb för ägaren, men att lägga skulden på oskyldiga individer hjälper inte den drabbade hunden. Den energi man sänder ut när man lägger skulden och blir arg på andra hundar fångar ens egna hund upp vilket bara gör det hela värre.

Med detta sagt så är det klart att man måste ha uppmärksamhet och koll på sina hundar och att man gör det som krävs för att minska risken att något händer. Detta gäller oavsett ras, storlek och hur stor skada en individ kan orsaka. Dessutom leker alla typer av hundar olika, att blanda vissa raser i en rastgård är som gjort för att skapa problem. Detta gäller även på individ nivå.

Upp till toppen
Annons: