Annons:
Etikettövrigt
Läst 1026 ggr
Duvethon
8/30/19, 8:20 PM

Biten av lös hund vad göra?

Nu har det jag varit rädd för hänt - en i min familj har blivit biten av en lös hund! Tack och lov blev skadan inte allvarlig och hunden klarade sig. Vården är kontaktad. Vad göra nu? Få tag i ägarens uppgifter och därefter polisanmäla? Detta har aldrig hänt innan

Perfection is achieved, not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away.      

Annons:
Katti
8/30/19, 8:23 PM
#1

Anmäla kan du ju göra även om du inte vet vem den skyldige är.

Sajtvärd på Kennel iFokus, medarbetare på BARF iFokus

Duvethon
8/30/19, 8:26 PM
#2

#1 polis eller försäkringsbolag?

Perfection is achieved, not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away.      

JoannaLi
8/30/19, 8:31 PM
#3

Polis skulle jag säga :)

Katti
8/30/19, 9:41 PM
#4

Det är ju två helt olika saker. Till polisen anmäler man ett brott, till försäkringsbolag en skada. Polisen är väl det som är mest brådskande i detta fall. Föräskringsbolaget gör ju inget åt skadan i sig, så det kan man alltid anmäla senare.

Sajtvärd på Kennel iFokus, medarbetare på BARF iFokus

Lona
8/30/19, 9:53 PM
#5

Se till att få skadan dokumenterad, vare sig den är fysisk eller materiell. Spara även eventuella kvitton som har med händelsen att göra. Det kan annars vara svårt att fåå ersättning från försäkringsbolaget.


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Duvethon
8/30/19, 11:03 PM
#6

#4 Det är jag medveten om men jag funderade på om det är ett brott men visst är det? Man har ju strikt hundägaransvar som hundägare… #5 Tack, skadan är dokumenterad :)

Perfection is achieved, not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away.      

Annons:
Hornslandet
9/1/19, 8:37 PM
#7

Tja.. Personligen bedömde jag situationen och konsekvenserna när det hände mig. Struntade i polisanmälan men kontaktade hundägaren och förklarade tydligt att de måste ta sitt hundägarskap på stort allvar i fortsättningen. Skickade kvitto för kostnader för läkare/stelkrampsspruta osv. Dokumenterade förstås skador med bilder.

Duvethon
9/2/19, 10:51 AM
#8

#7 Hmm okej. Vad jag förstått är detta inget som skett systematiskt, ägaren går enligt utsago alltid med koppel förutom den här gången. Har inte träffat henne ännu, hon bor i området så ser fram emot ett samtal

Perfection is achieved, not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away.      

Hornslandet
9/2/19, 1:25 PM
#9

#8 Man gör förstås som man vill. Inget fel i att anmäla rätt och slätt heller.

Upp till toppen
Annons: