Annons:
Etikettvalpar
Läst 1176 ggr
Bellieie
8/26/19, 6:20 PM

Valpis som äter bajs

Tjena!

Valpen vår är nu 11 veckor och livet med valp känns bättre, även om det såklart är svårt också :> 

En positiv sak är att han mer eller mindre slutat äta sten, så den oron slipper jag iaf. Dock är han verkligen helgalen i fågelbajs och ibland andra artfränders bajs. Även jord och gräs slinker ner ibland. Det här med bajs är ju dock pretty damn disgusting. Har tagit ut torkade fågellortar och "fräscha" alldeles smetiga lortar haha. På sätt och vis känns det som vi kanske fått honom att bli ännu mer besatt av det också. Han VET nu att han inte får äta det, så får han vittring så är han där blixtsnabbt ibland och stålsätter sig med trynet i marken och äter. "Loss" funkar ibland på saker som pappersmuggar, plast etc men inte på fågelbajs och vissa andra grejer. Då stålsätter han istället käkarna för han vet vi ska in och ta ut det han har i munnen. Efter vi fått ut det så får han damp ibland och ska hoppa och bita i koppel eller oss (främst våra kläder/byxor). Vet inte vad vi ska göra? Kanske ska vi vara lite mer liberala med saker han får ta i munnen när vi är ute, men vill verkligen inte han ska fortsätta käka massa skit. Kan ju innehålla smittor och grejer. Någon som har erfarenhet av det här? Växte er valp ifrån det? Berodde det på något så som tarmparasit/mask eller annan sjukdom? Foderbyte? Min teori är att han helt enkelt gillar det, men hur ska vi träna in förbud som "nej" effektivt? Känns som att fågelskit är den bästa belöning han kan få, därför funkar det inte att locka, säga loss eller annat. Nej, hjälper inte heller. Help! Gud vad jag saknar min familjehund som på sin höjd slickade på kissfläckar emellanåt =)

Annons:
Cireea
8/26/19, 9:21 PM
#1

Vår valp, idag 6,5 månader, var galen i kattbajs. Hon lyckades nosa upp det hela tiden och skulle prompt trycka i sig det. Nu har hon växt ifrån det som tur är men vi var konsekventa och fortsatte plocka avföringen från henne och tvättade hennes ansikte varje gång så stanken försvann. När hon gick för att äta avföringen så kopplade vi henne, det gick in efter ett tag att det blev mindre roligt när hon inte betedde sig ute.. 😛

Slutligen..tappade hon intresset för det och nu var det bra längesen hon åt det.


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

hemul
8/26/19, 11:41 PM
#2

Det är nog många valpar som äter bajs. Hade en som inte åt bajs från början med gjorde det som slyngel. De flesta slutar med det, men tyvärr inte alla.

Upp till toppen
Annons: