Annons:
Etikettbruks
Läst 1901 ggr
Hornslandet
2019-08-26 10:40

Jag hatar fotgående.

Okej.. Tänkte att jag letar lite med ljus och lykta efter tips då.

Jag avskyr faktiskt fotgående, eftersom det fan aldrig verkar gå bättre. Tycker inte det är särskilt kul, alls, tråkigaste momentet jag riktigt kan tänka mig.. men det hade förstås inte varit så tråkigt om det fungerade. Hade vi fått till ett bra, eller åtminstone bara tillräckligt stabilt, fotgående så tror jag att vi skulle kunna klara lydnadsdelen i bruks eller tävlingslydnaden.. Inte för att allt annat sitter, men allt annat känns som vi kan träna och utveckla utan några större hinder än att det krävs tid.

Min hund är så jäkla disträ, svår att få att hålla fokus på mig i fotgående. Verkar inte vara särskilt pepp för det alls, faktiskt. Ibland kan det blixtra till en stund och han "är med" mig, men då är det alltid med en bra belöning i handen och (för stunden) störningsfritt. Dvs vad han anser räcker för att det ska vara störningsfritt, för vid sällsynta tillfällen har han gått jättefint även med hundar eller annan störning nära, faktiskt kan det vara bättre nästan då han varvar upp liksom.. går jag ut till en fotbollsplan helt själv är det svårt att få någon fart i benen på honom i fotgående.

Belöningar är ett härke.. Han är mer intresserad numera av att glo på annat och nosa än att kampa med leksak, iofs har han aldrig varit den som är helt TOKIG i den där bollen eller trossen.. men det känns som det blivit värre med det sen han blev könsmogen osv. Han leker med mig om vi brottas och kampar, men han går liksom inte med nån riktig förväntan för att få den där leksaken.

Gott godis har varit det han varit mest peppad att jobba för. Hemmavid i lägenheten kan han gå hur jäkla fint fotgående som helst om jag har färskfoder i näven. Menar då alltså inte att jag leder honom med det framför nosen, jag håller det i min hand bakom hans huvud när vi går. Eller även testat med handen på andra sidan. Han kan ju positionen och kollar på mig, inte godiset! Men jag har försökt och försökt hur jag ska föra över detta till samma förväntan att jobba via kommandot, utan godis på plats..men är fan helt vilse.

En annan tidvis framgångsrik metod vi testat lite är en burk ute på backen med godis som han får se. Som belöning får han alltså "varsågod kuta till den och ät". Då kan han också gå relativt bra.

Men vi står och stampar här, plus att det inte alls håller med störning, så tävling skulle aldrig funka i dagsläget. Egentligen skiter jag nästan i det, men om vi ska tävla sök tex så måste man ju fan ha detta å..

Nån som har tips om vad man kan testa, hur man kan utveckla fotgåendet bättre? Är det tillbaka till ruta ett och ha honom gå bredvid mig medans han tuggar godis ur handen? Vad? Och hur kommer jag vidare till att få till det utan godishand isf?

Just det, tät belöning funkar inte, för han blir liksom nöjd, det är slut när han fått en bit godis. Så har han alltid varit, det är inte alls som så många hundar jag känner som får en belöning och därefter söker MER belöning. Nä, han är typ "okej gott! nu drar jag!"

Annons:
JoannaLi
2019-08-26 11:51
#1

Tjatar du på honom, eller han på dig? Tjat dödar motivation, så att säga "fot, fot, fot, kom igen nu, lite till, fot, du kan, ja, kom igen, titta, du får godis" dödar. Om du kan få han att säga till dig "snälla, får jag träna lite? Snälla? Lite? Bara lite? Kom igen nu?" så har man en stabilare grund att bygga ifrån. Det var det som låste upp Arrak, som egentligen kunde, men "tappade fokus/tog slut energi" mitt i allt.

Hornslandet
2019-08-26 12:23
#2

Nej, jag tjatar inte. Fast jag tror det blev lite åt det hållet ändå genom tiden vi tränat detta (dvs från valp/unghundsstadiet), iom att jag gick kurser där vi alltid tränade bland andra hundar, och han alltid var lika disträ och fokuserad utåt, och jag alltid fick instruktionen att jobba jobba jobba för uppmärksamhet och fokus. Såhär i efterhand tycker jag det inte var nå vidare smart, när jag sett hur bra han kan lära sig saker när han får komma på dem själv.

Problemet blir väl just det, hur jag får till att han "frågar" och blir motiverad till det. Tror vi verkligen får börja om och försöka satsa i den stilen.. Men vet inte riktigt hur vi börjar.  Råkade hitta denna:
https://www.evabodfaldt.com/2003-att-g-fot

…som beskriver liknande vad du också säger. Kanske försöka testa fram riktigt bra belöningar, men absolut inte hålla fram eller locka med det, utan vänta på nån slags kontakt, nånting..och försöka shejpa fram det så att säga?

JoannaLi
2019-08-26 12:41
#3

#2 jag körde mycket startsignal "ska vi träna?" och så fick han göra allt han kunde tänka sig för belöning. Han gillade tex att Skalla, så hn kunde få Skalla, rondera, frontingång, fotingång, nostarget… Att först fick han belöning för minsta ansats, sen fick han tigga mer och mer för belöning, och när han var i rätt sinnesstämning så fort jag frågade om vi skulle träna så började jag forma det till beteenden jag vill ha. Höll han inte fokus så avbröts träningen, och jag satte undan hunden.

frijoh
2019-08-26 12:51
#4

För min hund brukar det funka att pausa ett moment som hon börjar tappa fokus på helt under flera veckors tid och sen ta upp det igen, då brukar motivationen vara på topp och då är det tusen gånger roligare att träna också. Sen en grej till som jag tyckte underlättade massor i just fotgående var att mäta upp en fyrkant så att jag verkligen såg svart på vitt hur vi faktiskt kom framåt i träningen. Och bestämma mig för innan passet startar exakt var jag ska ge belöningarna, och variera sorten belöningar och också längden mellan belöningarna, gjorde susen för oss! Innan gjorde jag ofta misstaget att göra väldigt lika belöningar varje gång vilket gjorde att hon tappade fokus jämt efter x antal meter. Och variera tempot massor, gör många vändningar etc, det brukar iaf göra min hund mer fokuserad än om jag traskar på i samma tråkiga tempo.

Sugar Mist
2019-08-26 13:46
#5

Har en hane som är otroligt belöningsfokuserad och vi har helt plockat bort godis ur vänsterhanden, så han får ta godis ur högerhanden bakom ryggen istället. Då är det lätt att ”lura” honom att man har godis i handen medan man inte halls har det, och allt eftersom kedja ihop moment och använda social belöning som en typ av ”det gjorde du bra, jobba på lite till så får du din köttbulle” Jätteviktigt är det också att köra korta fotgåenden i början, bara några steg och kanske 3-4ggr, och sen bryta och göra något annat :)

-

Maleficum
2019-08-26 15:27
#6

Vet inte om detta blogginlägg kan hjälpa https://zoospensefull.com/2019/06/24/four-different-strategies-to-condition-duration/

Är iaf fyra olika strategier man kan använda sig av för att öka uthålligheten av ett beteende.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Annons:
CayKantos
2019-08-26 16:37
#7

Låter som Kantos och jag. Och jag AVSKYR också fotgående.. Men hur lätt är det för hundarna att gilla göra ngt vi själva avskyr? Det blir inte superkul… Jag har ändrat attityd helt och tycker nu det är "superkul" 😉 nja men jag försöker iallafall gå in i det mindset när vi ska träna just det tråkiga :)

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

Frida B
2019-08-26 17:40
#8

Precis som #7 skriver… Självklart tycker inte hunden det är roligt för att du avskyr det. Ändra din inställning till momentet, ha en klar målbild och ta till tips du fått här. Då ska du nog se att det löser sig… Men mycket tror jag handlar om din inställning :)

 Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Hornslandet
2019-08-27 10:44
#9

Tack för tipsen. Ska tydliggöra: rubriken var mest för effekt. Jag "hatar" inte det på så vis, egenligen. Jag är bara less på att vi stått och stampat på en låg nivå forever. Samtidigt som jag vet att han kan det, vet positionen, har bakdelskontroll.. Men tappar fokus så extremt lätt och för honom är fotgåendet inte så viktigt att han inte gärna bryter och kollar på annat  närhelst det finns nått. Så att säga.

Det är svårt att tycka nått är kul när hunden inte tycker det är kul alls, ungefär.

Iaf, har insett att jag måste tänka om och backa till början, i princip. Men denna gång ska jag inte locka honom med godis eller visa honom till position med godis..alls. 

Började igår att försöka shejpa på ett sätt.. vänta ut och försöka se till att han själv ska komma på det, utan kommando eller vägvisning. Det enda jag gjorde var att jag visade honom att jag hade godis för att trigga lite i början, la undan det och stog rätt och slätt, gick lite, varierade. När han kom och blev nyfiken och kom in i rätt position så belönade jag. Tror detta eventuellt kan göra att vi på sikt kommer vidare i träningen.. Efter några försök verkade han ändå lite mer pepp och nyfiken, och kom tillbaka till fotposition ett flertal gånger utan att jag visade eller lockade.

Ska köra enbart så nu en period och utvärdera.

#3 Ska även lägga till detta med startsignal, så det blir tydligt!

CayKantos
2019-08-27 10:56
#10

Jag säger också ska vi träna"" innan start och sätter sedan på kedjan. Det är ett tydligt signal och märker att han oftast är mer fokuserad om vi följer dom rutinerna. Sen om du kan få upp han i varv, lägg et ljud eller kommando på det. Jag använder tszzz!!!! Taggar upp han enormt och sen kräver jag fokus.

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

Hornslandet
2019-08-27 11:05
#11

#10 Bra tips!
Skulle vara jätteglad om jag hade ett bra sätt att få upp honom i varv hur som helst… det ökar definitivt möjligheterna när han är det. (det kan gå mer fel eller väldigt mer rätt då.. mycket roligare).

Majken!
2019-08-27 11:40
#12

Du kan öka engagemanget i hunden med hjälp av krav och korrigeringar. Har hunden dålig lust att engagera sig och samarbeta så skruvar man med fördel upp det med lite stress. Stryplänk och halsband, jobba högersvängar och nyttja kedjan genom att ticka i halsbandet (tick-tick-tick). Han behöver inte stirra på dig men han ska vara uppmärksam på vart du går och hålla sig intill. Det ökar hundens engagemang, tar bort tjat och när hunden i det erbjuder kontakt så passa på att belöna det med. Men kontakten behöver inte vara krav, att följa och hålla reda på sina och dina fötter är kravet. När det funkar hyfsat till höger så gör du samma sak mes vänstersvängar, han behöver vara uppmärksam, annars ticka i halsband och kliv över honom. Lovar, det kommer hjälpa massor.

Hornslandet
2019-08-28 10:08
#13

Okej, testat nu tre kvällar, korta sessioner.. Ska fortsätta mer och utvärdera om några veckor närmre, men:

Jag kör nu med start-ord (ska vi träna? Kom igen!) som han inte fattar än, men det kommer nog. Sen ställer jag mig i startposition. Första par gångerna visade jag att jag hade godis först, nu igår kväll gjorde jag inte det. Min tanke är att han måste tänka själv, att jag skapar en situation där jag väcker hans intresse (nått hände nu! vad hände? Vad ska jag göra? Testa detta? Ungefär). Men jag ger inget kommando och tittar inte på honom.

Det jag märkt är att han är ju ändå nyfiken av sig. Och han vet trots allt att det finns en fotposition. Vilket ledde till att han, om än rätt långsamt i början, kom in till position och fick belöning. Jag upprepade detta ett antal gånger, och började även gå lite när jag kände det som att han började fatta att han ska komma till fotposition (inga kommandon nu heller). När jag började gå sackade han lätt efter, i början, men några försök till utan belöning så hängde han plötsligt på (riktigt fint!!) och fick då belöning.

Det är något hit-and-miss just nu, men jag upplever det som att detta är en metod som kan ge bättre resultat framöver, värt att försöka vidare på iaf. Ska tillägga att igår gjorde han nog 2-3 högersvängar som var bättre än han någonsin har gjort. Problemet har ALLTID tidigare varit att även om han hänger på i högersvängen så tappar han alltid blicken och ser ut åt vänster i själva svängen, vilket gör att vi väldigt lätt tappar kontakten. Nu hade han fokus på mig hela svängen, 2 ggr om (minns inte om det hänt nånsin förut, även om han brukat kunna svänga ibland).

Märktes även att han blev lite upphetsad av det hela, gick upp i varv.. när jag bestämde mig för att sluta träningen och gå vidare fick han ett infall att hoppa och brottas med mig. Inga problem alls, enkelt avledd, mer att för mig visar det att han gick igång på träningen och inte var loj..så det är positivt tycker jag faktiskt.

Annons:
ipopuma
2019-08-28 14:48
#14

#12 kan dock bli fel om man har en lägre hund eller en hund som inte vill 🤔. Har haft exakt samma problem som du har. En hund som inte vill, är inte yes på någonting. Kan inte kräva något heller. Det jag fick göra var att ta bort något hon ville ha. Alltså mat. Ville hon inte träna fick hon inte sin mat på det passet. Har låga krav och lekte mycket med maten. Är mindre "stel" när jag går med henne och ALLT alltså verkligen ALLT hon gör är rätt och bra. Jag kräver inget i mitt huvud. Tappat hon 2 steg får hon göra det. Det kommer senare. Hon är ingen arbetshund och det får jag acceptera. Jag tränar inte ofta nu utan kanske 4 gånger /v. Till varannan. Tränar vi for ofta tappar hon det. En annan sak, vill han inte, ta en annan hund och lek med den och då får han kolla på. Ja attityden "Sorry, men inte mitt fel". Korta pass som är intensiva. Våga berömma. Det har hjälpt oss 😁

Hornslandet
2019-08-28 15:19
#15

#14 Ja.. Alltså, han är ju pepp på vissa saker. Apporten, runda koner, framförgående (fast för lite tränat för att det är riktigt bra), inkallning, platsliggande/stadga, fjärren (någorlunda, också för lite tränad). Eller saker som drag, sök, osv, där är han pepp. Just fotgående och dylikt är det som verkligen sätter käppar i hjulen för oss, som sagt..

Bra tips iaf. Det är lite så jag tänker, slutar kräva och låter honom faktiskt få förstå av sig själv vad som lönar sig att göra. Vi lekte hemma så förut, för att lära in tex ligg med hakan-i-backen. Den väntade vi helt ut och la på belöning och kommando när han gjorde det själv. Det har gjort att just det kommandot sitter jäkligt bra nu..

Upp till toppen
Annons: