Annons:
Etikettvalpar
Läst 1550 ggr
J0J00
2019-08-23 09:53

Nybliven valpägare

Hej på er! Jag är ny på forumet och även nybliven valpägare. Hoppas få lite mer tips och råd hur jag ska hantera denna underbara lilla skapelse. I tisdags hämtade vi Egon, en blandvalp. Han är pudel/chinese crested/shitzu. Men det är nakendelen som lyst igenom och han har bara lite fjun på ögonbryn svanstippen och lite på huvudet. Allt går rätt bra ändå men har några funderingar. Så alltså till mina frågor. 1. Egon kliar sig rätt mycket, jag har smörja in honom efter att han badat. Ser inga röda märken. Hur mycket ska en hund klia sig? Några tips på hudkrämer? 2. Han biter mycket. Har ni tips på hur man får bort beteendet? 3. Han är mycket ”mammig”. Vill hela tiden vara i famnen. Är det något jag behöver öva bort? Hur i så fall? 4. Jag kanske gjort bort mig lite vad gäller sovandet. Försöker få honom att sova i sin korg men han har fått sova med mig. Väntar tills han sitter och är tyst och då får han komma upp. Hur kan jag få honom att sova i sin säng? Förstår att det säkert är många nybörjare misstag och frågor, men så är det ju också. 😅 Jag är mycket tacksam för svar.

Annons:
Momos
2019-08-23 10:31
#1

1. Kan vara allergi, medfödda problem, osv… Färskfoder brukar vara super för foderallergi, många börjar ge pga kliande & för otroligt många löser sig problemet (förstås inte alltid då det inte alltid är foder, men väldigt ofta). 

2. Bitande är helt naturligt för valpar, de pratar & umgås genom att använda sin mun. När han bits så distrahera honom med tex leksaker så han kan bita dem istället. Använd klicker, klicka & ge godis när han tar det lugnt & inte biter. Det försvinner med åldern & tills dess får man försöka ge de så många alternativ man kan. Jag tycker det är jätteviktigt att inte försöka "få bort" deras naturliga beteenden som de behöver för en mentalt sund uppväxt genom att lära dem att det är "fel". Istället får man visa dem vad som är extra positivt istället så de väljer bort beteendet själva.  Vi har valt att ha hund, hunden har inte valt oss liksom 🤪

3. Det är väl delvis att raserna du valde är sociala sällskapshundar & delvis att det är en valp som precis förlorade hela sin familj & söker kontakt. Om du bygger upp hans självförtroende så kan det hända att han blir mer individuell men ibland är det bara deras personlighet. Min ras är väldigt egen & ingen träning i världen hade gjort honom till en social gosklump 😂

4. Att sova i säng/korg osv är helt individuellt för hunden. Vissa hundar ratar korgar helt, vissa ratar sängar, vissa ratar golv. Du får se vad din hund föredrar & anpassa efter det. Prova att klickerträna in att korgen är en bra plats där bra saker händer när man håller sig lugn & sover (finns videos på det nedan).
Jag har försökt få min hund att sova i min säng i hela hans liv, men han ratar säng, soffa, korg… Bara golv passar, så ibland är det bara så 😭

Detta är den bästa hundtränaren jag vet, hennes videos är super & hon har många videos på hundvalpar: https://www.youtube.com/user/kikopup/videos
Rek denna som första: https://www.youtube.com/watch?v=PRT6r6d79OU

Hornslandet
2019-08-23 10:42
#2

Jag har inga bra svar om allt, men..

2. Det finns massa metoder. Vad som funkar beror på individen. Vissa går att säga till med rösten, vissa bör man ignorera och bli tråkig när de bits, vissa piper som valpar (som att det gör jätteont) när de biter… I allmänhet kommer det bitas mycket mindre när de bytt tänder vid 5-6 månader.

3. Tycker inte det gör så mycket att han vill gosa. Särskilt i början. Jag skulle inte "öva bort" det, snarare försöka få honom att bygga självförtroende och göra "självständiga" saker mellan varven allt eftersom han blir äldre och äldre.

4. Du kan ju bestämma om du tillåter honom i möbler och säng, eller ej. I övrigt tycker jag man låter hunden sova där den vill sova. Min ratar oftast sängar och all sorts bäddar. Han sover på det kala golvet. I början förstås kan de ha det lite svårare att inte sova med dig. Antingen låter du honom sova i sängen och är medveten om att han då antagligen kan vilja fortsätta göra det när han växer upp. Eller så får han sova på golvet nedanför dig, du kan hålla ner en hand om han inte blir lugn i början. Eller sova på golvet med honom en stund. Hägna in en liten hage med kompostgaller så får han inte så mycket yta att röra sig på om natten.

hemul
2019-08-23 17:37
#3

Är lite osäker på om du inte vill att hunden ska bita och sova i din säng, eller om det mer är så du tror att det ska vara.

Själv vill jag ha hunden i sängen. Det är ju dömysigt ju!

Beträffande bitande, det beror ju på lite hur det är. Har väl haft tur, men mina hundar har väldigt snabbt fattat att människor är ömhudade och lärt sig bita väldigt löst, mest markera, så vi har kunnat lekslåss och busa hur mycket vi vill. Vad ska hunden använda om inte munnen? Jag vill inte förbjuda det. Men hunden måste veta hur den får bita och när det är OK. Är det ett evigt tuggande på fingrarna, inte bara vid lek, är det ju lite mer av ett problem.

Elsis matte
2019-08-23 18:28
#4

1. Kliande är svårt, det kan vara så många saker. Har du redan hunnit bada valpen? För mycket tvättande kan definitivt torka ut huden. 2. Ja, valpar biter - det är ju så den har lekt med sina kullsyskon och mamma, och det är allt den vet. Man kan testa olika strategier för att minska det, att gnälla till eller "bli tråkig" till exempel. Uppmuntra intresse för leksaker och lek gärna med en trasa i snöre så att den kommer bort från kroppen. Men bitandet brukar minska efterhand, så länge man inte uppmuntrar det. 3. Med tanke på raserna i honom kommer han säkert alltid uppskatta närhet, men den första mammigheten går över när valpen blir tryggare. Ge honom den närhet han behöver nu, och börja efterhand uppmuntra honom att göra saker på egen tass om han inte gör det själv. 4. Det är inget fel med att ha hunden i sängen, såvida du själv tycker det är okej. Om du inte vill det, kan det vara bra att sova på madrass på golvet första nätterna, sedan flytta upp till sängen. Med tanke på att han är naken är det viktigt att hans bädd är ombonad och varm, kan tänka mig att han lätt blir kall utan kroppsvärme. Lägg i en rejäl fleecefilt och gärna något plagg du haft på dig. En lagom uppvärmd vetekudde kan vara mysigt för honom också.

J0J00
2019-08-25 13:37
#5

Oj, tack så mycket för alla råd och tips. Känns mycket bättre. Jag tror jag hade lite konstig uppfattning om vad man bör och inte bör göra, vilket gjorde mig väldigt osäker. Vill ju att han ska må så bra som möjligt. Insåg det efter att ni svarat. Jag älskar att han är gosig men fick för mig att det kanske inte var bra att vara för tillgänglig på något sätt. Han börjar bli mer självständig redan och tror jag oroade mig i onödan. Klådan kanske beror på badandet. Så provar att inte bada på ett tag nu. Om det inte hjälper tar jag bort vissa godisar. Han vaknar i alla fall inte och måste klia sig så kanske inte är så farligt. Men håller koll och tar kontakt med veterinär om det inte blir bättre. Vad gäller bitandet har jag provat era tips och också insett tack vare er att det självklart är naturligt. Försöker erbjuda annat att bita på och även provat att knyta snöre i en leksak. Det funkade mycket bra. Mycket bitande ändå men som ni redan sagt, växer det kanske bort. 🙂 Så var det ju detta med sovandet. Trodde nog att man borde lära honom sova själv. Men om jag vill ju faktiskt att han ska sova med mig. Vill bara att han ska känna sig trygg att sova i sin säng också. Just nu sover vi i soffan och där verkar han kunna ligga och sova själv när jag lägger ner honom. Så antar att soffan kommer bli hans plats sen och förmodligen sängen. 😄

Hornslandet
2019-08-25 15:08
#6

Tänk på att det säkert kliar rejält i hans tänder å.. plus att han vill utforska världen. Så får man mer förståelse för det konstanta bitandet och gnagandet på allt.. rekommenderar att hitta bra och säkra tuggben samt tåliga bitleksaker han gillar att gnaga på! Lite detektivarbete kan krävas!

Annons:
Upp till toppen
Annons: