Annons:
Etikettbeteende
Läst 848 ggr
taxarärbäst
8/20/19, 5:59 PM

hund som skäller ofta

jag har nu flyttat till en lägenhet med min tax och jag går i skolan så han är ensam i 4 eller 3 timmar. Vi har bott här i mindre än en vecka och när jag kom hem efter skolan idag så hade min ena granne lagt en lapp i mitt brevinkast om att min hund skäller mycket..ska jag säga att han är ovan med alla ljud och lukter? jag köpte ett antibark halsband idag och får hoppas att det fungerar! annars måste jag ta med korven till skolan

Annons:
Herveaux
8/20/19, 6:16 PM
#1

Ibland när man flyttar får man börja om med en light-version av ensamhetsträningen. 

Är hunden van vid att bo i lägenhet eller bodde ni i hus innan?

Antiskall-halsband funkar inte på alla hundar, vissa skäller lika mycket fast dom blir skvätta i ansiktet. Andra kan bli fruktansvärt stressade av det och kan utveckla andra destruktiva beteenden för att hantera stressen. 

Jag röstar för att antingen ta med hunden till skolan om det passar hunden och skolan tillåter att man har med sig djur alt. hundvakt, träna om ensamhetsträning tills hunden landat i sin nya hemmiljö och kasta bort antiskall-halsbandet.


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

Frida B
8/20/19, 7:09 PM
#2

Testa du halsbandet, skulle dock testa det när du kan se honom så du ser hur han reagerar. Alternativt lämna honom en liten stund, och filma det. Viktigt att det inte gör situationen värre. Men funkar det är det ju bra, man måste kunna lämna hunden ensam om man skall leva lite också. I det långa loppet är ju meningen att halsbandet ska bort, i min mening i alla fall.

 Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Elsis matte
8/20/19, 8:13 PM
#3

Jag tycker att det låter som en väldigt dålig idé att lämna hunden flera timmar på en plats den ännu inte är trygg. Och att därtill använda ett bestraffningsredskap gör nog inte hunden lugnare. Håller med #1 om att du bör hitta en åtminstone tillfällig lösning med passning eller ta med hunden, och sedan börja om med ensamhetsträningen. Ett bättre redskap än antiskallhalsband är att plugga in en Adaptil-dosa i ett eluttag, jag tycker att det faktiskt hjälper till att göra hunden mer avspänd.

Hornslandet
8/20/19, 9:14 PM
#4

Jag skulle tänka mig att ni kanske behöver bo in er lite. Det är ju en skillnad för många hundar att bli lämnade ensamma hemma och tex i ett hotellrum. Personligen hade jag lämnat hunden många gånger kort tid innan jag kört flera timmar i stöten, om jag flyttade.

Lona
8/20/19, 9:21 PM
#5

Börja med att sätta upp en lapp i trappuppgången om att du är medveten om problemet och jobbar på att lösa det. Folk är mindre benägna att klaga om det vet att det inte är av nonchalans som man stör. Anti-skallhalsbandet tycker även jag att du ska skippa. Din hund känner sig sannolikt ensam och otrygg, att försöka straffa bort det kommer få honom att må ännu sämre även om det skulle få honom att vara tyst. Börja om med ensamhetsträningen och försök lösa det på annat sätt tills han är lugn när han är ensam. Ta med honom till skolan eller hitta en dagmatte till honom. Pensionärer är en underskattad resurs, det kan finnas någon som vill ha sällskap på dagarna - de behöver ju inte ens gå ut med honom egentligen.


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

taxarärbäst
8/21/19, 1:42 PM
#6

#1 vi har bott i ett hus förut så det här är första gången! jag har på honom halsbandet nu och det fungerar så jag är glatt överraskad! han är van med att vara ensam när jag åker till jobb eller skola så det hänger inte på det han är ovan med alla ljud ännu. #2 han är knäpptyst nu så det är så skönt #3 jag är i skolan han är van med att vara ensam då och det är ju bara 3 timmar #4 jag har inte precis något val jag kan inte säga åt lärarna att oj min hund är inte vad med alla ljud i lägenheten ännu så jag måste vara hemma #5 jag satte upp en lapp på dörren innan jag åkte till skolan idag! jag känner ingen människa här och största delen pratar bara finska så jag kan inte precis fråga om dom kan sköta min hund

Annons:
Upp till toppen
Annons: