Annons:
Etiketthälsa
Läst 2348 ggr
Siggebus
2019-08-20 12:24

ICA:s hundförsäkring?

Sitter och kollar runt på olika hundförsäkringar - jämför och inser att det finns bra och dåliga saker med alla. Tittade speciellt på ICAS försäkring och blev faktiskt intresserad av vad de har att erbjuda. Någon här som har dem och har behövt använda försäkringen?
För egentligen vet man ju inte om de är ett tryggt val förrän man står  där en dag och behöver anlita dem.

Min första tanke var i ärlighetens namn "ICA!!?? - kan det vara något?"

Men avtal är ju avtal och deras pris samt vad som ingår är högst intressant.
 Har räknat på ett exempel och de är absolut prisvärda i jämförelse med några av de andra gamla bolagen med tanke framförallt vad som ingår i grundförsäkringen.
 Detta ingår: 

Rehabilitering Tandsjukdomar Medicin Ledsjukdomar Fri flytträtt Ledimplantat Karensfrihet MR/CT-undersökningar Kejsarsnitt Dolda fel
 Maxersättningen på veterinär minskas inte när hunden blir äldre och självriskperioden är 130 dagar.

Jag valde Labrador, 60.000 veterinärvård, 2000 kr i fast självrisk, 15% rörlig självrisk, livförsäkring 15.000 och summan per månad blir då 287 kr.
 Kan tillägga att det är inte bolaget ICA som själv hanterar försäkringen - det har de "lejt" ut till Svedea vilket inte ska förväxlas med Svedeas egen hundförsäkring. Villkoren skiljer sig mellan försäkringarna .

Annons:
Katti
2019-08-20 12:35
#1

Jag vet inget om ICAs försäkring, men det jag vet är att bolag som vill slå sig in på marknaden lockar med bra villkor och långa priser de första åren. Har man sedan råkat ut för skada eller sjukdom så är det mycket ofördelaktigt att byta bolag eftersom det innebär reservation för befintliga fel hos nya bolaget. Så då sitter man så att säga i deras klor, hur de än väljer att ändra villkor och priser.

Sajtvärd på Kennel iFokus, medarbetare på BARF iFokus

Sugar Mist
2019-08-20 12:51
#2

Måste vara den enda försäkringen som täcker tandsjukdomar iaf..

-

Siggebus
2019-08-20 12:52
#3

#1 Jo fast i detta fallet är det en nyförsäkring som ska tecknas och det där med att byta bolag vet jag kan vara vanskligt. Min katt har Agria och trots att jag i efterhand har kommit på att det finns bättre villkor hos andra bolag så skulle jag inte byta nu då katten har behandlats tre ggr för urinproblem. Givetvis skulle ett nytt bolag då sätta reservation på de problemen. Så är det ju med alla bolag vilket man än väljer från början.
Jag känner bara att vissa, sedan länge etablerade bolag, inte behöver vara de allra bästa - anledningen till att de är så stora och kända är för att de syns och hörs mest i reklamen och lägger ner massor med pengar på att synas på t ex tv.
 Kvittar hur de än sköter sig så väljer folk dem ändå för att de syns mest.

Lona
2019-08-20 14:45
#4

Vilken typ av tandsjukdomar ersätter de? Det finns ju några bolag till som ersätter tex tandfrakturer/andra skador samt epulider men täcker Ica ALLA tandsjukdomar, även de som orsakats av tex dålig munhygien och tandsten?


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Siggebus
2019-08-20 18:10
#5

#4
Här är undantaget om tänderna:
"  Bettfel, tandvård på grund av tandsten eller komplikationer till dålig mun- och tandhälsa. Ersätter alltså inte det.
Detta ingår:
"F1.2 Tandvård Försäkringen ersätter frakturer på permanenta tänder och rotspetsabscesser. Om din hund måste korrigera sitt bett i medicinskt syfte, har kvarsittande mjölktänder eller en fraktur på mjölktand ersätter vi behandlingen om din hund varit oavbrutet veterinärvårdsförsäkrad sedan före 120 dagars ålder."

Siggebus
2019-08-20 18:14
#6

Här är deras fullständiga villkor: Som vanligt är det mycket text att sätta sig in i OCH det är bara att konstatera att alla bolag ersätter inte allt och har olika villkor men så är det ju - finns inget bolag som är totalt skräddarsytt till vad man själv tycker är viktigast 🙂
https://www.icaforsakring.se/globalassets/villkor-och-blanketter/villkor-hund-katt-forsakring-icaforsakring.pdf

Annons:
Sugar Mist
2019-08-20 18:50
#7

#5 Dåså, de ersätter inte alltså inte paradontit, tandlossningsjukdom, precis som alla andra försäkringsbolag.

De ersätter helt enkelt bara medfödda tandfel och frakturer av tänder- vilket alla bolag gör så långt mitt minne sträcker sig. 

"Tandsjukdomar" är väldigt missvisande, trist.

-

Siggebus
2019-08-20 20:31
#8

#7 Nej tandlossning pga av dålig munskötsel är det nog ingen som ersätter - jag tänker att lite ansvar har kanske hundägaren där.

Sugar Mist
2019-08-20 20:46
#9

#8 Oftast går paradontit in i den "gruppen" även fast det är genetiskt i många raser, så även om man borstar och håller munhygien så lossar tänderna :/

-

Siggebus
2019-08-21 13:41
#10

#9
Jo men man måste ju kunna se om ägaren hållt efter munhygienen med tandsten eller inte. Det ingår inte OM munhygienen är dålig vilket en veterinär måste kunna se.
 Annars då - förutom det med tänderna? Vad tycker ni?
Ingen som har ICA?

Sugar Mist
2019-08-21 14:48
#11

#10 Ja, veterinären kan se, men försäkringsbolagen ersätter det inte ändå, vilket är skittråkigt.

-

Michaela-N
2019-08-21 16:37
#12

Jag har ICA, men har inte behövt använda den ännu. Vad vill du veta?

Siggebus
2019-08-22 05:34
#13

12# 
Aj då 😃Ja det är ju förstås jättebra att du inte behövt använda dem  - man vill ju helst klara sig utan det. Jag har ju läst deras villkor och det är ju ganska  mycket som ingår ändå och priset är ju väldigt konkurrenskraftigt jämförelsevis med de andra bolagen. 

Så egentligen hade jag velat höra hur de är i kontakt med kunden när det verkligen behövts - hur lång tid det tar med ersättning etc men det har du ju tack och lov inte behövt ännu 🙂
Men när du skulle välja bolag - hur resonerade du då? Själv känner jag lite oro för att det heter "ICA" men det är kanske bara en fördom - det är ju ICA som skapat försäkringen och står för det men samtidigt är det ju Svedea som sköter själva försäkringsärendena åt dem och de är ju redan ett etablerat försäkringsbolag 🙂

Annons:
Frida B
2019-08-22 09:12
#14

#10 grejen är den att veterinären kan ha råkat nämna att hunden har tandsten men söker för otit, och ändå kan dom klaga. Har varit med om vääldigt många gånger att hundar kommer in för tandfrakturer, men i slutändan ersätter dom ändå inte trots att veterinären skrivit brev till själva försäkringsbolaget att det inte har med tandstenen att göra. För att det har med tänderna att göra. Så det är inte så enkelt.

 Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Siggebus
2019-08-22 10:07
#15

#14 Vilka bolag menar du nu som försöker komma undan?

Frida B
2019-08-22 11:08
#16

#15 olika. De större bolagen främst. Kommer inte ihåg exakt alla som bråkat om tänder.

 Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Siggebus
2019-08-22 11:33
#17

#16 Okej jo men då fattar jag!
Trodde du menade just ICA men i det hänseendet är det nog ingen skillnad. Kan de så vill de nog hitta kryphål allihopa.
Har fått kontakt med några andra i annat forum som har just ICA till sina hundar och katter men "tyvärr" är det ingen som ännu behövt utnyttja dem så man vet ju inte. Däremot hade de även sina bilar där och där hade det inte varit några problem när de fått skador. Bra villkor där också och jättebra priser och bra bemötande.

Lona
2019-08-22 21:43
#18

#16, Oj, här har det aldrig varit problem tack och lov. Tror till och med att min veterinär lyckades få försäkringsbolaget att ersätta viss munsanering på min förra cairn genom att hänvisa till hennes njursjukdom. Hon hade tandsten, parodontit och tandlossning, något som de inte behövt ersätta alls egentligen.
I och för sig så ersatte de väldigt mycket av hennes veterinärkostnader, även sånt som inte täcktes av försäkringen. Tja, jag klagade inte förstås!🤫😃

Annars har vi inte fått ersättning för tandstensborttagning men har passat på att göra det i samband med andra mindre ingrepp så jag har bara behövt betala själva tandbiten, inte narkos etc.
Fast nu hamnade jag nog rätt så OT.


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Siggebus
2019-08-23 09:19
#19

#18
Det gör inget att hamna lite OT…. intressanta och viktiga saker allt man kan få ta del av 🙂
Jag är ingen "gröngöling" när det gäller djurförsäkringar men det ÄR svårt när man ska jämföra för de har så himla olika villkor och man måste nästan ha lite erfarenhet av hur det kan bli vid ev skada eller sjukdom om man inte från början satt sig in i de olika konsekvenserna.  På hästen  tex  tog vi från början Agria för de hade så himla bra villkor då (vi köpte hästen 2003). En häst är ju ett djur som det kan bli MYCKET dyrt att få veterinär till så vi valde en försäkring med fast självrisk och INGEN rörlig självrisk och med en maxsumma på 120.000 tror jag det var. Efter ett antal år tog dock Agria bort det där helt med att man kunde ha  enbart fast självrisk och det hände i samma veva som jag separerade. Jag insåg att jag aldrig i livet skulle kunna betala en dyr skada när det även fanns rörlig självrisk så jag bytte till If som då fortfarande hade valet med enbart fast självrisk. Dock kunde man hos If enbart välja max 60.000 i den försäkringen och det kändes ju inte så kul med tanke på hur dyrt det kan bli med häst. Hade dock inget val.
 If har också tagit bort valet med enbart fast självrisk men vi har fått behålla det som redan tecknat det. 
Som sagt - mycket att tänka på och bara att inse att man inte kan få allt…..

Frida B
2019-08-23 09:40
#20

#18 tagit tandsten i samband med andra ingrepp? Det är ganska risky… :S av veterinären alltså. Eller ja, beror ju på självklart..

 Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Annons:
Lona
2019-08-23 12:39
#21

#20, Det har varit i samband med mycket små lokala ingrepp, definitivt inte vid buköppning, ledoperationer eller liknande. Annars håller både jag och min veterinär med dig även om, hrm, en viss populär veterinär inte så långt från oss inte verkar bry sig ett dyft om kontamineringrisk. Undrar hur många tikar han har gett sekundärinfektioner vid kastrering/snitt med tanke på att jag personligen känner minst fem av dem? 😲


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Frida B
2019-08-23 21:55
#22

#21 kan ge min högra hand på att jag vet vem du menar haha… Men men, off topic :p

 Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Tio
2020-10-27 00:23
#23

#1: Återupplivar kanske en gammal tråd här, men jag tecknade ICA 2017 och nu i år har de dubblerat premien. Det stämmer nog jättebra att de ville locka kunder. Får även dåliga vibbar av deras kundtjänst så jag ska byta bolag nu.

Upp till toppen
Annons: