Annons:
Etiketthälsa
Läst 645 ggr
Wilola
8/19/19, 3:27 PM

Beläggningar på tänder

Min hund får beläggningar på tänderna trots att jag borstar dom. Gjorde en sanering för ett år sen och då fick han även dra ut några. Finns det något man kan göra för att munhygienen ska bli bättre, eller är det bara att göra regelbundna saneringar?

Annons:
kinjelooo
8/19/19, 3:50 PM
#1

Får hunden tillräckligt med tugg? Råa köttiga ben är bäst för att rengöra tänderna. Har man en hund med trång mun där tänderna sittet tätare ihop kan det dock vara otillräckligt. Min väninna skrapar själv bort beläggningar på sin hunds tänder innan det blir tandsten, mha en tandstensskrapa.

hemul
8/19/19, 3:52 PM
#2

Det är nog som för oss själva en kombination av arv och miljö. D.v.s. anlag, hygien och matvanor.

Generna är som du är och du borstar redan, men kanke ge honom ben att tugga på också. Återstår fodret då. Vad äter han?

Wilola
8/19/19, 4:04 PM
#3

Inte så mycket råa ben, mest tuggben. Han är ganska liten, så vet inte vad för råa ben som passar? Han äter blötmat och torrfoder

Sindri
8/19/19, 4:15 PM
#4

Torrfoder innehåller ofta mycket spannmål = kolhydrater = socker som ger beläggningar. Behöver du ge hunden torrfoder så hitta ett med så lite spannmål som möjligt.

Lona
8/19/19, 5:03 PM
#5

Råa kycklingvingar kan vara i lagom storlek för en liten hund. Snäppet kraftigare är kycklinglår. Kycklingben är rent generellt ganska mjukt. Tänk dock på att vara noga med hygienen när du utfodrar med rå kyckling, en stor andel innehåller ESBL (antibiotikaresistenta bakterier). Gör inget så länge hunden och du är friska men kan ställa till det i förlängningen.
Mina hundar gillar revben och nackkotor av olika slag, det blir lagom tugg för dem men det är ofta kraftigare och hårdare ben.

Den senaste tiden har jag även gett mina hundar Svenska Djurapotekets Anti-Plack, ett algpreparat som påverkar saliven och förebygger tandsten och dålig andedräkt. Det är väl lite samma idé som Plaque Off, men jag tycker att  Anti -Plack funkar bättre. Det gör dels att befintlig tandsten släpper lättare, dels att det inte bildas ny lika snabbt. Dock ska man tänka på att alger innehåller jod vilket man inte skall överdosera.


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Frida B
8/19/19, 6:39 PM
#6

Jag skulle säga att tyvärr är tandborstning det allra bästa. Små raser har större risk för att få tandsten, och vissa kan du borsta hur mycket du vill på men du får ändå sanera munnen efter ett tag. Andra behöver bara ge lite ben då och då. Men absolut, testa du att kombinera ben med tandborstning. Var noga med att välja ben som ej är för hårda. Jag tycker horn funkar superbra, håller länge, hunden gillar dom, luktar ingenting så man kan ha dom i lägenheten. Men sen finns ju lite revben etc… Men med ben ska man alltid vara försiktig med. Det kan flisa sig, eller orsaka stopp i tarmar om dom sväljer för stora bitar.

 Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Annons:
Upp till toppen
Annons: