Annons:
Etikettvalpar
Läst 4341 ggr
Bellieie
2019-08-16 07:44

Valp som vill äta sten

Hej!

Så vår 9-veckors valp gillar att undersöka med munnen och verkar tyvärr ha en grej för stenar. Jag är osäker på om han lyckades svälja en sten idag eller inte. Gick lös med honom på innergården och hör att han får upp något med munnen, försöker först gå därifrån så han följer efter men sen hör jag att han liksom "tuggar" på en sten. När jag försöker gå till honom ser han väl det som lek och springer andra hållet. På nåt sätt kommer han till mig i alla fall och då är munnen tom. Således oklart om han har svalt stenen eller inte, vet ju sånt kan gå illa. Hur ska vi göra? Vi har märkt att han sista två dagarna varit extra intresserad av dessa stenar som ligger i blom-och-växtjorden på vår innergård så vi kommer ju inte ifrån dem. På innergården vill jag ju kunna öva att gå utan koppel men svårt om han äter sten och man inte har kontroll på honom.

När jag istället går ut i allén eller parken i närheten så känns det som han mest blir upphetsad och glömmer av att kissa och bajsa. Där kanske jag mer får öva in passitivitet för han blir så uppspelt och får ryck åt olika håll och kanter. Bor i en stad så det är svårt att komma förbi att människor, bilar och cyklar är överallt. Det gör det tyvärr också svårt att gå utan koppel då jag inte vill ta några risker i en stadsmiljö.

Annons:
Majken!
2019-08-16 09:10
#1

Passa på att använd det som tillfälle att lära in nej-kommando. Det är vanligt att de äter sten, och farligt, så säg till den att det är förbjudet.

Hornslandet
2019-08-16 10:41
#2

Min ville också tugga på/äta grus som liten. Bra att träna på "spotta ut" eller förbud då som sagt. Och du kan även försöka träna på att valpen ska vara mer engagerad i dig och mindre i blomjorden när ni går på såna ställen.

Angående det sista så tycker jag du ska försöka se det positivt och oroa dig mindre. Valpen kommer vänja sig vid att människor, cyklar och bilar är överallt och varför ska du gå utan koppel i stadsmiljö? Använd koppel.

Bellieie
2019-08-16 14:24
#3

Vet bara inte hur jag ska lära in nej? Det enda jag kan göra är att snabbt vara där och tvinga ut stenen genom att använda mina egna händer. Säger nog nej också men ska försöka vara bättre på det, men det är mest som att han blir triggad av när jag tar ut förbjudna föremål ur hans mun, och vill fortsätta efteråt. Asjobbigt. Idag fick jag avbryta rundan tidigt för mitt tålamod tröt och han var inne i ett sånt mood… 

Får väl försöka vara mer intressant vid sådana tillfällen och alltid ha med mig godis eller nåt.  Men det är väldigt stressande

Hornslandet
2019-08-17 20:08
#4

#3 Inget fel i att ha godis och tex hålla det mot valpen. Är det gott nog lär valpen släppa stenen och vilja ta godiset istället. Då kan du även lägga till ett kommando du säger när den gör det ("spotta" tex). Upprepa varje gång den tar upp en sten, till slut bör den förstå kommandot.

Alternativt är det ju rent förbudsträning, att du är snabbt där och exempelvis tillrättavisar valpen med rösten, om det funkar. Jag tycker dock det är bäst att alltid köra med byteshandel, dvs att tex du får stenen mot en godisbit. Visst, det kanske gör att den vill apportera stenar till dig, men so what? Den lär tappa intresse för småsten snart nog när den växer upp, det gjor ag har alltid uppmuntrat min hund till att hämta allt möjligt till mig i utbyte mot belöning.

monstermash
2019-08-17 20:34
#5

Jag fick som tips på valpkursen att använda en tratt om hunden äter mycket sten. Du kan slappna av under promenaderna och beteendet bryts. 

Min valp åt allt möjligt i den åldern, sten, papper, plast… Jag gav henne en godis om jag fick ut det ur munnen och lärde in kommandot "usch". När hon gick förbi skräp (i ditt fall sten) och inte tuggade berömde jag och sa usch. Nu låter hon till 99 % av fallen bli att plocka upp det om jag säger usch, och spottar ut frivilligt på kommando säkert 70 % av gångerna.. Det blir bättre även om det inte känns så!

Bellieie
2019-08-22 13:15
#6

Tack för svaren! Han har faktiskt börjat tröttna på sten! Sååå himla skönt. Ibland slinker det ner eller så hör man att han tuggar, men inte lika mycket som tidigare. Woho! :D

Annons:
Upp till toppen
Annons: