Annons:
Etikettraser
Läst 701 ggr
[mjdh]
2019-08-14 15:45

Dansk Svensk gårdshund

Går i tankarna på att skaffa en till hund, och har fastnat för Dansk Svensk gårdshund. Den är i lagom storlek för att kunna leka och umgås med min chihuahua, ingen krävande pälsvård, gillar att vara aktiv och att den är robust är några av de saker jag gillar. Däremot har jag väl några funderingar, som är avgörande om jag ska välja rasen eller inte. För det första är det deras jaktinstinkt, hur stark är den egentligen? Min chihuahua jagar gärna fåglar och okända katter om han får chansen, men inte mer än så och går lös med mig utan problem. Vad kan jag förvänta mig av gårdshunden, kommer deras jaktinstinkt vara starkare (kanske individuellt) än min nuvarande? Med rätt träning kanske det är hanterbart? Sen har jag hört att de har väldigt lätt till skall. Kanske också beror mycket på individen och träning, men är de av typen som skäller non stop utan anledning eller bara när det kommer någon? Min chihuahua skäller bara när det knackar på dörren, men är det bra att ha två vakthundar på gården, de kanske triggar varandra till att skälla ännu mer? Och sist undrar jag lite om deras hälsa samt deras aktivering. Är det generellt en frisk ras? Jag är ganska aktiv, är i stallet mycket med hästarna, cyklar, springer, gillar att gå i skogen osv och det är just därför jag vill ha en aktiv ras. Men om man skulle ha några dagar man ligger sjuk, eller en hektiskt dag med lite tid, kommer gårdshunden att börja klättra på väggarna då eller klarar den av några dagars ”vila” med enklare promenader. Kanske någon har har erfarenhet av gårdshunden som kan dela med sig deras uppfattning av rasen? :) Ska jag kanske kontakta rasklubben för mera info?

Annons:
planetkladd
2019-08-14 22:42
#1

nu vet jag inte något om rasen förutom det jag märkt med min pojkvän hund. hon jagar och skäller en del, särskilt när någon öppnar dörren eller någon okänd går förbi på vägen ute. hon är lite som en vakthund. tror dock det är lite individuellt då mamman till vovven var lugnare. aktiva skulle jag säga att hundarna är. min pojkväns mamma är sjukskriven och är därför hemma hela dagarna och släpper ut hunden då och då för att rastas och röra på benen (inhängnad tomt). hon behöver alltså inte vara ute jättemycket utan gillar att vara inne också. detta är dock just denna hund, vet som sagt inte hur rasen i sig är!

Upp till toppen
Annons: