Annons:
Etikettvalpar
Läst 1265 ggr
fancie-
8/14/19, 8:30 AM

Misslyckad ryggsäck

Hej! Min valp är nu 11 veckor, och det har hittils gått helt bra med henne. Den största svårigheten vi har är dock hanteringen, hon bara bits! Det går inte att säga till henne om bitandet i händerna (biter hon på tex skor eller annat förstår hon när man säger nej) detta gör att kloklippningen blir näst intill en omöjlighet. Även fast hon är trött går det inte. Vi försöker oss på ryggsäcken men här lägger hon sig ner (blir som en spagetti) och gnyr och försöker bitas. Annars är hon en mysig valp som gärn vill vara nära. Hur lång tid har ni behövt sitta med era vilda valpar för att de ska lugna sig? Har ni tips gällande kloklippningen och hantering överlag? När t.ex. sele ska sättas på och hon är uppspelt hjälper det bra med lite godis, bör jag implementera detta även vid kloklippning?

Annons:
Hornslandet
8/14/19, 9:45 AM
#1

Kan ni beskriva hur ni gör "ryggsäcken" , hur länge, när avslutas den, vad gör hon då?  Osv.

Det tar oftast en stund i början, sen går det betydligt fortare med tiden innan de lugnar ner sig.

Hantering överlag ser jag på såhär: 

Ta i hunden på olika sätt, ofta och slumpmässigt. Jag tycker de gångerna där man faktiskt ska "göra" nått med hunden (kloklippning, behandling av öron, fästingplockning, tandborstning vad det nu kan vara) ska vara i extrem minoritet jämfört med hur många gånger man bara lyfter på ett ben eller öppnar munnen lite lätt och kollar/känner på en tand ett par sekunder. 

Framförallt när min hund var valp höll jag på så. På väg ut på promenad kunde jag lyfta på ett ben och känna på en tass en sekund, klia lite på magen sen ut genom dörren, tex. När jag tog av halsbandet efter vi kom in kunde jag samtidigt kolla snabbt på tänderna (oj, är nån tand på väg att lossna?). Allt sånt gjorde jag helt neutralt, som att det är det mest naturliga och självklara i världen, helt utan godis/belöning/nått annat särskilt.

Du fattar..

fancie-
8/14/19, 9:51 AM
#2

Jag har alltså hållit i henne med ett fast grepp, stilla. Har suttit 15-30min innan hon blir lugn, då får hon gå. Det låter vettigt, jag får helt enkelt försöka spontanhantera henne ännu mer😊 men varje chans hon får biter hon i händerna, var gör jag åt det då?

Hornslandet
8/14/19, 10:31 AM
#3

#2 Det kan säkert ta så länge i början, men det tar säkert möjligtvis kortare tid om du gör det när hon redan har haft sin aktivitet och rastning, och är mer trött (även om det inte syns när hon härjar). Sitt så och se det som en 15-30 min mysstund då! Det kommer ta nån minut snart nog !

Jag har sett så många beskrivningar av ryggsäcken jag inte förstår hur det ska fungera dock.. personligen höll jag alltid runt min valp på ett sånt sätt att han inte kom åt att bita, för kunde han bita i mig så blev det ingen avslappning, då hade han ju sitt härjande där istället.

Lekbiter hon dig i händerna eller hur menar du? Tänker att det är en skillnad om hon härjar och leker, och om hon verkar vara rädd / känna obehag. 

Det finns nog många åsikter om hur man ska göra då här på forumet, oavsett. Min valp bet i allt, men helst mig, mina händer, mina byxor, skor osv. Att ryta i åt honom eller "neja" funkade inget vidare, han tände till på det. Däremot gav ryggsäcken goda resultat i allmänhet, han lärde sig att varva ner, och då funkade även det andra. Kloklippning gjorde jag alltid när han var trött/lugn. Eftersom han lärde sig att slappna av/ligga still när han låg framför mig i knät så kunde jag då även passa på och klippa klor. Sen när han växte upp såg kan jag gå fram och klippa dem när han lagt sig för att vila/sova helt enkelt.

I början dock så höll jag honom lugnt så att han inte kunde röra sig så mycket och klippte bara, men jag hade tur också för just med klorna har han alltid varit lätt/obrydd.

Om hon verkar tycka det är läskigt så skulle jag ta hjälp av en annan person som kan hålla en tub mjukost i munnen på valpen medans du har henne i knät och klipper klorna. Ta 1-2 tassar per tillfälle om du tycker det tar sån pass tid att det inte funkar att göra allt på en gång.

fancie-
8/14/19, 11:07 AM
#4

Tack för lite tryggande ord! Hon är min första valp också så jag är inte så erfaren. Jag får fortsätta med ryggsäcken då! Håller också i så att hon inte kommer åt att bita men hon liksom smälter ihop å hasar ner på golvet, svänger sig på rygg och biter i handlederna. Det är lekbitande hon håller på med, men kan även tänka mig att just tassar är så personligt (intimt) att hon blir obekväm och därför biter? Om klorna inte skulle växa så snabbt skulle man slippa stressa, men då dem växer som ogräs!

Hornslandet
8/14/19, 1:41 PM
#5

Nej jag förstår hur det är, detta var min första valp också. Men såhär i efterhand får man lite mer lugn och perspektiv kring det hela tycker jag. 

Vad är det för ras? (stor valp/liten valp blir lite annorlunda att hålla i..) Min valp var ju stor, så vår "ryggsäck" var alltså att han låg framför mig på golvet lite på sniskan med alla tassar i backen fortfarande. Vissa lägger dem på rygg i knät typ. Andra på andra vis.

Okej, men tja.. kanske är det så "personligt" men det är ingen självklarhet. Särskilt inte om du spontant tar i och känner på tassarna ofta på ett schysst sätt (min taktik iaf). Kan ju mycket väl vara så att det triggar henne bara och därmed så vill hon bita bita bita.. Man ska inte falla in i att tänka att de alltid reagerar för att de upplever obehag, oro, whatever heller. Även om det förstås händer det med. Min valp var alltid på mina händer i den åldern iaf.

Elsis matte
8/14/19, 8:00 PM
#6

Eva Bodfäldt, som "uppfann" ryggsäcken tränar in den med godis! Man lägger ut en godbit utom räckhåll, håller tillbaka valpen och när den blir passiv så släpper du och den får ta. Nu verkar metoden ofta förvandlas till att man bara ska hålla fast i långa kamper med valpen och få den att ge upp - men risken är att man bygger in en massa obehag i situationen. https://youtu.be/HG33oZnQMFY https://youtu.be/2Sd8qnWUtG0

Annons:
Alex&company
8/14/19, 10:15 PM
#7

Du gör ryggsäcken fel :) den består INTE i att hålla fast hunden, hunden ska stanna frivilligt och i början är det bara någon sekund och sedan kan man långsamt öka tiden. Jag använde den metoden med godis på min hund och nu vid 1 års ålder kommer han direkt och sätter sig i ryggsäcken om jag sätter mig ned.

fancie-
8/15/19, 8:02 AM
#8

#6 & #7 Ahaa men det låter som en metod som kanske kunde funka för oss! Måste testa🤗 Hon är nämligen väldigt matglad och har jag något gott är bitandet ett minne blott😂

Hornslandet
8/15/19, 8:52 AM
#9

Därför jag nog inte vill säga att jag gjorde "ryggsäcken".  Men jag håller inte med om att det någonsin var "långa kamper med valpen" som #6 säger. Det är inte "brotta ner valpen på backen så den ger sig" utan helt enkelt att ta bort alternativet att hugga och bita i personer/saker en liten stund när den liksom har överslag. För att det ska funka så tycker jag dock man ska göra det lika ofta om inte oftare när valpen redan är lugn.

Förstår inte riktigt när man säger "valpen ska stanna frivilligt" när du tränar med godis, och håller i valpen tills den blir passiv varefter du släpper.. Då stannar den inte frivilligt, du håller ju i den?

Upp till toppen
Annons: