Annons:
Etikettvalpar
Läst 1221 ggr
Siggebus
2019-08-11 20:11

Hemresa med bil

Hej. Vill ha lite tips här på hur i hundan man bör göra när man åker och hämtar valp på 8 veckor. Känns inte helt okej att stänga in den i en bur när den inte är van och dessutom precis lämnat mamma och syskon och hela sin trygga värld.
Ha den i knät som man hade förr kan ju vara rent av farligt om det händer något och dessutom är det ju inte lagligt.
Jag har haft hund för länge sedan och då hade man den sidan om sig i baksätet eller i knät men det går ju inte. Hur tusan gör folk?

Annons:
Hornslandet
2019-08-11 20:38
#1

Hur långt är det? Och har valpen åkt bil förut hos uppfödaren, isåfall hur åkte den då?

Personligen tycker jag det är inget som helst fel i att helt enkelt sätta den i bur bak i bagaget. Jag gissar att du inte åker själv, så du kan ju sitta i baksätet och på så vis ha viss kontakt med valpen om du vill (den kan se&lukta att du är där). Stanna då och då och rasta och lek lite. Tror det går jättebra, även om det kanske blir lite smågny (inget jag skulle oroa mig för).

Annars om man nu inte har bil just som tillåter det (och nu kommer garanterat en del inte hålla med mig):
Då hade jag haft valpen framför fötterna på golvet på en filt vid framsätet. Och varit tydlig med att den måste hålla sig still där nere och absolut inte klättra upp i knät eller dylikt (kunde mycket väl använt sele med koppel som jag hållt fast med foten, tex. Jag förstår diskussionen om risker, osv, men på så vis hade åtminstone jag ansett att det var minimal risk att valpen skulle kastas runt som en projektil i bilen om nått hände (jag har aldrig varit rädd för att ha en liten väska med grejer där när jag kör bil, tex.). Men detta är bara min åsikt och inte nån slags uppmaning om hur du ska göra.

Själv åkte jag 3 tåg och 2 bussar i ca 9~ timmar med min valp, ca 70 mil :) Det gick jättefint det med! (han var dock då 11-12v). Väl hemma åkte han bak i bagaget från start, det har aldrig varit några problem (men iofs börjar min uppfödare åka bil med dem som små några veckor innan leverans).

Siggebus
2019-08-11 21:01
#2

#1
Resan är ungefär 22,3 mil från uppfödaren till hemmet och tar ca 2 tim och 41 minuter (enligt Google maps 😛 )
 Uppfödaren kommer att träna valparna att åka bil men då är den antagligen inte ensam och känner sig förmodligen tryggare med sina syskon eller mamman. Vet inte riktigt hur det görs.
 Det är min dotter med sambo som ska hämta så ja - en kör och en tar hand om valpen.
 Det med golvet där framme läste jag faktiskt att hundcoatchen Fredrik Steen tipsade en person om som ställde exakt samma fråga men förutom vissa risker  - är det lagligt? 🤔.   Det där med bur där bak känns lite sådär. Man vill ju att det ska bli bra erfarenheter av det man utsätter den för - speciellt i den unga åldern när de verkligen suger åt sig alla intryck…goda som dåliga.
 En tanke var att skaffa en mindre transportbur där valpen får plats ett tag under sin uppväxt tills den kan sitta i sele i bilbältet. Då skulle den transportburen kunna sättas fast i ett av bilbältena i baksätet och medhjälparen sitter då sidan om och kan ev sticka in handen och ha kontakt med valpen. Undrar om det skulle funka….

Hornslandet
2019-08-11 21:11
#3

#2 Nej det är inte lagligt, och därmed uppmanar jag inte att nån ska göra det. Men jag hade ändå gjort det om jag inte haft en kombi/SUV vid det tillfälle jag hämtar valpen. Som sagt, jag anser att nog de flesta av oss väldigt ofta kör runt olagligt med osäkrad last inne i bilen väldigt ofta (typ matkasse, rygga, whatever).

Det är ju en rätt kort resa. Jag ser faktiskt ingen risk med nån slags negativ påverkan på valpen, tvärtemot tycker jag väl att det är toppen att direkt lära valpen att det är här bak man åker bil, troligtvis ska den ju göra det sen (överlägset säkraste sättet att ha hund i bil!). Sitter en i bak så kan man ha fullt tillräcklig kontakt IMO. Har uppfödaren redan kört med dem bak i bilen så är det ju inte ens en helt ny upplevelse (visst, "själv" denna gång, men ni är ju med i bilen).

Jag är personligen väldigt skeptisk till de här mindre transportburarna i plast som folk har fastsatta i baksätet. De är inte hållbara för fem öre och kan trasas sönder totalt vid krockar, och inte heller håller fästena som man isf sätter fast bältet i.

Frida B
2019-08-12 00:44
#4

Jag hade min i en trälåda med massa filtar, hade lådan i knät… Vi åkte ca 2 timmar. Gick bra :)

 Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

hemul
2019-08-12 01:29
#5

Det är en lag det bryts mot dagligen och stundligen, men eller utan hund. Säg den bil där "gods" aldrig ligger löst och slänger.

Changrila
2019-08-12 06:27
#6

Jag hade haft valpen i bur bak i bilen. Kanske går det att fälla ner en del av baksätet och ha buren i den delen, och sedan se till att en person sitter bak så att man är nära valpen vid behov? Många valpar somnar dock i bilarna när man väl åkt en liten bit.

---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm

Annons:
Fridaaaa
2019-08-12 08:38
#7

Hundbur eller bilsele är enda alternativen
Aldrig lös eler i famnen.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

oh-la
2019-08-12 09:43
#8

Så länge hunden är säkrad kan den åka även i personutrymmet. Jag skulle bädda ett säte bak med plastad frotté och en filt eller handduk och sätta valpen i bältet och sitta bredvid. Vår valp fraktades hem på golvet mellan fötterna på mig. Hon började resan i bur, 3 h, men grät och var så ynklig att hon helt enkelt fick flytta fram.

Siggebus
2019-08-13 06:04
#9

Tack för era tankar och tips :)
Känns inte bra att ha den långt där bak i bur när man precis ryckt den från sin mamma och syskon men vi har vänt och vridit på detta fram och tillbaka och kommit fram till att dels vill vi inte ha böter (1500 kr för lös hund i bil) och framförallt ska ju såklart det blir säkert OCH kännas bra för valpis.

Så vi tänkte lösa det så här: Min dotter och svärson (det är de som ska köpa valpen) lånar en stabil canvasbur av några de känner och spänner fast den buren i baksätet med öppningen mot den som ska åka med. Valpen får vara där inne och om den blir lite orolig så kan man bara öppna en liten bit av dragkedjan i luckan som finns i taket och sticka in armen och ha kontakt med valpen.  Den buren är egentligen till en stor maffig katt och så hög att den lilla valpen inte kan  traska ut.Tror faktiskt det blir det bästa.
 Sen fortsättningsvis ska det införskaffas en riktig hundbur att ha där bak i lastutrymmet men just i detta hämtningsögonblick  blir nog detta det bästa. 
De ska även senare träna den att kunna sitta i en bilbältes-sele i baksätet då det är meningen att jag ska kunna passa hunden vid de tillfällen som ddet blir för många ensamtimmar för den.

Upp till toppen
Annons: