Annons:
Etikettbruks
Läst 3829 ggr
Hornslandet
2019-08-10 18:06

Söktråden

På ide från babbeltråden tänkte jag att jag skapar en söktråd här. Där vi kan prata om sökträning, jag tänker mig främst då personsök - räddning, bruks, osv. Ju nördigare desto bättre.

Jag har en snart 3-årig Briardhanne. Vi började med att träna en del räddningssök inomhus i lite olika miljöer (nerlagda slakterier, djursjukhus, industrier, kontor, osv osv) på hobbynivå. Nu i sommar har vi börjat träna brukssök, först via en introkurs och sen vidare nu med en trevlig sökgrupp. Har anmält till fler kurser som vi ska gå nu i sensommar/höst, samt att det ska bli mer egenträning på de moment vi måste förbättra. Just nu jobbar vi på att få till bra och raka skick, intresse utåt hela vägen i rutan - samt att vi jobbar på markeringen parallellt.

Vår "karriär" startades mao sent (antar jag!), nästa hund jag har kommer jag nog köra igång direkt från valp, för detta är fanken det roligaste som finns att göra inom hundträning (I M O).

Annons:
Majken!
2019-08-10 19:10
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Åh så kul. Sök har varit min hjärtegren i många år och har inte förrän senaste året utkonkurrerats av min nya kärlek, skyddet. Den schäfer jag har nu blev uppflyttad till elitklass sök som tvååring, tävlar elitklass denna säsong som treåring. Hon är en väldig talang som jag lagt extremt mycket tid till grundträning på och det syns nu, frågan är om jag kommer orka ägna så mycket tid i söket med valpen som jag också har. Det jag lägger mest tid på i dagsläget i söket är att hålla hunden skärpt och analyserande vid dolda legor, samt att hon ska orka 300-350 meter med en figge. Vi tävlar nästa helg i DM och hoppas kunna visa upp ett tillräckligt bra sök för att även få visa lydnaden också.

CayKantos
2019-08-10 20:58
#2

Kul! Blev också sugen på en sådan tråd efter att ha läst babbeltråden! Blev ffa nyfiken på det där med raka skick.jag har ju kört Ut träning med apan med ca 60-70m rakt ut och då hänger det en leksak (som han inte ser förra han är nära) efter det har vi kört med människor ute på djupet och det har gått kanoners! Jag vill börja med tomskick innan jag börjar med rullen men är osäker hur jag går tillvägar. Ska jag lägga upp det i samband med min ut träning och då valla upp en liten korridor? Eller koppla det med sökträningen vart vi har vallat ett helt område och skicka ut han tomt kalla in och belöna? Har lite liknande problem som dig Jeff. Enormt mycket gassande i början glömmer nästan så på näsan ibland då det är SÅ KUL!

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

Hornslandet
2019-08-10 21:01
#3

#1 Vad för sorts dolda legor tränar ni med? Blir nyfiken på vad som krävs.

Jäkligt vacker schäfer förresten! Lycka till på DM.

Imorgon ska vi ut och träna med gruppen, det gör att man ser fram mot söndagar!

#2 Dum fråga kanske, men vad är anledningen till att inte börja med rullen innan du kör tomskick? Att han inte ska plocka den`sen på gamla legor eller så, eller?
Ja, det är en del gasande i början, första skicket var det som gick "sämst" igår på min ut-träning, men det kändes ändå okej. Hade vallat upp en korridor på typ 30m bred för träningen, första skicket gjorde han ett vägval direkt i terrängen mot vänster och kom ut ur rutan av bara farten. Men han vände in rätt fort igen och fortsatte fram till figgen så tja, det kan definitivt varit värre :)

Sen gick det utav bara sjutton, förutom på ett skick när han stannade och skulle dricka vatten ur en pöl som låg rakt i vägen. Inser att jag ska se till att han druckit före för att förhindra det.

Majken!
2019-08-10 21:28
#4

#3 Allt som en människa får plats i, eller under, eller bakom. Lådor, skivor över gropar, fantasin sätter gränser.

Hornslandet
2019-08-10 21:42
#5

#4 Allright då var det ungefär som jag trodde! Vi har inte kört med det i skogen ännu (bara inne då), men vissa i gruppen kör med lite lådor, burar mm..

Majken!
2019-08-10 22:54
#6

Ni tänker väl på att gå framåt på stigen när ni börjar köra era tomslag, så hundarna går framåt i rutan? Klassiskt är att man kallar in eller att hundarna går samma väg in som ut, och det vill vi inte ha.

Annons:
Hornslandet
2019-08-10 23:02
#7

Jag har inte kört tomslag än, men har fått lära mig som regel att gå framåt på stigen en bit när hunden är på väg tillbaka för markering (när vi börjat köra rullövning).

CayKantos
2019-08-11 07:52
#8

#6 jodå! Det har vi gjort sen början även om det finns diggar. En dålig vana är ju just det att glömma gå fram om man vet det finns något men sedan gå fram när man vet detär tomt, ett tydligt signal till hunden man inte vill ha på tävling sen. #3 jo det är för att förebygga felmarkeringar, lättare hänt i rullhund än skallhund (utifrån min erfarenhet och vad jag har hört). Apan här kommer ha noll problem med rullen så är något jag kan lägga in rätt sent, som Majken har sagt kan man lätt hoppa från hitte till rulle så finns ingen skada i att vänta med det och verkligen få hunden att upplevde tomma legor och dom där enormt jobbiga legor som kan vara bra att belöna upp för ett fint arbete. Dock så har jag ju en hund som har ett enormt sug in mot stigen när han har hittat just för att få lov att hitta en till 🤪 Han har gjort två tomskick och första skickade jag han tomt på första slaget eftersom det är då han har mest power. Vilket ju gick bra. Andra skicket efter han hade hittat två vilket också gick bra. Men jag funderar om det är något man bara kan göra i söktränongen? Och isf borde jag köra enbart tomskick? Hemmaträning med leksaker? Ibland finns det en leksak ibland inte? Uppvallade korridorer? 🤔🤔

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

Lona
2019-08-11 10:05
#9

Åh, kul tråd! Jag körde främst sök med min förra cairn som verkligen älskade det. Nya figgar och instruktörer brukade titta lite nedlåtande på oss till de såg henne i sökrutan. 😁 Jädrar i min lilla låda vad hon jobbade! Vi gick en del kurser, sen drog vårt sökgäng ihop till några läger där vi hyrde in instruktörer, vi var väl bortåt 20 deltagare på det sista. Jag tycker ju att lydnadsbiten är så j*kla tråkig, annars hade vi nog satsat på appellen i alla fall. Hade varit kul med en så udda ras! Tyvärr gick Skroffan i (sjuk)pension när hon var knappt fem år. Nikka som jag skaffade för att verkligen satsa på söket blev det bara jakt med.


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Majken!
2019-08-11 10:19
#10

#8 Jag är osäker på vad du menar med dina frågor. Sök är ju mestadels skick utan att hitta figurant som jag ser det, så för mig är det en naturlig del i sökträningen. #9 Kul med udda raser! Sist mötte jag en border terrier, det är roligt med de små som ändå tar sig uppåt i klasserna.

Hornslandet
2019-08-11 12:45
#11

#8 okej! Jag undrar dock, inte bör det bli ett problem med felmarkeringar sålänge man kör med lösrulle? Hunden kan ju inte gärna felmarkera på tomskick eller gammal lega om det inte finns nån rulle där.

Personligen har jag funderat lite kring det där. Jag körde en hel del med bara direktbelöning på inomhussöket, och upplevde det lite som att det gjorde saken lite svårare med rullträningen (kan förstås ha fel) då han var 100% inne på att vänta på att få godis. Verkade iofs lösa sig efter ett antal repetitioner.. Men jag TROR det för oss är relativt bra att köra varvat med lösrulle nu iaf, så han lär sig mer att tänka (hm, får jag godis? Annars, var är rullen?). Det kan förstås vara helt annorlunda med en annan hund.

#9 jättekul med udda raser! Jag har bara tränat med rätt "brokiga" grupper, med allt från JRT och blandras-goldens till lagotto, berner sennen och även terv, schäfer.. :) Det har varit rätt spännande att se hur olika de kan fungera.

Idag ska vi ut och köra en vända, tror vi ska fokusera på skicken! Jag undrar dock lite hur man bäst gör träning för raka skick i vanlig sökträning med stort vallat område. Låta hunden se att figgen går iväg från gruppen kanske helt enkelt (dvs inte nödvändigtvis ut i rutan, bara att den sticker från gänget!) ?

Hornslandet
2019-08-11 19:49
#12

Replik: vi körde helt enkelt träning med målbild. Riktigt nöjd då denna metod känns som den fungerar väl. Bara sista skicket jag var ouppmärksam på att han sneglade snett precis innan jag skulle skicka. Därmed sprang han även snett, men åtminstone ut på djupet och jobbade ett tag där ute parallellt med stigen tills han hittat figgen! (Följde ej utgångsspår, det var motsatt sida). Så jag var nöjd med att han löste det hela fint så och var villig att kämpa på tills han hittat utan tvekan!

CayKantos
2019-08-13 00:40
#13

#8 just därför jag vill träna det? 🤔 Tyvärr tyckte min tidigare grupp att sånt gjorde man verkligen inte flrran seeeent i träningen men det håller jag inte med om. Så har ingen aning hur jag ska lägga upp det, hur man lär in det bygger upp det mm.

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

Annons:
Majken!
2019-08-13 09:22
#14

#13 Då förstår jag bättre. Mitt vanliga svar är ju att om man verkligen vill lära sig det här med riktningsträning så ska man åka till Erik Wiklund. Många kör enligt det systemet (med olika varianter) men han är den mest pedagogiska.

Majken!
2019-08-13 09:25
#15

#11 Är det raka skick till figurant som jag vill träna, då planterar jag figuranten. Det innebär att jag, hunden och figuranten går ut tillsammans, vi lämnar figgen och går tillbaka till stigen. Det ger väldigt bra skick utan syntetning eller ljud, och man kan snabbt utöka till att plantera tre figuranter så hunden lär sig att komma ihåg vart den ska.

Hornslandet
2019-08-13 09:33
#16

#13 Du har ingen möjlighet att få med dig 2 vänner eller familjemedlemmar ut i skogen att hjälpa dig med träning? Det går ju jättebra faktiskt att träna olika övningar och egentligen vad som helst i sök om man är 3 pers tycker jag. Tar längre tid att valla och sätta upp ruta, men fördel i att man kan fokusera allt på sin hund också!

Det är ju lite av en lek, många tycker det är skoj ju, bara man gillar att vara ute i skogen. Jag körde mängdträning för skick med ett par  bekanta här i veckan, superbra!

Har du nån bok förresten? Ångrar lite att jag inte köpte den tidigare, men sitter här och kollar i Sjöstrands "sökhunden", tycker det är riktigt pedagogiskt med hur man kan tänka och lägga upp träningen. Vet att det finns ett par andra böcker också, som till viss del använder andra metoder, så det får man väl bedöma själv vad man gillar och vad som funkar.. men det är jättebra att ha nått att kika i!

Här är en video också:
https://www.youtube.com/watch?v=XuYXmxDWrgY&t=1730s

Majken!
2019-08-13 21:58
#17

Två hårda sökpass avklarade denna vecka, fin känsla framförallt idag. Hunden känns stark, nu låter vi söket vara fram till tävling och ägnar oss åt annat som vi tycker är skoj!

Frida B
2019-08-14 09:40
#18

Ni som tävlar sök, hur ofta får ni träna? Ska åka och prova på sök på fredag då Dobbys kullbror är med i en kelpiegrupp, och tycker vi det är roligt kanske vi börjar… Men det sägs att det tar så mycket tid?

 Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Hornslandet
2019-08-14 09:48
#19

#18 Det beror väl helt på ambitionen? Vi har ingen särskilt tanke om huruvida eller hur mycket vi ska tävla. Träningsformen är så rolig för oss båda så vi vill träna oavsett och utvecklas så mycket vi kan. Fast nog tar det en del tid, dvs varje träningstillfälle med en grupp tar en hyffsad stund. Våra träningar är mellan 3,5-5 timmar långa (då drog vi över, försöker ligga under 4). Men det beror ju helt på hur många hundar man kör. Vi har som max 6 hundar, och måste bli lite bättre på att faktiskt hålla tider per hund.. :)

Frida B
2019-08-14 09:53
#20

#19 därför skrev jag "ni som tävlar sök" ;)

 Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Annons:
Hornslandet
2019-08-14 10:12
#21

#20 Förstår, men träningstiderna tror jag är rätt liknande, och antalet träningar beror väl på hur seriöst du vill satsa? :) Jag kan också träna för tävling med sökträning 1 gång i veckan, säg 4h. Majken lär ha lagt mer tid än så dock, men hon är ju i elitklass. Tänkte just att det enda som går att svara på är vad en normal sökträning med grupp kan ta, annars är det nog lika svårt som att svara på hur lång tid det tar att träna lydnad om man tänkte tävla! :)

Majken!
2019-08-14 11:08
#22

#18 Med min vuxna hund tränar jag max två pass per vecka, när hon var yngre så tränade jag fler pass än så per vecka för att lära henne grunderna. Vi tränar bara under månaderna maj-oktober, så utslaget på ett år är det inte så mycket vi faktiskt tränar ändå.

CayKantos
2019-08-14 23:09
#23

Om vi pratar med grupp 1-2ggr veckan. Och eftersom grupperna har folk som jobbar olika tider är det olika hur många vi blir. Men runt 5 brukar vara perfekt :) men beror ju på hur mycket man fikar och tjötar, hur långt man är i träningen och vilka problem som uppstår. Men skulle också säga 3-5tim

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

Majken!
2019-08-17 19:34
#24

Tvåa i elitklassdebuten med godkänt resultat, 8-7,5 i söket, 9-9 uppletande. Så glad för min hund, avdraget i söket kom då hon blev väldigt grund på ena sidan = Motvind. Klassiskt! Nu ska vi hem och träna på det, men först ska vi njuta av titeln SÖKH III och lite bubbel 👌🥂

Majken!
2019-08-17 19:34
#25

Tvåa i elitklassdebuten med godkänt resultat, 8-7,5 i söket, 9-9 uppletande. Så glad för min hund, avdraget i söket kom då hon blev väldigt grund på ena sidan = Motvind. Klassiskt! Nu ska vi hem och träna på det, men först ska vi njuta av titeln SÖKH III och lite bubbel 👌🥂

Hornslandet
2019-08-17 19:50
#26

Grattis Majken!! :) Njut först och nöt vidare med träningen sen :)

Majken!
2019-08-17 19:57
#27

#27 Tusen tack! 😊

Annons:
Frida B
2019-08-17 20:28
#28

Grattis!!

 Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Majken!
2019-08-17 20:59
#29

#28 Tack!! Är väldigt nöjd 😊

Frida B
2019-08-17 22:17
#30

#29 det ska du vara!

 Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

CayKantos
2019-08-18 07:58
#31

Stort grattis! Säger som Jazzy njut först träna sen 🤩

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

Majken!
2019-08-18 08:30
#32

#31 Tack! Imorgon blir det träning 👌

Hornslandet
2019-08-18 18:39
#33

Idag blev det mer träning. I regn och åska! Jag var inte särskilt orolig då jag vet att min hund aldrig visat nån rädsla när det åskat, men jag visste inte hur det skulle gå på träning (distraherande, svårt på nått annat vis..). Men det var inga konstigheter, om något så får han lite mer sprutt i benen när det är riktigt blött ute. 

Åskan var en bit bort (en-två knallar relativt nära men gick bortåt sen igen, hade absolut inte tränat om det varit rakt vid oss) så jag var inte rädd att det skulle slå ner i närheten, däremot ljuden ville jag se att det funkade såklart.

Fortsatte mängdträna med målbild, raka skick 50m. Gick superfint ca 4 skick. Sen testade vi med längre minnesbild (gick iväg på stigen och tillbaka innan skick). Då kutade han ut 15m, stannade, tittade på mig en sekund, vände sig och skuttade iväg utåt i bra fart igen. Vettesjutton vad det var för beteende faktiskt!

Ett annat skick med samma metod kutade han ut ca 20m, stannade, tittade utåt och satte av i språng rakt fram till figgen (som förstås satt på huk under kamonät). Blev lite förvånad, har inte varit med om att han gjort så förut. Men han såg figgen tydligen, så nu ska vi fortsättningsvis se till att de gömmer sig mer bakom saker.

Jäkla kul iaf, har en genomtrött och genomblöt hund här på filten nu, och är äntligen varm själv efter en rejäl dusch :)

Hornslandet
2019-08-24 19:14
#34

Tänkte på en sak.  Vi har kört med målbild för att få till raka skick ut på djupet nu några gånger. Dvs, vallad ruta, vi har gått med figgen ut, lämnat över belöningen och gått tillbaka till stigen (förstås med omväg) och skickat. Det har funkat precis som tänkt, han har kutat rakt ut med god fart och hittat varje gång. 

Sist testade vi lägga till minnesbild (om jag nu använder termen rätt), dvs att vi gick iväg en stund när vi kom tillbaka till stigen, sen tillbaka till utgångsstället igen. För att se om han fattade&minns (lite enligt sjöstedts lära). Tyckte han hade lite sämre fart, och en av gångerna stannade han ca 20 meter ute, tittade på mig, och kutade sen vidare (och hittade förvisso). Vad kan det vara för beteende? Måste vi köra större mängd skick direkt eller bör vi varva med att lägga in minnesbild som vi gjorde? Nån som har tips? Funderar lite på hur vi kommer vidare i träningen.

Annons:
Majken!
2019-08-26 09:19
#35

#34 När jag får fram ett beteende för första gången så gör jag ingenting annat än att noterar det. Skulle det dyka upp fler gånger så skulle det börja kräva en åtgärd, men första gången låter jag det bara vara och lägger det på minnet.

Hornslandet
2019-08-26 10:16
#36

#35 Låter logiskt! Kanske blev han en gnutta osäker på uppgiften när jag inte skickade iväg honom direkt, och sökte nån slags bekräftelse eller kommando.. Får vänta o se om det händer mer som du säger.

En till sak : Det såg ut som han såg figgen på håll det sista skicket också (när han körde vidare och sökte. Vi har ju inte alltid haft superdolda figgar (dvs under träd och bakom grejer), men dock på huk/liggande under kamonät intill ett träd eller i terräng med ris/löv o sånt var de. Verkade som han ändå såg dem på ca 15 meters håll nu, så jag tror i framtiden får vi se till att de är rejält gömda..

CayKantos
2019-08-26 16:41
#37

Vi tränade sök i fredags för första gången på hur länge som helst… Startade med ett tomskick och fytusan så fint det var 😭 rakt ut, helt ut på de vallade ca 70m framslag och in till mig med ett ökat intresse!! Fan vilka beröm han fick av käre lilla jag då! Sen flöt han på sååå bra. Jag körde extremt kort eftersom det gick så bannemig bra att jag avslutade efter sjette skicket långt upp på ett berg längs ut på djupet. Knatade rakt ut och kämpade sig upp av bergen. Fan.. Måste hitta en ny sökgrupp i området jag flyttat till.. Inte kan vi sluta när det verkligen börjar ta fart och bli roligt 😍

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

Hornslandet
2019-10-16 13:11
#38

Hur tränar ni söket på "egen" hand? Dvs med en eller två vänner? Vallar ni en mindre korridor med fullt djup och tränar skick? Eller hur skulle ni göra?

Majken!
2019-10-16 15:26
#39

#38 Tränar själv och går i bakkant av rutan, vallar inget särskilt. Tränar på att gå till anvisad plats, då är det skitsamma om det finns spår eller inte.

Hornslandet
2019-10-16 15:47
#40

#39 Själv, dvs med tex en vän som figge, eller själv som i helt solo? Vad använder du isåfall som "mål" ? Annars fattar jag vad du menar.

Majken!
2019-10-16 16:02
#41

#40 Jag kör med trasor, när hunden förstår det så varierar jag tomt och trasor. Till slut ska den gå helt tomt, vilket jag checkar av någon eller några gånger per säsong.

Annons:
Hornslandet
2019-10-17 10:43
#42

#41 Okej! Hämtar hon in trasan då eller stannar där ute? Kan du beskriva förloppet på hur ni kör den här träningen så tom jag förstår ?:)

Majken!
2019-10-17 11:02
#43

#42 Hon hämtar den och kommer tillbaka till stigen. Det är systemträning, jag struntar i allt vad markeringar heter. Hunden ska springa rakt ut från stigen, på djupet är det en trasa/byxben/vad som. Hunden hämtar, jag hjälper hunden att den går framåt i rutan och tillbaka till mig på stigen. Åk till Erik Wiklund så får du hela bilden klar för dig 👍

Majken!
2019-10-17 11:02
#44

#42 Hon hämtar den och kommer tillbaka till stigen. Det är systemträning, jag struntar i allt vad markeringar heter. Hunden ska springa rakt ut från stigen, på djupet är det en trasa/byxben/vad som. Hunden hämtar, jag hjälper hunden att den går framåt i rutan och tillbaka till mig på stigen. Åk till Erik Wiklund så får du hela bilden klar för dig 👍

Hornslandet
2019-10-17 13:14
#45

Förstår principen. Och det är ju samma sak vi tränar in med figge när vi kör med grupp nu. Men det behövs mängdtränas och man har inte alltid folk till det.. Däremot skulle man väl absolut kunna mängdträna med en kompis, tex, lika väl som med trasan/whatever.

Kan du säga vad du gör för att hjälpa hunden göra rätt i den här mängdträningen? Visar du när du går ut och lägger trasan? Eller hur gör du?

Majken!
2019-10-17 13:42
#46

#45 när hunden är ung eller oerfaren så får den följa med ut när jag hänger upp trasorna, men när den förstår principen så gör jag ingenting alls.

Hornslandet
2019-10-17 22:30
#47

#46 Ok, då fattar jag! Kör du alltid på djupet med detta eller varierar du?

Majken!
2019-10-17 23:17
#48

#47 alltid fullt djup eller mer, ”ut” är kommandot för att springa rakt fram i minst 50 meter, så jag tränar bara djupt.

Annons:
CayKantos
2019-10-17 23:20
#49

Hur gör du med trasan. Avlämning, lek eller varierst? 😊

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

Majken!
2019-10-18 07:31
#50

#49 Helt ointressant, hon kan spotta ut den eller lämna av den, eller inte ens hämta den. Det är att hon springer ut på djupet-framåt-tillbaka till mig som jag bryr mig om, trasan är bara en hjälp.

Hornslandet
2019-10-18 08:52
#51

#50 ok! En fråga till om det går bra, hur har du tränat att hon ska slå framåt då och inte springa tillbaka i samma spår så att säga till dig?

Majken!
2019-10-18 09:09
#52

#51 Jag ser till att alltid röra mig framåt på stigen, på unga hundar går jag framåt och inåt i rutan för att locka dom dit och möta upp.

Hornslandet
2019-10-18 09:25
#53

#52 Fattar då. thanks! Vad gör du om hunden irrar bort sig lite och inte hittar på trasan av nån anledning? :)

Majken!
2019-10-18 09:34
#54

#53 Beror helt på hund. Jag kan korrigera den, hjälpa den, strunta i det om den varit på djupet osv, omöjligt att svara enkelt på.

Hornslandet
2019-10-18 12:34
#55

#54 Med din hund, dvs.

Annons:
Majken!
2019-10-18 13:19
#56

#55 Irrar hon på väg ut blir hon korrigerad, hon vet bättre. Har hon sprungit rakt ut men inte hittar trasan så struntar jag i det, då berömmer jag och så kör vi vidare.

Lona
2019-10-18 13:48
#57

Majken!, du får ha ett läger med oss på iFokus! 😀 Tack för att du svarar och förklarar så bra. 👍 Jazzyjeff, jag har vänner som kört mycket sök på egen hand. De har ställt ut en ryggsäck eller dylikt med en sökrulle på. Skickar hunden som vanligt med påvis osv. Någon gång emellanåt har de "använt" sina barn (någon nytta ska man väl ha av dem! 😎) och så kört med riktiga figgar inför tävling. Det är betydligt lättare om man har större erfarenhet själv såklart och beror väl även på ens hund och hur man tränat tidigare. Men man behöver ju inte ha ett helt sökgäng vid varje träning utan kan köra 2-3 personer också. Att bolla tankar och idéer tycker jag är värdefullt även om erfarenheten inte är så stor. Lite av det roliga med söket är ju att klura på hur man går vidare osv. Jag har förresten träffat Lena med S, de tävlade Ipo-R här i närheten. En andraplacering och uppflytt blev resultatet. 👍🙂 Jag blev onekligen rätt sugen, det var ju dessutom betydligt "mindre strikt" än brukssök, både när det gäller söket och lydnaden.


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Majken!
2019-10-18 14:03
#58

#57 Men tack! Hoppas det hjälper någon, trots att det är lite klurigt. Läger går alltid att ordna, men det blir nog väl långt för dom flesta! 😊

Hornslandet
2019-10-18 17:13
#59

#56 bra svar, tack! Håller med Lona, tacksam för svaren :)

#57 Okej, det låter som nått som kan funka bra också.. Jag tänkte faktiskt köra med en kompis som figge, vet inte hur bra hunden förstår om vi börjar köra med prylar nu parallellt..

Absolut är det ju bäst om man har 1-2 kompisar som är villiga att hjälpa till. Då kan man mängdträna utan att lägga 5 timmar på varje sökträning och hjälpa 4 andra hundar.. :) I övrigt tycker jag det är jäkla kul med sökgrupp, snacka och fika hör liksom till det också..

Vad kul att du träffade dem då! Lilla S är ju mysig, tycker jag :) Och hörde att det gått bra för dem! Ja, Ipo-R verkar skoj.. Personligen vill jag ju egentligen bara träna och ev. tävla sök - lydnadsdelarna har jag lagom mycket till övers för (och förstår inte riktigt varför det tvunget måste vara i kombination, det är ologiskt.).

Majken!
2019-10-18 17:57
#60

#59 Klart du ska se till att fasta för även lydnaden. Lätt att motivera det, bruksprov är avelsprov för brukshundar, som behöver vara både dresserbara och kunna jobba mer självständigt. Inte som tråk-lydnad eller någon annan märklig gren där man inte visar upp avelsutvärdering på samma sätt.

Hornslandet
2019-10-18 18:24
#61

#60 Nu kanske jag missförstods. Ser förstås inget fel i att man tävlar lydnad, eller att det används för att bedöma avelsmaterial osv.

Men jag har aldrig fastnat för lydnaden oavsett, delvis för att jag inte tycker det är så fantastiskt kul, delvis för att jag aldrig lyckats hitta ett sätt att få till en riktigt bra motivering och kontakt med min hund för det. Han kan utföra lydnadsmoment riktigt bra, egentligen, men följet/fotgåendet har inte gått framåt på länge - och utan det faller det andra. Förstås lite trist med tanke på volymen vi ändå tränat, det känns lite som att försöka träna en sällskapshund till att bli draghund ibland.

Däremot är han lika "lydig" som andra hundar i söket och liknande aktiviteter där han jobbar självständigt på ett eller annat sätt.

Majken!
2019-10-18 21:27
#62

#61 Jag tror inte jag missförstått, men jag förstår vad du menar. Hoppas du hittar inspiration, lydnaden i de lägre bruksklasserna behöver verkligen bara vara good enough för att vara tillräckligt för uppflytt 👍

Annons:
CayKantos
2019-10-19 07:33
#63

Har haft och har fortfarande litw samma könsla om lydnaden. Att den känns onödig för att JAG tycker det e svintråkigt. Men den är ju en enorm viktig del för en tjänstehund. Jag har bara jobbat så in i helvete men min egna attityd, att verkligen försöka htits sätt det är kul. Sakta men säkert, nu tycker jag iaf det e vört o göra och kan få en riktigt bra könsla ibland när det går bra. Det har även boostat Kantos så in i *** eftersom jag egentligen bara försökte göra det till en rolig grej för mig så blev det roligare flr honom. Jag hittade sätt vart det lutade mer åt självständigheten så han kände sig mer "hemma" i det. Om det går att förstå, 🤔🤪

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

Lona
2019-10-19 09:53
#64

Hehe, en till här som inte är så frälst i lydnaden även om brukslydnad är bättre än tävlingslydnad. Med mina nuvarande hundar har jag inte tränat den typen av lydnad öht, Nikka är väl genomarbetad vad gäller jaktlydnad och det är gott så. På sätt och vis är den svårare än planlydnad eftersom det är betydligt större retning även vid träning och lättare att de går ur hand.


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Upp till toppen
Annons: