Annons:
Etikettträning-och-inlärning
Läst 1179 ggr
Werifesteria
2019-08-10 10:56

Specialsök

Har en fråga angående specialsök… hundarna lär sig att t.ex hitta sprängmedel eller vägglöss.. jobbar föraren med något där hen får användning av detta eller är det bara för skojs skull? Vilken hund som helst kan väl inte utbildas till narkotikahund eller sprängmedelshund? Jag menar man måste väl ha ett yrke som tex polis eller tullen? Jag undrar för jag fick höra idag att en kompis kompis hund blivit utbildad i att söka efter vägglöss eller något sånt och matten arbetar inte med skadedjur eller något. Så blev nyfiken :)

Annons:
JoannaLi
2019-08-10 13:10
#1

Utbilda får du ju alltid göra. Försvaret och de flesta hobbyförare lär in på Kongbitar, som man sen byter ut mot riktig doftkälla. Så där handlar det ju bara om huruvida man hittar doftkällan. T.ex. blanka skott får ju alla köpa, och är man tillräckligt kreativ kan man nog lösa det mesta!

Hornslandet
2019-08-10 15:59
#2

Klart du kan träna din hund att söka i princip allt! Visst, narkotika och illegala preparat kan du ju inte just bara träna hemma.. Men det finns ställen där du kan gå kurs för det med.

Lona
2019-08-10 16:07
#3

#2, Det finns ställen man kan gå till för att få narkotika med… 😉 😬


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

JoannaLi
2019-08-10 16:20
#4

Man kan köpa narkotika"doft" på flaska, helt lagligt. Däremot säger ju "the professionals" att det luktar helt fel, men vad vet man, det kanske de bara säger för att de inte vill ha konkurens ;)

Turast
2019-08-10 16:26
#5

Äsch bara att traska ut i valfri stad typ 😂 så hittar du nog the real deal liksom 😉👌

Konstinstagram: @toxiccetacean

Peta inte på salamandern. Den sover.

Hornslandet
2019-08-10 16:31
#6

#3 Haha jovisst, är man VERKLIGEN seriös med sin hundträning så ;)

Annons:
KatarinaSt
2019-08-16 02:05
#7

Det finns specialsök kurser för privatpersoner/hundar. Gick en i våras och vi fick då välja att träna in nån av dofterna barkborre, vägglus, narkotika samt likdoft! Syftet för egen del var inte att byta karriär eller så utan för att berika träningen. Vi håller också på med Nosework och andra hundsporter fast specialsök är nåt man faktiskt kan ha nytta av. Det krävs så lite av doftämnena att det är lagligt att ha ex narkotikadoft hemma för träning. En på kursen valde likdoft och det var alltså en pyttebit hud/kött från människa i en ampull. En annan på kursen valde narkotika. Nästan all narkotika luktar tydligen väldigt starkt liksom även likdoft gör. Man måste dessutom lära in 10 olika narkotika-dofter för att certifiera sig. Själv valde jag vägglus och då tränar man på levande vägglöss som också är säkert förvarade i en ampull. Det är en ”svår” doft eftersom den är svag - en erfaren nos måste komma ca 20-30 cm nära för att upptäcka den. Jämför med narkotika där hunden känner av doften bara den kommer in i rummet och sen ”bara” behöver leta upp exakt var gömman ligger. Jag kommer nog gå fortsättningskurs nångång i vinter men är osäker på om jag vill gå längre än så dvs lägga upp en träningsplan för certifiering. Certifieringen är för övrigt inte nån SKK-reglerad historia utan vilket företag som helst kan dela ut ”sina” certifikat. I alla fall när det gäller vägglus Hade jag velat så skulle jag nog kunnat erbjuda mina tjänster ex på hotell, färjor, vandrarhem och liknande. Vägglöss är ett växande problem. De som valde narkotika kan extraknäcka på skolor, gym och söka av ex skåp och lokaler

CayKantos
2019-08-16 02:33
#8

Vägglöss behöver du ju inte vara inom. Ett yrke för att kunna dela av dig med dina tjänster ändå Utbildar man hunden till vägglössökare kan folk kontakta dig i misstanke eller oro om vägglös. Om hunden då indikerar det kan dom sedan anlita en firma. Om det ej finns ingen indikation är. Det sparade pengar samt ett stort lugn :) Sen så känner jag någon som äger ett företag just inom vägglöss, hennes hundar är hennes kollegor och hon utför alla tjänster som att hitta, lokalisera och exterminera

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

Upp till toppen
Annons: