Annons:
Etiketthälsa
Läst 1239 ggr
Wilola
2019-08-09 21:17

Kloklippning hos veterinären

Vad har ni för erfarenheter av att ta hunden till veterinären för kloklippning? Jag har en hund som är rädd och försöker ta sig loss vid kloklippning, så jag lyckas aldrig få ner klorna till en optimal längd, plus att jag är rädd att ta för mycket. Har funderat på att låta en veterinär göra det, men i och med att det kommer vara en okänd människa så kanske det också blir obehagligt för hunden?

Annons:
Grejte
2019-08-09 21:49
#1

Min tidigare hund kunde man inte heller klippa klorna på. Fick gå till veterinären och göra det, med sedering så hon blev lugnare. Min hund tyckte absolut att det var jobbigt med främmande människor som höll på men hon kom snabbt över det efteråt. Dessutom var de väldigt snabba med att klippa, ingen tvekan utan bara klipp klipp klipp. Och jag tänkte att det var bättre att hon fick lida en liten stund än en lång stund med långa klor som lätt gick av när hon sprang, grävde och busade.

Elsis matte
2019-08-09 22:03
#2

Det kan vara en idé att låta en veterinär göra det någon gång bara för att få ned längden. Men framförallt, har ni tagit er tid att verkligen träna henne? Det kan krävas att man jobbar dagligen i flera veckor, men de allra flesta hundar kan lära sig att acceptera kloklippning.

Wilola
2019-08-09 22:27
#3

#2 Jag har inte tålamodet tyvärr :( sen så känns det som att jag har en stor del i hans rädsla eftersom jag också är orolig när klorna ska klippas, han känner väl av det.

Changrila
2019-08-09 23:39
#4

Vad tänker du på som optimal längd? Hur gör du nu när du klipper och har du provat några andra sätt?

---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm

Elsis matte
2019-08-10 07:06
#5

#3 Fast när du tränar kloklippning med en rädd hund handlar det inte om att faktiskt klippa klorna i början. Man tränar den, översiktligt, först att vara stilla och avslappnad vid hantering. Sedan tränar man hantering av tassar och klor, först utan tången närvarande, sedan med. Det är inte den roligaste träningen, men oavsett vem som sedan faktiskt ska klippa klorna, mår hunden mycket bättre om den är trygg i situationen.

Sugar Mist
2019-08-10 18:32
#6

Oftast så brukar det fungera bättre att låta en främmande person klippa klorna på en rädd hund, speciellt när ägaren inte är med. 
Vet inte hur många hundar jag klippt klor på via mitt jobb i djurbutik som enligt ägaren inte gått att klippa alls, men som gått snabbt och lätt.

-

Annons:
Nettis!
2019-08-10 20:59
#7

Min hund tycker också att det var väldigt jobbigt med kloklippning, men med en elektrisk kloslip fungerar det nu. Men man får träna med kloslipen, för ljudet upplever de som obehagligt i början. Fungerar kanske inte för alla men för min hund gör det.

Hornslandet
2019-08-10 21:20
#8

#6 Undrar vad det beror på.. Kanske att ägaren vet med sig att hunden kommer reagera på ett visst sätt och därmed trissar upp sin egen oro, medans du kanske bara klipper helt enkelt utan att tänka så mycket.

JoannaLi
2019-08-10 21:23
#9

#6 och #8  kan det ha med instruktörseffekten att göra?

Sugar Mist
2019-08-10 22:50
#10

#8 & #9 Ingen aning vad instruktörseffekt är men jag tror det gör gott att någon främmande människa för hunden hanterar hunden självsäkert i en sådan situation där hunden oftast blir osäker, där osäkerheten oftast blir förstärkt av ägaren som själv är osäker. 
Tror att hunden blir lite paff nästan.

-

JoannaLi
2019-08-10 23:14
#11

#10 Handlar om att det som inte funkar för en ägare med en hund ofta funkar så fort en instruktör tar hunden - inte för att det är en "kunnig" person, men för att det är en främmande person som hunden är lite osäker på och därmed lyssnar extra uppmärksamt på, ovanpå att instruktörens och hundens relation inte har alla de små nötningarna och konflikter som en vardag innebär, som ägarens relation med hunden har. 

Ovanpå allt detta så har man då att instruktören/i det här fallet kloklipparen är extra självsäker och målmedveten.

hemul
2019-08-11 00:13
#12

#8 Abolut. Daghunden jag hade förut hade extremt långa klor. Jag sa till matte. Men inget hände. Till slut var det så illa att hon halkade omkring på golvet. Då letade jag fram min gamla klotång och klippte klorna. Hon låg på rygg i mitt knä och blundade och verkade faktiskt njuta av det hela.

Fick ju erkänna för matte vad jag gjort (jag tyckte själv det var att överskrida mina befogenheter lite…). Hon blev helt ställd. De hade nämligen aldrig klarat att klippa hennes klor, hon hade t.o.m. huggit efter dem. De gjorde det alltid hos vet, med lugnande. Det var därför hon dragit på det, särkilt som hunden var mycket gammal.

Nä, jag är ingen dog whisperer. Men jag har inte haft några större problem med kloklippning, varken med hundar eller med katten. Så jag tyckte inte det var nån big deal. Jag var lugn. Hunden blev lugn. Så enkelt tror jag det är.

CayKantos
2019-08-11 07:44
#13

Vad om du låter vet klippa när dom blir för långa och du filar dom ofta så bra det går? Skulle kunna bli en mysstund för er även. Inte lätt att komma när i pumpan och det blir inte det där nypet :)

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

Annons:
monstermash
2019-08-11 12:00
#14

Du kan ju testa iallafall? Om inte annat så får du klippt klorna en gång och kanske kan känna dig lite lugnare själv. 🙂

Jag tar med valpen till vet för kloklippning under en begränsad period då hon var hopplös att klippa klorna på och jag ser hellre att jag kan klippa klorna utan att hon tycker det är obehagligt längre fram än att ta den kampen just nu, och råka klippa henne i pulpan. Det krävdes två djurvårdare där med för att göra det. Dock är hon ju just valp och dessutom en väldigt social ras utöver att hon självklart mognat mycket under dessa veckor, så det kanske inte går att jämföra riktigt. Hon gillar dessutom att gå till vet. 

Meeeen det har iallafall gått 10 gånger så smärtfritt som det hade gjort om jag skulle behövt göra det själv och senast (tredje gången) reagerade hon knappt alls, vilket även personalen reagerade på, och jag känner mig trygg med att börja klippa klorna själv igen snart.

Upp till toppen
Annons: