Annons:
Etikettträning-och-inlärning
Läst 721 ggr
wilma0201
2019-08-09 00:24

Att lära hunden vara utanför stängda dörrar?

Hej! Jag har fått ett problem med min 1 åriga hund. Jag har nyligen blivit tillsammans med en kille, vi har distansförhållande och träffas därför inte alls så ofta. Men nu till problemet. På dagar och kvällar så har hunden inte alls några problem med att vi myser, pussas och håller hand osv. Men så fort det blir natt och det ska ” mysas ” på riktigt, så blir hunden väldigt på. Han vill gärna vara med och både jag och min kille tycker detta är otroligt avtändande. Jag har ” tyvärr ” valt att låta min hund sova i min säng, och i övrigt har varken jag eller min kille något problem med det, utan det är endast när det kommer till sexet som det blir jobbigt. Jag undrar då om det är fel av mig att stänga ute min hund ur mitt rum under själva akten? Och sedan släppa in honom igen? jag förstår ju att det kommer ta ett tag för honom att acceptera det, och att jag kommer få göra som med ensamträning, kanske börja med att stänga dörren i 1 minut, sen 2, sen 5, sen 10, sen 15 osv osv osv. Eller är det en dålig idé? eftersom ja och killen precis blivit tillsammans och inte träffas så ofta så är det relativt viktigt för oss med detta. Eller jag kanske är egoistisk? och om inte, är det en bra metod jag tänker använda mig av för att lära honom att jag stänger dörren en stund?

Annons:
Sunflower_
2019-08-09 00:47
#1

Absolut kan du stänga ute hunden, inte egoistiskt alls. Du får kanske förvänta dig lite protester från hunden till en början men när den lärt sig vad som gäller så kommer det vara lugnt. Skulle dock inte rekommendera att göra så korta stunder som du skriver. 1 minut ger inte hunden någon chans att slappna av. Om du vill trappa upp, börja först med att sätta upp tex kompostgaller. Träna även medvetet på det hela tiden och inte bara när du har din kille där och ni ska ligga. Har hunden en plats där den kan lägga sig utanför sovrummet? Om inte, fixa en plats dit hunden vet att den kan gå och lägga sig när den blir utestängd från sovrummet.

CayKantos
2019-08-09 07:48
#2

Ni kan göra på två sätt här. Ni kan förebygga och ta ut hunden innan myset börjar. Eller ni kan försöka träna bort beteendet, ni börjar mysa, sekunden hunden hoppar upp och vill vara med tar ni lugnt hunden och bär eller leder ut (håll en hand på vardera sida av bröstkorgen och leda vägen). Inga känslor bara helt lugnt. När hunden är lugn och tyst kan hen få komma in igen. Så fortsätter man, kan ta lååång tid i början men det kommer hjälpa. Jag tror personligen stängd dörr är bättre än kompostgaller. Eftersom han triggas av vad ni gör visuellt. Så mysstund kan bli träningsstund några veckor fram, men blir nog bäst för er och hunden. Skulle ni någonsin verkligen vilja ha mysstund då förebygger ni och stänger ute hunden innan det börjar. Även där helt lugn och känslolös. Verkligen inte tycka synd om hen eller något för det känner dom och då kan något så simpelt plötsligt bli enormt jobbigt

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

Sunflower_
2019-08-09 08:32
#3

#2 Ja, inget kompostgaller när det kommer till kritan men menade under träning. Menade kompostgaller när man tränar upp hunden, men förstår nu att det inte framgick.

wilma0201
2019-08-09 08:39
#4

#1 och #2, tack för alla tipsen! Ja, det blir nog så att jag får börja träna. Tror ni att jag kan träna även om inte killen är här? annars känns det inte som att det kommer bli någon förbättring eftersom vi ibland bara träffas 1 gång i månaden.

Sunflower_
2019-08-09 08:44
#5

#4 Ja absolut det är det som är meningen, träna på! Det hunden ska lära sig är att den ska acceptera att bli utestängd. Det behöver du inte din kille där för. Sen är det klart att hunden kan tycka det blir extra jobbigt när han vill in och vara med på era roligheter men har du redan tränat hunden på att acceptera att bli utestängd har du redan gjort grundjobbet och det kommer gå snabbare för hunden att fatta att han ska gå och lägga sig i lugn och ro.

wilma0201
2019-08-09 09:08
#6

#5 okej, tack så mycket!!

Annons:
Majken!
2019-08-09 09:52
#7

Stäng bara dörren, det är inte ens säkert att det är något du behöver träna på. Hundar finner sig snabbt i saker om vi inte krånglar till det.

Hornslandet
2019-08-09 10:11
#8

Vissa hundar finner sig fort i det. Vissa skäller som galningar i en timme.

Det är inte egoistiskt, och du skadar inte hunden genom att bara testa.

Jag antar att du inte har med dig hunden i duschen/toaletten mm heller? Då vet du ju redan att den klarar av att vänta i ett annat rum alldeles utmärkt. Det är såklart en annan grej för en social hund när man stänger den ute och det är nån annan människa med. Men jag upplever det som att då krävs det bara x repetitioner tills det är lugnt det med.

Upp till toppen
Annons: