Annons:
Etikettraser
Läst 1350 ggr
Frosstis
8/6/19, 6:41 PM

Vilken ras tänker jag på?

Riktigt stor hund, lugn, bärnstens gula ögon och ljus randig päls, vakthund Såg en sån idag men kommer inte på rasen!

Annons:
Frosstis
8/6/19, 6:42 PM
#1

Mellanlång päls, inte fluffig men inte kort päls

[EM_L]
8/6/19, 6:47 PM
#2

Hur randig och hur lång päls? Vilka färger? Ungefär höjd på mankhöjden?

Frosstis
8/6/19, 6:54 PM
#3

Färgen var typ som en omvänd tigrerad? Pälsen jag vet inte hur lång päls det var .. den var liksom inte lång men inte så kort som på en korthårig tax liksom. Den var nog lika hög som en sankt Bernard

Belimas
8/6/19, 8:45 PM
#4

Var den strävhårig eller mer åt typ tollare struktur ? Om det förstnämnda så kom jag att tänka på irländsk varghund som kan vara tigrerad/brindle men dom har ju lite "raggig" päls.

JoannaLi
8/6/19, 8:53 PM
#5

Hollandse herdershond/holländare? Finns en strävhårig och en långhårig variant, dock ovanliga. 

Cane Corso, fast de är ju korthåriga?

Hornslandet
8/6/19, 9:35 PM
#6

öh..riktigt stor med randig päls? Ingen aning..

Är det tjock päls? Ullig eller sträv? Hur hög/tung hund ca?

Annons:
CayKantos
8/6/19, 9:59 PM
#7

Tänker också holländare

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

Werifesteria
8/6/19, 10:01 PM
#8

Cao da serra da estrela? Kan vara tigrerade.

Frosstis
8/7/19, 12:44 AM
#9

Glömde säga liggande öron! Normalpäls alltså inte sträv eller ullig etc. bastant kropp men, varken slim som en malinois eller tjock som en sankt Bernard. Hög kanske 70 cm

Frosstis
8/7/19, 12:45 AM
#10

Inte långa öron utan korta men liggandes

Frosstis
8/7/19, 12:45 AM
#11

#8 för långhårig :/ Inte holländare …

Vixxen
8/7/19, 12:55 AM
#12

Kolla här om du hittar något liknande: https://www.skk.se/sv/hundraser/

Annons:
Lona
8/7/19, 7:23 AM
#14

Det kan väl ha varit en blandras också?


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

JoannaLi
8/7/19, 7:57 AM
#15

#14 Det känns ju som det enda logiska, typ. Eller en orastypisk hund. (typ som grannens långhåriga norrbottenspets (utställningsheltie+ päls). Spontant vill dock mitt bakhuvud säga att tigrerat är recessivt? Inte sett så många tigrerade blandraser tror jag?

Lona
8/7/19, 8:07 AM
#16

#15, Ja, det har du rätt i, tigrerat är recessivt. TS, kika på SKKs rasgrupp 1 och 2. Där finns diverse stora herde- och bergshundar. Tänk dock på att en del raser finns i fler hårlag och färger än de som visas på SKKs sida.


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Hornslandet
8/7/19, 12:39 PM
#17

Enda jag kan komma på ytterligare vore en riktigt stor plotthund?

Kolla här annars:

https://www.dogdojo.org/what-are-brindle-dogs/

Anne.K
8/7/19, 3:07 PM
#18

#15 jag har haft en tigrerad blandras. (labrador, schäfer, rottweiler). Utseendemässigt såg han ut som en större tigrerad labrador. Jättefin och respektingivande utseende. 🙂 hans pälsfärg var oförändrad hela livet. vart hans tigrering kan komma ifrån har jag ingen aning om? De inblandade raserna brukar ju aldrig ses som tigrerade. 

Men vet inte hur vanligt det är med tigrerade blandraser i övrigt. 

Har en fortfarande levande blandras också som var tigrerad när han var ung, men blivit silvergrå nu när han är gammal gubbe. (Lhasa apso, yorkshire terrier och cairn terrier). Hans tigrering gissar jag på kommer från cairn terriern, då dessa kan vara tigrerade. 

Ville bara hoppa in lite då jag tycker det är spännande med genetik och att spekulera lite. :)

 Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning

Anne.K
8/7/19, 3:13 PM
#19

Åh just det, kom på också att när jag var bebis, så hade mina föräldrar en hund som var en korsning med border collie och collie (om jag inte minns helt fel, något med collie vet jag att min mamma berättade att hon var). Även hon var tigrerad med vit teckning. (sett fotografi på hunden i mina föräldrars fotoalbum, kommer själv inte ihåg hunden då jag var bebis som sagt). 

Ps. förlåt för trådkapet. tyckte bara det var kul med tigrerade hundar. Tycker det är en himla fin färg på hundar överlag. :)

 Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning

Frosstis
8/8/19, 12:46 AM
#20

#13 den andra bilden var ganska lik faktiskt! Bara färgen som skilde sig då denna hunden va ljusgul/tigrerad hela kroppen även ansiktet med starkt gula ögon ☺️ Jättesöt!

Annons:
Frosstis
8/8/19, 12:46 AM
#21

#19 äsch diskutera på, bara roligt med lite genetik o så!

Kirnzy
8/8/19, 11:30 PM
#22

Anatolisk herdehund/ Kangal çoban köpegi? Verkar finnas lite bilder på "ljusa/gula tigrerade", samt några med relativt gula ögon. Är det något liknande det här du menar med omvänt tigrerad? https://images.app.goo.gl/YK32K2xywxiHRFZ87

Upp till toppen
Annons: