Annons:
Etikettskaffa-hund
Läst 2105 ggr
[EM_L]
2019-08-04 07:07

Hur mycket kostar din hund per månad eller halvår?

Hallojsan! Som ni säkeert vet så planerar jag att skaffa hund efter gymnasiet eller högskola. Och undrar då över hur mycket en hund kostar totalt i grejer som man köper innan hunden. Vad bör man införskaffa sig? Matskål/vattenskål/sele/koppel/kanske några få leksaker mm… Planerar att köpa Eurasier/Finsk Lapphund/ Sheltie. Och hur mycket kostar försäkringen per månad och halvår hos Agria? Och i foder o annat som man köper i månaden. För jag antar att efter man har köpt alla dessa grejer innan man hämtade hunden så kostar det inte så mycket. För det är bara försäkring och foder?

Annons:
Sugar Mist
2019-08-04 07:24
#1

Det är helt olika, sen tillkommer det oväntade veterinärbesök, kursavgifter, saker som går sönder, (sen även tävlingskostnader, hälsotester(röntgen etc)/mentaltester etc. om man vill göra det) sen är försäkringarna olika beroende på vilken ras man väljer. 
Leksaker är förbrukningsvaror i allra flesta fallen, speciellt när hunden är valp.

-

Honestyisdead
2019-08-04 07:44
#2

Det beror helt på vilka val man gör med försäkringarna. Vilket tak man väljer, hur stor fast självrisk man vill ha och hur många % rörlig.

Tuggsaker kostar varje månad. Ett bra foder är inte speciellt billigt. Vaccinationer kostar. Blir hunden sjuk kostar det mycket, speciellt om det är något försäkringen inte täcker.  Måste hunden sedan medicineras resten av livet och kanske äta specialfoder blir det plötsligt väldigt mycket dyrare att ha hund.

MonicaLagerquist
2019-08-04 07:52
#3

Mat ca 400 per månad försäkring ca 500 i månaden. Vaccinering och fästingmedel 50 kronor per månad ..

En åttaårig golden hane.

Stolt ägare till fem La permer

[EM_L]
2019-08-04 07:54
#4

Okidooki. Vaccinationer. Vilka sjukdomar ska man vaccinera mot. Planen är ju att utöver försäkringen ha en extra försäkring hemma som BARA går till hunden. Och där ingår det främst bra mat och ifall hunden behöver åka till veterinär.

ipopuma
2019-08-04 08:16
#5

Kollar jag tillbaka på min ekonomiapp lägger jag runt 3000 i måmaden (diesel ej inräknat) Vissa månader 1500 eller mer men är mer sällan. Beror jättemycket på månaden. Är det försäkring (3500 kr) den månaden, köpa mat?, massör? Vetrinär? Träning? Osv. Kan gå upp mot 5000 om man har otur men räknar du 3000 i månaden kan du väl ha 2 stora hundar (då spara till vet o försäkring)

Frida B
2019-08-04 08:23
#6

Min hund kostar ju ca 6000-7000kr per år i medicinkostnad. 800kr i specialfoder på somrarna, som räcker ca en månad. Sen blir det tävlingar i genomsnitt 3ggr per månad, kurser någon gång per år, försäkring 3000 per år, veterinärbesök allt från 300kr per år till över ett par tusen. Hudtillskott 250kr i månaden. Sen köper man ju det vanliga som bajspåsar, hundgodis, ngn leksak, halsband etc. Och all bensinkostnad till och från kurser, läger etc. Har åkt 3-4h enkel resa för läger, och 3h för tävling. Hade jag inte lagt så supermkt pengar på mediciner, specialfoder och tillskott som jag behöver göra till mitt stackars måndagsexemplar, hade jag kommit betydligt billigare undan. Men man kan få en sån hund. Tänk på det. Detta är heller inget rastypiskt.

 Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Annons:
Fridaaaa
2019-08-04 08:50
#7

Max 500 kr båda mina små per månad med försäkring och mat
Ger 340 kr för 15 kg hundmat (bra färskfoder) och räcker 3 månader.

Vi har folksam som försäkring, gillar inte agria

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

ipopuma
2019-08-04 08:53
#8

#7 vilket färskfoder ger du?

Fridaaaa
2019-08-04 09:05
#9

#8 Priima NK :)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[EM_L]
2019-08-04 09:22
#10

Hur ofta måste man vaccinera sin hund? Mot vad? Och detta fästingmedel. Är det nödvändigt och hyr mycket kostar det?

monstermash
2019-08-04 09:37
#11

Tja… Jag har en valp som hade ögoninflammation och var dålig i magen, så det blev några veterinärbesök bara där inkl medicin. Inköpspris 15k. Hon kom i början av maj och har hittills, med alla leksaker, hundsäng, valpkurs osv kostat mig närmare 30k inkl inköpspriset :) Så ja, enda tipset jag har egentligen; ska du köpa hund så räkna med att det blir dubbelt så dyrt som du tänkt dig och ha en buffert för det!  

Fästingmedel är nödvändigt enligt majoriteten av hundägare. Ta reda på riskerna med fästingar och gör bedömningen själv - lägger du hellre pengarna på veterinärvård och eventuellt förlorar hunden eller vill du lägga mindre pengar på fästingmedel? Du vaccinerar vid 12v, sedan vid 1 år och därefter går åsikterna isär om hur ofta du ska vaccinera.

Frida B
2019-08-04 09:39
#12

#10 du bör vaccinera en vuxen hund en gång per år. Man vaccinerar mot valpsjuka, parvo, hepatit och kennelhosta. Ja, fästingprofylax är väldigt bra att ha om man bor i fästingtäta områden.

 Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Fridaaaa
2019-08-04 09:44
#13

#10 Kennelhosta varje år, "trippel" var 3-4 år.
Fästingmedel beror på vart man bor, hur mycket hunden får. Kostnad beror helt på storlek på hund och vilket man väljer att använda

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Annons:
MonicaLagerquist
2019-08-04 10:54
#14

Min hund är dessutom rabiesvaccinera,

Vår hund väger 30 kilo och han får breveco färstingmedel. Det kostar ca 550 per år.

Stolt ägare till fem La permer

hemul
2019-08-04 11:03
#15

Försäkring kan du gå inte på försäkringsbolagens sajter och kolla själv vad den skulle kosta för dig för olika raser. De här formulär för sånt.

taxarärbäst
2019-08-04 13:43
#16

Valentin kostar 51,81€ per månad! jag köper stora mat säckar som kostar 39€ som jag köper var femte månad för han är ju så liten och äter inte upp en sån påse så fort jag har inte försäkrat hunden så det är bara hans epilepsi medicin som kostar.

Anne.K
2019-08-04 15:48
#17

Min hund kostar mellan 800-1000 kr i månaden om inget oförutsett inträffar.

Maten kostar ca 500 kr per månad (hunden är mellanstor på ca 20 kg kanske, schäfer/amstaff) köper då Mush vaisto till vovven, försäkringen är via Svedea och går på ca 300 kr per månad, tror det är den medelstora försäkringen på 60 000 kr om jag inte minns fel. Och sedan blir det tuggben, nya koppel emellanåt eller annat som kan tänkas behövas. Så kostnaden varierar ju varje månad beroende på vad man köper för extra grejer eller om hunden behöver besöka veterinären. 

Men en normal månad ligger kanske på 900 kr någonstans om inget utöver det vanliga sker för våran hund.  Krasst räknat. 

Men priserna varierar mycket beroende på vad för hund man skaffar, vart man försäkrar hunden, vad man ger för mat, om man tävlar eller inte, om hunden får mycket sjukdomar eller åkommor som kräver mycket vård. 

Man får vara beredd på allt helt enkelt.

 Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning

TheaV
2019-08-04 16:10
#18

Vår eurasierhane på 6 år kostar ungefär 4000 kr i månaden men då går han på dagis. 3850 egentligen men avrundade uppåt för att räkna in bensinen till och från dagis då det inte ligger på vägen till jobbet. Mat (Acana Grassland) och försäkring (Agria 60k + rehab och medicin) är tillsammans ca 1000kr i månaden :-) Då har jag inte räknat med vaccination, fästingmedel och liknande. 

Han har dock varit en ganska otursdrabbad vovve (eller det beror väl på vad man jämför med) så på de här 6 åren har vi nog lagt ner säkert mellan 15 000 och 20 000 kr i veterinärkostnader, alltså det vi själva betalat i självrisk.

Hornslandet
2019-08-04 23:15
#19

Svårt att säga. Men typ en dryg tusenlapp i mat (men då är han nästan 40kg och äter ca 800g MUSH om dagen.. inte det billigaste i världen).

Försäkringen ligger på ca 500 i månaden tror jag.

Vaccinering mot kennelhosta (vad det nu kostar) är ju en gång om året eller så.

Det som är oberäkneligt är vetkostnader, det beror ju helt på hur frisk eller krånglig hunden är. Min har varit dålig i magen ett x antal gånger och ett par öronproblem. Men det värsta är den där panikgången vi åkte in till vet efter man tror han satt i sig en rejäl bit ben som kan fastna i magen. Röntgen är väldigt dyrt, och även med försäkring gick kalaset på typ 6-7k. För en fredagkväll.

Så det är till att spara en buffert för såna oförutsedda kostnader.

Leksaker kan kosta många tusen totalt, eller knappt en enda krona. Man kan köpa repbollar på biltema för 29:- eller på en djuraffär för 150:- (för att ge dig ett exempel). Men en av mina kompisars hundar har tex bitar av gamla jeans som leksaker. Hunden bryr sig inte så mycket om vad leksaken kostar..

Samma med hundbäddar och övrig utrustning. Du kan köpa 4-5 av IKEAS billigaste filtar också, eller en hundbädd för ett par tusen.

Nått av det dyraste för oss är bensin, iom att jag kör bilen mkt mer överallt när jag har hund. Träningar, skogspromenader på olika ställen, till hundvakt..osv.

Cim92
2019-08-05 16:01
#20

Jag lägger ca 1500 kr i fasta kostnader varje månad. Då ingår försäkring (Agria 450) och mat (mush + brit care 1000). Sen under hans första 2,5 levnadsår har han varit till veterinären flera gånger. En gång då han fick i sig svamp på en promenad och behövde åka in akut då han dreglade, rann från ögonen och hade diarre. En gång fick vi åka in då hans klokapsel sprack, och detta trots att jag sköter hans klor så de alltid är kortklippta. En gång gick han på något vasst så han fick ett skärsår i trampdynan som behövde sys. En gång svullnade hans ögonlock upp så vi fick åka in akut. Så det har ju gått på x antal tusenlappar, med vår förra hund behövde vi ALDRIG åka in till veterinären för skada eller liknande. Sen tillkom röntgen av armbågar och höft. BPH. Leksaker. Vaccinationer. Ja, det går ju på en del =) Men är man beredd på att prioritera sin hund och har en buffert för plötsliga utgifter så går det alltid att lösa. Lycka till!

Kostrådgivare och funktionsmedicinsk terapeut www.appetight.se

Sajtvärd för Funktionsmedicin

Bloggar om självhushåll på https://mednaturen.blogg.se och lägger upp bilder på instagram @Sandslattgard

Annons:
Katti
2019-08-05 17:12
#21

Puh, vad jag har lagt på hundarna vill jag verkligen inte veta! Speciellt inte som jag i snitt har haft tre hundar samtidigt i 30 år 😮…

Sajtvärd på Kennel iFokus, medarbetare på BARF iFokus

Magrat
2019-08-05 17:21
#22

Jag vill inte veta. Men ja…

Mat ca 1000;- i månaden (en Borzoi och en iggy)
Försäkring ca 900:- (Har en Borzoi på sju år som haft magomvrdning, samt en frisk iggy)
Sedan tillkommer ju leksaker som byts ut, vaccinationer, osv.

Lägger minst 2000 i månaden. Men jag har en försäkring som inte säljs längre, den är dyrare iom att du enbart betalar självavgiften och sedan slipper vid betala mer. Och så har vi haft en hund som blev akutsjuk, så hon är dyr.

Bloody but unbowed I stand tall at the oar And I'll climb their scaffold once they bring me back to shore I'm master of my fate, I am captain of my soul And I'll ride this boat, all the way, to hell

Agda
2019-08-06 07:54
#23

Min golden retriever valp kostar just nu 200 kr i försäkring (med 40% valprabatt - hos folksam) och ca 520 kr i foder per månad. Den 11-åriga gråhunden ligger på ca 170 kr i försäkring (också hon i folksam), 175 kr i foder och 70-140 kr i tuggpinnar per månad. Godis (till båda två) blir kanske 100-150 kr/månad.

Chinesecrestedlover
2019-08-11 15:23
#24

Inte så mycket i matväg eller så (två nakna blandraser på 2 och 4 kilo) så lägger inte så mycket på hundarna i månaden…men båda mina hundar behöver medicin varje dag (och det kostar ju också) och de har båda krävt diverse veterinärvård för allt från några hundralappar till…host😮, galna summor (trots bra försäkring) så det gäller att tänka på det. 

Nu senast när min ena hund (min tik på 2 kg) blev inlagd (intensiven, nedsövd m.m.) under några dygn så var min försäkring nära på att inte ens räcka till (och det är ett högt försäkringsbelopp) och självrisken (den fasta/rörliga del som man betalar själv) hamnade på ca 30 000 kr! 

Detta innebär alltså en kostnad på 30 000 kr utöver mediciner, mat, försäkring, bajspåsar, godis osv. under det senaste halvåret…så i år blev det dyrt med hund, haha…men jag fick hem min lilla raring igen och det var verkligen inte självklart då hon förvånade alla med sitt tillfrisknande. 

Superhunden Sookie som överlevde mot alla odds

Hade även en Chinese Crested tidigare (naken, 5,5-5,6 kg) som var "multisjuk" och behövde veterinärvård för diverse olika saker genom livet (han blev 10,5 år) och som behövde medicin och specialfoder (1000 kr/säck på runt 10 kg) osv. 

Det kan bli dyrt (eller väldigt dyrt) och man vet aldrig innan om man får en frisk eller sjuk hund så det gäller att ha det i bakhuvudet.

hemul
2019-08-12 01:26
#25

Usch vilken deprimerande tråd. Jag ska nog inte ha hund! 😭

One.Gibbis
2019-08-12 07:11
#26

Räknade på det för ett tag sen och kom fram till att totalt så ligger kostnaden varje månad på ~850kr. Fodret kostar ~200kr (stor Mush låda, håller i drygt 2 mån) Försäkring kostar ~400kr Tuggben/godis kostar ~ 50-250kr Övriga kostnader brukar inte kan uppnå >1000kr såvida det inte är ett vet.besök.

~Hjärta Mitt något röriga catstagram Hjärta~

hemul
2019-08-12 19:09
#27

Det är inte klokt att försäkringen är så dyr. Dubbelt mot min hemförsäkring, typ. Förstår ju varför det (tyvärr) är så, men det känns ändå galet.

Annons:
JoannaLi
2019-08-12 21:53
#28

Det vill du inte ens veta. Min hund kostar minimum 2500 kr/mån. Typ 500 kr i mat, 500 kr i försäkring, och 1500 kr i hundpassning. Sen tillkommer utrustning, kurser, träningar, tävlingar, godis, ben, veterinärvård, fysioterapeut… Minimum 3-4 tusen skulle jag säga, per månad. 

Schäfer, 2 år. 

Vad han kostat innan inköp är omöjligt att säga, eftersom att jag hade hund sen innan, och han fått ärva rätt mycket.

Alex&company
2019-08-13 12:52
#29

Alltså om jag är rimlig så kostar mat ca 400 och försäkring 500. Sen kanske någon leksak. Dock är jag inte helt rimlig då jag ofta köper saker impulsivt (hej, ADHD) och bara kastar oss in i kurser, köper tusen leksaker etc så det kan nog lätt hamna på 3000 i månaden….

flocken
2019-08-13 15:28
#30

Vet inte alls vad min nya kommer kosta. Inköp 12500kr . Hage ute ca 1500. En del av trädgården. Säng, leksaker, tugg, ca 400kr. Färskfoder 20kr/500 g. Kommer äta ca 250/dag. O då är han inte hemma än Men vår dyraste hund hade vi en vet kostnad på 200.000 på 7 år. Sen foder, försäkring, utrustning, godis, leksaker. Hund är dyrt.

…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes

Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering

Upp till toppen
Annons: