Annons:
Etikettaktivering
Läst 1279 ggr
Sunflower_
2019-08-03 16:10

Hur aktiverar ni era hundar?

Jag är sugen på att veta hur ni aktiverar era hundar. Hur ser en vanlig vecka ut? Ni får gärna vara så utförliga som möjligt, om ni skriver att ni tränar spår x antal ggr u veckan hur lång tid aktiveras hunden. Vill gärna veta så konkret som möjligt, ifall ni förstår 😉 Skriv gärna också vad ni har för ras och ålder på hunden! Alla olika aktiveringar/hundar/raser är välkomna att skrivas om!

Annons:
Frida B
2019-08-03 19:27
#1

Alltså… Det går inte riktigt exakt att beskriva. Ibland tränar vi varje dag, ibland kan det gå en vecka. Men brukar väl kanske oftast träna agility, lydnad eller spår av någon form ca 3-4 ggr i veckan, om man räknar med detaljpill hemma. Hur lång tid går inte heller att säga, det beror pp hur många vi är som träffas och och det är heldag. Så allt mellan 15 min till 8h. Haha.

 Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

JoannaLi
2019-08-03 20:45
#2

Också sjukt olika, beroende på hur mycket jag jobbar, övriga grjer som ska göras, väder, allmäntillstånd hos matte osv. 

Men typ i genomsnitt. Åtminstone en promenad på 1-2 timmar, följt av stretching. 

Åtminstone 1 pass lydnad på 10-30 minuter. Är jag ledig kan det bli 3-4. Är vädret bra men jag jobbar blir det ofta 2 per dag. Oftast kör jag det i samband med rastrundor. 

Allt därutöver är mer flytande! Någon gång i veckan (1-2 ggr) tränar vi lydnad tillsammans med andra, och då blir det en lång stund på klubben, där vi kör varannan hund i 5-10 minuter var. (Så Ossa 10 minuter, kompis hund 10 minuter, Ossa 10 minuter, osv.) Däremellan och därefter blir det mycket snack. Ofta är vi på klubben mellan 1,5-5 timmar. (Vanligtvis 1,5-2,5.) 

Någon gång i veckan cyklar vi, och då ersätter det daglig promenad. Ungefär samma tid. Ett par gånger i veckan springer vi, och då ersätter det oftast promenaden, men inte alltid. Springer gör vi bara 40-60 minuter. 

Spår ska vi komma igång med. Med Arrak körde jag 1-4 spår/veckan, och troligtvis kommer det väl bli något liknande med Ossa. Det tar ofta typ 30-45 minuter, allt som allt. Hur många gånger per vecka det blir är extremt beroende på hur jag mår. Jag älskar att spåra, men tycker att det kräver rätt mycket energi, så oftast blir det inte fler än 1, eller möjligtvis 2. 

Framöver ska vi köra skydd förhoppningsvis. Troligtvis en gång i veckan, eftersom att det är långt att köra. Vi har kört ca 2 timmar totalt, varje hund 5-10 minuter, två gånger om. 

Någon gång ibland kör vi springpole och flirtpole, som berikning. Det blir bara några minuter var, kanske en gång per vecka eller varannan vecka.

kinjelooo
2019-08-03 22:07
#3

Det är långt ifrån alltid som det är exakt enligt planen men jag siktar iaf på att: Träna nosework 1-2 ggr i veckan - då sker det under vår långpromenad som varar 1.5-2h. Hunden får ca 3-4 sökstationer med 5-6 st gömmor var. Fysträna 2 ggr i veckan - drag weight (kättingdrag). 30 min uppvärmning, 40-50 min drag med 10kg kedja, 30min nedvarvning på väg hem. Träna lydnad/rally/trix mm 2 ggr i veckan - det sker oftast också under våra promenader där jag stannar 5-10 min på några ställen och drillar fotgående/fokus/kontakt/platsliggning osv, sen går vi vidare. En gång i veckan får hunden en vilodag och då får hon bara korta rastningsrundor den dagen. En sk. shitbull, kastrerad tik på snart 4 år.

[EM_L]
2019-08-03 22:15
#4

Får jag bara fråga? Vad är nosework? Vad går det ut på?

Changrila
2019-08-03 22:22
#5

Varje dag får mina hundar en långpromenad, den promenaden blir någonstans mellan 1 1/2 och 3 timmar lång. Någon gång under den promenaden får de springa lösa också och när de är lösa så är det jaktlekar i full fart som gäller för dem. Ibland kan vi ta promenader där de kan gå lösa nästan hela tiden, ibland går vi bara till en rastgård, men minst varannan dag ser jag till att de får springa. Ju kortare långpromenader vi går, desto mer noga blir jag med att de ska få springa också.

Ibland får de vilodagar också, hur ofta det blir varierar och jag försöker planera in det bra. Tex om det ska vara riktigt uselt väder en dag i veckan och bra väder de andra dagarna, då blir det vilodag när det är dåligt väder :p Likadant om jag någon dag har det riktigt tufft på jobbet. När det blir så, då försöker jag se till att de får lite mer motion än vanligt dagen innan.

Jag tränar också rallylydnad med dem, men hur ofta det blir varierar väldigt. Vissa perioder blir det nästan dagligen, sedan kan det gå någon månad utan att vi gör något alls.

Just pga att jag hellre aktiverar dem fysiskt än mentalt så har jag hundar som också vill ha det så. Jag har salukis och för dem är just fysisk motion och lösspring det viktigaste för att de ska vara lyckliga.

---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm

Sunflower_
2019-08-03 22:26
#6

#4 Det är en aktivitet eller en sport där hunden ska söka och markera speciella dofter. Kan göras på både ren amatörnivå eller på högre mer avancerad nivå. Riktigt kul faktiskt och även enkelt att utföra själv hemma. Körde det med en hund jag hade hos mig förr, då hemma på amatörnivå. Hade lavendeldoft i en metallburk så skulle han markera den burken med doft bland tre andra burkar. Enkelt att öka svårighetsgrad också då man kan utföra det i olika miljöer, mindre doft etc.

Annons:
Sunflower_
2019-08-03 22:26
#7

Kul att höra om allt ni gör!

Sugar Mist
2019-08-04 05:36
#8

Vi försöker att planera in en vilodag eller  två i veckan, men annars så antingen spårar vi, kör upplet eller tränar lydnad, ibland allt ihop på samma dag, och det kan ta allt från 15min till 2-3h

-

ipopuma
2019-08-04 08:48
#9

Är väldigt olika, har en riesenschnauzer som nu tränar inför IGP FH, en malinois som tränas för IGP och en dvärgshnauzer som bara lullar runt o gör något ibland. Mallen tränas väl dagligen i princip dagligen och ja egentligen riesenschnauzern också. Ibland spårar vi 5 dagar i veckan, ibland inget alls. Ibland tränar vi lydnad och skydd /skyddsläxor försöker jag göra i alla fall 3 gånger i veckan. Ibland kör vi 2 minuter och ibland i flera minuter. Ett långt spår tar sin tid och vill man göra något efter kanske hunden har varit ute en timme. Är jag iväg och tränar kan jag lätt vara borta i 5 timmar. Viktigaste för mig att tänka på är att jag har arbetshundar som är avlade för arbete, de mår bäst när de får arbeta. Om de inte får arbeta hade jag aldrig orkat med de i vardagen. Men det är precis det jag vill ha. Men säg mellan 5-15 pass i veckan med dem. (ibland kör man många pass på en dag och ibland har man vilodagar) Dvärgshnauzern gör något max 3 gånger i veckan. Utöver detta är det promenader och vanliga saker. Och de leker ju med varandra åsså

Hornslandet
2019-08-04 23:18
#10

Väldigt olika. Men vi tränar smålydnad eller skojmoment på promenaderna alltsom oftast. 

Annars kanske vi åker förbi bruksklubben eller en fotbollsplan en gång i veckan och kör lite lydnad, sen brukar vi träna nån form av lydnad med en hundklubb på lördagarna, och numera kör vi brukssök en gång i veckan nånstans i skogen med ett gäng bekanta. Utöver det har jag försökt passa in nått pass här och där med canicross, det kommer vi köra mer nu framöver när det blir svalare dagar igen!

Just, vi slänger in lite nosövningar här hemmavid då och då rätt regelbundet. Framförallt dagar när vi kanske gått nån långpromenad, men inte orkar ut och "träna". Uppletande av småföremål i lägenheten eller NW!

Majken!
2019-08-05 08:11
#11

Det varierar över året. På vinterhalvåret är det mestadels fysträning i form av drag och skoterturer, vi tränar då även några heldagar i månaden lydnad och skydd. Däremellan har vi väldigt lugna perioder. Under sommarhalvåret är det mycket mer träning. Två-tre sökpass i veckan, fem-sex lydnadspass i veckan och två-tre skyddspass per vecka. Hunden görs klar för tävling och går därför också långa pass, mycket träning blir det.

Maja2
2019-08-06 05:44
#12

Säger som de flesta andra - det är olika och i olika intensitet :)   Men, nosework, dw och spår är det jag pysslar med mest. Nu i sommar har det inte blivit så mycket av något däremot.  En av hundarna tycker att det är jätteroligt att dra, så jag har köpt en liten skrinda som hon får dra barnbarnet i :)

frijoh
2019-08-06 13:05
#13

Jag har en BC på ca 2 år som jag vallar med några gånger i veckan, vi kör väldigt korta pass så hon ska orka hålla fokus. Sen kör vi någon form av nosaktivering 5 dgr i veckan, minst 5 min nosarbete och max typ 1 timme, oftast blir det runt 20-30 min ungefär aktivt nosarbete, just nu blir det mest kantarellsök då det är säsong för det, men också en del person och viltspår. Nosework kör vi om vädret är kasst på hemmaplan. Sen springer vi ca 5 dgr i veckan, i snitt ca 7-20 km per pass och där varierar vi mellan canicross och att springa friare i långlina, då springer vi mest på grusvägar och skogsstigar men ibland också obanat. Brukar försöka få till minst en gång i veckan någon form av styrketräning såsom skritt i backe/pilates/cavaletti över stege. Kickbike tränar vi några gånger per månad om det inte är för varmt, brukar bli runt 5 km på grusvägar och då får hon dra. På våra promenader brukar vi träna lite balansövningar på stock och sten + ibland leksaksuppletande, och så tränar vi underhållning av inkallning och andra viktiga kommandon såsom ”stanna” etc. Vi tränar också regelbundet olika passivitetsövningar såsom filtträning då hon lätt går upp i stress. 2 dagar i veckan har hon helvila, = bara sova, vila, tugga ben, rastas på tomten och ev en lugn promenad i skogen .

Annons:
Upp till toppen
Annons: