Annons:
Etiketthälsa
Läst 913 ggr
LinaCaster
2019-07-30 19:27

Är min hund deprimerad?

Hej,  

Jag har en hund som nu är 6 år gammal, en hane (kastrerad) shih-tzu lhasa apso. Han har alltid varit en lugn hund och lättsam att ha att göra med, dock på senare tider är han så fruktansvärt lat. Vi vet inte om det är mentalt eller om det kan vara fysiskhälsa. Vi ska till veterinären för hälsoundersökning men tänkte kolla om det är någon som kan ha en aning/ha något tips.

Han sover.. Konstant? han vill inte gå på promenader, svår att få ut och seg att få igång sedan har han sin runda, försöker man gå längre tar det stopp. 

Har även en valp som vill leka med honom men han visar inget intresse alls, utan morrar bara bort honom och går därifrån. Han brukade inte vara jätte lekfull med hundar men han leker knappt längre. Däremot är du ensam med honom och kastar boll då han är på bra humör springer han hur glatt som helst, och hoppar gör han gärna eller följer med till stugan där han kan springa runt.  Men annars sover han hellre. Flera timmar på raken helst. Han äter normalt, petar i maten men det har han gjort under alla tider.

Någon som hört om något liknande?

Tack på förhand

/Lina

Annons:
Honestyisdead
2019-07-30 19:38
#1

Tror med på att han har ont, är sjuk än att han är deprimerad. Så veterinärkoll är bra första steg. Det är ju ingen ålder på en liten ras.

Elsis matte
2019-07-30 19:57
#2

Det är med största sannolikhet något fysiskt, antingen smärta eller något annat dåligt mående. Jag tänker till exempel på hypotyreos (underfunktion av sköldkörteln) som ger just en trött och seg hund. Bra att ni ska göra en veterinärkoll! Hundar kan hamna i depressionsliknande tillstånd när de utsätts för negativ stress som de inte kan undgå, men det är ovanligt hos vanliga familjehundar. En del hundar blir lite "låga" när det kommer en ny valp, MEN då brukar detta endast ses i närvaro av valpen och hunden skiner upp när den får en egen promenad.

Haifa
2019-07-30 19:58
#3

Kan även vara att han blivit mer värmekänslig med åldern, ändå bra att kolla upp honom så han inte har ont.

En jag känner hade en hund av den blandningen och han blev med åldern mer påverkad av värmen, ville inte leka och kunde morra åt alla som störde honom. Vissa människor kunde han till och med hugga (inte så det gick hål) om de rörde honom mitt på dagen. Han var dock väldigt envis och bestämd så allt man gjorde fick man göra när han gick med på det. 

Det vi fick göra var att se till så han hade skugga/svalt och kallt vatten och att undvika störa honom när det var som varmast.

Hornslandet
2019-07-30 20:37
#4

Det jag tycker är konstigt då är bara att han leker glatt med dig och springer runt.. om han har ont dvs. Kanske struntar han i det pga att det är så skoj att leka med just dig? Annars vet jag inte. 

Helt rätt att kolla upp honom hos vet iaf!

ipopuma
2019-07-30 20:43
#5

Hur länge har det pågått? Blivit värre med värmen

LinaCaster
2019-07-30 22:45
#6

#4 Exact, det tycker jag också är lite knepigt. Men som sagt kan de va att han struntar i det ifall han har ont.

Annons:
LinaCaster
2019-07-30 22:46
#7

#5 Sedan vintern så tror inte på värme. Blivit lite värre med värmen/tiden och då mina försök på att få igång och motivera honom inte fungerade tänker jag nu försöka kolla upp det med vet.

LinaCaster
2019-07-30 22:49
#8

#1 #2 tack för teorier osv, vi har fått tid och ska in och kolla upp det så får vi hoppas på det bästa!

Lona
2019-07-31 13:03
#9

#8, Om inte veterinären hittar något så kolla gärna upp hunden hos en duktig hundfysioterapeut eller liknande! De kan hitta skador som veterinären missat. Hur länge har ni haft valpen?


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Hornslandet
2019-07-31 13:24
#10

En liten sak bara: Att hunden gärna ville leka med andra hundar som yngre men nu inte vill leka med valpen säger ju i sig inte så mycket. Den är ju vuxen nu, och vuxna hundar (vad jag sett) vill verkligen inte alltid leka loss med en ny valp bara sådär. 

#9 bra tips också!

Upp till toppen
Annons: