Annons:
Etikettraser
Läst 1714 ggr
mrkes
7/23/19, 4:48 PM

Vilken hund!

Hej! Det är dags för hund nummer två…äntligen. 

Jag har idag en kastrerad vallhundshane på drygt 2 år, 18kg, outtömlig energi. Väldigt alert och skuttig, väldigt mycket…vallhund. Tålig. 

Vi söker en ras på stämmer in på någon eller alla punkter:

1. Större ras, gärna med lite högre mankhöjd (dvs inte en sjukt satt men låg bully) 

2. Lugn  (!) (älskar t ex mastiffens temprament, eller sennenraserna) men kunna ta vallhundes stiss (han lugnar ner sig i lugna hundars närvaro). Den behöver inte vara mastiff-lugn, men vill inte ha en till med vallhundsstisset.

3. Inte för skarp. T ex tittat på Cane Corse eller råttis men är rädd att de är i lite skarpaste laget. 

4. God hälsa. De verkar sina med storleken, men gärna inte en förväntad livslängd under tio år som t ex hjorthundarna, grand danoisen eller vissa sennen-hundar. 

**
Jag har kollat på vitt skilda raser **

1. Greyhound, lite rädd att jag inte kommer kunna ha den lös. De är en relativt stor del av mitt hundägarskap. 

2. Beauceron. Älskar den, men är rädd att den är aningens för skarp. 

Jag springer canicross och tränar/tävlar i lydnad med min nuvarande, och kommer fortsätta med min andre.

Tips & tankar?

Annons:
Lona
7/23/19, 4:56 PM
#1

Inte en beauceron, låter inte som det ni vill ha (och är definitivt inte särskilt lugna även om de inte har samma sekundsnabba reaktioner som en utpräglad vallhund). Det är hälsan det faller på, annars tänkte jag på Grosser schweizer sennenhund? Leonberger är annars en av de lite friskare jättarna tror jag - men de går ju inte att jämföra med en hund i schäferstorlek. Om jag skulle ha en moloss igen (har bott med engelsk mastiff) så skulle jag helt klart kolla upp Broholmer. En dansk ras med gamla anor som rasentusiasterna försöker rädda, med hälsa och mentalitet i fokus. En sund moloss men det kan vara svårt att hitta en, det är många som är intresserade av rasen samtidigt som den är mycket ovanlig.


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Wl91
7/23/19, 8:17 PM
#2

Kollat på Scandinavian hound om du är intresserad av canicross/drag? Alternativt någon jakthund som inte vill jaga eller som du tränar på annat sätt ex weimaraner? En mastiffhund lär inte vilja springa en massa eller tårna lydnad.😉

JoannaLi
7/23/19, 9:33 PM
#3

#2 scandinavian hound som ska gå lös och träna lydnad? Har inte träffat någon själv, är de såna?

Fisherling
7/23/19, 9:41 PM
#4

Om att gå lös är viktigt skulle jag helt utesluta vinthundar. Ja, det går att med mycket träning att ha vissa individer lösa, men det är aldrig en garanti. 
Samma gäller draghundar så som Scandinavian hound. Dessutom är varken vinthundar eller draghundar speciellt intresserade av mental träning, så det skulle bli en rejäl uppförsbacke att komma någonstans i lydnad.

Kanske en lapsk vallhund eller vit herdehund?

CayKantos
7/23/19, 10:55 PM
#5

Bossen är definitivt inte det du letar efter enligt din beskrivning, mycket energi och väldigt valpiga genom hela livet. Är även brukshund och bör skaffas utefter der. Skulle inte tipsa om vit herde som Fisherling skriver heller, även det ska vara en brukshund, även om deras avelsstatus inte är sådär superbra i dagsläget.. Rottweiler samma där, kan vara enormt lugna och goa men även mycket energi och mycket hund, man ska inte glömma det är en arbetande ras som ska och borde användas aktivt. Även dessa är brukshundar. Broholmer kan vara riktigt trevliga, så länge man inte glömmer dom har mycket vakt och kärlek till sin familj, som många gårdshundar har. Men kan vara helt underbara utöver det. Också rätt valpiga genom hela livet. Storpudel? Kanske inte superlugn, men rätt så jämn i temperament, älskar att jobba och är lätt på benen.

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

Fisherling
7/23/19, 11:01 PM
#6

#5 Ja, vit herde SKA vara en brukshund, men de är inte alls lika högtempade som t-ex schäfer och kräver inte alls samma mängd aktivering. Lydnadstävling bör räcka gott, och med tanke på de vita herdehundar jag träffat så lär det nästan vara för mycket.. Det är snarare bra att det äntligen kommer in lite folk som faktiskt vill träna och tävla med den rasen, för som det är nu lyser de med sin frånvaro på tävlingsbanorna.

Annons:
CayKantos
7/24/19, 8:18 AM
#7

#6 jag skrev själv ska. Av samma orsak av attdom ej används aktivt i brukset. Dock håller jag inte med dig då jag har träffat en handfull på lydnadsplanerna och NoseWork. Jag tycker bara man bidrar till denna aveln om man vill skaffa en familje+lydnadshund.

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

Sunflower_
7/24/19, 8:57 AM
#8

En Curly coated retriever kanske? Har ju inte lugnet som en moloss, men känns inte heller som en moloss har drivet och aktiviteten för lydnad och canicross.

Changrila
7/24/19, 3:44 PM
#9

Jag säger precis som Fisherling: Är det viktigt för dig att ha hunden lös och träna lydnad för tävling så ska du stryka samtliga vinthundsraser, vilket är synd, för i övrigt passar de finfint på din beskrivning.

---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm

Hornslandet
7/24/19, 10:19 PM
#10

#1 Nyfiken på varför du  (och fler) säger att en båsse inte passar så definitivt ? Jag säger inte emot er, men blir nyfiken på varför. Seriös lydnadsträning och canicross/drag tycker jag låter som en helt gångbar mix för en sån typ av hund som vad jag sett liknar min ras (briard) på flera vis. Visst, vore bra att lägga till nån form av nosarbete men det kan jag väl inte tänka mig TS är helt motsatt att göra?

Jag uppfattade punkten om "lugn" som att den ska kunna ha en bra offknapp och slappna av mellan varven, inte som att den ska ha ett sävligt temperament (eftersom TS vill träna/tävla lydnad)..

En mastiff är ju absolut inte rätt väg att gå om du vill hålla på kontinuerligt med drag/canicross.

CayKantos
7/24/19, 10:26 PM
#11

#10 utifrån individer jag träffat, uppfödare jag pratat med efter själv ha varit inne på rasen är den "mer" än man tror. En väldigt aktiv hund som är en unghundsvalp genom hela livet. En individ på klubben tycker jag representerar rasen rätt bra. Man brukar höra matte ropa på hunden ett X antal gånger när dom är där, för alltid hittar damen något den ska sno, och då börjar det roliga 😉 Träffat fler som kör IGP/IPO med hundarna, annars är dom väldigt aktiva inom brukset. Sedan finns det ju, som i alla raser, utställningsfantasterna, men det grundar jag inte min syn utefter.

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

Hornslandet
7/24/19, 10:34 PM
#12

#11 Allright! Jag har bara träffat ett par stycken, och hört talas om en tredje. Just de är faktiskt ganska..hm.. sävliga, den en bekant kände var relativt svår i lydnaden just pga att den inte riktigt hade nån motor att tala om. 

De är ju ganska ovanliga trots allt, inte mycket kullar eller väldans många aktiva uppfödare vad jag har sett. 

Alltså, jag grundar väl mina åsikter lite utifrån att jag har fått bilden av att det är en brukshund på liknande "nivå" som en briard (inte lika extrem alls som de vanligare vallhundarna på tävlingsplanen, men mer go i än vissa av de ännu mer ovanligare). Vet inte hur bra det stämmer.

Att de är relativt valpiga livet genom eller åtminstone väldigt länge köper jag dock helt klart. Det stämmer även med min ovanstående fördom om likheter med briard hehe :) Men det innebär ju samtidigt inte alls att de inte skulle vara lugna hemmavid eller mellan varven.. snarare kanske att de har svårare att fokusera sig på jobbet?

Upp till toppen
Annons: