Annons:
Etikettaktivering
Läst 1659 ggr
Cireea
2019-07-23 13:49

Aktivering till skadad hund

Nu har min valp haft den enorma oturen att ha dragit av ena ledbandet vid höger framtass i en lekolycka med vår andra hund. 😕 Veterinären har förhoppningen om att rädda rörligheten och att det ska läka själv och valpen går nu i skena och är rejält bandagerad.  Hon är beordrad att vila så mycket som möjligt och vi ska försöka hålla henne lugn, vilket emellanåt är lättare sagt än gjort. 

Hon är jätteduktig och är väldigt passiv största delen av dagarna, men ibland kommer frustrationen fram. Vi kör lite kommandoövningar då det inte kräver särskilt mycket rörelser från hennes sida och hon gillar att ligga och tugga på ben eller hårda leksaker.  

Dock söker vi lite andra saker att varva med så hon inte blir allt för uttråkad. Har ni några andra tips på bra aktivering för en valps som inte får hoppa och studsa som vanligt? Så lugna och stillsamma förslag som möjligt.


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Annons:
Hornslandet
2019-07-23 13:57
#1

Allt du kan tänka dig där valpen får använda nosen! Börja nöta markeringsövningar, nosework osv. Behöver ju inte placera dofterna så att valpen måste röra sig mycket!

Cireea
2019-07-23 14:02
#2

#1 Men oj, där sa du något 🤪Tack!
Hon som har en utmärkt nos skulle älska sånt, att jag inte ens tänkt på det.


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Hornslandet
2019-07-23 14:07
#3

#2 Ja när du ändå inte kan leka loss kanske det är toppenläge att verkligen nöta på såna här grunder som är grymt värda att ha sen!  Du kan även börja jobba på väldigt korta men väldig noggranna spår utomhus (med typ en bra godisbit var 10-20cm osv!). Också nått du kan få ut mycket av sen!

Cireea
2019-07-23 14:51
#4

#3 Har du några bra tips på hur man jobbar med markeringsövningar? 
Jag har inte gjort det själv förr så lite enkla tips på grunderna och hur man ska tänka vid inlärning vore guld. Alternativt om du har någon bra artikel eller liknande som jag kan använda. 😃


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Lona
2019-07-23 14:59
#5

Hur gammal är hon? Hur stor? (Går hon lätt att bära/ha i famnen?) Förutsatt att hon inte blir alldeles för uppstressad så är det ett guldläge för miljö- och passivitetsträning. Sätt er på lämpligt ställe med lagom svåra störningar och gör ingenting! En valp blir betydligt tröttare än en vuxen hund av att tex sitta och titta på folk i en park eller att åka buss (om hon går att lyfta på och av och ha i knät under resan). Jag bröt benet när min ridgeback var valp, visserligen var det ju jag som behövde vila och inte hon, men jag tog mig ner till vårt lokala torg och satt där på dagarna. Åk hem till en kompis om ni kan för en fika eller ta hem några vänner för att se en film eller nåt. Passiv aktivitet, så att säga. Nosarbete av olika slag som du redan fått tips om är också bra. Lycka till med er lilla tjej!


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Cireea
2019-07-23 15:25
#6

#5 Hon är 5,5 månader och väger cirka 14,5 kilo. 
Det går att bära/lyfta henne i kortare sträckor, sen blir det lite  för tungt 😃

Tack för det fina tipset Lona, vi har faktiskt varit bortresta sen i onsdags (dagen efter hon blev lindad) och då blev det mycket miljöträning och passivitetsträning. Det har gått bra och hon blev extremt trött av det, så det ska vi absolut fortsätta med. 👍


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Annons:
Maja2
2019-07-31 05:50
#7

Gå in på youtube och kolla på Rackarungarnas hundskola. Hon har spelat in många filmsnuttar man kan ha stor nytta av, bland annat markeringsträning

Hornslandet
2019-07-31 13:25
#8

#6 Perfekt ju! Passa på och träna miljö och nosövningar nu när ni inte kan springa loss =)

Sugar Mist
2019-07-31 21:52
#9

Min yngsta aussie bröt 4 tår som 10 veckors valp, och blev tvungen att opereras och gipsas i en månad eller så om jag minns rätt.

Vår räddningar var kongar infrusna med färskfoder/blötmat, det kunde hon underhålla sig med en bra stund och slickandet är oftast såpass monotont och lugnande att dom däckar medan dom håller på :)

-

Cireea
2019-07-31 22:13
#10

#9 Vilket tips! 👍 
Det måste jag testa!


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Upp till toppen
Annons: