Annons:
Etikettskaffa-hund
Läst 1191 ggr
Manar
7/23/19, 12:39 PM

Vara hundvakt

En av våra bekanta ska resa bort och har bett oss ta hand om hennes hund tre dagar. Hunden är en Amstaff och lydig och väluppfostrad så jag tackade ja med en gång. Nu när det börjar närma sig tiden hon ska komma hit så börjar jag dock bli lite fundersam. Jag känner inte hunden alls, vi har inte ens träffats utan jag har bara hört om henne från min bekant,  och jag har inte haft en egen hund på många år. Hunden kommer få med sig lite favoritleksaker, säng och mat så allt sådant är ordnat, men jag har är orolig för att det kan bli stressigt för henne att vara här på en ny plats med människor hon inte känner.
Är det någon som har några bra tips på hur jag ska göra för att se till att det blir så bra för henne som möjligt. och kanske lite aktiviteter som gör det troligt att hon ska trivas?

Annons:
Sindri
7/23/19, 1:27 PM
#1

Du måste definitivt se till att träffa hunden innan den skall bo hos dig. Lite oansvarigt av din bekant att inte se till det. Ni kanske inte alls går ihop. Du bör också höra och se hur din bekant kommunicerar med hunden, lära dig lite om vad den gillar och inte gillar.

Ambrose
7/23/19, 5:13 PM
#2

Bjud över ägaren och hunden på en fika. Då kan ni umgås lugnt i lägenheten någon timma medans vovven bekantar sig :)

//Ambrose

Följ gärna bloggen om min Rottweiler valp på www.rottie.blogg.se

Zadeira
7/23/19, 8:31 PM
#3

Bra om hunden får komma hem till dig först tillsammans med ägaren, sen kanske även lämnas ensam med dig ett par timmar nån gång innan bara så att ni ser att det funka överhuvudtaget. Det är sällan det verkligen skär sig, men det är bättre för alla parter om man förstå får bekanta sig lite. Om det är ett helt nytt område för hunden kanske ni tillsammans kan promenera du och ägaren i området så hunden lär känna miljön lite och i alla fall känner igen dofterna.

När hunden väl är hos dig så skulle jag tipsa om att inte tränga dig på. Låt hunden snusa runt, lägga sig där den vill, komma till dig när den självmant vill osv. Försök att inte "gulla" och locka och pocka på hela tiden, utan gör som du brukar och låt hunden bestämma hur pass mycket ni hänger ihop. Se till att det finns vatten och mat och rastas när det är dags, men pusha inte.

Jag har haft helt okänd hund två gånger, en gång var helt gudomlig med världens lättaste hund. Andra gången var precis motsatt och jag fick ett monster. Jag gjorde misstaget att pusha lite för nära och han högg inom den första kvarten sen ägaren åkt, sen ignorerade vi varandra totalt i en vecka, inte ens promenader ville han ta med mig. Inför framtiden har jag lärt mig att jag vill träffa hunden minst en gång innan jag tar den om ägaren ska på semester, gärna också en gång utan ägaren bara för att se hur hunden är. Nu är inte tre dagar hela världen som i ditt fall, så om hunden bara är snäll får ni säkert jättekul ihop. Annars går tre dagar att bita ihop.

Sunflower_
7/23/19, 11:47 PM
#4

Jag är ofta hundvakt och har väl kanske passat 15 helt okända hundar. Personligen ser jag inga problem med att inte lära känna hunden innan. Brukar oftast aldrig ha träffat hunden innan den kommer till mig. Ibland har någon ägare velat ses på en promenad innan men oftast ser jag hunden första gången som den lämnas. Kan man hundar och är säker på att man kan ”klara av” hunden så känns det inte som något större problem. Angående stress hos hund så upplever jag också att det är lugnt. Självklart är alla olika men de allra flesta hundar jag haft hos mig har varit trygga och lugna, lagt sig ner och sovit, sovit lugnt hela nätterna osv. Upplever mycket sällan att hundarna är stressade, lite nyfikna och går runt och kollar läget men lägger sig snabbt till ro ändå. Känner jag att en hund har svårt att komma till ro så brukar jag ta en promenad så man lär känna varandra lite. Någon hund blev lite olycklig precis när matte gick men blev snabbt lugn när jag distrahera henne med lite godis. Skulle väl tipsa om att alltid försöka hålla en lugn stämning inne och sen aktivitet ute. Inte massa gälla röster och gulligull som oftast gör hunden mer uppspelt. Så man inte skapar stress. Jag tycker det viktigaste är att ha fått tillräcklig information av ägaren innan. Angående aktivitet så frågar jag alltid ägaren om det, vissa aktiviteter kanske inte hundägaren vill att du gör. Annars skulle jag rekommendera lugna aktiviteter som långpromenader, kanske lite godissök, kontaktövningar etc.

Hornslandet
7/24/19, 1:03 AM
#5

#4 Men du har passat 15 okända hundar. TS har inte gjort det alls.

Det är bäst om ni träffas och umgås lite tillsammans först. Gå en promenad, sätt er och fika hemma osv så hunden och du får bekanta er.

Sunflower_
7/24/19, 1:12 AM
#6

#5 Jo exakt men som jag skrev, litar man på att man kan hundar och är säker på att man klarar av hunden så tror jag inte att det är några problem att man tidigare inte lärt känna hunden. Annat blir ju om man är osäker i det, då är det ju såklart väldigt nyttigt att träffa hunden innan så man får en känsla om det skulle funka. Tolkade det mest som att ts var orolig över att hunden skulle vara stressad och orolig på nytt ställe och det var väl mest det jag svarade på. Men absolut, finns det tid att träffa hunden så är väl det inget annat än positivt!

Annons:
Maja2
7/24/19, 5:29 AM
#7

Om ägaren känner sig trygg med att lämna sin hund hos dig trots att hunden inte träffat dig, så är det nog så att hunden är trygg i de situationerna. Ägarna brukar känna sin hund bäst. Mitt tips är att inte aktivera hunden överhuvudtaget, förutom promenader och möjligtvis något som ägaren rekommenderar. 3 dagar är en väldigt kort tid, och det viktigaste är tror jag, precis som #4 säger, att inte tränga sig på. Försök slappna av och njuta, Lycka till! :)

Honestyisdead
7/25/19, 10:26 PM
#8

Själv hade jag aldrig lovat att passa en hund jag aldrig träffat. Och skulle inte heller lämna bort min hund till någon den aldrig träffat.

Så mitt råd är att ni går ut på promenad så du får träffa den och känna in den.

Upp till toppen
Annons: