Annons:
Etikettträning-och-inlärning
Läst 1137 ggr
Cecilia.J.Johansson
2019-07-21 11:23

Astrid 9 mån vägrar kissa ute

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Astrid vägrar att göra sina behov utomhus. Hon är 9 månader nu och jag kan räkna på en hand alla gånger hon kissat ute, hon har aldrig bajsat ute heller. Vi kan vara ute i timmar utan att hon gör något, för att direkt sätta sig när hon kommer in. Astrid var en känslig och skygg sheltie när hon kom till mig 12 veckor gammal. Hon mådde bra och verkade glad men ändå väldigt osäker när vi var utomhus. Vi har tränat bort många rädslor och hon är idag jätteduktig. Det verkar som det var där det började, att hon kände sig tryggast hemma och därför inte gjorde ifrån sig ute. Men nu har den inlärningen satt sig och jag vet inte hur jag ska träna bort det om jag tex inte kan belöna när hon väl gör det ute-eftersom hon aldrig gör det ute!? Jag har försökt varva ner nära hemmet om vi varit ute för att hon ska känna sig trygg och samtidigt få tid på sig att inse att hon behöver tex kissa. Men utan resultat. Alla de gånger jag försökt ta ut henne när jag ser att hon är på väg att sätta sig inne slutar det alltid med att hon håller sig när vi väl kommer ut och sen kissar när vi kommer in igen. Jag blir aldrig arg när hon gör det innomhus. I början ignorerade jag det men numera säger jag alltid ordet kissa när jag kommer på henne kissa på hallgolvet. Har sedan försökt använda ordet utomhus men hon ignorerar mig totalt. Kisslappar att flytta runt hemma fungerar inte heller, dem tuggar hon sönder. Jag vet att det kan variera med valpar men behöver lite pepp, tips och råd.

@sheltieastrid

Annons:
hemul
2019-07-21 11:36
#1

Oj vad svårt. Och jobbigt för dig.

Det här är bara en idé, vet inte om det är rätt tänkt. Men om du skulle prova att vara ute så länge att hon måste kissa, för att komma över tröskeln liksom? Typ åk ut någonstans och sov en natt i tält. Eller ta med matsäck och en bok och parkera i en park hela dan, om det passar dig bättre. Förr eller senare måste hon väl kissa.

Alex&company
2019-07-21 11:39
#2

Tillbaka till absoluta grundnivå. Fäst kopplet i ditt bälte/byxor och ha henne vid den absolut hela tiden när hon inte är i en valphage. Så fort du ser minsta lilla tecken på att kissa/bajsa lyfter du upp henne och går ut. Gå till samma plats varje gång och ge henne tid. Händer inget går du in igen men har henne hela tiden kopplad till dig och upprepa proceduren vid minsta tecken på kiss/bajs.

Lussan20
2019-07-21 11:45
#3

Ta med vatten ut och stanna ute länge, ge beröm med en liten godbit och många glada tillrop då hon lyckas ute. Tänk inte själv på att hon ska kissa då ni är ute, blir det så blir det. Energier överförs lätt. Ha koppel på inne och stick ut då tecken ges eller ofta ändå. Fint att du inte bannar henne för hon styr inte blåsan utan det är mentalt! Lycka till Mvh/WL🌺

Isalel
2019-07-21 14:21
#4

Är hon känslig för olika underlag? Har ni egen tomt eller bor ni i lägenhet? Tänker om hon är så pass känslig och otrygg utomhus kanske att det går att skapa en trygg plats ute? När vår valp var väldigt liten hade vi en väldigt liten valphage där hon alltid gick och kissa, men det var ju alltid på samma ställe - ganska skyddad plats som jag tror hon var väldigt trygg med?

Lussan20
2019-07-21 15:09
#5

jag hade en omplacering med en del problem, bla hade hon bara gjort ifrån sig på sten och asfalt mitt i city. Hon var 10 månader då jag tog henne. Man fick springa till första grönplätt så hon inte hann stanna och kissa på gatan. Det tog lite tid men då det väl löste sig fick hon aldrig återfall. Ofta gillar de att hund av motsatt kön gjort sitt på ett ställe sök upp i lugn takt ett ställe där dofterna lockar. Gå sakta omkring där, ge vatten och låt det ta sin tid tills  det lyckas. Sedan gå till samma plätt och beröm henne mycket då det lyckas. tror hon finner sin egen speciella plats till slut. Min 13 år gamla tik har en plats där hon gärna bajsar, platser hon kissar på är mycket använda av andra hundar. Sällan hon vill på doftsvaga platser…Lycka till önskar WL🌺

Elsis matte
2019-07-21 21:38
#6

Vi hade samma problem med vår sheltie, hon var till synes glad och orädd ute men det tog tid, framförallt att bajsa ute satt långt inne. Och när hon väl gjorde det ute var det bara på en viss plats i början. Har du testat att torka/plocka upp efter henne inne och sedan ta med det ut. Hitta någon lugn plats nära hemmet och gräv ner lite skit eller kisspapper. Om det redan luktar av henne så blir tröskeln mindre. Begränsa hennes möjlighet att göra ifrån sig inne, och gå ut ofta, samma ställe varje gång.

Annons:
frijoh
2019-07-22 07:37
#7

Jag hade gått ut och suttit ute med hunden tills den började göra ifrån sig ute på en plats där det var lugnt och ha med mig något form av skydd (tex en canvasbur) att vila i och sen bara vänta ut tills hunden började göra ifrån sig ute.

Hornslandet
2019-07-23 14:04
#8

Visst är det svårt då en hund (även 9mån) ändå kan hålla sig rätt länge.. Jag hade dock som andra också försökt se till att hunden drack och åt relativt ordentligt för att sedan ge mig ut och stanna ute så länge att den liksom måste till slut, för att komma över den tröskeln. Hundar blir ju ofta ganska vana vid sina "favoritplatser" att göra sina behov. Hon har tydligen fått in i skallen att den platsen är inne, och hon får ju alltid den chansen..

Cecilia.J.Johansson
2019-07-25 10:52
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#9

Tack för alla tips! Massa bra. Ska absolut koppla henne till mig när vi är innomhus, även det där med att gräva ner något utomhus var en idé jag ska testa. Att stanna utomhus tills hon måste göra av sig är knepigt för hon kan hålla sig en hel dag stackarn, så det får bli tältning isf!:) Jag bor i lägenhet med inhägnad uteplats, där ute har jag stått många kalla vinterdagar med vattenflaskor som jag hällt ut eller skakat för att hon ska komma på att hon är kissenödig, utan resultat. Men det ska gå, så vi fortsätter kämpa med lite nya tips och idéer! Tack

@sheltieastrid

Lussan20
2019-07-25 11:48
#10

Kanske dessutom ta med något hon kissat på redan…Men en så ursöt hund du har…Lycka till.🌺

Upp till toppen
Annons: