Annons:
Etikettlydnad
Läst 884 ggr
Sugar Mist
7/18/19, 11:03 PM

Startklass Apport

Jag hatar startklass-apporten med en brinnande passion och jag blir verkligen inte klok på den. 

Salt har haft en tendens att tjuvstarta i moment där hon lämnas, så vi har tränat väldigt mycket på stadga, vilket gör att hon numer inte rör sig ur fläcken när jag lämnat henne, och ber jag henne ta apporten så måste jag ofta säga "Ta den" 2ggr och då smyger hon nästan upp och greppar den försiktigt, stannar, tänker/väntar på nytt kommando och smyger in i fotposition. 
Jag blir inte helt klok, för hon är överlag en väldigt högtempad tik som tycker springa fort är gaaalet roligt. 

Jag har testat att öka avstånd(till den delen att hon är på ena sidan plan, jag på andra, apporten någonstans mellan) och då travar/galopperar hon långsamt in med den, men måste ändå få någon typ av bekräftelse när hon väl tagit apporten. 
Det är fruktansvärt frustrerande, och de gånger hon fått upp farten har hon även börjat tjuva, har haft satt om henne har hon börjat smyga igen. 

Jag har även tagit upp med instruktör och testat dennes metoder, men det blir samma där, så fort farten kommer upp så kommer även tjuvstarterna, och tjuvstartar hon inte så smyger hon. 

Är det någon som har haft något liknande problem och som vill dela med sig? 
Hon är en väldigt mjuk tik, kanske bör nämnas. 

Edit: Kanske ska nämnas att på grund av att röven är klistrad i backen på henne så har även tempot i inkallning minskat.. 😟

-

Annons:
Elsis matte
7/19/19, 9:18 AM
#1

Hur har du tränat stadga? Jag skulle jobba med explosiv stadga i fartmomenten, dvs att hunden lär sig att bjuda på spänd stillhet för att få klartecken att explodera. Börja med att reta henne med kamptrasa/boll, håll den utom räckhåll och så fort hon sätter sig så kasta och ge klartecken att ge sig efter. Bygg sakta upp att du kan reta henne medan hon sitter. Håll träningen lättsam och busig, även om du håller på kriteriet att hon ska vara stilla tills hon får klartecken. Jag skulle inte träna momentet som helhet innan du får ordning på balansen mellan stadga och fart. Undvik att upprepa kommandot eller att ge bekräftelse, det blir lätt hunden beroende av och att du behöver göra det tyder på att grunderna för momentet inte är klara.

Sugar Mist
7/21/19, 9:36 PM
#2

#1 Tack för din input! 

Jag löste problemet genom att ge henne ett frikommando, för hon kopplar ihop att hon ska ta apporten så fort hon ser att jag håller i den, så har ändrat kommandot från "Ta den" till "Varsågod" och jag började nästan grina på träningen ikväll för att hon sprang och tog den utan att tveka en enda gång..

-

Upp till toppen
Annons: