Annons:
Etikettraser
Läst 1927 ggr
flocken
7/17/19, 7:56 AM

Byta ras helt

Är det någon här som bytt ras helt? Inga likheter alls mot vad ni haft innan? En ras ni n aldrig trodde skulle köpa? Hur gick det för er?

…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes

Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering

Annons:
Majken!
7/17/19, 11:06 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Absolut, jag sa under flera år att det sista som skulle komma in i mitt hem är en schäfer. Jag hade då haft pudel, JRT och en rottweiler och började få smak för att tävla och för bruksgrenar. Men vips köpte jag en schäfer lite på impuls och nu har jag min tredje schäfervalp, har svårt att se att någon annan ras skulle passa mig lika bra som just schäfern.

Milkshake
7/17/19, 11:10 PM
#2

Kanske inte väldigt olika raser, men jag gick från bruksblandras till en ras jag aldrig varit särskilt förtjust i, labbe. Showlabbe dessutom. Jag är uppvuxen med brukshundar men blandrasen jag hade var väldigt jobbig och hade en del problem pga köksavel, så när jag efter en lång paus från hundlivet var redo för nästa hund var jag inte ett dugg sugen på att ha en krävande ras igen. Min partner hade dessutom noll erfarenhet av hund så  efter mycket bollande fram och tillbaka så blev det en labrador. 

Labben är utan tvekan den enklaste hund jag haft - otroligt lättlärd, lugn,  alltid glad och arbetsvillig. Ångrar inte valet en sekund.

flocken
7/17/19, 11:30 PM
#3

Vad roligt att höra. Vi lade handpenning på en bc/aussie valp idag. Vi har bara haft stora +50kg hundar innan av mastiff typ. Men eftersom vi kommer få låta vår hund vi har nu få somna in pga skadade bakben så bestämde vi oss att byta typ, modell o storlek på hund. Vi är aktiva o tror att dessa stora hundar inte fixar vårt liv i längden. Trots att de är grymt vältränade. Så nu kommer det bli en liten parvel hit om 4 v

…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes

Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering

Chinesecrestedlover
7/18/19, 12:46 AM
#4

Njae…det har jag väl inte precis…men jag gick från att ha en "alien" till att ha hundar😉 Min första hund Cain (Chinese Crested) var nämligen så långt ifrån en vanlig/normal hund som man kan komma, han var komplett galen på riktigt (han hade aggressionsproblem, kunde attackera utan anledning, oftast mot ansiktet) och var extremt svårtränad (han hade inlärningssvårigheter, tog tre år att få honom att nästan förstå vad  som menas med "sitt" och då tränade jag i det närmaste dagligen och med klicker…jag gav upp tillslut, vem behöver sitta på kommando, haha😃).  

Mina nuvarande hundar är blandraser med Chinese Crested så det är ju nästan samma ras (i alla fall samma hundtyp)…men de är som hundar "ska vara" och jag kan använda mig av den kunskap jag fått från utbildningar och kurser när jag tränar och umgås med de (med Cain var det helt enkelt så att man fick lära sig hur han fungerade, att tänka att han var en hund fungerade inte🤪). 

Mina nuvarande hundar lärde sig sitta på kommando (med samma metoder som jag använde på Cain) inom kanske 10 -30 sekunder eller nåt (näe men allvarligt det kanske tog några minuter vid ett träningspass), haha…lite skillnad där 😂.

Min tokstolle , Cain <3

Cain var inte normal alls, men jag saknar honom ändå varje dag (avlivad 2016 p.g.a. sjukdom). Han lämnade ett stort (galet) avtryck i mitt hjärta❤️.  

Såhär kan en farlig, galen alien se ut :-)

Isalel
7/18/19, 12:24 PM
#5

Jag växte upp med cavalier king Charles, följt av jaktlabb - men när vi skulle skaffa vår egna första hund satt vi och surfa runt på egenskaper på SKKs rasbeskrivningar och tyckte att en terrier Brasileiro passade bra in på vad vi önskade av en hund. Sagt å gjort så skaffade vi en sån och till en början så var det faktiskt ett väldigt jobbigt skifte, från att ha haft raser med mycket högre naturlig följsamhet och allmänt okomplicerade till att ha en hund som är otroligt reaktiv och spänd som en fiolsträng när vi är ute på aktiviteter. Jag hade helt andra förväntningar på henne än vad hon kunde leva upp till. Väldigt ovant också att ha en hund som inte njuter av apportering, saknar det som aktiveringsform :) Jag älskar min hund obegränsat, men en ”perfect match” är vi inte. Vi har lärt oss mycket av varandra men ska jag ha fler hundar i framtiden kommer jag nog inte välja en lila alert hund - för det är väldigt mycket jobb med att försöka dämpa hennes iver när vi är ute eller i nya miljöer. Men det kan ju också ha att göra med personlighet, träffat andra brassar med betydligt lugnare sinne 😊

Namiko
7/18/19, 8:52 PM
#6

Jag växte upp med golden och bichon frisé, skaffade sen en podengo português pequeñomix. Jag trodde att bichon var den perfekta rasen för mig men podengon var en fullträff. Visst, han är inte renrasig, men av allt jag läst om podengos så beter han sig precis som en.

Skaffade sen även en dvärgpinscher men där blev det en total miss. Tror att det var delvis på grund av mitt rasval men även dålig personkemi mellan mig och hunden.

Tell someone you love them today, because life is short. But yell it at them in German, because life is also terrifying and confusing.

Annons:
Upp till toppen
Annons: