Annons:
Etikettträning-och-inlärning
Läst 1908 ggr
Skivling
2019-07-16 15:02

Kommandon/tecken

Första hunden här, och skulle behöva lite inspiration om hur andra tänker och gör kring detta. Vi har väl milt sagt lite kommandokaos, höjdpunkten var när jag nöjd lärt in ett tecken för hoppålek, och inte kom på att det i stort sett var samma som för hit.. ja hunden fattade ju som tur var men lite smidigare kanske man kan vara. 1. Hur har du valt vilka tecken eller ord du använder? Spontant eller genomtönkt? 2. Har några av dem ändrat betydelse eller försvunnit, eller fått byta ord för att det blivit förvirring? 3. Ni som hunnit med fler än en hund, hur har ni ändrat hur ni lärt in k/ tecken för nästkommande hund/ar? Samt vilka ni lärt in? 4. Ni som tävlar, har ni några tricks, typ "när vi har det halsbandet får inte kopplet bli spänt" eller är ni lika noga jämt? 5. Hur många och vilka kommandon anser du är minimum för en hund att kunna? 6. Hur ofta tränar ni för att hålla alla kommandon aktiva? 7. Ge gärna exempel på ord och tecken ni använder. Fot och jaktfot t ex. Supertack ni som hållt er vakna såhär långt!

Annons:
Sugar Mist
2019-07-16 15:10
#1

Gud, jag är väldigt pratglad med mina hundar men vi har väl lite "bestämda" kommandon. 
"Fri"/"hopp och lek"/"Spring" är väl lite utav ett "Nu är vi färdiga, spring vart du vill, gör vad du vill, inget arbete nu"
1. Väldigt spontant. 
2. Har bytt ord när det blivit förvirring, brukar inte vara så svårt. 
3. Mja, alltså, man lär ju sig med varje hund och hittar olika tänk, just nu går det nog på automatik för mig.
4. Nja, på apellplan håller man sig till matte och arbetar, man strosar inte runt och nosar överallt, är det sele och lina på i skogen spårar vi, ställer man upp vid en stig och har tjänstetecknet på ska man springa jättefort, ställs man upp riktad in mot skogen med tjänstetecknet på och blir hållen i halsen så ska man leta föremål. 
5. Ingen aning, baskommandon som hit, sitt, ligg, varsågod, nej och stanna är väl minimum.
6. Vi använder ju det mesta i vardagen så det blir ju lite så att vi "tränar" det varje dag. 
7. "Fot" när hunden ska gå tävlingsfot, "Här" när hunden ska gå intill utan andra krav än att man går hyfsat nära utan att nosa överallt, exempelvis i transporter mellan moment, oftast säger jag "här" och klappar på benet så att det blir extra tydligt.

-

Skivling
2019-07-16 20:44
#2

Tack för svaret! Åh, det låter så enkelt som du beskriver det! Lite frågor om det går bra? Har du något "start" kommando? Har du något tips på hur man går från situationsbaserad kunskap till allmän, eller ökar på svårigheten med störningar? Det blir lite så att vi kan vissa saker bara i en viss situation, eller att vi kör samma övningar och inte utvecklas..eller att jag säger sitt och så lägger sig hunden om det är på en sten t ex.

Sugar Mist
2019-07-16 20:58
#3

#2 Hur menar du med startkommando? 
Lägger sig hunden när du ber den sätta sig i något nytt sammanhang, som en sten som du ger exempel på, så har du ställt för höga krav och/eller inte lärt in kommandot tydligt nog. 
Det händer lätt när man påbörjar inlärning av flera kommandon direkt, till exempel ligg/sitt samtidigt så hunden inte hinner sortera och smälta inlärningarna. 
Då får man backa och träna in ett av kommandona tills det sitter, och sen börja med nästa kommando. 
Sedan är det repetition, repetition, repetition som gäller för att kommandona verkligen ska sitta. 

Sedan brukar det gå lättare allt eftersom att hundarna växer och mognar, drar en slutsats av att din hund inte är så gammal och det är okej då- det pågår myyycket i huvudet på dom med hormoner och det är inte alltid lätt då. 
Min yngling är precis två och det är först nu som hon börjar sortera lättare kring ord och vad som förväntas av henne när jag ber henne göra olika saker.

-

Jojaton
2019-07-16 21:03
#4

1. I vardagen kommer ordval för kommandona väldigt spontant, i agilityn är det lite mer genomtänkt, samtidigt som det måste "ligga bra i munnen".
2. Jaa, bland annat snurra på marken har bytt ord till samma som jag har för höger resp vänstersväng i agility, något inkallningsord har också tjatats ut och blivit mer "rör dig hitåt" istället för "kom hit NU"
3. Har min första hund just nu, har lite tankar om hur jag vill göra med nästa men inget som jag kan svara för nu. 
4. Nope, hela agilitysituationen räcker som tecken för vad vi ska göra. 
5. Det beror ju på vad hunden har för syfte! För en vanlig sällskapshund räcker väl något slags inkallningskommando, stanna, nej och varsågod uberbasic. Jag behöver betydligt fler i agilityn :) 
6. Alltså, har inte riktigt upplevt att vardagskommandona inte tränas på tillräckligt, om något att det inte är tillräckligt kvalitativ träning. Men det är inte riktigt något jag aktivt tänker på att jag behöver träna, längre. 
7. Har inget riktigt fotgående inlärt, han håller sig självmant rätt nära och försvinner sällan på äventyr längre bort än en typ 5m radie, men förstår inte riktigt vad du söker efter?

Johanna - Instagram

Changrila
2019-07-17 06:26
#5

1. Det varierar. De flesta kommandon är spontana, men ju viktigare saker det handlar om desto mer noga har jag varit att välja något väl fungerande. Jag är tex inte noga med vad jag väljer till något roligt trick som jag är med inkallningssignal.

2.  Yep! Förut filmade jag när jag tränade tricks, upptäckte att två av dem hade kommandon som jag uttalade extremt lika och det ena hade hunden svårt att lära sig också. Jag bytte kommando på det nyaste tricket och då gick det plötsligt lättare för hunden att lära sig det också.

3. Oj. Jag har lärt in så mycket att jag inte kan räkna upp allt. Men jag anpassar inlärningen efter varje hund. Grunden är att jag shejpar in olika moment, men vilka saker det blir, i vilken ordning och hur vägen till målet blir, det varierar efter hundens personlighet. Jag märker under tiden vi håller på vad som fungerar och inte. Vi testar oss fram.

4. Inga sådana tricks alls, förutom när vi tävlar sådant som kräver specifik utrustning då.

5. Så länge hunden kan inkallning eller stoppkommando så är jag nöjd.  Sedan finns det ju massor av småtricks som förenklar vardagen, men vad det är varierar också utifrån hundens personlighet och livssituationen.

6. Hur ofta tränar ni för att hålla alla kommandon aktiva?
Beror på vad det handlar om. Jag märker på hundarna om de börjar tappa något och tränar då lite oftare. Inkallning tränas dock varje dag.

7. Ge gärna exempel på ord och tecken ni använder. Fot och jaktfot t ex.
Jag varierar visslingar, fingerknäppningar, ord och rena handtecken. Mer specifikt än så blir svårt att svara på nu :p

---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm

Skivling
2019-07-20 15:04
#6

Tack för era svar! Intressant att höra hur ni gör. Hunden är två, och det känns som att vi får börja om lite på vissa eller många saker, som satt perfekt när han var yngre. Även så behöver vi träna lite men ofta, hade lite känslan att "det där kan han ju" men hoppsan. Tanken med frågan om fot/jaktfot var att få lite tips vilket jag fick av SugarMist, men även att reda upp skillnaden för mig själv tror jag. Själva känslan, på något sätt. Kort sagt så blir det till att fundera och analysera och testa nytt, och skönt att det går att byta ord/ tecken om det blir knas! Hit blev t ex " full galopp med paus på första roliga doft", så nu kör vi hantarget istället vilket fungerar jättebra. Tack hörni att ni delat med er!

Annons:
Upp till toppen
Annons: