Annons:
Etikettövrigt
Läst 1575 ggr
Alex&company
2019-07-15 21:36

"Låt dem hälsa!" Dra åt fanders....

Jag blir helt galen! Idag hade jag och hunden ett superbra träningspass men så på vägen hem hör jag plötsligt hör någon ropa bakom mig och så bam har vi en valp på oss större än min hund som hoppar och är på min. Tjugo meter bort sitter ett medelålders par och ropar medan jag försöker mota bort deras hund. Jag ropar åt dem att hämta sin hund, de ignorerar mig och fortsätter ropa. Jag blir riktigt förbannad och ryter åt dem att detta är inte okej och att de får hämta sin hund. 

Surt kommer kvinnan fram och säger den mening jag hatar mest i svenska språket "Men låt dem hälsa!"
Jag (riktigt sur nu) säger att jag vill inte det och att hon får ta sin hund. Hon säger att det är bara en valp, jag säger (för att poängtera hur dumt det är) att jaha, min är ett år. Denna stjärna kontrar med att hennes är tre månader som att hundens ringa ålder skulle ursäkta att hon själv inte tar ansvar för sin hund. Hon upprepar därefter flera gånger att jag ska ta det lugnt och jag säger åt henne att inte ha hunden lös, framförallt inte i skogen som de uppenbart kom ifrån. 

Jag är så arg att jag skakar, jag kan inte hantera dessa imbecilla jävlar mer, jag strejkar! Vad är det med dessa hundägare och att ha absolut noll vett i skallen?!

Annons:
Calcifer
2019-07-15 21:42
#1

Var ute med en amstaff tidigare i veckan, som gick som en dröm i kopplet. Såg två personer med varsin hund, varav en var lös. Jag sa åt hunden jag hade att sitta, och hade total kontakt med henne hela tiden. Så kommer den lösa hunden farande som en raket vilket såklart gjorde hunden jag hade glad och sprallig även om hon var duktig nog att fortsätta sitta.

Sen när de kopplat hunden går jag åt sidan med amstaffen så de kan passera på lite avstånd. Så säger tanten som hade sin hund kopplad med en riktigt ful attityd "amstaff, eller?!" och jag nickar. Då kollar hon på sin vän och säger sen menande "aha, från **** djurhem såklart" och jag snäste ifrån med ett "NEJ".

Alltså, vafan, hunden jag hade betedde sig lugnt och coolt hela tiden och drog inte eller nåt men tydligen för att det var en amstaff som reagerade med lite glädje för att en annan hund kommer flygande så måste det vara en hund från ett djurhem som det är noll pli på eller?!

Fuck off, vissa hundägare alltså…


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

JoannaLi
2019-07-15 21:43
#2

Alltså helt jävla sjukt att man inte kan ha någon respekt för sin egen hund och dess säkerhet, om inte något annat. (valpägaren och dess likar)

Alex&company
2019-07-15 21:58
#3

#1 Men ursäkta?! Så inte nog med att tanten inte har koll, hon försöker antyda att det är något 'fel' på din uppenbart vältränade hund pga bullhundsblandning? Helt fantastiskt hur folk kan få för sig att förolämpa en när de borde be tusen gånger om ursäkt.

#2 Det var dessutom två bilvägar i närheten. Som tur är flyttar jag snart härifrån då området svämmar över av medelålders par som skaffar designerhundar (gärna doodles för 30.000…) som första hund och sen helt saknar allt vad ägaransvar heter. Det kanske inte är ett dugg bättre på andra ställen men jag hoppas…

Sugar Mist
2019-07-15 22:33
#4

Jag brukar säga att mina hundar har rävskabb, då brukar folk plocka sina dogs rätt fort.

Man kanske inte ska behöva ljuga men folk brukar tänka lite extra efter att "Aha, alla hundar kanske inte är friska"

-

Alex&company
2019-07-15 22:45
#5

#4 Får väl köra på det, alternativt kennelhosta. Vilket min hund faktiskt fick en gång efter att en tant haft sin sjuka hund lös och lät den rusa fram till min när han var valp :)

-Aida-
2019-07-15 23:21
#6

Typ alla där jag bor är uppenbara idioter som inte tar ansvar för sina hundar eller att fixa brister. En gubbe cyklade med sin schäfer och plingade inte ens eller sa nåt när de kom upp bakifrån och bara susade förbi när jag va på väg över på hans sida av trotoaren, min hund höll på att bli påkörd… IQ'n känns väldigt låg bland hundägare där jag bor…

Annons:
Calcifer
2019-07-16 00:47
#7

#3 Nu var det inte min hund utan en jag promenerar med, men ja alltså, det var inte ens hon med lös hund som kom med kommentarer. Det är det som är så mystiskt. Hon hade sin hund korrekt kopplad men ska ändå komma med syrliga kommentarer som om "min" hund måste vara någon slags best från ett shelter?!


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

monstermash
2019-07-16 16:38
#8

Det där är så respektlöst.

Har vid två tillfällen sagt till samma kvinna att våra hundar inte får hälsa, och båda gångerna har hon släppt fram sin hund så den är två steg ifrån min, och börjat tjata om att jag borde köpa en antidragsele till min valp.. 🤦‍♂️

Chinesecrestedlover
2019-07-18 00:27
#9

Det har hänt mig otaliga gånger att folk släpper fram sina hundar/har noll koll på sina hundar så att de kommer fram/blir sura för att jag inte vill låta mina hundar hälsa…men av någon anledning mest då jag hade förra hunden, Cain (Chinese Crested, avlivad 2016 p.g.a. sjukdom). 

Cain var extremt osäker (när jag säger extremt menar jag på nivån att han under flera år fick antidepressiva tabletter mot sin ångest för att klara en lugn vardag) och dessutom kunde han reagera aggressivt p.g.a. sin osäkerhet och han hatade verkligen hundar som inte respekterade hans "kroppszon" (personliga utrymme). Han var med andra ord precis den typ av hund som man absolut inte ska släppa fram sin hund till…suck… Jag vet inte hur många gånger jag behövde hålla 1, 2 eller t.o.m. 3 lösa hundar borta från min lilla rädda Cain (som jag alltid såg till att ha bakom mig, för att skydda både honom och de hundar som kom fram). 

Vid ett tillfälle kom en pytteliten Chihuahua farande i 180 och jag motade in Cain bakom mig som alltid  och höll den i från mig (eller om det var två vavvor, kommer inte ihåg exakt). Denna gång till skillnad från de flesta andra gånger var Cain betydligt större än hunden som kom fram (Cain vägde ca 5,5-5,6 kg) = mer fara för den hunden än Cain. Ägarna ropade "hen är snäll" och jag kände hur jag bara ville vråla rätt ut…men jag höll den bara ifrån Cain tills de tog hand om sin hund. Min hund var för i h…vete allt annat än snäll (han bet mig vid ett flertal tillfällen, siktade på ansiktet och ofta utan anledning vad jag och andra hundkunniga kunde utläsa; misstänker att han hade så kallat "rage syndrom" och dessutom var han alltså osäker med tendens till aggression p.g.a. det) men det fattar folk inte av någon anledning. Bara för att din hund kanske är snäll och älskar alla andra hundar så betyder det inte att min hund är likadan! 

Vid ett annat tillfälle mötte vi (Cain och jag…igen) en äldre dam med en liten hund. Cain visade tydligt att han hade noll intresse för den andra hunden. Han gick i en väldigt tydlig båge för att undvika den andra hunden…men hon släppte ändå fram sin hund mot honom och SEN frågade hon om de kunde hälsa (när hennes hund i stort sätt var framme vid Cain)…suck! 

När Cain var valp/unghund så höll jag på och tränade honom i att inte springa fram till alla (han ville då fram även till uttalat hundaggressiva hundar så…det var rätt livsviktig träning). En kvinna ville släppa fram sin hund/låta de hälsa och jag sa vänligt "Nej, vi tränar på att inte hälsa på alla" då blev hon tvärsur och skällde ut mig!?  Hon fick det att låta som att jag inte skulle ha min hund ute om han var "hundaggressiv"? Som att det skulle vara någon slags korrelation mellan att inte vilja låta hunden hälsa på alla och att hunden då måste vara aggressiv och inte borde få vara ute i samhället.!? Senare i livet lärde han sig dock tyvärr att han inte ville ha någon hund nära, tack vare hundar som "flög på honom" och skrämde honom = år av att träna bort utfall p.g.a. hans osäkerhet och rädsla för andra hundar. 

På senare år har jag inte haft samma problem dock…visserligen har jag flyttat så folk här kanske har mer vett eller också har jag bara haft mer tur här. Nu har jag ju två ännu mindre hundar (2 kg och 4 kg) så det vore ju förövrigt väldigt "trevligt" om jag skulle behöva stå och mota bort andras hundar och samtidigt hålla undan mina så de inte skadas eller så…not!

/Chinesecrestedlover

zakkris
2019-07-18 12:01
#10

Förstår dig helt!

Jag har en hund som är så sjukt osäker och stressad i sina signaler. Hon är riktigt dålig på att läsa andra hundars signaler och dållig på att visa signaler. 

Ingen hund får komma i närheten av henne, hon hugger direkt, vilket kommer göra min hund blir den onda. Kan ju inte direkt säga den historian varje gång jag träffar en hund på stan. 

Jag tränar min hund så ofta jag kan, men idag blir det svårt eftersom många inte bryr sig om att hålla sina hundar på sin sida.

Lev livet i ett rosa glittrande unicorn moln

Upp till toppen
Annons: