Annons:
Etiketthälsa
Läst 390 ggr
T14
7/15/19, 9:29 PM

Biopsi eller ej?

Min hund på 1,5 år har mer eller mindre haft problem med magen sedan vi skaffade honom som valp. Med tiden har symptomen blivit allt fler. Från att enbart ha varit kräkningar och stundvis diarre, så har han nu även problem med hud, öron och tassar. Illamående har även blivit värre.  Fåtal gånger har det varit blodblandade kräkningar. 

Från veterinärutredning har konstaterats att han har svullna körtlar inuti buken, förtjockning på gallblåsan, förhöjt ALT och högt värde på folsyra. Allergifoder har testats utan framsteg. Vi har även kollat att bukspottkörteln fungerar som den skall, och vi har gjort avföringsprov vilket inte visade något. 

Nu står jag i valet att antingen öppna upp buken på honom för att ta biopsier på lever, tarm och de svullna körtlarna, eller att sätta in kortisonbehandling utan vidare utredning.  Vad ska jag göra? Drar mig för riskerna med ett så stort ingrepp, samt är orolig för om kostnaderna kan bli stora. Vill samtidigt inte sätta in kortison utan att veta vad som är grunden till alla problem. 

Hur hade ni gjort?

Annons:
Upp till toppen
Annons: