Annons:
Etikettövrigt
Läst 1127 ggr
Hornslandet
2019-07-09 23:17

Hund i bil

Hur tänker ni? Fick precis ett reklammail från firstvet med länk till:
https://firstvet.com/sv/artiklar/vaermeslag

"Lämna aldrig din hund i bilen på sommaren, inte ens i skuggan med öppna fönster!"

Detta tror jag många av oss inte lyder. Särskilt de som tränar olika saker där man kör en hund i taget. Personligen har jag då bilen i skuggan, plus silverduk, alla fönster öppna/dörrar öppna och bakluckan öppen. Sen har man ju koll, Men jag ser inte riktigt vad faran är om bilen står i skugga och det är full ventilering?

Som generellt råd tycker jag det är rätt förstås. Så många tänker alldeles för lite på risker med olika saker i vardagen.

"Om du måste lämna hunden, exempelvis utanför en butik, bind hunden i skuggan med tillgång till vatten eller åk hem och lämna hunden inomhus. "

Det förstnämnda känns inte som ett jättebra råd. Personligen tycker jag det känns bättre att lämna hunden i en ventilerad bil i skuggan än att binda den i skuggan utanför en butik.

Annons:
anonympajas
2019-07-09 23:21
#1

Skulle aldrig lämna våra hundar i en bil på sommaren, oavsett om den står i skugga eller ej. En bil blir fort varm. Ska vi tillexempel handla efter att ha varit hos mormor får någon stanna ute med hunden, antingen sitta vid buren i bilen med öppen baklucka eller gå en sväng. Skulle anse att det är bättre att sätta fast hunden utanför vid kanske ett träd än sitta i bilen vid varmt väder, frisk luft och blir inte kvavt som det kan bli k varma bilar 😁😁😁😁

hemul
2019-07-10 03:24
#2

Har haft hund i bil mycket. Har man lite vett i huvudet ser jag inget problem med det. Självklart lämnar man inte en hund i en bil och försvinner så länge att skugga kan hinna förvandlas till solsken eller om det är extrem värme som förra sommaren - då hjälper det inte om bilen står i skuggan. Men typ in och handla eller när man har uppsikt om temperaturen är OK.

Ett problem kan faktiskt vara att detta fått så stor uppmärksamhet senaste åren att en del människor blir upprörda bara de ser en hund i en bil. Har själv varit med om när folk ville krossar rutan slash ringa polisen när en kompis hund satt själv i en husbil parkerad i skuggan i typ 20 graders värme. De hade redan börjat leta tillhyggen när jag råkade komma förbi och kunde avstyra det hela genom att ringa ägaren.

Takluckan stod öppen och hunden kunde lätt gå dit och svalka sig. Till saken hör att hunden är vaktig och lättstressad. När folk trängdes kring bilen, började knacka på rutorna, känna på dörrarna o.s.v. så gick han upp i varv och började skälla alternativt stresslicka på fönstren, vilket tolkades som att han var uttorkad och höll på att törsta ihjäl. I verkligheten hade han en stor skål med vatten. Han gillar att vara i bilen. Han gillar inte att bli trängd.

JoannaLi
2019-07-10 07:45
#3

Jag lämnade honom senast igår, i skuggan, tre fönster nedrullade litegrann, inte ens hela vägen. 

Lika svalt i bilen som utanför. Common sense så löser man det mesta. Givetvis finns det idioter som lämnar hunden i bilen i solen med alla rutor upprullade i timtal, men de är för mig så pass få att man inte behöver överdriva till den milda grad att "man aldrig får lämna bilen på sommaren", för det är så vi får alla dessa hjälte-fönsterkrossare som krossar rutor för att det finns en hundbur i bagaget, oavsett temperatur eller om det ens finns en hund därinne.

oh-la
2019-07-10 09:36
#4

Jag lämnar aldrig hunden i bilen från vår till höst om det är soligt. Är det svalt och mulet får hon följa med, Annas är hon alltid hemma när vi åker iväg. Är hon med stannar alltid någon i bilen med ac på.

Majken!
2019-07-10 09:38
#5

Det är en verklighetsfrånvänd information. Passar alla som inte aktivt jobbar med sina hundar, vi som gör det gör på ett annat sätt. Man blir expert på att skapa drag, se till vart solen skiner ifrån, leta skugga osv osv. Jag tränar hund när det är 30 grader varmt, hon har det svalare i bilen än på träningsplanen sådana dagar.

Therese
2019-07-10 10:52
#6

Jag har lämnat i bil i parkeringshus, där det inte blir varmt. För säkerhets skull hade jag kyldyna och vattenskål samt skrev en lapp och satte på rutan, naturligtvis nervevade rutor. Livrädd att någon ska slå sönder rutan.  Kan även låta honom sitta i bilen på vanlig parkering en kort stund, för att typ springa in och köpa mjölk, då bara om jag hittar en skuggplats.

Men hellre bil än utanför butik, men naturligtvis helst hemma.

Annons:
Elsis matte
2019-07-10 11:47
#7

Jag kan tycka att det blir väl mycket panik om detta. Med skugga och ordentligt öppna fönster + baklucka blir det inte alls hett. Självklart måste man ha koll och inte lämna oövervakat längre stunder.

taxarärbäst
2019-07-10 12:05
#8

skulle ALDRIG lämna min hund i bilen på sommaren. Går jag in i en butik så bär jag honom så ingen olycka ska hända (och hoppas att ingen allergiker är där)

hemul
2019-07-10 14:17
#9

I matbutiker också?

Men en del av er har ju gått på myten att det är livsfarligt med hund i stillastående bil. Det är massor som är farligt - om man hanterar det fel. T.ex. spisar. Om man inte stänger av plattorna.

Min Berner sov ofta i bilen på sommaren (hela natten alltså) när jag hälsade på kompisar som inte ville ha in hund. Och på vintern med, om det inte var särskilt kallt. Han var helt obrydd, fick purra honom på morgonen. Jag själv har också sovit i bilen på sommaren. Jag dog inte heller.😉

Stillastående bil I SOLEN kan vara farligt och/eller om ventilationen är för dålig eller om det är extremt varmt. En sommar som den här och bilen i skuggan med öppna rutor - nema problema.

oh-la
2019-07-10 16:03
#10

#9, antar att jag är en av de som du syftar på. Jag är inte dummare än att jag förstår att hunden klarar sig utmärkt i skuggan när det svalkar och med god ventilation, men jag lämnar vare sig barn eller hund i bilen. Min största mardröm är att det ska hända mig något, en olycka eller liknande och hunden eller barnen blir fast i bilen. Volvon har mört tonade rutor i baksäte och bagage så man ser inte in om någon sitter där. Skulle jag bli påkörd eller liknande och inte kunna kommunicera skulle bilen kunna bli stående hur länge som helst utan att någon fattar att det finns en hund eller ett barn i bilen. Kan vara så att jag är nojig, men det skrämmer mig, och hunden har det så bra hemma att jag inte ser nån orsak till att hon ska med. barnen följer så klart alltid med in i butiken.

taxarärbäst
2019-07-10 17:21
#11

#9 yes i matbutiker också! i apoteket kort sagt överallt

Frida B
2019-07-10 17:42
#12

#11 fast om du inte får ta med hunden in på ica, din hund väger 20 kg och har separationsångest i huset men trivs i bilen, platsen är skuggig och du ska in och köpa mjölk. Skulle du fortfarande inte lämnat hunden k bilen?

 Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

taxarärbäst
2019-07-10 17:50
#13

#12 jag lämnar aldrig min 6kg tax i min bil va det än är för väder! han kan få ett epilepsi anfall när jag inte är med honom så lättare att ha honom med

Annons:
hemul
2019-07-10 18:12
#14

Då är det ju specialfall, om hunden är sjuk. Menar du att de aldrig upptäcker att du smugglar in hunden på mataffärer?Är ju jätteroligt! Lindar du in honom i nåt? 😃

#10 Du har ju faktiskt en poäng där. Å andra sidan kan en ensam hund bli sittande rätt länge i en bostad också om inte ägaren kommer hem. Beror på hur man bor, så klart.

taxarärbäst
2019-07-10 18:29
#15

#14 lindar in honom som ett litet barn och varje gång någon ser att det är en hund så frågar jag om det kan vara vår lilla hemlighet

Hornslandet
2019-07-10 20:21
#16

Ser att flera tänker som mig iaf. 

Anledningar till att man inte lämnar hunden hemma (förutom om man har en hund som inte klarar vara ensam hemma) tycker jag även är att man är på väg nånstans och handlar på vägen. 

Jag har inte så jättemycket extra tid på dygnet att jag först åker hem med hunden - sen ut igen med bilen till affären. Så smidigt att ta det på vägen, och om hunden mår fint i bilen, why not? På vintern har jag aldrig nån oro för att lämna honom i bilen på ica-parkeringen eller dyl, upplever det inte vara nån risk att nån ska gå och jävlas med en bil mitt bland alla andra bilar och folk bara för det sitter en hund där (som dessutom inte syns med de tonade rutorna).

Som #5 säger så är det ju standard vid träning också. Bilen skapar ju en sval, skuggig plats om den används rätt.

oh-la
2019-07-10 21:35
#17

#14, vi bor ju mitt ute i ingenstans men har folk runt omkring oss, föräldrar och syskon. Även om hunden skulle bli sittande länge hemma är riskerna för hunden mindre än om hon skulle bli fast i bilen. Känns för vår del som att risken är större att någon tänker ”djuren!!” Och åker hem med tanke på att vi även har katter, än ”shit, bilen! Vart var hon när olyckan hände? Vilken parkering?” Hemma har hon mat (hon skulle nå katternas mat om det kniper) och mycket vatten! Det bilringen heller några temperaturförändringar på det viset. Står man i skuggan ena timmen kan det ju ändras om jag skulle råka illa ut, och att dö i en varm bil måste ju vara något av det vidrigaste man kan vara med om. Skulle jag bli påkörd och medvetslös eller allvarligt skadad tar det ändå några timmar minst innan någon tänkerpå jycken och börjar fundera på vart hon är. och eftersom man inte alls ser in i bilen kan man inte förlita sig på förbipasserande heller. jag har blivit nojigare med sådant sedan barnen kom, helt klart, men det kan verkligen skrämma skiten ur mig, rent ut sagt. Att jag råkar illa ut och någon blir lämnad och bortglömd i bilen… Sannolikheten är ju minimal, det förstår ju även jag, men det hjälps inte för min del.

Hornslandet
2019-07-10 21:48
#18

Jag förstår inte riktigt.. visst, om man blev påkörd utanför ICA på väg till eller från bilen så att man inte kunde prata, så vore hunden fast i bilen. Men den risken känns ju faktiskt VÄLDIGT liten. Särskilt jämfört med säg, risken att man krockar när man är ute och kör? 

Jag förstår verkligen viljan att tänka på risker, men nog kan man väl sålla lite bland dem så livet fungerar? Med det menar jag att inte fokusera extra starkt på en av de risker som faktiskt är minst. Jag antar för övrigt att troligtvis skulle familj kontaktas om jag blev omhändertagen och inskickad på akuten med allvarliga skador. Familj som vet att jag har hund, och att den troligtvis är i bilen nära där jag blev påkörd (förstås skulle de även kolla hemma men vore det vid en mataffär skulle de checka där först).

hemul
2019-07-10 21:54
#19

Håller med. Jag skulle inte heller tänka så. Men vad vi oroar oss för är ganska olika. Jag oroar mig säkert för nåt som  oh-la inte tycker är nånting alls.

Hornslandet
2019-07-10 22:10
#20

#19 Sant sant.

Annons:
oh-la
2019-07-10 22:31
#21

#19, exakt! Jag dömmer ingen annan som inte lämnar jycken hemma så länge det sker på ett ansvarsfullt sätt. Jag utgår bara från mig själv och mina rädslor som förklaring till varför jag väljer att aldrig lämna min hund i bilen. Som jag skriver i slutet på inlägg 17, jag förstår att risken att det ska hända är minimal, tanken skrämmer skiten ur mig ändå. Jag har heller aldrig upplevt problem som skulle ställa till min vardag, så jag kan leva med min oro. Den påverka inte mig alls. Vi har liksom aldrig lämnat hunden själv i bilen, och aldrig behövt göra det heller.

Jojaton
2019-07-10 22:50
#22

Tycker det är lite roligt att det alltid är ”lämna aldrig hunden på sommaren” och att vissa tar just det så himla bokstavligt. I veckan har vi haft mellan 16-19 grader, moln och regn. Har noll dåligt samvete för att lämna Sam i bilen i sånt här väder, trots att det är mitt på sommaren. För några år sen hade vi i Skåne runt 25 grader i oktober - då hade jag inte lämnat honom i bilen hur som helst.

Johanna - Instagram

hemul
2019-07-10 23:14
#23

Ja, var väl mer så jag menade med att en del gått på myten.

Hornslandet
2019-07-11 08:45
#24

#22 Helt sant. Eller vintern, kanske inte är så toppen för vissa raser iaf..

Katti
2019-07-11 08:59
#25

Jag har en laminerad lapp som jag sätter i bilen där jag presenterar hundarna, säger att det är viktigt för mig att de har det bra och lämnar telefonnummer "om du känner att de på något sätt inte har det bra så tveka inte att ringa mig!" Det har aldrig ringt! Jag har dock bakluckan helt eller delvis öppen, skulle vara mycket mer restriktiv med att lämna om det inte var möjligt.

Sajtvärd på Kennel iFokus, medarbetare på BARF iFokus

Elsis matte
2019-07-11 14:11
#26

Jag har ett kort i plånboken där det står att jag har hund och kontaktuppgifter till min sambo och mamma. Förhoppningsvis skulle de bli kontaktade rätt snart om olyckan är framme. Dessutom lapp på buren (ej helt mörka rutor) med kontaktuppgifter.

Upp till toppen
Annons: