Annons:
Etikettutfodring-och-foder
Läst 1764 ggr
CayKantos
2019-07-09 19:50

Mer torrfoder!

Behöver hjälp med torrfoder.. Ger vanligen sund hundmat och pondus till apan härhemma, men när vi är iväg på läger eller andra flerdagarsturer, brukar torrfoder vara mer behändigt. Jag hoppas kunna hitta ngt svenskt, och/eller spannmplsfritt.. Men just nu måste jag bara hitta ngt som funkar, då det mesta bara går rakt genom honom och han ej plockar upp speciellt mckt. Ngt för högakriva hundar, då han gärna går ner i vikt så snart han äter torrfoder iom vi tränar mckt. Vi har testat : Brit Care lamb and Rice (sket bara ut allt) Magnussons grain free samt ekologiska AlgGuttens Maximum Robur mintainence samt sensetive Taste of the wild Och lite fler jag ej minns namnet på OBS. Alla foder är testat som helfoder under en längre period.

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

Annons:
Therese
2019-07-09 20:00
#1

Har själv inte bra erfarenheter eller tips på torrfoder, köpte en säck när vi skulle campa och hundens mage gick bananas, hade naturligtvis fasat in det.

Har du funderat över de torkade burgarna? Bravo tror jag det är som har dem.

ipopuma
2019-07-09 20:08
#2

Edgard Cooper har fungerat sååå bra på mina! Också Nutrima! Edgard Cooper är nt svenskt men ekologiskt.

CayKantos
2019-07-09 20:09
#3

#1 på tok för dyrt. #2 ska kolla tack! Några erfarenheter av eukanuba?

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

CayKantos
2019-07-09 20:17
#4

#2 vet du vilken som skulle vara bäst för högakriva hundar? Angående Edgard Cooper?

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

Lona
2019-07-09 20:27
#5

#3, Nikka åt Eukanuba när hon flyttade hit. Hon sket hästlass, avföringen stank, hon fes och dessutom var hon manisk efter att äta andra hundars skit.
Jag bytte foder efter att hon hade ätit upp den första säcken och magen övergick till att bli en normal hundmage.
Hon slutade att vräka i sig hundskit men det kan även ha berott på att hon flyttade från en stor flock hos uppfödaren till mig som bara hade en hund till.

Rimligtvis funkar Eukanuba på rätt många hundar och jag kan inte tänka mig att hennes uppfödare skulle ge hundarna ett foder som de inte funkar på - mer än Nikka då.

Dock tycker jag inte att Eukanuba är prisvärt för fem öre. Man kan få i princip samma innehåll betydligt billigare (men utan fancy reklam😉) alternativt ge ett annat foder med bättre innehåll till samma pris.


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

SuperLimm
2019-07-09 20:47
#6

Standardt gillar jag. Men ger också bara färskfoder och tack och lov är vi inte iväg någonstans där det inte finns kyl eller frys. 

Doggy professional är faktiskt det enda torrfodret min hur kunnat äta utan att fasas in på det. Glömde maten hemma en helg när jag var hos farmor och farfar så fick mat av en granne. Då får man vara glad för det som finns. Tack och lov gick det riktigt bra, hon blev inte ens lite lös i magen av det. Annars blir hon alltid det när hon får något hon inte är van vid.

Mvh Linn

Annons:
CayKantos
2019-07-09 20:52
#7

#5 om jag jämför eukanuba prismässigt mot dom ipopuma rek är eukanuba mckt billigare. Men det låter ju inte bra. Kantos skiter vanligen också bara ut allt. Vad ger ni nu? #6 han är ej känslig och har inga problem med överfasningen, så det är inga problem

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

SuperLimm
2019-07-09 20:58
#8

#7 okej så skönt! Standardt tycker jag är bra som sagt. Min hund har inte bajsat så stora mängder av det. Även om det är mer än hon bajsar nu på färskfoder.

Mvh Linn

kalindas
2019-07-09 21:03
#9

Sund Hundmat har väl torkade medaljonger som ev. går ta med på resan.
Magnussons tycker jag är ett helt ok torrfoder, även om köttinnehållet inte är jättemycket.

/Elisa

CayKantos
2019-07-09 21:05
#10

#9 på tok för dyrt tyvärr. Som jag skrev i inlägget har jag redan testat Magnussons.. Funkar tyvärr ej

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

Lona
2019-07-09 21:28
#11

#7, Just nu äter de faktiskt Doggy Professional Skonsam, annars har våra ätit Halla i flera år. Mina har ätit lamm och ris, jakthundarna Aktiv.
Dock är båda mina lättfödda och inte jätteaktiva.
Doggy Professional Extra Aktiv eller vad den nu heter vore väl lämpligast om du vill testa.
Jag tycker ofta att foder med spannmål funkar bättre än spannmålsfria; bättre magar, mättare och nöjdare hundar. Dessutom är jag inte övertygad om att baljväxter och potatis är ett dugg bättre än spannmål för hundar, snarare tvärtom.

Ett annat foder som jag gillar och är spannmålsfritt utan att kosta skjortan är Simpsons Premium. Det har heller inte den skyhöga proteinhalt som många spannmålsfria har. Enda nackdelen för mina hundar var att de gick upp för lätt i vikt på det - men det är ju snarare en fördel för er. Finns på Bitiba och Zooplus.

Standardt har jag uteslutande dåliga erfarenheter av. Jag vet att många är nöjda med det men det är det enda fodret jag definitivt aldrig mer kommer att testa.
Att säga något negativt om Standardt på sociala medier är som att svära i kyrkan men både fodret och bemötandet var under all kritik.


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

CayKantos
2019-07-09 21:32
#12

#11 Simpsons kollade jag faktisk på innan jag skaffade hund. Minns jag tyckte om det då. Men då var jag ung och ovetande så får kolla lite igen. Kommer nog försöka köpa en påse Nutrima och testa det, iom det finns på Arken kan vi testa det under lägret nästa vecka. Simpsons ska jag kolla på igen :)

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

Mitchika
2019-07-09 22:04
#13

Bozita finns också. Dom har spannmålsfria alternativ och det tillverkas i Sverige enligt vad som går att läsa på deras hemsida. Min kille växte upp på Bozita, men vi har bytt till Mush nu när han är äldre. Glad

Sajtvärd för Pokémon iFokus och The Sims iFokus 🐺

"En hund i famnen och en eldkastare i handen" 
"When life gives you garbage, make a dumpster fire"

Annons:
CayKantos
2019-07-09 22:24
#14

#13 robur är hund versionen av bozita. Och det har vi redan testat

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

Mitchika
2019-07-09 22:43
#15

#14 Men åh, det ser jag ju nu! Trots att jag läste igenom listan flera gånger och inte tyckte jag såg varken Robur eller Bozita.  Suck, jag får skylla på trötthet efter en hektisk dag. 🤦‍♂️

Sajtvärd för Pokémon iFokus och The Sims iFokus 🐺

"En hund i famnen och en eldkastare i handen" 
"When life gives you garbage, make a dumpster fire"

ipopuma
2019-07-09 22:55
#16

Eukanuba har jag jag personligen samt massa jag har hört ifrån som har massor av dåliga erfarenheter av. Acana sport and Agility är billigt med tanke på hur mkt foder du får för pengarna och vilket foder du får. Annars blanda ut ett mindre bra foder med ett bra. Edgard Cooper kan du köpa i 12 kg säck. Annars om du bara vill ha "bra" ta acana 17 kg i både sport and Agility (995 kr) o praire poultry (799). Vet inte hur bozita är. Det är ju svenskt och har hört att ganska många är nöjd med det fodret. Barking heads har du ju också. Annars om du vill ha superbilligt finns ju profine och sams field även dogmans egna och halla

ipopuma
2019-07-09 22:56
#17

Och bor du nära ullared kan du få tag på halla äckligt billigt men har ju inte perfekt innehållsförteckningen

CayKantos
2019-07-10 09:01
#18

#15 händer själv den bästs #16 bozita/robur har vi redan testat som står i inlägget. Tänkte mest om du visste vilken av Edgar Cooper fodren som skuöle pass bäst till högaktiva, fått för mig kyckling ofta används i sådanna foder. Bor inte nära ullared tyvärr Den glömde jag, vi har testat acAna, pengarna blev bara massa bajs.

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

Lona
2019-07-10 09:05
#19

#17, Har Gekås Halla eller är det någon annanstans i Ullared? Vet du vilka foder de brukar ha på GeKås? Ska dit i morgon, vore inte fel att fylla på lite. Tidigare sambeställde jag en hel pall åt gången med grannen, det fick ner priset rejält, men de beställer själva numera.


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

ipopuma
2019-07-10 12:24
#20

Gekås som har det för typ 19 kr /kg. Är jag där uppe brukar jag faktiskt köpa en säck "i fall att" något skulle krisar eller om jag vill bara dryga ut fodret vid en dålig månad 😅. Är svenskt men kan egentligen inte säga något mer om det som ett bra foder. Hmm det kan jag faktiskt inte svara på rak fråga. Tror inte de har ngt specifikt för högaktiva 😳. Tänkte inte på det.

Annons:
ipopuma
2019-07-10 12:27
#21

Så tror egentligen inte det fungerar till ts men man vet ju aldrig 😳. Annars är det väl frystorkat man får ge? Men det är ju svindyrt 😅

CayKantos
2019-07-10 16:46
#22

Ja frystorkat går fan ej

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

Frolly
2019-07-11 14:39
#23

Jag har väldigt bra erfarenheter av Arion No Grain Salmon & Potato, vilket i och för sig inte är svenskt men som jag har använt som foder då färskfoder inte varit praktiskt. Magen har hållt sig fin på hunden och så pass smakligt att jag har det som godis numera

Upp till toppen
Annons: