Annons:
Etikettövrigt
Läst 1264 ggr
frijoh
2019-07-09 16:15

100 % inkallning

Har era hundar kommit på varenda inkallning ni gjort i deras liv och kommit DIREKT varenda gång? Eller har det hänt någon gång att hunden inte lyssnade? Och hur reagerade ni isåfall? Frågar för att jag vill veta hur pass säker en inkallning faktiskt kan vara. Jag har en uppfattning av att en inkallning kan funka suveränt, men jag skulle ändå aldrig våga lita på att den funkar varenda gång i hela hundens liv.

Annons:
JoannaLi
2019-07-09 16:35
#1

Hittills har han kommit på alla inkallningar utom två, sen jag tog hem honom i september. Båda gångerna var det för att jag inte hade boll med mig, och det var under första månaden hos mig.

Sen skiljer jag på inkallning, och mer generell "kom häråt".

frijoh
2019-07-09 18:39
#2

#1 okej, vågar du ha honom lös efter det eller är det koppel/lina som gäller? Ja såklart, jag har så med min hund också, en nödinkallning/inkallning och en vanlig typ ”häråt går vi” .

Lona
2019-07-09 19:17
#3

"Nu jävlar kommer du hit!" alternativt visselpipan - på labben 100%. Hon kommer i 99% av fallen annars också, om inte så säger jag till henne strängt att skärpa sig följt av en direkt inkallning med massa beröm.
Ja, hon är lös även den här årstiden, hon håller sig strikt på stigen framför mig om jag inte kommenderar henne att göra något annat. Hon sticker heller inte på något vilt även om det skuttar upp framför nosen på henne.
Terriern har den senaste tiden 100% men honom har jag tummen i ögat på hela tiden han är lös. I synnerhet såhär års får han bara vara lös på noggrant utvalda ställen samt på tomten och det är full fokus mellan oss. Är han inte i rätt "mode" så får han inte vara lös alls.


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

frijoh
2019-07-09 20:26
#4

#3 har din labbe alltså kommit ALLA gånger i hela erat liv tillsammans när du kallat? Jag tror dig om det stämmer, frågar endast av ren nyfikenhet hur pass pålitlig inkallningar kan bli!

Majken!
2019-07-09 20:44
#5

Nej, min hund har inte kommit alla gånger jag har kallat in henne, vilket jag är väldigt glad för! För det är bara när hon inte kommer direkt som jag kan säga åt henne att det var ett jävligt dåligt beslut - och alltså bara då hon förstår skillnaden på rätt och fel. För om man alltid gör rätt så har man ju ingen aning om vad fel är? Och då anser inte jag att kommandot är helt kvalitetssäkrat.

Changrila
2019-07-09 20:46
#6

Nej. Den ena har fortfarande usel inkallning - hon har dock ett väl fungerande stoppkommando. Det gör att jag ändå kan ha henne lös. Om det tex dyker upp vilt ute så kan jag stanna henne och gå fram och koppla, men jag kan inte kalla in henne. Det behöver jag inte kunna heller.

---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm

Annons:
frijoh
2019-07-09 21:00
#7

#5 jag tänker snarare att om hunden alltid har kommit på inkallning och gjort rätt, så vet den inte ens hur den kan göra fel då den tillslut kommer per automatik? Alltså om den inte kommer var det väl uppenbarligen för svårt (tex för svåra störningar/för dåligt värde i inkallningen), eller så har den inte förstått vad inkallning innebär? Om din teori funkar, att lära hunden att det är fel att inte komma, så borde det räcka med en gång att den gör fel eller hur många gånger har du behövt visa att det är fel att inte komma på inkallning? #6 coolt ändå, att hon stannar när det finns vilt runtomkring och du kan gå fram och koppla! Hon kanske helt enkelt har svårt att slita blicken från det hon vill fram till och har enklare för att bara stanna upp? I vilket fall så är ju huvudsaken att det funkar :).

Majken!
2019-07-09 21:03
#8

#7 Och jag jobbar mycket socialt, vilket innebär att om hunden inte kommer så struntar den i vad jag säger. Värde på inkallning eller inte spelar ingen roll, sagt är sagt och inkallning är ovillkorligt. Och jag behöver inte säga till min hund mer än en gång på samma sorts störning, däremot kan ju olika störningar ge olika reaktioner hos hunden första gången. Det funkar fint för oss!

frijoh
2019-07-09 21:27
#9

#8 skönt att det funkar för er :)! Hur många gånger har du behövt säga till din hund när den inte kommit och hur gör du det? Nyfiken!

Hornslandet
2019-07-09 21:50
#10

Vad skoj det vore men en hund som lyssnar mer när man "säger åt den på skarpen".😂

Majken!
2019-07-09 21:57
#11

#9 Jag lär in systemet i koppel när de är små, så jag vet att jag når hunden. Men vad ska jag gissa, hunden är fyra år och har kanske blivit tillsagd 30-40 gånger under sitt liv totalt? Och hon har en mycket bra inkallning, avbryter jakt trots mycket hög jaktlust. Men det är tack vare allt jobb jag lagt ner, det är inte så mycket hundens förtjänst..

frijoh
2019-07-09 22:35
#12

#11 så ca 30-40 gånger har hunden inte lyssnat på inkallning mao? Eller menar du ca 30-40 gånger har du ”tillrättavisat” hunden sammanlagt allt som allt i dens liv?

Fisherling
2019-07-10 00:27
#13

Benji är klurig, för kallar man på honom börjar han leta efter orsaken till att man kallar in, så han kan springa till den. Ett ärr från tidiga uppfostringsfel via min mor. Honom kan jag aldrig lita på till 100%, men trots det har jag utvecklat någon slags teknik där jag ändå extremt sällan har problemet att han springer iväg. 

Asni och Tinja kommer alltid på inkallning. Har tränat enbart med massvis med belöning när de lyder, varvat med lägre belöning. så de behåller förväntan om superbelöning.

Annons:
Majken!
2019-07-10 06:13
#14

#12 Ja, så många gånger har hon inte lyssnat, dvs inte reagerat direkt. Mitt kriterie är att hon har en sekund på sig, så det är inte så att hon inte kommit alls.

JoannaLi
2019-07-10 07:42
#15

#2 Nej gud, han är lös jämt och överallt, eftersom att jag hittade den väldigt tydliga kopplingen mellan de två händelserna. 

Han är alltid lös när vi inte är bland folk (typ inne i stan), och eftersom jag bor ute på kanten av en by, så är han lös 1-4 timmar om dagen, alla dagar i veckan. Inte hänt något sen september.

Changrila
2019-07-10 09:58
#16

#7, precis så är det :) När hon ser vilt så är hon extremt fokuserad på viltet, och står hon still så står hon och skakar för att hon är så spänd. Hon har rent allmänt ett stort kontrollbehov, behöver se vad som händer och få möjlighet att förstå och fundera kring allt. Hon har också bra impulskontroll, kastar sig aldrig iväg utan att ha klart för sig vad hon ska göra, och ja, funderar på allt hela tiden. Det är nog det som gör att just stoppsignalen fungerar så bra också.

Det är likadant vid hundmöten, hon har mycket(!) svårt att inte titta om vi möter en obehaglig hund, men jag kan ge henne kommando att fortsätta gå framåt, att istället leta godis på marken eller så. Att däremot vända och gå därifrån fungerar inte. Hon fixar inte att vända ryggen åt. När jag insåg att det var så hon fungerade, då blev allt mycket lättare.

Min andra, hon har usel impulskontroll, hon gör saker i samma sekund som hon kommer på dem, ofta utan att ha tänkt klart hela tanken. Med henne fungerar stoppsignalen dåligt, däremot fungerar inkallningen desto bättre.

---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm

frijoh
2019-07-10 12:06
#17

#15 de 2 gångerna han inte lyssnade, vad hände då? Jag är så jäkla rädd att min hund som kommit på varenda inkallning i snart 2 års tid ( alltså sen hon kom till mig) helt plötsligt en dag inte ska komma, och att något farligt ska hända, därför har jag typ alltid långlina på henna fastän jag tror att de flesta hade tyckt att jag kan ha henne lös. #16 intressant!! Min hund har typ noll impulskontroll och har också lättare för inkallning, mycket svårare för stoppsignal! Så ligger nog någonting i det du skriver, att impulskontrollen säkerligen har att göra med vad hunden har enklast för att göra när man behöver koppla den :).

taxarärbäst
2019-07-10 12:07
#18

min hund kommer bara när jag frågar om han vill ha godis

JoannaLi
2019-07-10 12:25
#19

#17 Första gången stack han till en hund, vägrade komma. När jag kom nära nog och var arg nog så kom han. Andra gången var det ren "nähädu, jag vill inte". Då var matte arg, och så kom han. 

Hur är känslan i henne? För min labbe hann nog också bara sticka ett litet antal av gångerna han var lös, men han var knappt lös alls (utöver sista sommaren, när känslan var annorlunda) just eftersom att magkänslan sa att jag inte hade honom i hamn. 

Ossa var lös nästan direkt efter att det hände andra gången (när jag listat ut varför han stack), eftersom att magkänslan med honom är helt annorlunda.

Frida B
2019-07-10 17:45
#20

Nej, min hund har inte kommit varje gång i sitt liv när jag ropat. Ja, jag har honom lös väldigt ofta. Kan jag avbryta honom om han sätter av? Absolut.

 Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Annons:
frijoh
2019-07-11 18:29
#21

#19 okej, vilken tur att det inte var något värre som hände. Typ att han stack efter vilt, eller ut på en bilväg eller liknande. Även om det givetvis aldrig är tur om hunden inte kommer när man kallat. Alltså, det är min första hund - så svårt att gå på känslan då jag inte vet hur det ska kännas helt enkelt 😬. Jag är en extremt osäker människa överlag, så jag kommer nog aldrig känna mig lugn oavsett vilken hund jag skulle ha, tror jag iaf. #20 hur avbryter du honom om han inte alltid kommer vid inkallning? Stoppsignal?

Frida B
2019-07-11 22:55
#22

#21 ja, de få gånger han skulle dra efter ngt (som inte hänt de senaste 1.5 åren) räcker det med ett stanna, ligg eller kom. Han avbryter… Lite jaktinstinkt kombinerat med lite separationsångest från matte skapar en hund som inte sticker ;)

 Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

[Justde_]
2019-07-12 10:10
#23

Mina två senaste har alltid kommit . Någon gång har det väl hänt att ”jag ska bara lukta klart på den här fläcken” Jag har ett kommando ”här” som betyder kom och va runt mig . Det kommandot är lite flytande ! Sedan har jag ett kommando ”hit” som betyder du ska komma nu på sekunden och då spelar det ingen roll vad du gör :P och det kommandot använder jag enbart när jag verkligen bara måste och det belönas alltid med godis lek osv osv

Upp till toppen
Annons: