Annons:
Etikettövrigt
Läst 672 ggr
Cireea
2019-07-09 11:40

Hur gör man vid byte av försäkring?

Jag har funderat på att byta försäkringsbolag på mina hundar då jag hittat ett som passar oss bättre. Det enda jag funderar på är vad jag måste göra vid bytet? Måste man ringa in till det bolag man har och säga upp försäkringen? Eller ber man om att bli flyttad? 

Jag har även läst av andra att man ska vara försiktig vid byten då försäkringsbolaget kan hävda att problemet fanns innan man tecknat försäkringen hos dom, och därmed inte ger någon ersättning. Hur väl stämmer det enligt era erfarenheter?


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Annons:
Garm
2019-07-09 14:16
#1

Jag var tvungen att först avsluta min försäkring med det ena bolaget för att samma dag teckna ny försäkring med det andra bolaget, för att inte få något glapp. Jag behövde ingen hälsodeklaration då min hund ännu var ung vid tillfället, men det är något som kan komma att behövas vid nytecknande av försäkring. Beror nog kanske lite på bolaget och ålder på hunden. Jag har inte upplevt att bolagen krånglat med att inte ersätta och hävdat att felet redan funnits innan bolagsbyte, men det förekommer nog vid vissa sjukdomar kan jag tänka.

MonicaLagerquist
2019-07-09 16:42
#2

Jag tog kontakt med mitt bolag där jag har mina försäkringar och berättade för dem att jag köpt hund som var görsäkrat i ett annat bolag och då fixade de allt. Hunden var då knappt sex år men jag behövde inget besiktningsintyg.

Stolt ägare till fem La permer

Cireea
2019-07-09 17:57
#3

#1 Tack, då ska jag kolla upp ett intyg behövs vid teckning a ny försärking! 

#2 Behövde du inte kontakta bolaget där hunden redan var försäkrad för att avsluta? Eller fixade dom det också?


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

MonicaLagerquist
2019-07-09 18:01
#4

#3 Det fixade mitt bolag.

Stolt ägare till fem La permer

Fisherling
2019-07-10 00:19
#5

När Folksam vägrade täcka för Benjis artros enbart pga att vi tog över honom som 6-månaders unghund snarare än 4 månader så rage-quittade hon båda hundarnas försäkring. Jag panik-tecknade Tinja på Agria, trots att hon egentligen inte är min hund, bara för att vara säker att hon ska vara försäkrad. 

Trots att det skedde i all hast så har det aldrig varit några problem. Kommer antagligen teckna över Asni från Folksam också till Agria, just för att förtroendet för Folksam tagit sig en törn. Hjälper ju inte heller att det är 1800 + 25% i självrisk.

Upp till toppen
Annons: