Annons:
Etikettraser
Läst 3430 ggr
Ahk1124
2019-07-07 15:16

Cavalier King Charles Spaniel?

Hej! Min familj planerar att skaffa en valp våren 2020, rasen vi är mest inne på är en cavalier king Charles spaniel. Men jag är lite orolig, jag har ju läst mycket om rasen självklart och har ju hört att det är mycket rassjukdomar, och att 50% av hundarna inte lever längre än fem år? Stämmer detta? Kan någon vänlig cavalier-ägare berätta om sina historier, hur stor chans är det att rasen får blåsljud eller till exempel syringomyelia? Självklart om vi bestämmer oss för rasen så kommer vi se till att ta någon kennel inom SKK

Annons:
Elsis matte
2019-07-07 15:41
#1

Nej, det stämmer inte att så många dör i ung ålder. Medellivslängden är cirka 11-12 år och rasen anses av försäkringsbolagen ha "normal livslängd". I princip alla cavalierer får blåsljud förr eller senare, och hjärtsvikt eller komplikationer till hjärtproblem (ex klarar inte sövning vid operation) är den vanligaste dödsorsaken. Men får hunden blåsljud sent i livet behöver det aldrig påverka den. Vad gäller hjärtproblem så finns det avelsprogram och man kan via info på SKK hunddata kolla upp valpens hjärthärstamning - det skiljer tyvärr mycket hur stort fokus uppfödarna lägger på hälsan. Vad gäller syringomyeli så är det förmodligen underdiagnostiserat, och man har inte kommit så långt i detta än. Alltså, det är en sjukdomsbelastad ras, men det som (bland annat) behövs är pålästa och noggranna valpköpare. Min cavalier fick avlivas pga hjärtat, men då var hon 14 år gammal och ganska skröplig på andra sätt också.

Ahk1124
2019-07-07 18:22
#2

#1 ok, tack så mycket😅🤗vilken kennel köpte du ifrån?

Ahk1124
2019-07-07 20:17
#3

Sen undrar jag också om det är värt att skaffa rasen för dens personlighet osv men då ta risken att det är storsjukdomsrisk? Alla cavalierägare får gärna berätta om deras erfarenhet🐶

filopa
2019-07-07 22:48
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Jag äger inte cavalier, men har släktingar som äger och har haft väääldigt länge. Jag tycker att de är fantastiska hundar och älskar verkligen den rasen! Alla hundar som de har haft har blivit minst 10 år gamla, och varit friska och glada även i högre ålder. Cavalier är verkligen en av mina favoritraser då de är så otroligt trevliga och kontaktsökande, det går även att jobba en del med dem! Då jag aldrig har letat valp själv inom den rasen så kan jag inte så mycket om just det tyvärr. Men det är verkligen en fantastisk ras!

Nettis!
2019-07-08 05:32
#5

Mycket snäll och vänlig ras. Min cavalier fungerar väldigt bra med andra hundar och katter. Men var noga med att köpa från en uppfödare som är noga med hälsan på hundarna.

Soffan123
2019-07-28 11:52
#6

Vill bara flika in att min kusin har en cavalier som är väldigt snäll och är inte aggressiv, men deras hund äter knappt något och är väldigt kräsen. Och väldigt fäst med min moster ( Om hon är borta en kvart så sitter han vid dörren och ylar och mår dåligt ).  Cavalierer har en tendens att fästa sig mycket  vid en person. Mostern har själv 2 katter och dom funkar väldigt bra tillsammans. Självklart är skiljer det sig från individ men lycka till !

Min tvillingsyster är det finaste jag har

Annons:
Upp till toppen
Annons: