Annons:
Etiketthälsa
Läst 487 ggr
KatarinaSt
7/5/19, 12:48 PM

Gå upp i vikt

Hej

Vi skaffade i början av juni en avelshane som skulle "gå i pension". Pga att han inte fått para sig med löptikarna den senaste tiden gick han ner i vikt (stress enl uppfödaren) så nu är han ganska tunn. 

Han får ca 2,5% av sin kroppsvikt (färskfoder) men ökar väldigt långsamt tycker vi. Har gått upp i snitt 100gr i veckan. Vet inte riktigt vad han bör väga för att nå sin ideal vikt men jag tror nog han bör gå upp 1,5-2kg

Ger vi honom större portioner blir han dålig i magen. Det känns taskigt mot andra hunden om den nya får en portion extra på dagen så det vill vi helst inte göra heller.

Nån som har tips på hur vi kan "boosta" portionerna han får med extra energi för snabbare viktökning?

Annons:
Hornslandet
7/5/19, 1:19 PM
#1

Frågorna jag får är:

Hur tunn är han? Hur mycket vägar han totalt och vad är det för hund?

Sålänge det inte är ett fall där hunden är farligt mager så gör det väl inget om det tar nån månad innan han når målvikten?

KatarinaSt
7/5/19, 2:48 PM
#2

Han är en cocker spaniel som nu väger 14.1 kg. Det är en normal vikt för rasen, men han är större än "normal" cockern och är nu väldigt "benig". Ryggrad, revben, höftben, bogben är tydligt kännbara och kan nästan "se" dem genom pälsen. 

Eftersom han inte rört sig särskilt mycket tidigare så är han dåligt musklad. Vi är en aktiv familj som både joggar och vandrar mycket så det vore bra om han kunde komma i hyffsad form redan denna sommar.  

Vår andra cocker väger mindre men hans kroppsform är annorlunda så han är i nuläget perfekt - muskulös men inget onödigt fett.

Elsis matte
7/5/19, 7:24 PM
#3

Jag tror att han kommer kännas mindre benig bara han musklar på sig, det gjorde susen på min benget. Men 2,5 % kan ju vara lite i underkant för en mindre hund med hög ämnesomsättning. Kan inte den andra hunden få något symboliskt om ni lägger till ett litet mål för ranglet?

Jojaton
7/5/19, 7:36 PM
#4

Eller dela upp den andra hundens mål också. Den behöver ju inte få så mycket, men bara lite mellanmål liksom 😊

Johanna - Instagram

JoannaLi
7/5/19, 7:41 PM
#5

Jag skulle gått upp på 3-4% i alla fall :D 

Och taskigt är väl inte ett koncept i hundarnas värld. Låt den andra hunden söka godis i ett annat rum, ta ut den på en rastning, eller låt den helt enkelt överleva den skymfen ;)

Upp till toppen
Annons: