Annons:
Etikettraser
Läst 2937 ggr
terrehest
2019-07-04 22:49

Border Collien

Hej! Jag måste fråga er som kanske har en border collie eller som vet mycket om bordet collien:) Jag skulle vilja veta om jag skulle kunna ha en border collie hah:) Så ska förklara lite vad jag erbjuder hnm isåfall:) Jag bor i en stor villa med stor trädgård, vi har även vår egen strand där man kan få bada. Vi har gott om utrymme att träna och springa runt och leka. Väldigt nära där vi bor så finns 2 stora gräsfält som man kan träna och leka på. Jag kommer att gå till dem fälten minst en gång om dagen för att låta hnm leka och springa av sig, tar med mig bollar osv:) Eftersom att border collien är en aktiv ras, så kommer jag att ta 4 lite längre promenader, och sedan flera lite kortare promenader när han bara behöver kissa och rasta sig lite:) Om vi skaffar hund, så tänkte vi även bygga en rastgård, där kan han vara ganska ofta:) Jag går i skolan och under tiden jag är i skolan får mamma ta med sig hnm till jobbet, hon äger företaget och det finns 2 andra hundar som gärna skulle vilja leka med hnm där;) Hon kommer då att gå ut med hnm där:) Fysisk träning kommer det att bli mycket av, men även psykisk, eftersom att border collien behöver mycket psykisk träning så kommer jag att träna lite olika tricks någongång varje dag:) Jaa, det är vad jag kan erbjuda, och såklart ENORMA MÄNGER KÄRLEK❤️ Känns som jag har missat ngt?🤔Aja skriv frågor om jag missade ngt haha (Säg till om den behöver mer eller mindre träning, och även hur man kan göra osv hah)

Annons:
terrehest
2019-07-04 22:55
#1

Eller ska man satsa på en annan ras? Ge tippsss :D

lydisleon
2019-07-04 22:59
#2

Border collies är utpräglade vallhundar, de trivs absolut inte som sällskapshundar. Du kanske ska kolla på andra mindre aktiva raser, ex sheltie?

Sunflower_
2019-07-04 23:03
#3

Vill inte låta otrevlig men har dina föräldrar ändrat sig helt angående hund på bara några timmar? Såhär, Border Collie kommer inte passa er, kan jag säga 100% säkert. Det är en mycket krävande hund som är en utpräglad vallhund. Den kommer inte må bra om den inte får arbeta på rätt sätt. Man måste vara realistisk även fast det är tråkigt och sätta hundens bästa framför sin egen vilja. Jag står fortfarande fast vid att jag inte tycker man som familj skaffar en hund för att ens 12åring vill ha en. Om nu dina föräldrar ha bestämt sig för att DE vill ha hund också, skulle jag rekommendera en hund från rasgrupp 9. Kanske en Bichon ras?

Jojaton
2019-07-04 23:08
#4

Nej - lite tricks och promenader är inte tillräckligt för en border collie. Hundar i rasgrupp 9 ev några av de mer sällskapsavlade vallhundraserna som sheltie eller möjligtvis corgi skulle nog passa er bättre, OM dina föräldrar nu faktiskt vill ha hund.

Johanna - Instagram

terrehest
2019-07-04 23:08
#5

#2 #3 Jag vet att det är vallhundar i blodet osv. Men jag har träffat border collies som är riktiga sällskapshundar. Jag är ute efter en hund med mycket fart och som vill det jag vill, agility. Nej, mina föräldrar har inte ändrat sig än, jag bara frågar. Och jag är faktiskt inte alls intresserad av en sorts Bichon hah

Jojaton
2019-07-04 23:10
#6

#5 I vilka sammanhang har du träffat dessa bcs, hur mycket tid har du spenderat med dom och har du frågat ägarna vad de gör med sina hundar i vanliga fall?

Johanna - Instagram

Annons:
Sunflower_
2019-07-04 23:11
#7

#5 Det finns andra raser du kan göra tricks med och köra agility. En border collie är inte en passande ras och det får du faktiskt bara acceptera. Man skaffar inte en border collie som sällskapshund punkt slut. :)

terrehest
2019-07-04 23:16
#8

#6 Min lärare har en border collie har den som sällskapshund. Hennes föräldrar var också sällskapshundar och det blev så genom hennes föräldrar:) Min lärare tränade även agility med henne innan, hon är ganska gammal nu:)

terrehest
2019-07-04 23:18
#9

#7 bara för att du kanske träffat/läst om att border collien är vallhund, betyder det inte att man måste ha den för att valla. Border collien är väldigt duktig på agility och det finns border collies som endast kör agility.:)

JoannaLi
2019-07-04 23:22
#10

#9 Man får inte registrera BC om föräldrarna inte utfört vallprov. Det säger väl sitt om vilka prioriteringar man bör ha. (Sen klarar man ett vp på lynad ofta, men man bör ändå ha ett vallintresse.) 

Och debatten kring enbart sporthund vs vallhund som också fungerar till sport rätt infekterad. Framförallt för att man till mångt och mycket i en sporthund man söker vill ha vallegenskaperna. Utan vallegenskaperna = inte lika bra sporthund. 

Ska du bara köra lite tricks för att hunden behöver stimulans, och vill prova agility så är det definitivt en sällskapshund du ska ha. Man kan komma långt även med dem, utan att det nöts lika mycket i relationen och på hunden! 

Anledningen till varför du inte ska välja en bc är för hundens skull. Det är hunden som får lida när stimulansen inte är tillräcklig, även om det inte på alla hundar märks (många hundar internaliserar understimulansen, och mår dåligt i tystnad, istället för att visa det utåt).

terrehest
2019-07-04 23:26
#11

Jag lägger ned denna tråden.

Sunflower_
2019-07-04 23:27
#12

Ja, border collien är extremt duktig på mycket men det är också den kräver otroligt mycket. Border collies avlas för vallning och därför skaffar man inte en border collie om man inte kan erbjuda vallning. Vad är det border collien har som du söker som ingen annan ras har? Hur mycket agility har du tänkt köra?

Honestyisdead
2019-07-04 23:27
#13

Satsa på en annan ras. Man skaffar inte utpräglad vallhund om man inte tänkt valla.

Annons:
Belzebubble
2019-07-04 23:40
#14

Haha, oj. Hade jag gett min hund ”stor åker” att springa på hade hon antagligen satt sig bredvid mig och tittat på mig dumt eller sprungit iväg och inte kommit tillbaka. Och då har jag inte ens border collie. En hund aktiverar inte sig själv. Jag rekommenderar dig att läsa på om olika hundsporter. Agility, lydnad, rallylydnad, freestyle… Finns massor där ute som man kan göra med hunden. Det du beskriver är grundläggande omvårdnad. Ta ut på promenader och träna lite. Det finns raser som fungerar till detta och det finns raser som behöver betydligt mer än så. Border collie är en sån. Var realistisk. Fundera vad du kan erbjuda hunden och sen börja leta efter en ras som lämpar sig för det. Det finns en hund för alla, men alla hundar passar inte dig.

Hornslandet
2019-07-04 23:42
#15

#14 om man inte har en vinthund? ;) (Sorry.. nog ska man inte säga så om dem heller, men det är de enda raserna jag kan tänka mig passade in bra på det där med stor åker och springa)

Jojaton
2019-07-04 23:57
#16

#9 bara för att du träffat bcs som inte vallar betyder det inte att border collies inte vill valla 😉 Tycker JoannaLi beskriver mina tankar otroligt väl. Vill också tillägga att de få(!) border collies jag vet som bara sysslar med agility gör det på otroligt hög nivå. Alltså landslagsnivå. Inte något ”jag tycker agility verkar/är kul vi får se hur långt vi kommer”. Bcs ÄR duktiga på agility (och andra sporter). Också. Men det är shelties och pudlar och en massa andra raser också.

Johanna - Instagram

ipopuma
2019-07-05 00:35
#17

Nja, tränar med många bc:s och de är väldigt olika beroende på vilka linjer du får. De har sitt "eye" och mår bäst av att få valla. En del är mjuka och väldigt störningskänsliga och vissa hårdare. Bc är en väldigt spridd ras och min uppfattning är att man måste vara extremt insatt så man får en rätt. Men många bc:s kan valla i timmar och där kan man tänka på när man tänker stimulans. Att springa tröttar sällan ut en arbetsras de måste stimuleras med huvudet 😁 Många problem som bc:s, har jag hört, löser sig med vallet. Hasse inte rekommenderat det som en första hund och om man absolut ska ha en, då en vuxen omplacering så man vet hur den är. Men det kan man göra med de flesta raser.

Turast
2019-07-05 00:42
#18

Nej det passar ej. Och bara det att du skriver att du vet bc som är sällskapshundar osv tyder på att du inte verkar bry dig om att bevara rasen. Bc ÄR en vallras och är en av de raserna (2? Working kelpie också?) som det är krav på vallhundprov ndprov för att få regga valparna just för att den ska få behålla vallet. Självklart finns det bcs som inte passar rasbeskrivningen, men vill man ha bc är det ju inte en icke rastypisk man letar efter känner jag. Jag rekommenderar också att kolla rasgrupp 9 hos skk.

Konstinstagram: @toxiccetacean

Peta inte på salamandern. Den sover.

reverse
2019-07-05 02:10
#19

Ingen hund blir särskilt trött av att springa runt på en åker ett tag. Rent fysiskt kan kroppen säga ifrån en stund, men det återhämtar sig hundarna ifrån snabbt. Många hundar roas över huvud taget inte av planlöst kutande någon längre stund. Inte ens när jag cyklat flera mil eller varit ute på vandring i 12 timmar med min aussie, så är han särskilt trött, kan mycket väl köra ett lydnadspass på det dessutom. Möjligen är han lite långsammare än om han vore helt utvilad och supertaggad. När vi varit ute en vecka i stöten och tillryggalagt flera mil varje dag - då har min brukshund varit som mest nöjd med livet. Det du har att erbjuda en hund idag är inte tillräckligt för en bc, förutom möjligtvis en vuxen omplacering som man kan se är avdankad. Eftersom hundar inte har något att säga till om var de hamnar, så kan vi ju alla försöka göra dem den tjänsten att sätta deras bästa framför våra egna önskningar som inte alltid går hand i hand.

 //Lina

Lona
2019-07-05 06:34
#20

Du har redan fått många svar angående bc - och man kan inte utgå från icke rastypiska hundar. En border collie som är avlad för sällskap, det är inte rastypisk alls. Det ÄR en krävande vallhund, oavsett vad du anser. Nu kommer jag förmodligen att låta lite elak, men du får nog vara öppen för den ras som passar er bäst, inte den du vill ha. Vill du inte ha en bichon som skulle funka utmärkt för det du beskriver så är du kanske inte mogen för en egen hund trots allt. Jag har sett alldeles för många tjejer som har fått en för svår och krävande ras och där det går direkt åt pipsvängen. Det är INTE kul att slita sitt hår för att man valt fel ras. Tänk dessutom på att skolan kommer att bli tuffare framöver. Längre dagar, fler läxor. Det är inte samma sak att gå i nian eller gymnasiet som att gå i sexan. Den tid och ork som du har nu kommer förmodligen att minska framöver. Jag vet, jag låter som en sån där tråkig vuxen som alltid ska vara negativ och inte lyssna när någon yngre tycker något. Jag ÄR en sån där vuxen vilket gäller de flesta i den här tråden och vi har trots allt längre erfarenhet och kunskap om hundar än du. Att tjafsa emot ger ärligt talat inte ett så moget intryck, skippa det när du pratar med dina föräldrar! Ett hundköp kräver stor eftertanke av hela familjen, inte minst i form av rasval. Jag tror dessutom att det är större chans att du kan övertala dina föräldrar att skaffa en sällskapshund än en utpräglad arbetshund. Sen tycker jag ju inte att ett hundköp ska handla om att "övertala" någon, det ska vara ett beslut som hela familjen är positiva till och verkligen vill!


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Annons:
Jojaton
2019-07-05 07:24
#21

#18 BC är enda rasen med krav från SKK på vallhundsprov för att regga, WK har rekommendation från rasklubben samt krav för valphänvisning 😊

Johanna - Instagram

tiger tok
2019-07-05 08:07
#22

Jag var 13 år när jag fick min första och enda hund. Jag hade varit helt nerkärad i Border collie och aussie, och det är jag fortfarande. Jag var precis påväg att ringa till en Border collie uppfödare, när jag ändrade mig. Jag insåg att jag kan inte lova mig själv eller uppfödaren att jag kommer älska hundträning kanske flera gånger varje dag, i femton år, och jag kunde inte erbjuda vallning, och då har jag ändå en flock med får som jag hade fått valla utan problem, men det gick ju inte eftersom att jag aldrig vallat förut, jag visste inte hur man gjorde, och jag kanske skulle tycka att det var dötråkigt. Jag valde en ras som passade bättre, en framavlad gårdshund, i mindre storlek, helt annat utseende och temperament. Det blev perfekt, en alldeles lagom hund för mig just då. Nu har jag hunnit pröva på olika grenar, och hittat vad jag gillar, det är lydnad. I framtiden kanske jag ändå skaffar aussie, men då har jag hunnit lära mig så mycket. Tänk om jag skaffat Border collie och sedan insett att hundsport inte är något för mig? Ska den (kanske världens mest krävande ras aktiveringsmässigt) bara ligga där då och vara sällskaps hund? Man kan inte basera sin åsikt om en ras på några få hundar, för sanningen är att majoriteten av den rasen inte är så. Tänk om du får en Border collie som bara tycker att vallning är kul? Och du inte vill göra det, faktiskt riktigt taskigt enligt mig. Hundar är ett så otroligt stort ansvar, jag kan med handen på hjärtat säga att jag uppfostrat min hund själv, och det har gått superbra, men det hade kunnat gå dåligt, och då måste dina föräldrar vara redo att ta över. Men min hund har tex jätte svårt att vara hemma själv. Är du beredd på att alltid alltid behöva hitta hundvakt om du ska göra något som tar mer än fem minuter, i femton år? När du är trettio år och kanske har barn? Om hunden dessutom är extremt stressad (väldigt vanligt hos Border collie), reserverad (svår att hitta hundvakt till) eller kanske gör utfall mot bilar, barn och andra hundar (så den inte går att ta med ut på café tex), inser du hur bunden du blir då? Om man vill minska riskerna för att detta skall hända, så är det faktiskt smartast att kolla på en annan, mindre extrem, ras. Lycka till!

terrehest
2019-07-05 08:46
#23

Tack för lite respons, okej, BC blir det väl inte då, haha, men, jag behöver en ny ras:) Rasgrupp 9 på SKK är inte min typ av hund, jag vill ha en lite större hund, typ 40cm i mankhöjd, men den är inte för stor, och som gillar agility:) Vi kommer att åka till en agility bana en gång i veckan så det hade varit kul om den gillade det😅 Golden Retriver och Labrador och dem som är stora hundar, kan jag stryka direkt, dem blir för starka för mig:)

terrehest
2019-07-05 08:51
#24

Jag har kollat lite på Finsk Lapphund? Någon som tycker något?:)

Turast
2019-07-05 09:58
#25

#21 tack jag var osäker på hur det var med wkn!

Konstinstagram: @toxiccetacean

Peta inte på salamandern. Den sover.

Sunflower_
2019-07-05 10:33
#26

Skriv en lista på vad du söker hos en hund och vad du kan erbjuda 😊 Vi vet att du vill ha: En hund som är ca 40 cm i mankhöjd Pigg och alert Ska gilla agility Göra tricks Du har sagt att du kan erbjuda: 4 längre promenader (hur långa då?) Större fält där hunden kan få springa Agilityträning en gång i veckan Fyll på listan med så mycket info du kan! Hur ställer ni er till pälsvård? Får den vara skällig eller vill ni ha en tyst ras? Ska den vara glad och öppen mot främlingar eller reserverad? Berätta mer om hur den dagliga aktiviteten kommer se ut. Där ni kan ”springa runt och leka och träna” vad har du tänkt att ni ska träna? Hur långa är promenaderna. Osv.. Försök beskriva så utförligt som möjligt om vad som önskas av en hund samt vad ni som familj kan erbjuda hunden i form av aktivitet :)

CayKantos
2019-07-05 12:55
#27

#23 Tack för ett starkt val för din och hundens framtid. Tipsar också Som Sunflower att skriva utt vilka egenskaper som intresserar dig. När du säger trix vad menar du då? Kommer det bli varje dag? Hur länge/ofta varje dag? Fundera att titta lite på Pudel, tråkigt att utesluta allt i ras grupp 9 då det finns många roliga hundar!

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

Annons:
CayKantos
2019-07-05 13:07
#28

Skulle kunna tipsa om Mexikansk nakehund, en trevlig aktiv sällskapshund som är nätt och funkar bra till Agility, OBS att dom också finns med päls, brukar bli 1-2 i varje kull. Superrolig och clowniga hundar med mycket kärlek och humor. Bra allroundhund och kommer i tre olika storlekar. https://www.skk.se/sv/kopahund/hundraser-valpkullar/xoloitzcuintle-stor/ Perro sin pelo de peru, också aktiva sällskapshund ar, älskar familjen, lite reserverade mot människor så det får man tänka mycket på när dom växer upp. Även dessa är nätta och tar sig lätt fram på en Agilitybana. Bra allroundhund och kommer i tre olika storlekar. Även denna kan man få med och utan päls. https://www.skk.se/sv/kopahund/hundraser-valpkullar/perro-sin-pelo-del-peru-medio/ Rätta mig gärna om jag har missuppfattat något inom raserna.

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

Elsis matte
2019-07-05 13:35
#29

#24 Finska lapphundar tenderar att hamna lite fel i storlek och bli små, kompakta largehundar. Skulle föreslå sheltie om du vill satsa på agility!

Jojaton
2019-07-05 13:38
#30

Pudlar är superroliga hundar, en mellanpudel är ungefär samma storleksklass som du tänkt dig. Finns grymt många jätteduktiga agilitypudlar! Annars har du shelties, letar du efter liite större föräldrar är det inget problem att hitta en bra mediumsheltie (ca 37-40cm) Från lite mer sällskapslinjer kommer nog passa dig bra, viktigt att vara noga med mentaliteten dock då det finns vissa rädslor och stress i rasen. Också en enormt framgångsrik ras inom agility 😊

Johanna - Instagram

Changrila
2019-07-05 15:55
#31

Fysisk motion med mycket lösspring och lite tricks är vad mina vinthundar mår utmärkt av. Mina vinthundar är avlade för självständig jakt och har ingen mental uthållighet alls. De är på många sätt en rak motsats mot border collie.

En border collie behöver jobba. Inte  "lite tricks" utan rejäla mentala utmaningar och du kommer inte lyckas promenera dem trötta ens om de går lösa och springer under tiden.

Precis som andra här skulle jag råda dig att titta på pudel och sheltie (shetland sheepdog). Kanske även whippet kan vara aktuell, om du främst vill hålla på med fysisk träning av hunden och träna lite "för skojs skull".

---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm

Michaela-N
2019-07-05 22:07
#32

Har en BC valp så ännu kan jag inte tala av så mycket egna erfarenheter då hon är för liten för att ha någon rasbunden personlighet, men som några redan har sagt i tråden så behöver dessa hundar få arbeta. Inte varje dag, men regelbundet. 

Jag lämnar diskussionen om huruvida BC behöver få valla för att må bra till dom här som verkar vara mer engagerade i den frågan, men jag sällar mig åtminstone till dom som säger att en bc behöver en uppgift och få använda sin hjärna för att må bra. Fysisk aktivitet är viktigt, men om du vill skaffa BC så satsa mer på att planera hur du kan aktivera din hund. Spår, bruks, lydnad, nosework eller något annat, du får räkna med att lägga ner tid på att ge din hund någon typ av uppgift. 

Vill du ha BC, rekommenderar jag att ta kontakt med uppfödare som har kombinationer på G. Ring och berätta vad du kan erbjuda så kommer dom ge dig besked om du passar som valpköpare eller inte.

ipopuma
2019-07-06 17:50
#33

Men vänta, det var väl du vara föräldrar inte ens ville ha en valp? Jag vet inte hur gammal du är men du sa du skulle kanske isch flytta hemifrån om 7 år(?) o antar du räknar med 18 vilket betyder att du är 11 (?). Om dina föräldrar inte vill, alltså verkligen inte vill så tänk ur deras perspektiv. De kommer få betala för hunden, inte bara inköp utan vetrinär, foder, försäkring osv osv. Det kostar ALLA hundar. Du kommer först kunna tjäna egna pengar ev när du är 13 o kan börja jobba. Jag vet dock inte om det kan täcka för en hund? Det jag menar är när du är 13 kommer du få det slitigt med ekonomin. Kanske är annat man vill spara till såsom körkort tex. Du kommer in i puberteten o mkt händer i ens liv när man kommer till denna ålder. Skolan blir mer i åttan och sen gymnasiet. (skola går alltid först). Vid 15/16 kan man hitta rimliga jobb som klarar av det ekonomiska med hund. Då kanske det är lämpligt? Eller rimligt. Att ha hund ska inte kännas som något slitsamt o hindra en om man verkligen är säker att det får hindra en då det är en sådan stor del av ens liv. För hur länge har du velat ha hund? varför vill du ha hund? Vad får hunden utav att bo hos dig? Jag menar inte att dessa scenario är sanna men är ändå ganska rimliga. Jag vill inte skriva till dig "skaffa inte hund" men min känsla är att när border collie kommer upp som ett alternativ kanske det är dags att börja läsa mer om hund. Kolla på Youtube, läs bloggar om folk som har hund, läs på skk osv osv. Läs hur det är att ha hund, gå med" hundbloggar" på Facebook. tänk framåt en hund kan bli äldre än vad du har levt. Som sagt skrev det innan men testa att vara hundvakt, kanske får du tom låna en hund att gå en kurs med på någon Brukshundsklubb. Kanske kan du få någon slant för det som kan spara ihop till din egna hund. Jag vet att det är lätt Att skriva men vill inte att det ska bli fel för varken dig eller hunden. O kanske om ett eller två år så bara klaffar allt o ni kan skaffa en hund! Och tänk då kan du jättemycket om hundar redan! Så stressa inte utan ta en sak i taget ❤️❤️

zakkris
2019-07-07 19:52
#34

BC är ingen första hund och dessutom mår dem inte bra utan att få valla. 
Hur mkt du än vill tror jag de flesta kennlar med bc kommer kräva mer än det du kan erbjuda

Lev livet i ett rosa glittrande unicorn moln

Annons:
hemul
2019-07-08 07:14
#35

Det är 3 dgr sedan terrehest beslutade sig för att välja en annan ras än BC…

MyCola
2019-07-16 01:24
#36

Varför lägger du, TS, ned trådarna så fort du inte får svaren du vill ha?

Zittka
2019-07-16 11:48
#37

#36 TS har ju insett att de nog bör välja en annan ras än BC.. så varför fortsätta tjata när hon har ändrat sig?

MyCola
2019-07-16 13:42
#38

#37 Ja, det förstår jag. Jag tjatar inte angående rasvalet. Har inte ens kommenterat vad jag tycker om det. Min fråga är varför TS lägger ned trådarna så fort hon inte får svaren hon vill ha, som du säkert kan se.

Herveaux
2019-07-16 17:37
#39

#38 Det här har inget med trådens ämne att göra och passar bättre att ta upp i ett privat PM. Bara onödigt att gå in i tråden och provocera TS när denne inte varit aktiv i tråden på 10+ dagar.


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

Upp till toppen
Annons: