Annons:
Etikettraser
Läst 1033 ggr
Florine
7/3/19, 8:40 PM

Ras för arbete i skolor

Hej! Nästa hund ska jag utbilda till skolhund för arbete med mig i skolan. Egenskaper jag söker och inte söker: - Inte mycket pälsvård - Lite vakt- och jaktinstinkt - Mycket will to please och lättlärdhet - Kunna fokusera längre stunder - I arbetet måste hunden klara av att främlingar kramas och klappar så ingen hög integritet eller stor reservation för främlingar - En ras där det inte finns några större risker för dålig mentalitet eftersom jag då inte kan utbilda hunden till skolhund och allt blir pannkaka I övrigt sysslar jag gärna med lydnad, rallylydnad och viltspår som med våra andra hundar som tyvärr inte lämpar sig som skolhundar. Bor vid skogen så dagliga turer i terräng, gärna lös eller i långlina som våra hundar. Har funderat på främst Jaktgolden och Lapsk Vallhund. Lapska Vallhunden känns lite osäker då jag vet att de kan vara envisa och självständiga, men det verkar variera i vilken grad. Eftersom jag inte träffat en Lapsk vet jag inte heller om denna envishet och självständighet är något som "stör" träning så mycket? De verkar vara lugna och coola vilket jag gillar. Slänger sig inte över människor men verkar ändå sociala. Ett minus kan vara att de skäller mycket, det är ett stort minus. Jaktgolden vet jag inte om den skulle trivas pga apporteringen och jakten. Apportering med dummys verkar superkul men någon jakt eller riktigt vilt kommer jag antagligen aldrig syssla med. Jag gillar retrievers men tycker de kan vara lite väl flamsiga men de har så många andra egenskaper som passar så bra till det jag ska ha hunden till. Flatten är väl typ perfekt om den klarar av att arbeta och fokusera längre stunder vilket också känns lite osäkert? Däremot vill jag gärna ha en frisk hund och cancern skrämmer mig väldigt… Tittat pyttelite på Curly coated Retriever, de verkar inte så flamsiga men läst att de kan vara reserverade och vaktiga.. Är tacksam för input 🙂

Annons:
tiger tok
7/3/19, 9:14 PM
#1

En spaniel då? Om du gillar retrievers menar jag, tycker de kan vara ganska lika. Tänker främst på engelsk springer spaniel eller Welsh. Kanske också Cocker spaniel, men där kommer pälsvården in ganska rejält. Tänker att du inte behöver hålla de i utställnings päls.

Sunflower_
7/3/19, 10:37 PM
#2

Finns det någon anledning till att du är inne på jaktgolden och inte en utställnings-avlad? Eftersom du inte tänker köra jakt så kanske det kan vara ett alternativ istället? Annars har vi väl Labben, finns det någon anledning att den inte finns med på listan? Flatten känner jag spontant är väldigt flamsig och tänker att en skolhund behöver väl vara väldigt lugn ändå. Som #1 skriver så finns ju spanielarna också, mellan welsh och engelsk känns ju den engelska kanske mer lugn och welshen lite flamsigare?

Elsis matte
7/4/19, 7:00 AM
#3

Jag har träffat ett par jaktgolden med ordentlig skärpa, men framförallt är det en väldigt livlig och intensiv hund som vill jobba aktivt. Tycker att en icke jaktavlad retriever vore ett bättre val. Cilla Danielsson på Hundens hus har ju skolhundar, flat och kines om jag inte minns fel. Känner till några cavalierer som är skolhundar också.

Lona
7/4/19, 8:38 AM
#4

De lapska jag har träffat har inte direkt varit några "kramhundar", åtminstone inte mot främlingar. De har dels varit ganska reserverade, dels har de väldigt hög "integritet", inte en hund man går fram och klappar mer än lite lagom om man inte känner den. Av de vanligaste retrievrarna när det gäller flamsighet så är jaktlabbe minst flamsig och mest fokuserad, sedan golden och sist flat. Showlabbe är mer brötig än flamsig, på något sätt. Ska man ha en glad och trevlig allroundhund så rekommenderar jag någon form av "sportgolden", kanske inte rena jaktlinjer men åt det arbetande hållet. Golden finns i hela skalan från soffpotatis till jaktmaskiner medan labbe är mer uppdelat på show/sällskap vs ren jakt. Hos golden har du dessutom större chans att föräldrar och släktingar är utvärderade med MH eller BPH. Där skulle jag definitivt kolla på den sociala biten!


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Fisherling
7/4/19, 2:06 PM
#5

Labrador Retriever skulle nog passa, finns en anledning till att så många är assistanshundar av olika slag.

Flatte skulle jag undvika om man vill ha en hund som faktiskt kan fokusera och inte spinner runt som en bulldozervirvel så fort den blir det minsta glad. De är de absolut mest flamsiga av alla retreivers.

Upp till toppen
Annons: