Annons:
Etikettraser
Läst 1121 ggr
[novilunar]
7/1/19, 11:07 PM

Söker input angående rasval.

Jag står fast i rasvalet nu igen. 😮 Så ge förslag på passande raser. Vill tillägga att jag har en Leonbergertik på 16 månader hemma.

Några av mina "krav"

-Helst kort päls.

- Att den inte fäller lika mycket som Leonbergern.

-Ointresserad i främlingar.

- Den får vakta dock inte på samma nivå som en Kaukasisk ovtjarka.

-20-40 kg. 

- Vill inte att den ska ha allt för mycket jaktinstinkt. 

- Frisk ras.

-Lättlärd

Intresset för att tävla finns, då är det lydnaden som jag mest kommer att satsa på. Att komma upp till klass 1 och klass 2 åtminstone. Det finns också ett intresse att tävla i Nosework. När det gäller det fysiska så blir det långpromenader och vill mer än gärna träna dragweight med hunden.

 Träffat en Beauceron kennel som planerade att ha en kull i sommar. Tiden var rätt, den blivande mamman var skottfast, dom tänkte importera hanen.  Men efter uppfödaren pratade mer om rasen dess mer ville inte jag ha en Beauceron. Så jag tackade nej till att köpa valp från dem. Funderat på Australian cattledog men är osäker.

Annons:
Jojaton
7/1/19, 11:10 PM
#1

Kh collie?

Johanna - Instagram

Hornslandet
7/2/19, 10:42 AM
#2

Vad var det som gjorde att du inte ville ha beauceron? Tänkte att det kan hjälpa att veta.

[novilunar]
7/2/19, 12:26 PM
#3

#1 Jag har faktiskt kollat lite på korthårig collie. Men jag undrar om den har lika kass mentalitet som den långhåriga?

Jojaton
7/2/19, 12:35 PM
#4

#3 ska va ärlig med att jag inte är speciellt insatt i collie-avel öht - varken korthår eller långhår men har fått uppfattningen av att det är betydligt lättare att hitta en vettig kh än lh! Sen får man ju vara noga med val av linjer och uppfödare ändå, absolut, men det ska nog inte vara omöjligt att hitta en vettig.

Johanna - Instagram

[novilunar]
7/2/19, 12:36 PM
#5

#2 Flamsig ras för det mesta, tar långt tid innan dom växer upp.

Hornslandet
7/2/19, 1:47 PM
#6

#5 Då fattar jag, och ja, det låter nog relativt rätt :)

Annons:
KatarinaSt
7/2/19, 3:38 PM
#7

Doberman? Lättlärd men ändå viss skärpa.

Upp till toppen
Annons: